Telia återupptar datalagring efter uppmaning från Post- och telestyrelsen

Permalänk
Melding Plague

Telia återupptar datalagring efter uppmaning från Post- och telestyrelsen

Trots att EU-domstolen beslutat att datalagringsdirektivet strider mot de mänskliga rättigheterna återupptar Telia insamlingen av trafikdata, till följd av en uppmaning från Post- och telestyrelsen.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Vilken berg och dalbana. Datalagring, Ingen Datalagring, Datalagring. Bra press för Telia dock

Visa signatur

Moderkort: Asus P8Z77-V LX | CPU: Intel Core i5-3570k @ 3.40GHz | RAM: 8GB DDR3 | GPU: GTX 680 2GB | PSU: 850W

Permalänk
Medlem

Det ska bli väldigt intressant att se vart Bahnhofs process drar iväg!

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem

Telenor och Telia går hand i hand med denna nyhet.

Visa signatur

MODERMODEM: Asus ROG Strix Z270E Gaming | i7 7700K | Corsair Hydro H110 | Kingston HyperX Savage 32GB DDR4 RAM | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF OC | Crucial BX100 500GB SSD | Phanteks Enthoo EVOLV | SilverStone Strider Evolution 1200W |

Permalänk
Medlem

Jahapp, då får vi se hur Karlung (Bahnhof) agerar nu då. Hoppas de står på sig.

Visa signatur

Fractal Design Define 7 Compact | AMD Ryzen 5 7600X +
Noctua NH-D15S | Corsair 32GB | Corsair RM750X V2 | ASUS RTX 4070 Ti | ASUS Rog Strix B550-E Gaming | Corsair Force MP510 960GB

Permalänk
Inaktiv

Jag har Bahnhof och hoppas verkligen de står på sig.

Fuck Telia.

Permalänk

Fan så dumt att riskera EU böter bara för PTS är efterblivna.

Visa signatur

Spelburk: R7 5700X | 5700 XT | 32GB RAM | MSI B350M PRO-VDH

Permalänk

ahhaahah detta med data lagring är ju rena cirkusen

undrar om bahnhof struntar i att lagra fortfarande eller?

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem

Kanske skulle lägga min röst på Piratpartiet...

Visa signatur

Akashiro 0.9: Ryzen 5 7600, Radeon RX 7800XT Pure: 64/2000
https://podcasters.spotify.com/pod/show/thomaseron

Permalänk
Medlem

Bahnhof kommer inte ta upp datalagringen.

– Vi kommer inte att börja datalagra och i juli anmälde jag oss till PTS. Vi vill vara fullständigt transparenta och inte gömma oss i den här frågan, säger Bahnhofs vd Jon Karlung till TT.

– Huvudprincipen är att man inte kan lagra data från medborgare som inte är misstänkta för brott. Enligt den svenska grundlagen går EU-rätten före svensk lagstiftning och därför tycker jag att det är allvarligt om operatörer fortsätter datalagra i strid mot beslutet i EU-domstolen.

Visa signatur

Samsung Odyssey G9 240Hz HDR1000 5120x1440 9900K 5,3GHz 1,335v adaptive Asus Z390-I
Asus RTX 2070 Dual EVO Advanced 8GB G.Skill Trident Z RGB B-Die 3200MHz CL16 2x16GB Samsung 970 Evo 1TB
Seasonic Focus Plus Gold 850W 2 x Dell U2715H Corsair K65 Speed SteelSeries Rival 500 Bose Companion 5
Secretlab TITAN 2020 SoftWeave Corsair H100i RGB Platinum Noctua NF-A12x25 x 4 PnP Neo G Mini GB4: 6869 CB15: 233

Permalänk
Medlem

Sverige kan lika gärna gå ur EU. Vi följer inte dess lagar, och vi vill ha undantag på alla EU lagar.
Hm.. Lika bra att vi lämnar Inb4 EU rage alltså.

Visa signatur

8700K 5GHz | GeForce GTX960 4GB WFOC | Corsair Vengeance LPX 16GB 3200MHz | Windows 11

Permalänk
Medlem

Tur att man inte har något med Skitfelia att göra. Kommer att använda Bahnhof så länge det är möjligt.

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomaseron:

Kanske skulle lägga min röst på Piratpartiet...

