Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Endera har basen sin egen förstärkare inbyggd eller så behöver du ansluta det till en extern förstärkare.

Något man får läsa sig till på nätet eller står det på den?

Visa signatur

CPU: Intel Core i7 4770K 3.5 GHz (Haswell) Modekort: MSI Z87-S02 Grafikkort: MSI GeForce GTX 970 4GB RAM: ADATA 16GB (2x8GB) Lagring: SSD 840 EVO 250GB, 1TB WD Nätdel: Corsair CX 750M 80+ Bronze Chassi: Fractal Design Define R4 Svart

Permalänk
Medlem

Mrqaffe, jag avundas din energi
Avant cs400 är en passiv högtalare.

Visa signatur

Asus Z170 Pro Gaming | i7 6700k | 16Gb Corsair Vengeance 2666 Mhz | ASUS Strix GTX 1070 | Samsung SH-S203B|Samsung 850 EVO 500GB SSD |2 TB HDD | Antec P182 | Corsair AXi 860w | H212 Evo | Win10

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av asonJR:

Något man får läsa sig till på nätet eller står det på den?

Skrivet av f@boy:

Mrqaffe, jag avundas din energi
Avant cs400 är en passiv högtalare.

Man kan läsa sig till det
Ett lätt sätt är att kolla är annars om högtalaren kräver strömförsörjning till förstärkaren.
Men hur har du drivit den om du bara har ett 2 kanaligt slutsteg ? Har den gått bryggkopplad till det i så fall ? Har du nån bild på hur systemet var kopplat ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Man kan läsa sig till det
Ett lätt sätt är att kolla är annars om högtalaren kräver strömförsörjning till förstärkaren.
Men hur har du drivit den om du bara har ett 2 kanaligt slutsteg ? Har den gått bryggkopplad till det i så fall ? Har du nån bild på hur systemet var kopplat ?

Jag har gjort ett nybörjare misstag...nu när du a det skulle jag gå ner och ta bilder på det så såg jag att högtalarna inte gick igenom slutsteget, så då menas det med alltså att jag får skaffa ett nytt slutsteg eller skita i det?? Eller finns det att göra någon fuling?

Visa signatur

CPU: Intel Core i7 4770K 3.5 GHz (Haswell) Modekort: MSI Z87-S02 Grafikkort: MSI GeForce GTX 970 4GB RAM: ADATA 16GB (2x8GB) Lagring: SSD 840 EVO 250GB, 1TB WD Nätdel: Corsair CX 750M 80+ Bronze Chassi: Fractal Design Define R4 Svart

Permalänk
Medlem

Snälla, kan du inte ta några bilder istället. Det går inte få någon som helst klarhet i det du säger. Eller ta med grejorna till Vimmerby så ska jag kolla på det.

Visa signatur

Asus Z170 Pro Gaming | i7 6700k | 16Gb Corsair Vengeance 2666 Mhz | ASUS Strix GTX 1070 | Samsung SH-S203B|Samsung 850 EVO 500GB SSD |2 TB HDD | Antec P182 | Corsair AXi 860w | H212 Evo | Win10

Permalänk
Medlem
Skrivet av f@boy:

Snälla, kan du inte ta några bilder istället. Det går inte få någon som helst klarhet i det du säger. Eller ta med grejorna till Vimmerby så ska jag kolla på det.

http://imgur.com/S4IM4gK
http://imgur.com/25Dy5R1
http://imgur.com/yxNx3yC

Visa signatur

CPU: Intel Core i7 4770K 3.5 GHz (Haswell) Modekort: MSI Z87-S02 Grafikkort: MSI GeForce GTX 970 4GB RAM: ADATA 16GB (2x8GB) Lagring: SSD 840 EVO 250GB, 1TB WD Nätdel: Corsair CX 750M 80+ Bronze Chassi: Fractal Design Define R4 Svart

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av f@boy:

Mrqaffe, jag avundas din energi
Avant cs400 är en passiv högtalare.

