Asus DirectCu II R9 280 Attans varmt?

Permalänk

Asus DirectCu II R9 280 Attans varmt?

Tjenare har just inhandlat kortet i titeln, och när jag lirar spel så når temperaturen ända upp till 83c med auto fläkt i msi afterburner , några exempel på spel jag prövat > Watch dogs > Bioshock infinite > BF4, är detta normalt?.

Har bra kylning överlag i chassit som är ett Corsair 350D fyllt med fläktar.

Mvh Viktor

Visa signatur

Whazzaaaaah

Permalänk
Hedersmedlem

AMD's grafikkort brukar bli varma. Den temperaturen är ingen fara.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Skrivet av giplet:

AMD's grafikkort brukar bli varma. Den temperaturen är ingen fara.

Okay.

Läser på prisjakt att 2 stycken aldrig sett kortet gå över 60c för dem, det får mig att misstänka att något inte står rätt till ?

Visa signatur

Whazzaaaaah

Permalänk
Medlem

Mitt XFX R9 280 DD går inte över 76 grader oavsett hur jag belastar det, visst klarar kortet 83 grader men det känns ändå lite högt.

Visa signatur

11600K@5.1 GHz + 32GB Corsair Vengeance RGB PRO 3200@3400 MHz + MSI RTX 2080 Super Gaming X Trio +
WDC Blue SN550 1TB + Black OEM SN730 500GB + Kingston A1000 480GB + A2000 500GB + NV2 1TB + 2TB R10 + RGB most of THE THINGS! + Corsair 4000D Airflow + 2*ZyXEL NSA326 2*3TB @ R1 + Netgear RN2100 4*3TB @ R10 + RN204 4*4TB @ R5 + Synology DS216j 2*4TB @ SHR R1 + DS418 4*8TB @ SHR R6
| tmp: R5 3600@4.2 GHz + 32GB 2666@3066MHz + 1060 6GB@2100/4500MHz + 1 TB NV2 & 512GB SN730

Permalänk
Skrivet av ZaInT:

Mitt XFX R9 280 DD går inte över 76 grader oavsett hur jag belastar det, visst klarar kortet 83 grader men det känns ändå lite högt.

Ah okey i see.

Ska jag testa byta pastan på kortet kanske är för lite eller mycket pasta på det?, för heatpipen blir fruktansvärt varm

Visa signatur

Whazzaaaaah

Permalänk
Medlem

Hur är luftlödet i din burk?

Permalänk
Skrivet av Zantetsuken:

Hur är luftlödet i din burk?

2st AF140 insug in fronten / 2 AF140 utsug i taket / 1 AF120 utsug i baken

Visa signatur

Whazzaaaaah

Permalänk
Medlem

Kanske Asus valt låg ljudnivå framom låg temperatur på detta kort?

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p

Permalänk
Hedersmedlem

Du ska nog i första hand justera fläktkurvan snarare än byta kylpasta.

Tmax för R9 280 är 95º. Upp till den är du helt säker.
Så länge kortet presterar som det ska, dvs inte throttlar, och ljudnivån är bra så är detta inget att oroa sig för.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem
Skrivet av vikke92:

Ah okey i see.

Ska jag testa byta pastan på kortet kanske är för lite eller mycket pasta på det?, för heatpipen blir fruktansvärt varm

Nej, att heatpipen blir varm är snarare ett tecken på att värmeöverföringen redan är bra.
Som giplet skriver borde du testa att göra en egen fläktkurva med t.ex. MSI Afterburner.

Visa signatur

11600K@5.1 GHz + 32GB Corsair Vengeance RGB PRO 3200@3400 MHz + MSI RTX 2080 Super Gaming X Trio +
WDC Blue SN550 1TB + Black OEM SN730 500GB + Kingston A1000 480GB + A2000 500GB + NV2 1TB + 2TB R10 + RGB most of THE THINGS! + Corsair 4000D Airflow + 2*ZyXEL NSA326 2*3TB @ R1 + Netgear RN2100 4*3TB @ R10 + RN204 4*4TB @ R5 + Synology DS216j 2*4TB @ SHR R1 + DS418 4*8TB @ SHR R6
| tmp: R5 3600@4.2 GHz + 32GB 2666@3066MHz + 1060 6GB@2100/4500MHz + 1 TB NV2 & 512GB SN730

Permalänk
Medlem

Det enda jag vet är att dcu2 inte är designat för AMD kort och därför ska kyla dåligt.
Siffror på temps/ljud har jag dock ingen aning om.

