Telia återupptar datalagring efter uppmaning från Post- och telestyrelsen

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rajat:

SD har fler frågor på sin agenda, det har inte PP (med de sagt så vill jag bara förtydliga att jag inte är anhängare av SD heller)

Du har uppenbarligen ingen koll på vad PP har för agenda då, helt enkelt. De har energi-/försvars-/arbetsmarknadspolitik och så vidare väl beskriven i sitt partiprogram.

Men kanske står din klocka på 2007?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

En enda röst på vilket parti som helst är väl i så fall i sjön? Hur tänker du egentligen? det handlar väl om hur pass engagerad man är i frågan som tas upp? Även partier som på pappret var emot datalagringen röstade ju för den, så de andra riksdagspartierna som är "emot" ger jag inte mycket för.

Hur jag tänker? Jag tänker att Piratpartiet måste komma upp 4%-spärren för att ens få sin röst hörd i riksdagen. De är inte ens i närheten av den spärren.

Om man lägger sin röst på ett parti som kommer in i riksdagen kan just DIN röst förändra antalet mandat (men sannolikheten är dock liten om vi endast räknar enstaka röster).

Visa signatur

System: CPU: AMD Ryzen 9 3900X, MB: Gigabyte X570 Aorus Elite, Minne: Corsair 32GB DDR4 3200MHz, GPU: Asus GeForce RTX 2080 Super ROG Strix Gaming OC

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rajat:

SD har fler frågor på sin agenda, det har inte PP (med de sagt så vill jag bara förtydliga att jag inte är anhängare av SD heller)

Det må så vara, men SD skyller ju uteslutande på en enda grupp, om jag inte har helt fel.
Alla partier måste börja nånstans.

Visa signatur

Akashiro 0.9: Ryzen 5 7600, Radeon RX 7800XT Pure: 64/2000
https://podcasters.spotify.com/pod/show/thomaseron

Permalänk
Medlem
Skrivet av Evil Peter:

Det betyder absolut inte att det blir samma förutsättningar. Det finns flera områden där det är klart mer problematiskt att exportera till Norge än EU-länder.

Har knappast sagt att det skulle bli "samma" förutsättningar, men om man är aningen påläst inom området så inser man fördelarna av att inte vara bunden till "United Nations of Europe" (EU), speciellt för ett relativt rikt land som Sverige.

Visa signatur

| i9-9900X 4.8 GHz | ASUS RTX 3090 ROG Strix Gaming OC | 2X Vertex 4 512GB RAID 0 | 2X WD RED 4TB | ASUS ROG STRIX X299-E GAMING | Corsair 900D | 2X MSI Optix MAG321CQR 144Hz | G.Skill Trident Z Royal Silver DDR4 3600Mhz CL15 4x8GB | Corsair AX 1200i | Asus Xonar STX II | Watercooling 480+480+240 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomaseron:

Det må så vara, men SD skyller ju uteslutande på en enda grupp, om jag inte har helt fel.
Alla partier måste börja nånstans.

Vilken grupp syftar du på då, regeringen?

Visa signatur

| i9-9900X 4.8 GHz | ASUS RTX 3090 ROG Strix Gaming OC | 2X Vertex 4 512GB RAID 0 | 2X WD RED 4TB | ASUS ROG STRIX X299-E GAMING | Corsair 900D | 2X MSI Optix MAG321CQR 144Hz | G.Skill Trident Z Royal Silver DDR4 3600Mhz CL15 4x8GB | Corsair AX 1200i | Asus Xonar STX II | Watercooling 480+480+240 |

Permalänk
Medlem

Så Privateinternetaccess här kömmer jag

Visa signatur

i7 4790K, BeQuiet! SR2, Asrock z97e-itx/ac, HyperX FURY 16GB,
R9 380 4G, Raid-0 3xKingston ssdNOW300V 120GB,
Bitfenix Prodigy, OCZ ZT 750W

Twittwit@enRodjavel

Permalänk
Medlem
Skrivet av Danmyr:

Vilken grupp syftar du på då, regeringen?

Det beror på vad han menar med SD. SD som parti skyller förmodligen på regeringen och andra politiker. Tittar man däremot på kandidatnivå hittar man nog en och annan som skyller på människor med en specifik bakgrund.

