Spontan avstängning, datorn presterar växelvis dåligt..

Permalänk
Medlem

Spontan avstängning, datorn presterar växelvis dåligt..

Hej, skapade tidigare en tråd i grafikkortsdelen av forumet, men jag misstänker nu att det inte är grafikkortet som strular..

Alltså, har nyss inhandlat en ny dator och den är lite skum i och med att den presterar växelvis bra och växelvis dåligt. Kan ibland köra Assassins Creed 4 på max, och ibland laggar menyerna så mycket att jag inte kan starta spelet. Prestandaförsämringen sker till exempel när datorn startas upp på nytt, eller kommer tillbaka från viloläget.

En ny oroväckande sak som hände var att datorn stängde ner alla processer och ville stänga av datorn(alltså inte en kortslutning, utan en vanlig avstängning).

Hade innan ett problem med att jag inte fick någon bild på datorn på uppstart, och att VGA_LED lös, vilket krävde en omstart. Detta problem försvann dock(tror jag..) när jag slog av TPU switchen på mitt asus moderkort.

Alltså, jag blir inte klok på det här. Kan nån snälla komma på vad som orsakar detta?

Komponenterna i burken är:

ASUS Radeon R9 280 3GB DirectCUII TOP
EVGA Supernova G2 750W, 80+ Gold
Intel i5 4690K
ASUS Z97-A ATX
ADATA 8GB (2x4GB) CL9 1600MHz XPG INET EDITION, Svarta

Permalänk
Medlem
Skrivet av BarnMat:

Hej, skapade tidigare en tråd i grafikkortsdelen av forumet, men jag misstänker nu att det inte är grafikkortet som strular..

Alltså, har nyss inhandlat en ny dator och den är lite skum i och med att den presterar växelvis bra och växelvis dåligt. Kan ibland köra Assassins Creed 4 på max, och ibland laggar menyerna så mycket att jag inte kan starta spelet. Prestandaförsämringen sker till exempel när datorn startas upp på nytt, eller kommer tillbaka från viloläget.

En ny oroväckande sak som hände var att datorn stängde ner alla processer och ville stänga av datorn(alltså inte en kortslutning, utan en vanlig avstängning).

Hade innan ett problem med att jag inte fick någon bild på datorn på uppstart, och att VGA_LED lös, vilket krävde en omstart. Detta problem försvann dock(tror jag..) när jag slog av TPU switchen på mitt asus moderkort.

Alltså, jag blir inte klok på det här. Kan nån snälla komma på vad som orsakar detta?

Komponenterna i burken är:

ASUS Radeon R9 280 3GB DirectCUII TOP
EVGA Supernova G2 750W, 80+ Gold
Intel i5 4690K
ASUS Z97-A ATX
ADATA 8GB (2x4GB) CL9 1600MHz XPG INET EDITION, Svarta

Temps? Alla sladdar rätt ikopplade? Standardkylning på i5an? Fungerar minnena som de ska? Kan vara ganska mycket!
Finns problemet när du startar datorn efter vila i 2 timmar?

Visa signatur

GPU: Sapphire 5700 XT CPU: i9 10850K @ 5 GHz med NH-D15 RAM: 32 GB Vengeance @ 3600 MHz PSU: eVGA Supernova 750 G3 Chassi: Define R5 Moderkort: Asus Strix Z490-F Lagring: 970 EVO 500 GB och 840 EVO 250 GB Skärm: Asus TUF VG259Q, PHILIPS Brilliance 230C, Samsung U28E590
Äldre grejer: 4790K, i7 920, Athlon 3800+ X2, 290X Crossfire, 560 Ti Sli, 560 Ti 448 cores, 8800 GT Sli.
Laptop:  MacBook Pro 13" mid 2014 

Permalänk
Medlem
Skrivet av BarnMat:

Hej, skapade tidigare en tråd i grafikkortsdelen av forumet, men jag misstänker nu att det inte är grafikkortet som strular..

Alltså, har nyss inhandlat en ny dator och den är lite skum i och med att den presterar växelvis bra och växelvis dåligt. Kan ibland köra Assassins Creed 4 på max, och ibland laggar menyerna så mycket att jag inte kan starta spelet. Prestandaförsämringen sker till exempel när datorn startas upp på nytt, eller kommer tillbaka från viloläget.

En ny oroväckande sak som hände var att datorn stängde ner alla processer och ville stänga av datorn(alltså inte en kortslutning, utan en vanlig avstängning).

Hade innan ett problem med att jag inte fick någon bild på datorn på uppstart, och att VGA_LED lös, vilket krävde en omstart. Detta problem försvann dock(tror jag..) när jag slog av TPU switchen på mitt asus moderkort.