Permalänk
Skrivet av ZaInT:

Nej, att heatpipen blir varm är snarare ett tecken på att värmeöverföringen redan är bra.
Som giplet skriver borde du testa att göra en egen fläktkurva med t.ex. MSI Afterburner.

Skrivet av giplet:

Du ska nog i första hand justera fläktkurvan snarare än byta kylpasta.

Tmax för R9 280 är 95º. Upp till den är du helt säker.
Så länge kortet presterar som det ska, dvs inte throttlar, och ljudnivån är bra så är detta inget att oroa sig för.

Skrivet av fantomsmurfen:

Kanske Asus valt låg ljudnivå framom låg temperatur på detta kort?

Skrivet av qaaka:

Det enda jag vet är att dcu2 inte är designat för AMD kort och därför ska kyla dåligt.
Siffror på temps/ljud har jag dock ingen aning om.

@Zaint. Ah okey i see , ah får kolla upp det där med egen fläktkurva.

@Gjplet. Ah får kolla upp det.

@Tmax. Ah okey jag förstår.

@Fantomsmurfen. Så kan det ju mycket väl vara med :P.

@Gaaka. Jasså okey jag förstår.

Men vad tror ni om att sänka volten lite på kortet bör jag göra det?, just nu ser jag att stock volten är på 1125mv?

Mvh Viktor

Visa signatur

Whazzaaaaah

Permalänk
Medlem

Fick precis hem samma kort igår. Asus R9 280 DirectCuII 3GB. Mitt ligger på 39-40C i snitt. Maxar 60C med tunga fps games med allt på max. Har ingen extra kylning eller liknande.

Permalänk
Skrivet av TommH:

Fick precis hem samma kort igår. Asus R9 280 DirectCuII 3GB. Mitt ligger på 39-40C i snitt. Maxar 60C med tunga fps games med allt på max. Har ingen extra kylning eller liknande.

Okey.

Det var som fanken, med andra ord skapligt mycket kyligare än mitt då :O.

Kan det vara så att jag fått ett dåligt exemplar?

Visa signatur

Whazzaaaaah

Permalänk
Medlem

Mitt Msi 290x går över 94c om jag inte begränsar fpsen.

Visa signatur

|Asrock X370 Pro Gaming| Ryzen 3800XT| 32GB Geil Super Luce 3400mhz ddr4| Hellhound 7900XT | Samsung 950 Pro 512gb & Seagate 600 480gb| Crosair RM1000| Deepcool Dukase| Siberia 840| Zowie EC1-A| Corsair RGB MX Blue| Samsung Odyssey G8 |

Permalänk
Skrivet av Hymer:

Mitt Msi 290x går över 94c om jag inte begränsar fpsen.

Aj då det låter ju inte bra :/.

Jag funderar på om man ska skicka tillbaka kortet och få ett nytt, eller om man ska pröva själv att byta pastan på kortet?.

85c når kortet upp till med 50% fläktfart

75c med 75% fläktfart

Visa signatur

Whazzaaaaah

Permalänk
Medlem
Skrivet av vikke92:

Aj då det låter ju inte bra :/.

Jag funderar på om man ska skicka tillbaka kortet och få ett nytt, eller om man ska pröva själv att byta pastan på kortet?.

85c når kortet upp till med 50% fläktfart

75c med 75% fläktfart

Jag har bytt mitt kort och det blev ingen skillnad.

Visa signatur

|Asrock X370 Pro Gaming| Ryzen 3800XT| 32GB Geil Super Luce 3400mhz ddr4| Hellhound 7900XT | Samsung 950 Pro 512gb & Seagate 600 480gb| Crosair RM1000| Deepcool Dukase| Siberia 840| Zowie EC1-A| Corsair RGB MX Blue| Samsung Odyssey G8 |

Permalänk
Medlem

84c är ingen fara för ett 280x, men det är ju för varmt.

Kollade lite snabbt på Corsair 350D och det verkar som att luftflödet via grafikkortet är rätt dålig.

Aftermarket-kylare vispar ju bara runt luft under kortet. Den luften måste sen bytas ut. En 350D knuffar ju bara luft framifrån och bakåt, men inget som kan dra luft under grafikkorten.

Det här är ju rätt vanligt i chassin och löses oftast med en fläkt i dörren som suger ut luft. Kylningen på GPU blir bättre om man blåser in, men det blir sämre temp i övrigt i burken av det (i de flesta fall).

Jag tror du kan verifiera det här genom att stänga av ett gäng av dina fläktar så kommer du se att iaf GPU temp inte förändras nämnvärt.

