EA tjänar miljarder på nedladdningsbart extrainnehåll i spel

Permalänk
Avstängd

Google har ändrat i Play Store, förut så visades spel med DLC som "gratis", numera så står det klart och tydligt att det är in-app purchases.

Steam borde göra lika dant och varna för spel som har DLC, aka in-app purchases.

Bäst att bojkott EA, Ubisoft och dom stora företagen och istället köpa Humble Indie Bundle, mycket bättre spel till billigare pris och DRM-fria, cross-platform, och man väljer vart pengarna går, indieutvecklare eller välgörenhet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av PatrikNordstrm:

vet inte hur de är i EA spelen men i tex nba 2k serien kan du helt enkelt köpa spelare till ditt lag, skitkul... så nöter du o faktiskt försöker spela spelet som de är tänkt i otaliga timmar bara för att förlora varje match mot nån 12åring som länsat morsans plånbok, för de är fan itne billigt heller..

Så är det så klar i Ultimate team, då nöta för att få paket med spelare är vad det går ut på. Men du kan ju alltid köra vanliga play now matcher eller karriärsläge, och där man kan man inte köpa spelare för pengar.

Visa signatur

Speldator: i5 4670k stock | 8GB ram | Asus Z87-plus | Xonar Essence STX | SSD: Intel g2 , Samsung 830 256gb | R9 290 Tri-x | Define R4| Win 8 | Noctua nh-u12p | Qpad Mk-50
marinlik.wordpress.com/ Min blogg för nedbrytning av spel och diverse andra artiklar om NFL
500px.com/niclasbrundell

Permalänk
Medlem
Skrivet av PatrikNordstrm:

vet inte hur de är i EA spelen men i tex nba 2k serien kan du helt enkelt köpa spelare till ditt lag, skitkul... så nöter du o faktiskt försöker spela spelet som de är tänkt i otaliga timmar bara för att förlora varje match mot nån 12åring som länsat morsans plånbok, för de är fan itne billigt heller..

Tycker det är värre med de 12-15åringarna som har tid att spela dygnet runt, och därför blir hur bra som helst.
En annan hinner ju bara "träna" några timmar i veckan

Permalänk
Medlem
Skrivet av rektor:

Google har ändrat i Play Store, förut så visades spel med DLC som "gratis", numera så står det klart och tydligt att det är in-app purchases.

Steam borde göra lika dant och varna för spel som har DLC, aka in-app purchases.

Bäst att bojkott EA, Ubisoft och dom stora företagen och istället köpa Humble Indie Bundle, mycket bättre spel till billigare pris och DRM-fria, cross-platform, och man väljer vart pengarna går, indieutvecklare eller välgörenhet.

Det är bra att det börjar dyka upp nu, men det känns som det är mer regel än undantag att spel har dlc. Minns när jag kom till nåt göttigt quest i dragon age, o så vill dom att man ska betala för att fortsätta. Surt är det

Visa signatur

Gigabyte RTX 3070 | Samsung 980 | AMD 5950x
32GB 3600MHz CL14 | Corsair RM850X | ASUS ROG CROSSHAIR VIII DARK HERO
Skärm: Acer 27" ConceptD CP3271KP IPS 4K HDR 144 hz

Skriv gärna ett svar om ditt problem löste sig.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av IceDread:

Jag köper inte sådana spel. De har ingen heder eller intresse av själva produkten, bara fokus på att tjäna pengar.

Madden är fullt spelbart och väldigt bra utan DLC, jag har köpt varje version i många år nu.

Det enda man kan köpa är genvägar till att låsa upp saker snabbare, och ultimate team booster packs.

Om du inte vet någonting kanske du inte ska uttala dig om det heller.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

PS5 :: Switch :: Steam :: StarCraft II

Permalänk
Avstängd

Tur att man inte betalar för spel.

Permalänk
Medlem

Hua, nu får väl spelen allt mindre innehåll vid release då och mer hamnar som DLC... (veckan efter typ...)

Permalänk
Medlem

förstår inte varför folk klagar när företag tjänar pengar. Det är lixom vitsen med att ha ett företag

Permalänk
Medlem
Skrivet av Firkraag:

Madden är fullt spelbart och väldigt bra utan DLC, jag har köpt varje version i många år nu.

Det enda man kan köpa är genvägar till att låsa upp saker snabbare, och ultimate team booster packs.

Om du inte vet någonting kanske du inte ska uttala dig om det heller.

