Är du Sveriges bästa datorbyggare? Tävla i Intel's Kitchen!

Permalänk
Medlem

glöm inte att det går på tid. alla kan bygga en dator på ett år och få den snygg
du ska säkerligen springa och hämta delar snabbt som fan och kasta ihop.

Visa signatur

*Define S Black *MSI X99S SLI PLUS *i7-5960X *Corsair 1000W *Ripjaws 32GB 3000MHz *GTX 980 Ti G1 Gaming *Kingston 240gb SSD *Crucial 1TB SSD *Asus ROG SWIFT *Custom vatten loop

Permalänk
Medlem
Skrivet av Brusarn:

Ska en anmälning vara för två personer, eller skickar man in enskilda ansökningar, men nämner att man vill bygga tillsammans?

Prova att läsa artikeln

Visa signatur
Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av Mocka:

Jag väljer Fluf till mitt lag

Tar du min kompis?
FAN ÄR DET HÄR? <3

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk

Tänkte bara ''Meh'' så fort jag såg Erik och Mackan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

Jag försöker också förstå konceptet. Där är ju bara att ta den dyraste processorn från Intel de har och sedan fylla på med GTX 780 Ti tills PCIe-platserna tar slut. Ös på med de största SSDerna och fylla alla RAM-slotar med de snabbaste minnena de har. Montera in i valfritt snyggt chassi med ett moderkort och fläktar som matchar chassits färgtema. Vad mer hinner man göra på en eftermiddag? Eller ska de ha längre tid på sig så att man faktiskt hinner modifiera chassit lite? Ska man börja måla så krävs det ju dagar och inte timmar om det inte ska se ut som skit.

Ett av kriterierna var ju prisvärd Tror inte X99 med 4st 780Ti anses vara prisvärt i prestanda/kr-debatten

Visa signatur
Permalänk
Medlem

glöm inte att man får skatta på vinsten sen=)

Visa signatur

*Define S Black *MSI X99S SLI PLUS *i7-5960X *Corsair 1000W *Ripjaws 32GB 3000MHz *GTX 980 Ti G1 Gaming *Kingston 240gb SSD *Crucial 1TB SSD *Asus ROG SWIFT *Custom vatten loop

Permalänk
Medlem
Skrivet av JamesBanana:

Känns skumt. Man kan sabba en maträtt med för mycket salt, men kan man bygga en dator med för mycket grafikkort?

Klart man kan , ser ju rent ut sakt förjävligt ut med en dröse grafikkort i burken , sen helt meningslöst då du aldrig har någon nytta av 3-4 ex Titan kort.
Men där är vi alla olika till smaken vad man gillar och inte gillar...

Sen ontopic..

lagindelningen sker i samband med tävlingen??

Sen när byggde man en dator i lag ? Om man inte klarar av att bygga en dator själv ska man väl för i helvete inte bygga en dator..
Tävla i datorbyggande i ett lag va fan dummaste jag hört.. Jag hade blivit så störd på att en annan skulle stå brevid så denna hade fan åkt på en smäll om han ens yttra sig om nåt.

Ordna ESD skydd vilket man nu använder sig av , packa upp alla delar , Montera datorn 35-45min snygg kabeldragning 15min extra , installera windows , klart

Permalänk
Avstängd

Haha Erik och Mackan. De filurerna är förfan överallt. Är inte dom färdiga med att vara på TV än? jag gillade dom i Ordjakten på TV4 eller vafan programmet hette. Men deras andra program gillade jag inte så mycket.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av BennyZ:

Ett av kriterierna var ju prisvärd Tror inte X99 med 4st 780Ti anses vara prisvärt i prestanda/kr-debatten

Prisvärd är väldigt subjektivt. Man behöver ju fler parametrar för att avgöra vad som är prisvärt. Det går att bygga en prisvärd speldator för 5000 kr, 10 000 kr och 20 000 kr. Fast det kanske är en del i tävlingen, att kunna motivera sina val? Eller så kanske man får ett specifikt scenario och ska försöka bygga det bästa och snyggaste utefter vissa förutsättningar? Hade varit intressant att se kategorier som "bästa kombinerade speldator och HTPC för det stilrena vardagsrummet", "bästa datorn för farfar", "störst e-penis för under 10 000 kr", "högsta möjliga prestanda i minsta möjliga format" och så vidare. Det känns ju som att de behöver vissa begränsningar och specifika scenarion för att det ska bli intressant. Ungefär som att kockprogrammen måste ha en viss ingrediens eller att de har ett begränsat urval eller att de måste följa ett väldigt hårt tema.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