Alltså, jag blir inte klok på det här. Kan nån snälla komma på vad som orsakar detta?

Komponenterna i burken är:

ASUS Radeon R9 280 3GB DirectCUII TOP
EVGA Supernova G2 750W, 80+ Gold
Intel i5 4690K
ASUS Z97-A ATX
ADATA 8GB (2x4GB) CL9 1600MHz XPG INET EDITION, Svarta

Jag har själv märkt att sätta datorn i viloläge ger sämre prestanda när man startar den sen igen så jag brukar alltid stänga av min dator helt, dock låter det lite som att du har något typ av värmeproblem, kör du något klockat eller stock?
Kör du originalkylare på cpun eller annan?

Visa signatur

Intel Core i7 4770k @ 4.6Ghz | Asus Z87-PRO | MSI GeForce GTX 980 Ti Gaming 6G | 4x8GB Kingston Fury Beast 1600Mhz @ 2000Mhz | Fractal Design Define XL R2 Svart | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung 850 Pro 256GB | Western Digital 4TB | Western Digital Red 3TB | 2st AOC 24G2U skärm | EVGA Supernova G2 850W | Windows 10 Pro | Custom EK vattenkylning

Permalänk
Medlem
Skrivet av CyberSpace:

Temps? Alla sladdar rätt ikopplade? Standardkylning på i5an? Fungerar minnena som de ska? Kan vara ganska mycket!
Finns problemet när du startar datorn efter vila i 2 timmar?

Har en Hyper 212 EVO kylare Alla sladdar sitter som dom ska, så vitt jag vet. Hur kan jag kontrollera om minnerna funkar?
Det är bara ibland dator håller på att sega. Väldigt inkonsekvent.. typ 50% av gångerna jag tar den ur viloläge så är den så.

Skrivet av Mac83:

Jag har själv märkt att sätta datorn i viloläge ger sämre prestanda när man startar den sen igen så jag brukar alltid stänga av min dator helt, dock låter det lite som att du har något typ av värmeproblem, kör du något klockat eller stock?
Kör du originalkylare på cpun eller annan?

Ingen klock på nått. Har som sagt en Hyper 212 EVO kylare. Temperaturerna verkar inte vara något fel på, GPU låg på 50 grader, och CPU på 40 efter ungefär en kvarts spelande..

Permalänk
Medlem

Hur mycket RAM-minne använder datorn? Har du en sekundär skärm med webbläsaren uppe eller något?

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk

rätt bios till processorn? rätt spänning till minnena? har du ssd & avaktiverat defragmentering? pci express kablarna till grafiken å inga molex skarvar. drivrutinerna installerade till moderkortet?

Visa signatur

| Thermaltake P3 | i5 13500 3,5GHz | EKWB Water cooling |
| MSI pro B760M-p | gigabyte vision 8GB RTX3070 OC |
| 32Gb Corsair Vengence 3000MHz |
| Msi spatium 390M | Thermaltake RGB 750W |

Permalänk
Medlem
Skrivet av simon253:

Hur mycket RAM-minne använder datorn? Har du en sekundär skärm med webbläsaren uppe eller något?

Datorn idlar på ungefär 1,2 gb. Ingen extra skärm eller så.

Skrivet av mooseslayer:

rätt bios till processorn? rätt spänning till minnena? har du ssd & avaktiverat defragmentering? pci express kablarna till grafiken å inga molex skarvar. drivrutinerna installerade till moderkortet?

Hur vet jag att jag har rätt bios samt spänning?
Har ingen ssd. Alla pins fyllda på GPUn.

Eh? Finns det drivisar till moderkort? Alltså, jag har installerat alla medföljande drivrutiner till ethernet, usb och ljud om det var det du menade?

Permalänk

japp det finns drivisar till moderkortet. http://www.asus.com/Motherboards/Z97A/HelpDesk_Download/

kablarna till grafiken ska heta pci-e & gå direct från nätagregatet å Inga skarvar. 1,5v på minnena å I rätt portar A1 & B1

Visa signatur

| Thermaltake P3 | i5 13500 3,5GHz | EKWB Water cooling |
| MSI pro B760M-p | gigabyte vision 8GB RTX3070 OC |
| 32Gb Corsair Vengence 3000MHz |
| Msi spatium 390M | Thermaltake RGB 750W |

Permalänk
Medlem
Skrivet av mooseslayer:

japp det finns drivisar till moderkortet. http://www.asus.com/Motherboards/Z97A/HelpDesk_Download/

kablarna till grafiken ska heta pci-e & gå direct från nätagregatet å Inga skarvar. 1,5v på minnena å I rätt portar A1 & B1

Tack så hemskt mycket! Ska kolla det genast!