Skickades från m.sweclockers.com

Jag uttalade mig generellt, det finns säkert undantag, madden vet jag inte ens vad det är ^^

Jag stör mig som fan på framförallt spel till mobilen där varenda jävla app skall ta extra för en massa små skit saker som de borde antingen haft med från början eller lagt till som en bundlad expansion. Så är jag intresserad av att slänga in något nytt lir så är man som android användare tvingad till att använda andra personers ihopsatta listor över spel listade som ok enligt denna princip och det är ju skönt att det finns eftersom det inte finns som parameter i googles play butik att sortera bort sådant.

Det har på senaste tiden skett en allt större övergång mot massor med dlc / mikroköp och det är en dryg jävla metod som skall bojkottas rakt av.

Visa signatur

Intel Core i7 8700K, MSI GeForce GTX 1080 Ti 11GB Gaming X, Samsung 960 EVO 1TB, MSI Z370 GAMING M5, Corsair 32GB (4x8GB) DDR4 3200MHz CL16 Vengeance, EVGA Supernova G3 850W

INTEL CORE I7 3930K 3.20GHZ 12MB S-2011, FRACTAL DESIGN MIDITOWER DEFINE R3, CORSAIR HX 1050W, ASUS RAMPAGE IV FORMULA, Asus STRIX GTX970, CORSAIR 16GB DDR3 DOMINATOR QUAD 1866MHZ CL9 (4X4GB) Ljud: ASUS Xonar D2X/XDT 7.1 | Elac 5.1 +förstärkare | Cambridge dacmagic plus | Astro gaming A40 | Sennheiser HD 650
You ask me if I have a god complex? Let me tell you something, I am god!

Permalänk
Medlem

Jag känner ro i sinnet av att ha bojkottat EA sedan ett antal år tillbaka.

Mass Effect 3 (som blev det första förhandsbokade spel jag någonsin avbokat) var droppen för mig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Jag känner ro i sinnet av att ha bojkottat EA sedan ett antal år tillbaka.

Mass Effect 3 (som blev det första förhandsbokade spel jag någonsin avbokat) var droppen för mig.

Bland det värsta de gjorde tycker jag är att de totalförstörde Hellgate London.

F.D. gubbar från blizzard diablo team och annat som låg bakom produkten, det fanns till och med dx 10.

Visa signatur

Intel Core i7 8700K, MSI GeForce GTX 1080 Ti 11GB Gaming X, Samsung 960 EVO 1TB, MSI Z370 GAMING M5, Corsair 32GB (4x8GB) DDR4 3200MHz CL16 Vengeance, EVGA Supernova G3 850W

INTEL CORE I7 3930K 3.20GHZ 12MB S-2011, FRACTAL DESIGN MIDITOWER DEFINE R3, CORSAIR HX 1050W, ASUS RAMPAGE IV FORMULA, Asus STRIX GTX970, CORSAIR 16GB DDR3 DOMINATOR QUAD 1866MHZ CL9 (4X4GB) Ljud: ASUS Xonar D2X/XDT 7.1 | Elac 5.1 +förstärkare | Cambridge dacmagic plus | Astro gaming A40 | Sennheiser HD 650
You ask me if I have a god complex? Let me tell you something, I am god!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jacob:

Korrekt, ökningen med 350 procent gällde Madden NFL-serien och inte nyligen lanserade 15. Ändrat i artikeln!

Cool, kul att jag kunde bidra till en rättning

Ang. just Madden så tippar jag att det är ultimate team-delen som flera skriver. Det är troligen en enorm kassako för fifa också men inom fotbollsvärlden (soccer) finns inte samma enorma hype för fantasy. Fantasyfotball är en helt sanslöst stor rörelse och det har Maddenserien tagit fasta på i ett spelläge som har delar av det.

Permalänk
Medlem

Med tanke på att alltmer funktioner/grejer i spelen säljs som DLC borde EA Sports slogan "It's in the game" betraktas som falsk marknadsföring...

Visa signatur

Laptop: Dell Latitude E7270 | 12,5" FHD IPS | i5-6300U | 16GB RAM | 500GB SSD
Laptop: MacBook Air 13"
NUC: Intel i5-4250U | 8GB RAM | 250GB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Jag känner ro i sinnet av att ha bojkottat EA sedan ett antal år tillbaka.

Mass Effect 3 (som blev det första förhandsbokade spel jag någonsin avbokat) var droppen för mig.

