Eventuellt döende AX750

Permalänk
Medlem

Eventuellt döende AX750

Den senaste tiden har min dator betett sig konstigt. Den startar inte direkt vid knapptryckning på chassit. Det kan ta allt mellan en sekund och upp till 20 sekunder innan den drar igång.

Även om jag startar direkt från moderkorts knappen är samma symptom kvar.

Jag har kört memtest och uteslutit mina minnen. Har även testat att köra utan grafikkort för att se om det går att boota.

Testade även att "jumpstarta" nätagget utan något ikopplat för att se om det fungerade. Det startade varje gång(fläkten snurrade inte men jag antar det är pga den låga lasten).

Kan mitt problem ändå bero på nätagget eller är det moderkortet som spökar?

Jag kontaktade CDON som tyckte att jag skulle skicka in det, men jag har ingen lust att betala en massa avgifter om det visar sig att nätagget fungerar bra.

Permalänk
Inaktivt företagskonto
Skrivet av l4nky:

Den senaste tiden har min dator betett sig konstigt. Den startar inte direkt vid knapptryckning på chassit. Det kan ta allt mellan en sekund och upp till 20 sekunder innan den drar igång.

Även om jag startar direkt från moderkorts knappen är samma symptom kvar.

Jag har kört memtest och uteslutit mina minnen. Har även testat att köra utan grafikkort för att se om det går att boota.

Testade även att "jumpstarta" nätagget utan något ikopplat för att se om det fungerade. Det startade varje gång(fläkten snurrade inte men jag antar det är pga den låga lasten).

Kan mitt problem ändå bero på nätagget eller är det moderkortet som spökar?

Jag kontaktade CDON som tyckte att jag skulle skicka in det, men jag har ingen lust att betala en massa avgifter om det visar sig att nätagget fungerar bra.

Hej, tråkigt att höra att det krånglar. Har du möjlighet att testa datorn med ett annat nätaggregat?

Permalänk

Låter ganska likt ett problem jag nyligen fått efter att behövt byta ut ett defekt moderkort mot ett nytt (fick nyare modell).

Hos mig är det så att ibland vill datorn inte starta när jag trycker på knappen. Varken knappen på chassit eller på moderkortet fungerar. I början så återställde jag bios för att få igång datorn men efter ett tag upptäckte jag att om jag slog av och på strömbrytaren på nätaggregatet ett par gånger så kickade datorn igång. Ibland kan det gå ett par dagar då allt fungerar utan problem och ibland behöver jag trixa flera dagar i följd. Vad jag vet så startar datorn inte efter väntetid som beskrivet ovan men jag ska testa det lite mer utförligt nästa gång det händer för mig.

För min del så ska jag testa att skifta komponenter mellan två datorer (när jag orkar) för att se om jag kan utesluta någon komponent. Annars gäller det samma modell, AX750, så jag tänkte att det kan vara värt att skiva något här.

Ren spekulation...
Vad jag är rädd för är att det finns ett par dåliga(?) enheter i serien som inte alls har den stabilitet som de borde. Att de på något vis påskyndar eller rentav orsakar skada på andra komponenter och då framförallt på moderkortet. Problemet skulle då uppenbara sig som ett till synes fullt fungerande nätaggregat som fungerar när de testas i andra datorer fast där komponenter i huvuddatorn går sönder eller inte fungerar som de ska.

Permalänk
Medlem

Det du beskriver är väldigt likt mitt problem. Nu funkar det inte alltid att använda moderkortets on/off-knapp, utan nu vill den knappt starta alls längre.
http://www.sweclockers.com/forum/55-intel/1316029-konstigt-fe...

Jag har ett Corsair AX850, samt ett https://www.inet.se/produkt/1902084/msi-z68a-gd65-g3-rev-b3

Datorn är hur stabil som helst, problemet ligger endast i att få igång den.