Det är vad jag tror i alla fall

Visa signatur

System: CPU: AMD Ryzen 9 3900X, MB: Gigabyte X570 Aorus Elite, Minne: Corsair 32GB DDR4 3200MHz, GPU: Asus GeForce RTX 2080 Super ROG Strix Gaming OC

Permalänk

Författningsdomstol nu tack.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Danmyr:

Vilken grupp syftar du på då, regeringen?

SD skyller väl allt som är fel med detta land på invandringen? :\

Visa signatur

Akashiro 0.9: Ryzen 5 7600, Radeon RX 7800XT Pure: 64/2000
https://podcasters.spotify.com/pod/show/thomaseron

Permalänk
Skrivet av Ozzed:

Det har jag redan gjort. Förtidsröstningen inleddes ju igår

För övrigt är det skönt att ha Bahnhof som ISP.. en av de få kvarvarende som inte drar ner brallorna och böjer sig frammåt så fort staten säger till.

Varför är det konstigt att Telia, ett vinstdrivande företag med en omsättning över 100 miljarder kronor och med ett stort antal aktieägare såväl som kunder väljer att som underordnade väljer att ta ett beslut enligt regeringens rekommendationer? Som ett stort företag går det sällan att bara gå emot lagar och regleringar i ett ämne där ett beslut inte är helt säkerställt. Även om jag personligen också tycker att övervakningen inte borde ske så är det väl inte konstigt att Telia tar den säkra sidan istället för att riskera mångmiljon kostnader om utfallet skulle bli så att övervakningen ska vara obligatorisk.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomaseron:

SD skyller väl allt som är fel med detta land på invandringen? :\

Då borde du verkligen läsa på lite, de kritiserar den förda invandringsPOLITIKEN aka regeringens politik.

Visa signatur

| i9-9900X 4.8 GHz | ASUS RTX 3090 ROG Strix Gaming OC | 2X Vertex 4 512GB RAID 0 | 2X WD RED 4TB | ASUS ROG STRIX X299-E GAMING | Corsair 900D | 2X MSI Optix MAG321CQR 144Hz | G.Skill Trident Z Royal Silver DDR4 3600Mhz CL15 4x8GB | Corsair AX 1200i | Asus Xonar STX II | Watercooling 480+480+240 |

Permalänk

Någon som vet om ComHem och Bredbandsbolaget ligger till?

Visa signatur

Dator: Mobo: MSI Z390 MPG Cpu: Intel Core i7 9700K --- CoolerMaster Hyper 212 EVO GFX-card: Asus Geforce RTX 2070 8GB Dual PSU: Corsair CV 650W RAM: 32 Gb(8GbX4) @ 2666Mhz.
Telefon: Oneplus 7T

Permalänk
Medlem

Rätt övertygad om att iaf BBB lagrar data, det svaret fick jag efter mycket om och men senast jag kontaktade deras superba *host* support.

Visa signatur

| i9-9900X 4.8 GHz | ASUS RTX 3090 ROG Strix Gaming OC | 2X Vertex 4 512GB RAID 0 | 2X WD RED 4TB | ASUS ROG STRIX X299-E GAMING | Corsair 900D | 2X MSI Optix MAG321CQR 144Hz | G.Skill Trident Z Royal Silver DDR4 3600Mhz CL15 4x8GB | Corsair AX 1200i | Asus Xonar STX II | Watercooling 480+480+240 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomaseron:

SD skyller väl allt som är fel med detta land på invandringen? :\

Dags att läsa på kanske?

Visa signatur

Louqe Ghost S1 + L TopHat | ASRock Phantom Gaming ITX | Intel Core i9-9900K | Corsair Vengeance LPX 32GB | Gigabyte GeForce RTX 2080 Ti 11GB | Corsair SF750 Platinum | Samsung 970 EVO Plus 500GB | Intel 660P 2TB | Custom Vattenkylning CPU/GPU | Windows 11 Pro x64

Permalänk
Medlem
Skrivet av Danmyr:

Har knappast sagt att det skulle bli "samma" förutsättningar, men om man är aningen påläst inom området så inser man fördelarna av att inte vara bunden till "United Nations of Europe" (EU), speciellt för ett relativt rikt land som Sverige.

Du skrev din post som ett relativt spydigt svar till att någon skrev att det finns fördelar för handel, studier osv om man är med i EU. Hade du syftat till att det inte blir likvärdigt skulle du formulerat dig annorlunda så det får du ta på dig själv. Den du svarade påstod heller aldrig att det inte finns fördelar med att stå utanför, han gav exempel på anledningar till varför vi är med.