Jag gör likadant. EA är experter på att förstöra och ta omåttligt mycket betalt för sina spel. Nu senast har de ju försökt övergå till någon slags "free to play" fast med månadsavgift. Grejen är dock att man inte får allt innehåll som DLC trotts att man betalar månadsavgift utan måste ändå betala hela tiden för deras sönder styckade överprissatta spel. Det är inte så gaming ska vara. Det ska måste vara en bra deal för båda parter, spelare som utvecklare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedish Berserk:

Sen när The Sims 2.5 kommer ut ja eller The Sims 4 som det heter kommer det mjölkas ännu mer pengar ur konsumenten.. Jag röstar med min plånbok och jag säger nej till detta!

En fördel med The Sims-spelen är att de alltid har varit extremt moddvänliga, så alla expansioner behövs egentligen inte.

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Skrivet av Marinlik:

Så är det så klar i Ultimate team, då nöta för att få paket med spelare är vad det går ut på. Men du kan ju alltid köra vanliga play now matcher eller karriärsläge, och där man kan man inte köpa spelare för pengar.

Nöta ja, inte betala för paketen med spelare.. Det är ju bara fel.. Ultimate team är ju de ända läget där de blir riktig statistik och de är ranking osv, där man vill lira ju! Men inte mot köpta fusklag

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av henkiii:

Tycker det är värre med de 12-15åringarna som har tid att spela dygnet runt, och därför blir hur bra som helst.
En annan hinner ju bara "träna" några timmar i veckan

Haha det tar på självförtroendet du får spela på gammal god rutin och hoppas på att klassiska typ NHL "glitches" a la sidledspass till mål blir nerfat

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av KTL:

Inte förvånad över att DLC drar in pengar. Men helt klart förvånad över att det är sportspelen som genererar mest DLC-inkomst.

Också förvånad angående sport spelen. Undrar bara. Är det Klayton på din profil bild?

Visa signatur

Chassi: Corsair 4000D CPU: Intel i7 11700K RAM: 32Gb DDR4 Moderkort: ASUS Z590-F
Grafik: RTX 3070 Ti OS: W11 SSD: M.2 1TB snabb som tusan

Permalänk
Medlem
Skrivet av kaya:

Vad finns det att köpa i ett spel som NFL? måste man betala extra för att få en boll? eller är det målstolparna som man måste köpa?

Man köper kortpaket som innehåller spelare som man kan bygga sitt lag av, det finns (i fifa iallafall) bronze paket med kassa spelare billigare att köpa, sen silver paket och sen guld och så finns det special paket och man får också kontrakt kort för spelarkorten du får håller bara ett visst antal matcher så för att få behålla dina spelare måste du få kontrakt kort som kommer med i paketen men även säljs som egna paket.

Allt är en jävla smörja för att samla in så mycket pengar man kan har man gömt ett f2p spel i ett fullbetalt spel

Permalänk
Medlem

Skönt att jag är en pirat, ska plundra landet EA.

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X 4.3GHz | 64GB RAM 3200MHz | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk
Medlem
Skrivet av IceDread:

Bland det värsta de gjorde tycker jag är att de totalförstörde Hellgate London.

F.D. gubbar från blizzard diablo team och annat som låg bakom produkten, det fanns till och med dx 10.

Flagship studios körde ju sig sjävla i botten dock. Inte EA.
Det har tom. Bill Roper sagt själv.
http://www.computerandvideogames.com/183206/we-ballsed-things...

Permalänk
Skrivet av Tralle:

Man köper kortpaket som innehåller spelare som man kan bygga sitt lag av, det finns (i fifa iallafall) bronze paket med kassa spelare billigare att köpa, sen silver paket och sen guld och så finns det special paket och man får också kontrakt kort för spelarkorten du får håller bara ett visst antal matcher så för att få behålla dina spelare måste du få kontrakt kort som kommer med i paketen men även säljs som egna paket.

Allt är en jävla smörja för att samla in så mycket pengar man kan har man gömt ett f2p spel i ett fullbetalt spel

Så vad är det för fördel med att spela ultimate team jämfört med karriärläge, spelar man bra där får man ju massa in-game pengar att köpa upp ett bättre lag för? Testade ultimate team i fifa 11 men förstod inte grejen med det, köpte iofs inte något paket med spelare.

Visa signatur

Dator: MSI B550 Tomahawk || AMD 5600X || Noctua NH-U12S || MSI RTX 2070 Armor 8GB || Kingston HyperX 32GB @ 3600MHz CL16 || PNY CS3030 1TB + SSD 500GB + HDD 4000GB || Phanteks Enthoo Pro || Corsair AX 760W

Permalänk
Medlem
Skrivet av trappski:

Flagship studios körde ju sig sjävla i botten dock. Inte EA.
Det har tom. Bill Roper sagt själv.
http://www.computerandvideogames.com/183206/we-ballsed-things...