Skrivet av asonJR:

Jag har gjort ett nybörjare misstag...nu när du a det skulle jag gå ner och ta bilder på det så såg jag att högtalarna inte gick igenom slutsteget, så då menas det med alltså att jag får skaffa ett nytt slutsteg eller skita i det?? Eller finns det att göra någon fuling?

Jag syftade på posten ovan, där någon svarade på frågan.

Dina bilder ger ingen bra överblick, hur har samtliga högtalare varit anslutna till slutsteget eller har de inte varit det ?
Har slutsteget bara drivit basen och topparna har drivits av huvudenheten i bilen?
Det saknas förstärkarkanaler för att det ska gå ihop. det ser ut som det är 2 par kablar från basen ? Sedan tillkommer 2 toppar, i så fall behövs det 4 kanaler på slutsteget men du har bara 2 på Sonysteget, så hur var det kopplat?

Var det "raggarkopplat" typ basarna parallellt med topparna så att de bara skulle "bröta" utan nått krav på ljudkvalitet eller hur såg det ut när det satt i en bil ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Jag syftade på posten ovan, där någon svarade på frågan.

Dina bilder ger ingen bra överblick, hur har samtliga högtalare varit anslutna till slutsteget eller har de inte varit det ?
Har slutsteget bara drivit basen och topparna har drivits av huvudenheten i bilen?
Det saknas förstärkarkanaler för att det ska gå ihop. det ser ut som det är 2 par kablar från basen ? Sedan tillkommer 2 toppar, i så fall behövs det 4 kanaler på slutsteget men du har bara 2 på Sonysteget, så hur var det kopplat?

Var det "raggarkopplat" typ basarna parallellt med topparna så att de bara skulle "bröta" utan nått krav på ljudkvalitet eller hur såg det ut när det satt i en bil ?

Haha kanske det är Men högtalarna var inte kopplad till basen, den var kopplad direkt till stereon. Jag har "kopplat" det som det var, det som saknas är att en kabel som gick till något jag har ingen aning om Gissar på de var ström kablen, satt till längs till vänster på bilden http://imgur.com/S4IM4gK

Visa signatur

CPU: Intel Core i7 4770K 3.5 GHz (Haswell) Modekort: MSI Z87-S02 Grafikkort: MSI GeForce GTX 970 4GB RAM: ADATA 16GB (2x8GB) Lagring: SSD 840 EVO 250GB, 1TB WD Nätdel: Corsair CX 750M 80+ Bronze Chassi: Fractal Design Define R4 Svart

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av asonJR:

Haha kanske det är Men högtalarna var inte kopplad till basen, den var kopplad direkt till stereon. Jag har "kopplat" det som det var, det som saknas är att en kabel som gick till något jag har ingen aning om Gissar på de var ström kablen, satt till längs till vänster på bilden http://imgur.com/S4IM4gK

Ok då har slutsteget bara drivit basen, det förklarar en del, då har du inte de förstärkare som krävs för att ansluta det till datorn även om du fixar 12V matning, det fattas 2 kanaler.

Då är det nog bäst att skaffa en annan "230V förstärkare" och inte skaffa ett bilslutsteg OCH en nätdel, du behöver uppenbarligen 4 slutstegskanaler för att kunna driva högtalarsystemet och det billigaste är troligen att leta reda på en passande äldre hembioreceiver i så fall, se post #6.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Ok då har slutsteget bara drivit basen, det förklarar en del, då har du inte de förstärkare som krävs för att ansluta det till datorn även om du fixar 12V matning, det fattas 2 kanaler.

Då är det nog bäst att skaffa en annan "230V förstärkare" och inte skaffa ett bilslutsteg OCH en nätdel, du behöver uppenbarligen 4 slutstegskanaler för att kunna driva högtalarsystemet och det billigaste är troligen att leta reda på en passande äldre hembioreceiver i så fall, se post #6.

Eller så säljer jag det och köper mig ett bättre ljudsystem till datorn! Då kommer en ny fråga, vad kan man få för det?