Visa signatur

| Moderkort: Asus Maximus VIII Gene | CPU: Intel I7 6700k | Ramminne: Corsair 16GB | Grafikkort: XFX NANO 4Gb HBM | PSU: EVGA SUPERNOVA P2 850W | Chassi: Phanteks Evolv | Skärm: ASUS MG279Q

Permalänk
Skrivet av xTG!:

Det du beskriver är väldigt likt mitt problem. Nu funkar det inte alltid att använda moderkortets on/off-knapp, utan nu vill den knappt starta alls längre.
http://www.sweclockers.com/forum/55-intel/1316029-konstigt-fe...

Jag har ett Corsair AX850, samt ett https://www.inet.se/produkt/1902084/msi-z68a-gd65-g3-rev-b3

Datorn är hur stabil som helst, problemet ligger endast i att få igång den.

Ja, det låter väldigt likt. Jag brukar trycka på chassiknappen. Konstatera att datorn inte startade. Stänga av och på knappen på nätaggregatet ett par gånger ända tills jag hör/märker att datorn startar av sig själv.

Mitt moderkort är helt olikt ditt, ett Asus crosshair V formula-z för AM3. Min burk är också stabil så fort den har startat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av CorsairSWE:

Hej, tråkigt att höra att det krånglar. Har du möjlighet att testa datorn med ett annat nätaggregat?

Tyvärr har jag inget sätt att testa ett annat nätagg.

Skrivet av Korkskruv:

Ja, det låter väldigt likt. Jag brukar trycka på chassiknappen. Konstatera att datorn inte startade. Stänga av och på knappen på nätaggregatet ett par gånger ända tills jag hör/märker att datorn startar av sig själv.

Mitt moderkort är helt olikt ditt, ett Asus crosshair V formula-z för AM3. Min burk är också stabil så fort den har startat.

Även jag har ett "olikt" moderkort. Asus P8Z68-Deluxe. Lite knasigt att vi har liknande symptom fast olika kort.

Permalänk
Medlem

Men alla vi 3 har likadana nätagg?

Igår morse startade datorn direkt. Stängde av den över dagen. Satte igång den på kvällen igen, inga konstigheter.
Imorse däremot, fick nog stänga av/sätta på nätagget 5-6 gånger innan jag fick igång datorn.

Visa signatur

| Moderkort: Asus Maximus VIII Gene | CPU: Intel I7 6700k | Ramminne: Corsair 16GB | Grafikkort: XFX NANO 4Gb HBM | PSU: EVGA SUPERNOVA P2 850W | Chassi: Phanteks Evolv | Skärm: ASUS MG279Q

Permalänk
Medlem
Skrivet av xTG!:

Men alla vi 3 har likadana nätagg?

Igår morse startade datorn direkt. Stängde av den över dagen. Satte igång den på kvällen igen, inga konstigheter.
Imorse däremot, fick nog stänga av/sätta på nätagget 5-6 gånger innan jag fick igång datorn.

Har du testat att "jumpa" ditt nätagg? Mitt startade direkt varje gång. Så skulle vilja veta om andra med liknande symptom har samma grej.

Permalänk
Medlem
Skrivet av l4nky:

Har du testat att "jumpa" ditt nätagg? Mitt startade direkt varje gång. Så skulle vilja veta om andra med liknande symptom har samma grej.

Skulle du kunna förklara närmare angående "jumpa"?

Visa signatur

| Moderkort: Asus Maximus VIII Gene | CPU: Intel I7 6700k | Ramminne: Corsair 16GB | Grafikkort: XFX NANO 4Gb HBM | PSU: EVGA SUPERNOVA P2 850W | Chassi: Phanteks Evolv | Skärm: ASUS MG279Q

Permalänk
Medlem
Skrivet av xTG!:

Skulle du kunna förklara närmare angående "jumpa"?

Gissar på använda gem å tjuvkoppla det

Visa signatur

| Ryzen 2600 | * | 16 GB DDR4 | EVGA 1060 6GB SC | * |
| Steam - Toivo |

Permalänk
Medlem
Skrivet av xTG!:

Skulle du kunna förklara närmare angående "jumpa"?

http://www.corsair.com/en-us/blog/2011/may/testing-your-corsair-power-supply

Sådär

Permalänk
Inaktivt företagskonto
Permalänk
Medlem

Har i alla fall gjort en RMA nu och mitt nya EVGA nätagg fixade problemen jag hade.