EA sålde deras produkt och krävde att du skulle köpa livstidsprenumeration eller så förlorar du ditt inventory och utrustning om du skippar att lira och pröjsa för en månad.

Visa signatur

Intel Core i7 8700K, MSI GeForce GTX 1080 Ti 11GB Gaming X, Samsung 960 EVO 1TB, MSI Z370 GAMING M5, Corsair 32GB (4x8GB) DDR4 3200MHz CL16 Vengeance, EVGA Supernova G3 850W

INTEL CORE I7 3930K 3.20GHZ 12MB S-2011, FRACTAL DESIGN MIDITOWER DEFINE R3, CORSAIR HX 1050W, ASUS RAMPAGE IV FORMULA, Asus STRIX GTX970, CORSAIR 16GB DDR3 DOMINATOR QUAD 1866MHZ CL9 (4X4GB) Ljud: ASUS Xonar D2X/XDT 7.1 | Elac 5.1 +förstärkare | Cambridge dacmagic plus | Astro gaming A40 | Sennheiser HD 650
You ask me if I have a god complex? Let me tell you something, I am god!

Permalänk
Medlem
Skrivet av m4gnify:

Och dom undrar varför folk piratkopierar ^^

Precis. Om jag vet att ett spel kommer ha dussintals med DLC så blir det inget köp för mig. Hänt dock att man ändå köpt spelet efter att ha spelat igenom hela, kompletta 'demo' versionen först.

Visa signatur

W10 Pro N | i7 6700K @ 4.7 GHz | NH-D15 | GTX 980 Ti HOF | ASUS Z170 Pro Gaming | 16GB 3000Mhz CL15 | Samsung 850 EVO 500GB | 3x HDD ~8TB | Define S | EVGA 750W G2 | Logitech g502 | Corsair K70 Red | Beyerdynamic DT 770 Pro 250Ω | Sound Blaster Z | BenQ XL2430T 144Hz + GW2250HM 60Hz
» Youtube: https://www.youtube.com/c/Phreec

Permalänk
Medlem

Om man kan välja att köpa en sak eller att spela tills man låser upp det så är det inte helt fel.
Då alla inte orkar/har tid att nöta ett spel hur många timmar som helst..

Permalänk

Detta är varför jag bara inte orkar med EA. Om jag köper ett spel vill jag ha allt, alla DLC's och expansions etc. hur drygt som helst att hålla på köpa till extramaterial när man redan betalt ett högt pris för själva bas-spelet.

Köpte BF3, då var jag lite dum och köpte inte Premium, så där jag bara mig själv att skylla. När Strike @ Karkand släpptes så kostade den expansionen ca 300-500 kr och samma summa hade jag redan köpt spelet för. Så i praktiken lade jag mer än 1000 kr på deras skitspel.

Köpte SimCity 5 och då var det så klart DLC:s där också, efter BF3 köpte jag därmed inga fler DLC.

Hatar dessa DLC:s! Jag förbokade RTW2 för jag ville ha alla kommande DLC:s men gissa vad, DLC:s ingick inte i förbokningen utan bara ca 2-3 stycken och hittills har det kanske släppts nästan 10 stycken DLC:s.

Skrivet av HENKZ92:

förstår inte varför folk klagar när företag tjänar pengar. Det är lixom vitsen med att ha ett företag

Alla här är nog överens om att vitsen med företag är att tjäna pengar (utom diverse bolsjeviker då förstås). Det som dock folk stör sig på här i tråden är hur företag går tillväga för att tjäna ännu mera pengar! Du kanske kallar det för företagsamhet men jag och många andra tycker inte att det är en ärlig affär. Köper jag ett spel vill jag ju ha spelet eller hur? Alla dessa extra tillbehör är ju bara löjligt och bör i praktiken liknas vid pengautsugning.

Köper jag en iPhone, köper jag en iPhone, köper jag en ny bil så får jag ta med mig den och nyckeln hem.

Nog för att man visste att det bara rörde sig om att tjäna mer pengar men att det skulle gå upp i flera miljarder trodde jag aldrig. Om dom nu vill att folk inte skall ladda ner deras spel istället kan dom ju åtminstone börja köra med "rent mjöl i påsen".