Visa signatur

CPU: Intel Core i7 4770K 3.5 GHz (Haswell) Modekort: MSI Z87-S02 Grafikkort: MSI GeForce GTX 970 4GB RAM: ADATA 16GB (2x8GB) Lagring: SSD 840 EVO 250GB, 1TB WD Nätdel: Corsair CX 750M 80+ Bronze Chassi: Fractal Design Define R4 Svart

Permalänk
Medlem

Inte många hundralappar, det är (var) ett billigt steg: http://www.prisjakt.nu/produkt.php?pu=28683

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av asonJR:

Eller så säljer jag det och köper mig ett bättre ljudsystem till datorn! Då kommer en ny fråga, vad kan man få för det?

Högtalarna verkar vara nått ganska billigt som Netonet sålt och eftersom de verkar vara 6-8 år gamla så lär det inte bli så många hundralappar för hela systemet med slutsteg.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Perb:

Inte många hundralappar, det är (var) ett billigt steg: http://www.prisjakt.nu/produkt.php?pu=28683

Skrivet av mrqaffe:

Högtalarna verkar vara nått ganska billigt som Netonet sålt och eftersom de verkar vara 6-8 år gamla så lär det inte bli så många hundralappar för hela systemet med slutsteg.

men kan jag använda högtalarna om jag köper en hyfsad bas som passar till datorn? För tvärt om funkade ju inte för måste ju ha ett annat slutsteg osv

Visa signatur

CPU: Intel Core i7 4770K 3.5 GHz (Haswell) Modekort: MSI Z87-S02 Grafikkort: MSI GeForce GTX 970 4GB RAM: ADATA 16GB (2x8GB) Lagring: SSD 840 EVO 250GB, 1TB WD Nätdel: Corsair CX 750M 80+ Bronze Chassi: Fractal Design Define R4 Svart

Permalänk
Rekordmedlem

Vi har nog missat en viktig sak, har du en låda till topparna ? Annars måste du bygga det också.
Du behöver hursomhelst förstärkare för att driva högtalarna.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av asonJR:

men kan jag använda högtalarna om jag köper en hyfsad bas som passar till datorn? För tvärt om funkade ju inte för måste ju ha ett annat slutsteg osv

Jag skulle säga att grejorna knappast är tillräckligt bra för att vara värt krånglet som du får innan detta funkar som du tänkt dig. Nu har jag inte lusläst tråden men du måste ju bygga nån slags lådor till högtalarna t ex, kan du göra det själv så ok, annars skulle jag säga: Sälj av och leta efter något annat på blocket.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Perb:

Jag skulle säga att grejorna knappast är tillräckligt bra för att vara värt krånglet som du får innan detta funkar som du tänkt dig. Nu har jag inte lusläst tråden men du måste ju bygga nån slags lådor till högtalarna t ex, kan du göra det själv så ok, annars skulle jag säga: Sälj av och leta efter något annat på blocket.

De är redan i lådor så det är redan fixat. Men om jag har en annan bas som är till datorn som kan driva högtalarna, skulle det funka och bara ha högtalarna kvar då till datorn?

Visa signatur

CPU: Intel Core i7 4770K 3.5 GHz (Haswell) Modekort: MSI Z87-S02 Grafikkort: MSI GeForce GTX 970 4GB RAM: ADATA 16GB (2x8GB) Lagring: SSD 840 EVO 250GB, 1TB WD Nätdel: Corsair CX 750M 80+ Bronze Chassi: Fractal Design Define R4 Svart

Permalänk
Rekordmedlem

En normal basmodul kan inte driva nått men du menar kanske nått alltiettsystem där förstärkaren till topparna är inbyggd i basen? I så fall så går det att byta ut topparna till dina bilhögtalare om de skulle låta bättre.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Köp nått billigt Logitech 5.1 så blir du säkert nöjd.
Denna nöten försöker sälja Logitech Z506 för en tusenlapp begagnade, när de kostar 7-800 nya. Pruta ner dem till 400:-
http://www.blocket.se/kalmar/Logitech_5_1_55449368.htm?ca=18&...