Det har jag redan gjort. Förtidsröstningen inleddes ju igår

För övrigt är det skönt att ha Bahnhof som ISP.. en av de få kvarvarende som inte drar ner brallorna och böjer sig frammåt så fort staten säger till.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Jag får säga att jag är väldigt nöjd med att jag valde bahnhof som operatör för vad som känns som en halv evighet sedan. Det är härligt att veta att man har en operatör som står på sig och slåss för våra rättigheter.

Visa signatur

AMD Ryzen 9 5900X // Corsair iCue H150i RGB PRO XT // G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB (2x16GB) 3600Mhz CL16 // ASUS GeForce RTX 3080 12GB TUF GAMING OC // Asus Tuf Gaming x570 Plus // PSU: Corsair RM750W v2 // Chassi: Lian Li PC-O11 Dynamic // Keyboard: Corsair K70 RGB MK2 Low Profile // Mouse: Corsair Dark Core RGB with the MM1000 QI mousepad // Display 1: Dell S3422DWG // Display 2: Gigabyte G32QC QHD //

Permalänk
Medlem

fan inte klokt vilken tvåsidighet detta landet har. Först ska vi vara EUs praktexemplarsmedlem sedan kör vi vårt egna race oavsett vad som bestäms i EU domstolen.

Visa signatur

Ryzen 5 1600, Gigabyte 1070, MSI B350M MORTAR, Crucial 16GB, Samsung EVO 500GB, Define Mini C, Corsair RM550x (╯°□°)╯​︵ ┻━┻

Permalänk
Medlem

Om vi ändå inte följer EU domstolens bestämmelser, och vi inte har euro, och inte tar bidrag av EU.. varför är vi med i skiten ?

Permalänk
Medlem

För mig låter det urbotat dumt att börja lagra igen då det strider mot mänskliga rättigheter enligt EU. Kan inte det leda till en sjujävla böter om man går imot det?

Visa signatur

▐ AMD Ryzen 5 5600X @4,725GHz 1,285V▐ PNY GeForce RTX 3070 8GB XLR8 @2,12GHz▐
▐ MSI MPG B550 Gaming Plus▐ Corsair Vengeance LPX DDR4 32GB (2x16GB) @3800MT/s▐
▐ Transcend 128GB SSD▐ Intel SSD 660p 1TB▐ 2,5" SSD 1,5TB▐ Fractal Design Integra M 650W▐

Permalänk
Visa signatur

Microalus ı Phenom II 1090T ı GTX 680 ı 970M Pro ı Corsair HX750 ı Corsair XMS3 8GB ı TX3 Evo ı Toshiba HDD

Permalänk
Medlem

Kommer bli svårt för oss här i Sverige att kommunicera med resten av EU om EU-domstolen får för sig att stänga noderna.

Visa signatur

Nikon Z6 • Nikkor AF-S 14-24/2.8G ED • Nikon Z 24-70/4 S • Nikkor AF-S 200-500/5.6E ED VR • Manfrotto BeFree Advanced Twist • Benro TMA47AL • iOptron GEM28 • William Optics Redcat 51 v2 • Lunt LS50THa/B600 • Player One Neptune-M • Player One Apollo-M Mini • Player One Mars-C • GSO 6" Classical Cassegrain

Permalänk
Medlem

RIP Telia

Permalänk
Medlem
Skrivet av Verin:

Om vi ändå inte följer EU domstolens bestämmelser, och vi inte har euro, och inte tar bidrag av EU.. varför är vi med i skiten ?

För att det gynnar Sveriges företag och även oss när vi ska köpa varor från andra EU-länder eller om man vill jobba eller studera i de länderna.

Permalänk
Medlem

BBB har också återupptagit datalagring Kanske får se sig om efter en Vpn-tunnel igen. Gillar inte att de kan göra vad de vill, mer en principsak än att man har något att dölja. Men de har *** inget där att göra.

Varför kan man inte bara ha det så att allt är otillgängligt tills en person i fråga utreds för ett brott och att de då kan plocka fram information...? För Reinfeldt har ju själv sagt att det inte är för att sätta dit Svensson som laddar ned en film. Och visar det sig att politikerna står och ljuger i live-sändningar, ja då är det dags att någon tar och rensar upp.