Permalänk
Medlem

Det börjar bli svårt att se att denna diskussionstråd gäller nyheten om Telia och PTS. Inte för att jag bidraget till rätt riktning precis Men det känns som en tidsfråga innan en moderator rensar.

Visa signatur

System: CPU: AMD Ryzen 9 3900X, MB: Gigabyte X570 Aorus Elite, Minne: Corsair 32GB DDR4 3200MHz, GPU: Asus GeForce RTX 2080 Super ROG Strix Gaming OC

Permalänk
Medlem
Skrivet av Persienner:

Varför är det konstigt att Telia, ett vinstdrivande företag med en omsättning över 100 miljarder kronor och med ett stort antal aktieägare såväl som kunder väljer att som underordnade väljer att ta ett beslut enligt regeringens rekommendationer? Som ett stort företag går det sällan att bara gå emot lagar och regleringar i ett ämne där ett beslut inte är helt säkerställt. Även om jag personligen också tycker att övervakningen inte borde ske så är det väl inte konstigt att Telia tar den säkra sidan istället för att riskera mångmiljon kostnader om utfallet skulle bli så att övervakningen ska vara obligatorisk.

Det är ungefär lika konstigt som att den statliga utredningen som PTS utgår ifrån bestrider EU-domstolen beslutat. Såvitt jag vet så är det inte så bra att bara strunta i EU lagar. Men å andra sidan så drabbar detta inget fattigt land.

Visa signatur

Intel Pentium 2 MMX 233 @263 MHz, 192 mb, Nvidia TNT 16mb, 40gb hdd

Permalänk
Medlem
Skrivet av metalkiller78:

Någon som vet om ComHem och Bredbandsbolaget ligger till?

BBB ingår i telenor, så dom börjar lagra igen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Evil Peter:

Du skrev din post som ett relativt spydigt svar till att någon skrev att det finns fördelar för handel, studier osv om man är med i EU. Hade du syftat till att det inte blir likvärdigt skulle du formulerat dig annorlunda så det får du ta på dig själv. Den du svarade påstod heller aldrig att det inte finns fördelar med att stå utanför, han gav exempel på anledningar till varför vi är med.

Nu blev någon visst lite butth*** här, om du tolkade mitt svar som "spydigt" så är det din tolkning. Jag förklarade endast att vissa andra länder som står utanför EU har frodats och lyckats betydligt bättre än t.ex. Sverige på en rad områden. Ta ett ispack och lugna ner dig, jag hade ingen avsikt att vara spydig eller reta upp någon vilket för de flesta är tämligen uppenbart.

Visa signatur

| i9-9900X 4.8 GHz | ASUS RTX 3090 ROG Strix Gaming OC | 2X Vertex 4 512GB RAID 0 | 2X WD RED 4TB | ASUS ROG STRIX X299-E GAMING | Corsair 900D | 2X MSI Optix MAG321CQR 144Hz | G.Skill Trident Z Royal Silver DDR4 3600Mhz CL15 4x8GB | Corsair AX 1200i | Asus Xonar STX II | Watercooling 480+480+240 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Danmyr:

Då borde du verkligen läsa på lite, de kritiserar den förda invandringsPOLITIKEN aka regeringens politik.

Skrivet av Kvickstick:

Dags att läsa på kanske?

Jo, borde väl göra det, men för samtliga partier isf.
Men det blir mycket läsa.

Visa signatur

Akashiro 0.9: Ryzen 5 7600, Radeon RX 7800XT Pure: 64/2000
https://podcasters.spotify.com/pod/show/thomaseron

Permalänk
Medlem

Hade varit suveränt med lite juridisk klarhet gällande datalagringsdirektivet och datalagringslagen. Eftersom vi är medlemmar i EU har vi förpliktigat oss att följa EU's direktiv (uppmaning till lagstiftande), men om PTS jurister trycker på för att återuppta datalagringen så bör de ha lagen bakom sig, något annat vore direkt kriminellt, så varför då ta risken om de rent spekulativt inte har täckning för detta? :/

