Permalänk
Medlem

PS4 - Ljudnivån

Köpte ett PS4 idag tillsammans med The Last of Us Remastered och blev sjukt besviken över ljudnivån från fläktarna i min enhet.
Använt en decibelmätare och kan konstatera att den ger ifrån sig allt mellan 50-60dB efter bara runt en kvarts spelande.
Har tittat runt och sett folk som spelat Killzone Shadow Fall i flera timmar varav deras ljudnivå bara legat runt 40dB.
Har även testat att spela Thief ett tag nu och ljudnivån ligger på ~50dB, vilket också är ungefär vad den ligger på idle (efter att ha få svalna avstängd ett tag).

Sony själva påstår ju att PS4 ska vara både tystare och svalare än ett PS3 slim, men jag kan knappt höra mitt ps3 slim när jag står rätt nära det. Detta efter att ha spelat The Last of Us eller GTAV på PS3 någon timme.

Känns som att min är runt 20dB mer högljudd än vad som är normalt. Har god lust att gå in på webhallen och få den utbytt eller rent utav returnera den. Kan tillägga att den ligger horisontellt.

Någon annan som testat eller har lust att göra lite tester under belastning på sitt eget PS4?

Permalänk
Entusiast

Edit: Det jag först länkade till var visst när man bara satt i main menyn.
När man däremot spelar så går den upp i runt 50dB och om man då lägger till att det kanske är lite varmare i ditt rum än i killen i videons rum så är det ju fullt möjligt att det blir lite högljutt.

http://youtu.be/Kozl7ygqlFI?t=7m2s

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Medlem

Hur ser det ut med ventilationen där ps4:an ligger? Trodde mig ha samma problem med min ps4. Lät som fan när jag lirade TLOU. Lånade broshans ps4 som egentligen lät mycket mindre & den lär som fan näe jag körde den. Visade sig att det bildades för mycket varm luft där jag lagt den (tv-bänk med stängt där bak) & så fort jag flyttade ut den så lät den knappt nåt.

Så ta en titt på det vetja.

Permalänk
Inaktiv

Vissa spel är mer krävande än andra. Infamous second son plågar min ps4 betydligt mer än t.ex Bf4.

Permalänk
Medlem

Visst kan man höra fläkten "om man vill", men för mig överröstar spelljudet fläkten med råge så det är inget jag direkt tänker på.

Permalänk
Medlem

Var har du placerat din PS4'a? Har du den i ett skåp? I så fall har du hela din förklaring varför den blir så varm.

Om du läser din manual så står det hur du ska placera konsolen, och instängt i ett skåp där luft inte förflyttar sig är den absolut sämsta placeringen, vilket kommer göra att fläkten kommer gå upp i högvarv.

Personligen hör jag inte min PS4'a i huvud taget, samma ljudnivå ingame som precis uppstartad för min del, med viss undantag för vissa varma sommardagar i somras då konsolen's fläkt faktiskt span upp... hade förvisso runt 29C i rummet. Har du den i ett skåp så når skåpet denna temperatur efter en väldigt kort stund.

Visa signatur

Speldator: Ryzen 7800X3D, 64GB DDR5, RTX 3070
Server: i7-8700k, 32GB DDR4, RTX2080
Steam deck + de fiesta konsoller.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MugiMugi:

Var har du placerat din PS4'a? Har du den i ett skåp? I så fall har du hela din förklaring varför den blir så varm.

Om du läser din manual så står det hur du ska placera konsolen, och instängt i ett skåp där luft inte förflyttar sig är den absolut sämsta placeringen, vilket kommer göra att fläkten kommer gå upp i högvarv.

Personligen hör jag inte min PS4'a i huvud taget, samma ljudnivå ingame som precis uppstartad för min del, med viss undantag för vissa varma sommardagar i somras då konsolen's fläkt faktiskt span upp... hade förvisso runt 29C i rummet. Har du den i ett skåp så når skåpet denna temperatur efter en väldigt kort stund.

Fast nu har jag den inte instängd i ett skåp överhuvudtaget. Står öppet och plant på toppen av en bänk. Massor med utrymme för ventilering.
Inte så att jag inte vet hur jag hanterar elektronik. Sa aldrig att den blir så varm. Sa att ljudnivån är mycket högre än vad jag fått uppfattningen om.