Visa signatur

Asus Z68-V PRO | i5 2500k @4,4 | Asus GTX 970| Corsair HX850W | 16GB Corsair Venceance @1600mhz | Noctua NH-D14 | NZXT H2 |Samsung 840 Pro 512gb | OCZ Vertex 3 120gb | |Samsung F4 2TB | Silverstone Air Penetrator 120mm x2 | Noctua NF-P14 140mm | Noctua NF-S12B 120mm | Qnix Q2710@96Hz |

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Stupo:

Jag har Bahnhof och hoppas verkligen de står på sig.

Fuck Telia.

Det är inte Telias fel att PTS är dumma i huvudet

Skrivet av Thomaseron:

Kanske skulle lägga min röst på Piratpartiet...

Det kommer inte göra någon skillnad, de är för små får att komma in i riksdagen med de frågor de har på sin agenda

Visa signatur

The problem in society today: Smart phones, stupid people.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rajat:

Det kommer inte göra någon skillnad, de är för små får att komma in i riksdagen med de frågor de har på sin agenda

Om alla tänker så, ja. Men om fler röstar på dem så blir de stora nog till slut.
Kolla bara på SD...

Visa signatur

Akashiro 0.9: Ryzen 5 7600, Radeon RX 7800XT Pure: 64/2000
https://podcasters.spotify.com/pod/show/thomaseron

Permalänk
Medlem

Hvilke partier er det som i dag sitter i Regjeringen? Så vidt jeg vet så er det i het fall ikke sossene av noe slagg.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Thomaseron:

Om alla tänker så, ja. Men om fler röstar på dem så blir de stora nog till slut.
Kolla bara på SD...

SD har fler frågor på sin agenda, det har inte PP (med de sagt så vill jag bara förtydliga att jag inte är anhängare av SD heller)

Visa signatur

The problem in society today: Smart phones, stupid people.

Permalänk
Medlem

Dom fega krakarna. Dom borde säga att dom inte lagrar något förrens EUs domstol säger att det är ok.
För om datalagringsdirektivet är emot mänskliga rättigheterna så är nog LEK det också om den kräver samma sak när det kommer till datalagringen.

Antar att principen som sådan är det som EU slog ner på.

Aja får väl se vad framtiden har att komma med ^^

Visa signatur

MediaCen= Playstation 4, Playstation 3, Xbox 360, Proj= Epson TW700, Projduk= Grandview Cyber 100" tab-tension, Receiver= Marantz SR-6005, Front= Jamo S708, Cen= Jamo D8CEN, Surr= Jamo D8SUR, Surr bak= Jamo D8SUR, Sub= REL T3 + Audiovector K-Sub Signature, Köpta filmer= 1000++ och stiger stadigt

Permalänk
Medlem

Välkommen til verkligheten. Politik handlar ju om vem som kan dra den största lögnen och komma undan med den

Skrivet av Pollux89:

Och visar det sig att politikerna står och ljuger i live-sändningar, ja då är det dags att någon tar och rensar upp.

Visa signatur

Save us from fate, save us from hate. Save ourselves before it's too late

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gigantrix:

Hvilke partier er det som i dag sitter i Regjeringen? Så vidt jeg vet så er det i het fall ikke sossene av noe slagg.

Alla som är över spärren på 4% är med och med tanke på att det är så tyst om detta så är alla med och bryter mot mänskliga rättigheter.

Kanske börja ta upp det där med medhjälp till medhjälp som PB fick i sin dom att även funka här.

Visa signatur

Arch - Makepkg, not war -||- Gigabyte X570 Aorus Master -||- GSkill 64GiB DDR4 14-14-15-35-1T 3600Mhz -||- AMD 5900x-||- Gigabyte RX6900XT -||- 2x Adata XPG sx8200 Pro 1TB -||- EVGA G2 750W -||- Corsair 570x -||- O2+ODAC-||- Sennheiser HD-650 -|| Boycott EA,2K,Activision,Ubisoft,WB,EGS
Arch Linux, one hell of a distribution.

Permalänk
Avstängd

Haha vilka fega jävla svin rent ut sagt. Åt helvete med Telia och alla andra parasiter!
Long live Bahnhof, det enda valet