Prisjakt:
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=654568

Visa signatur

Asus Z170 Pro Gaming | i7 6700k | 16Gb Corsair Vengeance 2666 Mhz | ASUS Strix GTX 1070 | Samsung SH-S203B|Samsung 850 EVO 500GB SSD |2 TB HDD | Antec P182 | Corsair AXi 860w | H212 Evo | Win10

Permalänk
Medlem
Skrivet av f@boy:

Köp nått billigt Logitech 5.1 så blir du säkert nöjd.
Denna nöten försöker sälja Logitech Z506 för en tusenlapp begagnade, när de kostar 7-800 nya. Pruta ner dem till 400:-
http://www.blocket.se/kalmar/Logitech_5_1_55449368.htm?ca=18&...

Prisjakt:
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=654568

Ser bra ut, men använder inte 5.1 så mycket, är mer sugen på ett 2.1 system. Har du några tips på bra 2.1??

Visa signatur

CPU: Intel Core i7 4770K 3.5 GHz (Haswell) Modekort: MSI Z87-S02 Grafikkort: MSI GeForce GTX 970 4GB RAM: ADATA 16GB (2x8GB) Lagring: SSD 840 EVO 250GB, 1TB WD Nätdel: Corsair CX 750M 80+ Bronze Chassi: Fractal Design Define R4 Svart

Permalänk
Medlem

Jag håller på och byter ut mitt ljud och kommer snart att ha ett Z-680-system till salu om det är intressant. Frakten lär ju bli dyr dock...

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?pu=38802

Ironiskt nog byter jag till bilhögtalare som jag fått över, dock drivna av en äldre Yamaha-receiver och med en aktiv bas för hemmabruk.

Permalänk
Medlem

Okej, då kan man säga att det inte går att lösa om man inte skaffar ett nytt slutsteg eller en förstärkare?

Men jag får tacka för alla svar och idéer! Som jag nämnde i tråden var jag rätt grön, så kan inte er den infon ni behövde på en gång! Får se vad jag gör det med, men tack ännu en gång!

Visa signatur

CPU: Intel Core i7 4770K 3.5 GHz (Haswell) Modekort: MSI Z87-S02 Grafikkort: MSI GeForce GTX 970 4GB RAM: ADATA 16GB (2x8GB) Lagring: SSD 840 EVO 250GB, 1TB WD Nätdel: Corsair CX 750M 80+ Bronze Chassi: Fractal Design Define R4 Svart

Permalänk
Medlem
Skrivet av asonJR:

Ser bra ut, men använder inte 5.1 så mycket, är mer sugen på ett 2.1 system. Har du några tips på bra 2.1??

Hur mycket pengar har du att lägga?

Visa signatur

Asus Z170 Pro Gaming | i7 6700k | 16Gb Corsair Vengeance 2666 Mhz | ASUS Strix GTX 1070 | Samsung SH-S203B|Samsung 850 EVO 500GB SSD |2 TB HDD | Antec P182 | Corsair AXi 860w | H212 Evo | Win10

Permalänk
Rekordmedlem

Du kan börja med att leta efter nån beg äldre hembiomaskin i närheten av där du bor, de är mycket mångsidiga och kan vara en bra start på ett ljudsystem hemma.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av f@boy:

Hur mycket pengar har du att lägga?

Runt 1000, har inte sagt någon budget på de, tar lite hur mkt jag känner för de XD

Skrivet av mrqaffe:

Du kan börja med att leta efter nån beg äldre hembiomaskin i närheten av där du bor, de är mycket mångsidiga och kan vara en bra start på ett ljudsystem hemma.

Så du tycker jag borde köra på denna idéen? Som en liten sammanfattning, kan ska jag kolla efter då för något?

Visa signatur

CPU: Intel Core i7 4770K 3.5 GHz (Haswell) Modekort: MSI Z87-S02 Grafikkort: MSI GeForce GTX 970 4GB RAM: ADATA 16GB (2x8GB) Lagring: SSD 840 EVO 250GB, 1TB WD Nätdel: Corsair CX 750M 80+ Bronze Chassi: Fractal Design Define R4 Svart

Permalänk
Medlem

Leta på blocket efter en billig 5.1-receiver. Lämplig sökning: http://www.blocket.se/kalmar?q=&cg=5040&w=1&st=s&c=5044&ca=18...