Visa signatur

| i9-9900X 4.8 GHz | ASUS RTX 3090 ROG Strix Gaming OC | 2X Vertex 4 512GB RAID 0 | 2X WD RED 4TB | ASUS ROG STRIX X299-E GAMING | Corsair 900D | 2X MSI Optix MAG321CQR 144Hz | G.Skill Trident Z Royal Silver DDR4 3600Mhz CL15 4x8GB | Corsair AX 1200i | Asus Xonar STX II | Watercooling 480+480+240 |

Permalänk
Medlem

Svenska myndigheter älskar att skita i lagen och istället servera upp till deras chefer i regeringen. Två bra exempel för i år är hur Radio- och TV-tjänst fullkomligt sket i domslut in som förklarade att datorer inte är TV-mottagare in i det sista. Sen här har vi PTS som skiter i att dem bryter mot mänskliga rättigheter och EU-lag.

Skrivet av Danmyr:

Hade varit suveränt med lite juridisk klarhet gällande datalagringsdirektivet och datalagringslagen. Eftersom vi är medlemmar i EU har vi förpliktigat oss att följa EU's direktiv (uppmaning till lagstiftande), men om PTS jurister trycker på för att återuppta datalagringen så bör de ha lagen bakom sig, något annat vore direkt kriminellt, så varför då ta risken om de rent spekulativt inte har täckning för detta? :/

Jurister på myndigheter är varken opartiska eller de skarpaste i knivlådan.

Permalänk
Inaktiv

Sverige med huvudet uppkört i röven; ska bara vissa EU-regler gälla, medan andra ska följa svenska bestämmelser?

Vad är det som avgör vilket som ska följas? Min gissning är påtryckningar från annat håll (*host* väst *host*)

Permalänk
Avstängd

Satans jävla telia, synd det inte finns nått alternativ om man vill ha fiber i hålan som jag bor i

Visa signatur

Asus Z97M-plus | i7 4790k @4.8Ghz | Aorus 1080Ti | FD Integra M 750W | Vengence 2x8 GB Ram | FD Define Mini C | Evo 850 500GB | Intel 750 1.2TB | AOC AG271QG

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rajat:

Är med ja, men sossarna har ingen styrande position, de kan rösta och lägga in motioner och proposition men det är allt, de har inga ministerposter.

SD tar upp en fråga som är mycket större som de andra partierna tabubelagt, det är skillnaden

Behöver inte styrande position för att ta fram förslag för en förbättring eller kritisera. Ser inte mycker från dom när det kommer till Datalagringen, FRA, NSA och liknande.

Visa signatur

Arch - Makepkg, not war -||- Gigabyte X570 Aorus Master -||- GSkill 64GiB DDR4 14-14-15-35-1T 3600Mhz -||- AMD 5900x-||- Gigabyte RX6900XT -||- 2x Adata XPG sx8200 Pro 1TB -||- EVGA G2 750W -||- Corsair 570x -||- O2+ODAC-||- Sennheiser HD-650 -|| Boycott EA,2K,Activision,Ubisoft,WB,EGS
Arch Linux, one hell of a distribution.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Persienner:

Varför är det konstigt att Telia, ett vinstdrivande företag med en omsättning över 100 miljarder kronor och med ett stort antal aktieägare såväl som kunder väljer att som underordnade väljer att ta ett beslut enligt regeringens rekommendationer? Som ett stort företag går det sällan att bara gå emot lagar och regleringar i ett ämne där ett beslut inte är helt säkerställt. Även om jag personligen också tycker att övervakningen inte borde ske så är det väl inte konstigt att Telia tar den säkra sidan istället för att riskera mångmiljon kostnader om utfallet skulle bli så att övervakningen ska vara obligatorisk.

För man riskerar ju inget om man tappar kunder, och man vinner inget på att tala om för kunderna att det är de som är viktiga, inte staten, eller vad menar du? Om staten ger sig på Bahnhof är det kört, och det vet de. Det bahnhof gör nu är riskfritt, och dessutom bra marknadsföring.

Skrivet av Evil Peter:

Men det är ju inte fastställt om det verkligen är så ännu. EU har inte tvingat Sverige att backa av, de har bara backat från att ha tvingat oss att ha datalagring. Det är därför det hela måste prövas i svensk rätt. Om det inte vore så skulle Bahnhofs aktion vara totalt meningslös.

Detta är ett fall där man bör hylla Bahnhof för att de gör något bra, snarare än attackera de som följer rådande lagstiftning.