Om vi tittar på Steam och CS:GO så är det ju bara en ren katastrof. Det finns många som fuskar och man förbättrar inte systemen emot just fusk. VAC är dåligt och uppdateras emellanåt men VAC bannar bara kontot man fuskar på. Löser det något problem? Ja tillfälligt, är det pricediscount så är det bara för de som fuskar att betala 3-5 Euro och köpa sig en ny version av CS:GO. Detta tjänar steam mycket pengar på och jag hade bra mycket hellre köpt CS:GO för 600 om det garanterat mig fairplay med ett bättre VAC-system. VAC skulle kunna IP-banna de som fuskar på CS:GO också, men då bannar man ju förstås sina kunder.

Inte nog med det, det är dessutom väldigt svårt att hosta i nyare FPS spel. Du kan inte spela allmän competive-match-making i CS:GO med en hemmagjord Server. Om jag hostat en CS:GO server själv, hade jag sett till att IP-banna de som fuskade men sånt vill Steam undvika att folk gör för då dödar man deras "vinst".

Visa signatur

Många datoranvändare underskattar virus och överskattar sina egna kunskaper medan andra är omedvetna om problemet med virus. Den nonchalans som finns idag beror på ett stort antal faktorer, folk tycker virusskydd är dyrt, besvärligt och sölar ned prestandan. Något som däremot är dyrt, besvärligt och slöar ned prestandan är en infekterad dator, som dessutom förstör för alla andra på nätet. - Pedrag Mitrovic, IT-Säkerhet (2010)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sebastian R:

Skönt att jag är en pirat, ska plundra landet EA.

Bevisar även att du vill att spelbranschen ska dö ut eftersom du inte vill betala för din underhållning...sjukt omoget beteende

Visa signatur

Core i5 3570K@stock||Asus Z77 Sabertooth||16GB 1600mhz G.Skill RipJaws X||5850 1GB||Corsair Force GT SSD 120GB||XFX XXX 650W||CM HAF XB||Opad Mk-85 MX Red||Win7 Ultimate Signature Edition signerad av Steve Ballmer

Permalänk

CA:s RTW2 får jag nog tillägga var inget dåligt köp även fast alla dessa DLC:s existerade. I.o.m. att spelet har en helt ny utvecklad motor har CA faktiskt (efter mycket klagomål från kunderna) haft full support och släppt många uppdateringar varav 12 stycken riktigt stora. Det får man väl ändå ge dom creds för.

Jag börjar dock bli trött på detta och tyvärr är väl detta bara början på spelbranschen, det är redan utbrett nu och det kommer garanterat bli mycket mer i framtiden.

Kollar jag på DLC:s för RTW2 i Steamshop så känner jag inte direkt för att ta RTW2 i mer försvar iallafall.

"DLC Blood & Gore - Experience the violent horror of the ancient world battlefield with Total War: ROME II Blood & Gore DLC. Blood & Gore brings the savagery of front-line combat to viscera-splattering life with decapitations, dismemberment and devastating impalements."

Lite fler units i ca 3-4 andra DLC:s också. En annan DLC hette Beasts of War, där man fick lite mer elefanttrupper och andra units. Så sjukt lame!

Så larvigt, detta ska ju fan ingå i grundspelet, det är ju en del av det man har betalat för?
Tro fan att spel som Amnesia faktiskt säljer bra när man kan modda själv och får ett komplett spel.

Visa signatur

Många datoranvändare underskattar virus och överskattar sina egna kunskaper medan andra är omedvetna om problemet med virus. Den nonchalans som finns idag beror på ett stort antal faktorer, folk tycker virusskydd är dyrt, besvärligt och sölar ned prestandan. Något som däremot är dyrt, besvärligt och slöar ned prestandan är en infekterad dator, som dessutom förstör för alla andra på nätet. - Pedrag Mitrovic, IT-Säkerhet (2010)

Permalänk
Medlem

Gurgel, varför EA?

Visa signatur

There is grandeur in this view of life, with its several powers, having been originally breathed into a few forms or into one; and that whilst this planet has gone cycling on according to the fixed law of gravity, from so simple a beginning endless forms most beautiful and most wonderful have been, and are being, evolved.

Permalänk
Medlem
Skrivet av KTL:

Inte förvånad över att DLC drar in pengar. Men helt klart förvånad över att det är sportspelen som genererar mest DLC-inkomst.

Det är som med allt dumt som vissa helt enkelt inte orkar motverka. Vissa vill bara gibba fifa och viftar gärna med bankkort för att ea ska lämna dem ifred, till skilllnad från de som undrar hur i helvete bolag som ea kommer undan.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

No man is free who is not master of himself