Permalänk
Medlem

http://www.audiopro.se/sites/audiopro.se/files/expired_produc... Är detta något att ha som det går att sätta högtalarna till?

Visa signatur

CPU: Intel Core i7 4770K 3.5 GHz (Haswell) Modekort: MSI Z87-S02 Grafikkort: MSI GeForce GTX 970 4GB RAM: ADATA 16GB (2x8GB) Lagring: SSD 840 EVO 250GB, 1TB WD Nätdel: Corsair CX 750M 80+ Bronze Chassi: Fractal Design Define R4 Svart

Permalänk
Medlem
Skrivet av asonJR:

http://www.audiopro.se/sites/audiopro.se/files/expired_produc... Är detta något att ha som det går att sätta högtalarna till?

Nej, det är en ren sub. De enda subbar som har förstärkt utgång för fler högtalare är, såvitt jag vet, såna som ingår i ett kit liknande det jag länkade till ovan. Alltså typ Logitechs 5.1-system mfl. Subben du länkade till har en förstärkaren men den driver bara sig själv. Du behöver en förstärkare (receiver) som driver satellit-högtalarna och lämnar lågnivåsignal till subben.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Perb:

Nej, det är en ren sub. De enda subbar som har förstärkt utgång för fler högtalare är, såvitt jag vet, såna som ingår i ett kit liknande det jag länkade till ovan. Alltså typ Logitechs 5.1-system mfl. Subben du länkade till har en förstärkaren men den driver bara sig själv. Du behöver en förstärkare (receiver) som driver satellit-högtalarna och lämnar lågnivåsignal till subben.

Okej, men då får jag leta efter ett par bra 2.1 system till datorn Om jag nu inte hittar någon gammal förstärkare som kan driva högtalarna

Visa signatur

CPU: Intel Core i7 4770K 3.5 GHz (Haswell) Modekort: MSI Z87-S02 Grafikkort: MSI GeForce GTX 970 4GB RAM: ADATA 16GB (2x8GB) Lagring: SSD 840 EVO 250GB, 1TB WD Nätdel: Corsair CX 750M 80+ Bronze Chassi: Fractal Design Define R4 Svart

Permalänk
Avstängd
Skrivet av asonJR:

Jag vet att detta har säkert kommit upp på tapeten flera gånger men har inte hittat någon bra lösning på detta än så ställer frågan igen.

Hur kan jag få mitt ljudsystem till bilen att funka till datorn? Har slutsteg: Sony XM-SD12X, baslåda: Avant CS400 och högtalare 2 st 6x9: Avant cs-310. En kompis till mig sa om man kunde byta ut slutsteget till en förstärkare som man har till tv eller andra stereo högtalare för att få strömförbrukningen. Men vet inte om det funkar. Så därför ställer jag frågan här, hoppas på en bra lösning!

Vill ha relevanta svar och inte "Det ska sitta i bilen" eller liknade. För det det är inte omöjligt att få det att funka men måste ha lite hjälp på traven!

MVH

Bilhögtalare låter skit utanför den miljö de är tillverkade för, så jag förstår inte varför du vill göra det :/

Visa signatur

The problem in society today: Smart phones, stupid people.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rajat:

Bilhögtalare låter skit utanför den miljö de är tillverkade för, så jag förstår inte varför du vill göra det :/

Rolig grej och kolla om det funkade och var smidigt och lätt, men i mitt fall gjorde det inte

Visa signatur

CPU: Intel Core i7 4770K 3.5 GHz (Haswell) Modekort: MSI Z87-S02 Grafikkort: MSI GeForce GTX 970 4GB RAM: ADATA 16GB (2x8GB) Lagring: SSD 840 EVO 250GB, 1TB WD Nätdel: Corsair CX 750M 80+ Bronze Chassi: Fractal Design Define R4 Svart