Det är fastställt att grundlagen står över andra lagar, och i grundlagen står det att vi följer konventionen om mänskliga rättigheter, och EU har sagt att datalagring bryter mot densamme. Det finns liksom inget kvar att diskutera i den frågan egentligen. Eller vilket steg i processen menar du är oklart?

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av matnojje:

För att det gynnar Sveriges företag och även oss när vi ska köpa varor från andra EU-länder eller om man vill jobba eller studera i de länderna.

Innan EU hade vi två stora biltillverkar, 2 stora lastbilstillverkare, Ericsson var världsledande inom mobil och data, inom medicin så var vi även världsledande. Allt det har försvunnit sen vi gick med i EU så på vilket sätt har EU gynnat Sveriges företag?

Visa signatur

Asus Z97M-plus | i7 4790k @4.8Ghz | Aorus 1080Ti | FD Integra M 750W | Vengence 2x8 GB Ram | FD Define Mini C | Evo 850 500GB | Intel 750 1.2TB | AOC AG271QG

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Ozzed:

Det är fastställt att grundlagen står över andra lagar, och i grundlagen står det att vi följer konventionen om mänskliga rättigheter, och EU har sagt att datalagring bryter mot densamme. Det finns liksom inget kvar att diskutera i den frågan egentligen. Eller vilket steg i processen menar du är oklart?

Det där med mänskliga rättigheter och vad som gäller är svårt. Finns väl över 50.000 olika mänskliga rättigheter om jag inte missminner mig. Eller var det 10 gånger fler? Aja, källan för detta har jag inte, men det finns väldans massa mänskliga rättigheter på olika sätt iaf. Och allt gäller inte i alla länder. I Finland skulle det väl bli en mänsklig rättighet med internetåtkomst exempelvis? Gäller ju inte överallt. Så det där med mänskliga rättigheter, hur/var de ska tillämpas och hur det hela ska tolkas är lite snårigt.
Är det ens en mänsklig rättighet att inte bli "loggad" i Sverige om man inte är misstänkt för brott? Hur är detta i så fall formulerat så att det inte blir olagligt att registrera busskort? Även busskorten loggar ju ens aktivitet.

Alltså, dina argument är inte osunda. Men det du påstår är inte samlat på ett ställe i lagen utan du använder logik för att knyta en juridisk kedja. Den må vara enkel att följa och logisk. Det låter rimligt. Men det måste prövas och vägas ur rättslig instans innan en sådan juridisk kedja träder i kraft.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av kaya:

Innan EU hade vi två stora biltillverkar, 2 stora lastbilstillverkare, Ericsson var världsledande inom mobil och data, inom medicin så var vi även världsledande. Allt det har försvunnit sen vi gick med i EU så på vilket sätt har EU gynnat Sveriges företag?

Bara för att vi var ledande i några områden betyder det inte att det är EU's fel att vi inte är det längre. Företagen såldes eller gör något annat. Vi har fortfarande Ericsson som gjort och fortfarande är de som gör telemaster och tekniken runt men dessa är inte ensamma finns mycket större värld runt om Sverige.

Visa signatur

Arch - Makepkg, not war -||- Gigabyte X570 Aorus Master -||- GSkill 64GiB DDR4 14-14-15-35-1T 3600Mhz -||- AMD 5900x-||- Gigabyte RX6900XT -||- 2x Adata XPG sx8200 Pro 1TB -||- EVGA G2 750W -||- Corsair 570x -||- O2+ODAC-||- Sennheiser HD-650 -|| Boycott EA,2K,Activision,Ubisoft,WB,EGS
Arch Linux, one hell of a distribution.

Permalänk
Medlem
Skrivet av FredrikMH:

Hur jag tänker? Jag tänker att Piratpartiet måste komma upp 4%-spärren för att ens få sin röst hörd i riksdagen. De är inte ens i närheten av den spärren.

Om man lägger sin röst på ett parti som kommer in i riksdagen kan just DIN röst förändra antalet mandat (men sannolikheten är dock liten om vi endast räknar enstaka röster).

Fast det är inte den enda relevanta spärren.
Får ett parti 1% av rösterna så får de sina valsedlar utdelade automatiskt i röststugorna tilll nästa riksdagsval gratis.
Över 2.5% så får partiet i fråga statligt partistöd i form av pengar.
Källa: http://sv.wikipedia.org/wiki/Partistöd

Att komma över dessa två "spärrar" hjälper Piratpartiet väldigt mycket.