Du kan prova att öppna sidan också. Om temperaturen blir bättre av det, är luftflödet i burken fel för grafikkorten. Det ska vara bättre temp med dörren stängd.

Edit: Jag hade samma problem som dig (fast jag har crossfire, så det blev ju ännu varmare så klart). Jag löste det med 2 120mm i dörren, kopplat dem med speedfan mot GPU temp, så alla fläktar i burken är avstängda i idle, men i spel drar de på ordentligt. (Inte perfekt lösning då Speedfan crashar lite ibland och tappar bort GPU temp och rapporterar -999 hela tiden, men ändå!)

Permalänk
Medlem

Typ så här:

Permalänk
Avstängd

kan ju vara så enkelt att kylaren inte sitter helt som den ska!

Permalänk
Skrivet av Ernesto:

84c är ingen fara för ett 280x, men det är ju för varmt.

Kollade lite snabbt på Corsair 350D och det verkar som att luftflödet via grafikkortet är rätt dålig.

Aftermarket-kylare vispar ju bara runt luft under kortet. Den luften måste sen bytas ut. En 350D knuffar ju bara luft framifrån och bakåt, men inget som kan dra luft under grafikkorten.

Det här är ju rätt vanligt i chassin och löses oftast med en fläkt i dörren som suger ut luft. Kylningen på GPU blir bättre om man blåser in, men det blir sämre temp i övrigt i burken av det (i de flesta fall).

Jag tror du kan verifiera det här genom att stänga av ett gäng av dina fläktar så kommer du se att iaf GPU temp inte förändras nämnvärt.

Du kan prova att öppna sidan också. Om temperaturen blir bättre av det, är luftflödet i burken fel för grafikkorten. Det ska vara bättre temp med dörren stängd.

Edit: Jag hade samma problem som dig (fast jag har crossfire, så det blev ju ännu varmare så klart). Jag löste det med 2 120mm i dörren, kopplat dem med speedfan mot GPU temp, så alla fläktar i burken är avstängda i idle, men i spel drar de på ordentligt. (Inte perfekt lösning då Speedfan crashar lite ibland och tappar bort GPU temp och rapporterar -999 hela tiden, men ändå!)

Skrivet av Hymer:

Jag har bytt mitt kort och det blev ingen skillnad.

Skrivet av WhiteOnyx:

kan ju vara så enkelt att kylaren inte sitter helt som den ska!

Ursäkta för sena svar men jag har löst problemet nu, böt pastan för det var förfärligt mycket pasta på smetat, så fick ner tempsen med hela 6 grader!.

Får tacka för alla förslag / svar.

Peace out!

Visa signatur

Whazzaaaaah

Permalänk
Medlem
Skrivet av vikke92:

Ursäkta för sena svar men jag har löst problemet nu, böt pastan för det var förfärligt mycket pasta på smetat, så fick ner tempsen med hela 6 grader!.

Får tacka för alla förslag / svar.

Peace out!

Skräll att det är en Asus GPU du har.
Hah, dom klåparna lär sig aldrig.

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 390!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!

Permalänk
Medlem

Jag har också samma kort (Asus 280) med samma problem. Har gjort en ganska aggresiv fläktkurva i Asus GPUTweak, och brukar få det att toppa 73 på Bioshock Infinite och 79 på Watch_Dogs. Okunnig som jag är så känns det dock ändå rätt varmt och fläkten går ju rätt ljudligt på ca 80%.

Men det ni sa om kylpastan, det är inget jag tror jag kan eller vågar själv, går det att lämna in sånt på garantiärende?

Sen har jag även en egen liten fråga om det är lugnt att jag lånar denna (gamla) tråd. När jag lirade watchdogs märkte jag helt plötsligt att fläkten toppade fullt i en halv sekund och sedan tystnade igen. Först då, efter kanske 10 min spel, upptäckte jag att fläkten legat på 20% hela tiden och kortet var uppe på 97°!

Väldigt klantigt, jag vet, men nu är det så. Detta var kanske en månad sedan och jag har inte märkt något konstigt, men är det ändå något man bör kolla upp?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

| Intel Core i5-4670K @ 3.4Ghz (Stock) | Asus Radeon R9 280 | Asus B85m-G | Crucial DDR3 BallistiX Sport 2x4GB 1600Mhz CL9 | Cooler Master B600W | Seagate Barracuda 1TB 7200RPM 64MB | Corsair Carbide 200r | AOC E2470Swhe 23.6" + LG L204WT 20.1" |