Permalänk
Medlem

Jag tycker att mitt ps4 låter mycket, att kolla på film med det är helt uteslutet då det förstör upplevelsen. Men när jag spelar så tycker jag inte att man stör sig på det då man oftast är så inne i spelet

Visa signatur

ggmu

Permalänk
Medlem
Skrivet av Uzanar:

Edit: Det jag först länkade till var visst när man bara satt i main menyn.
När man däremot spelar så går den upp i runt 50dB och om man då lägger till att det kanske är lite varmare i ditt rum än i killen i videons rum så är det ju fullt möjligt att det blir lite högljutt.

http://youtu.be/Kozl7ygqlFI?t=7m2s

Tackar för den.
Dock inte alls varmt i min lägenhet. Stort öppet rum dessutom.
Såg en tråd på Loading.se där flertalet personer lirat just Killzone Shadow fall och bara kunnat uppmäta runt 30dB som mest.
Blir nog att få dem till att byta ut den i morgon tror jag. Blir det inte bättre med en annan så vetefan om jag är så sugen på att äga en alls.
Förstör inlevelsen något oerhört. Tänk er tysta scener i kommande skräckspel exempelvis.

Permalänk
Medlem

Jasså låter PS4a mycket? Funderade precis på att köpa en idag men kanske får fundera lite till.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mocka:

Jasså låter PS4a mycket? Funderade precis på att köpa en idag men kanske får fundera lite till.

Den ska inte göra det. Inte ens när man spelar ett krävande spel.
Hör den kommer man göra, men den ska inte låta mycket. Sony själva påstår att den är tystare och svalare än ett PS3 Slim. Alla PS3 Slim jag haft har varit jättetysta även efter några timmars intensivt spelande. Då har jag spelat exempelvis GTAV. Enligt tester och användare så ska ett PS4 ge ifrån sig ungefär 40dB när man spelat krävande spel under längre tid. Detta om man mäter precis inpå konsolen eller till och med precis bakom fläkten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kitanii:

Den ska inte göra det. Inte ens när man spelar ett krävande spel.
Hör den kommer man göra, men den ska inte låta mycket. Sony själva påstår att den är tystare och svalare än ett PS3 Slim. Alla PS3 Slim jag haft har varit jättetysta även efter några timmars intensivt spelande. Då har jag spelat exempelvis GTAV. Enligt tester och användare så ska ett PS4 ge ifrån sig ungefär 40dB när man spelat krävande spel under längre tid. Detta om man mäter precis inpå konsolen eller till och med precis bakom fläkten.

Tänkte väl att det lät lite konstigt.

Hm, lite sugen på Destiny bundlen faktiskt

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mocka:

Tänkte väl att det lät lite konstigt.

Hm, lite sugen på Destiny bundlen faktiskt

Ja du sparar ju ~500kr om du köper bundlen. Lämnade in mitt PS4 idag. De bråkade rätt mycket på Webhallen och kunde inte alls tro att det faktiskt händer att vissa enheter kan skeppas iväg med sämre komponenter, kylflänsar som inte sitter som de ska eller med dåligt applicerad kylpasta.
De påstod att den lät som alla andra de testat i butiken och även som deras personliga, men efter att ha läst runt så mycket och fått konkreta mätvärden och dessutom med tanke på att Sony själva påstår att den ska vara tystare än ett PS3 Slim så vet jag att de inte ska låta så som min gjorde.
De hade tydligen inte ens en decibelmätare att testa med. Ändå påstod de att den låg inom gränsvärdet, vilket var lite skrattretande. Fick dem att ta tillbaka den och ge mig mina pengar tillbaka.

Ska höra mig för med någon annan butik istället och se vad de säger kring det hela. Innan jag köper en annan.

Permalänk
Medlem

Jupp. Precis pratat med folket på Sony. De har inga gränsvärden för hur tyst den ska vara då den alltid ska vara tystare än ett PS3 Slim och alltså ska den alltid vara tyst. Är den högljudd så är det någonting fel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kitanii:

Ja du sparar ju ~500kr om du köper bundlen. Lämnade in mitt PS4 idag. De bråkade rätt mycket på Webhallen och kunde inte alls tro att det faktiskt händer att vissa enheter kan skeppas iväg med sämre komponenter, kylflänsar som inte sitter som de ska eller med dåligt applicerad kylpasta.
De påstod att den lät som alla andra de testat i butiken och även som deras personliga, men efter att ha läst runt så mycket och fått konkreta mätvärden och dessutom med tanke på att Sony själva påstår att den ska vara tystare än ett PS3 Slim så vet jag att de inte ska låta så som min gjorde.
De hade tydligen inte ens en decibelmätare att testa med. Ändå påstod de att den låg inom gränsvärdet, vilket var lite skrattretande. Fick dem att ta tillbaka den och ge mig mina pengar tillbaka.

Ska höra mig för med någon annan butik istället och se vad de säger kring det hela. Innan jag köper en annan.

Ja exakt, det verkade verkligen vara ett bra pris. Dock kommer GTX 980 om två veckor så jag avvaktar tills dess

Gött att du fick dina pengar tillbaka btw!

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9