Jag försöker också förstå konceptet. Där är ju bara att ta den dyraste processorn från Intel de har och sedan fylla på med GTX 780 Ti tills PCIe-platserna tar slut. Ös på med de största SSDerna och fylla alla RAM-slotar med de snabbaste minnena de har. Montera in i valfritt snyggt chassi med ett moderkort och fläktar som matchar chassits färgtema. Vad mer hinner man göra på en eftermiddag? Eller ska de ha längre tid på sig så att man faktiskt hinner modifiera chassit lite? Ska man börja måla så krävs det ju dagar och inte timmar om det inte ska se ut som skit.

Som någon nämnt senare i tråden (kan man citera flera över olika sidor?) så ska det vara prisvärt också. Sen skulle de ju kunna slänga in en slamkrypare med att ha minnen som inte är kompatibla med en viss plattform, kanske krävs lite kunskap trots allt. Vore rätt skoj om de slängde in ett retrobygge med någon äldre plattform, skulle nog många falla på.

Undrar om de får kriterier som "under 40 dB" och 3000 i 3DMark Extreme. Typ?

Visa signatur

Storburk: Ryzen 7 3700X, MSI B450M Mortar, FD Define Mini, CM M2 Silent 720W, 32 GB, RX 5700 XT 8GB, NVME SSD + HDD - HTPC: Ryzen 5 2400G, 16 GB, NVME SSD, BeQuiet 550W

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Videoapan:

Som någon nämnt senare i tråden (kan man citera flera över olika sidor?) så ska det vara prisvärt också. Sen skulle de ju kunna slänga in en slamkrypare med att ha minnen som inte är kompatibla med en viss plattform, kanske krävs lite kunskap trots allt. Vore rätt skoj om de slängde in ett retrobygge med någon äldre plattform, skulle nog många falla på.

Undrar om de får kriterier som "under 40 dB" och 3000 i 3DMark Extreme. Typ?

Ja man kan citera flera över flera sidor utan problem och jag har redan svarat den personen. Som jag skrev så måste de ju ha specifika begränsningar eller scenarion att bygga runt för att det ska bli intressant.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Intel's Kitchen

frågor och så många svar jag hinner

Hej.

Henrik här för Intel och Intel's kitchen.

Tänkte bara meddela att jag ska försöka samla ihop era frågor på kvällen och skriva en daglig FAQ som svar.
Kommer inte hinna svara på alla men ska försöka hålla det så bra som möjligt.

Visa signatur

Har hand om datorbyggartävlingen Intel's Kitchen.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Henrik Hellström:

Hej.

Henrik här för Intel och Intel's kitchen.

Tänkte bara meddela att jag ska försöka samla ihop era frågor på kvällen och skriva en daglig FAQ som svar.
Kommer inte hinna svara på alla men ska försöka hålla det så bra som möjligt.

Tack så mycket. Det ser ut att behövas då konceptet verkar lite luddigt än så länge. Kan ju vara trevligt att veta lite mer exakt vad man ger sig in på innan man spelar in en video.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem

Känns lite som att många skriver först utan att läsa. (Och för den delen tänka med)

Hell´s Kitchen har ni väl alla sett (?)

Dom får 60min på sig att springa in i skafferiet och plocka varor, och sen tillaga den bästa middagen.

Känns lite så det kommer gå till, fast!

kriterierna var ju:

Snabb, snygg, stabil och prisvärt bygge.

Och dessutom, att jobba under tidspress, vara stadig på handen och snabb i tanken.

Och sist men inte minst:

Ansökan sker individuellt och lagindelningen sker i samband med tävlingen.

Så lycka till alla som ska delta!

Det skulle vara riktigt roligt om någon härifrån Sweclockers vann!!!

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk

Bara jag som tänkte på "Hell's Kitchen" ? xD

Permalänk
Medlem
Skrivet av SuperFlugan:

Bara jag som tänkte på "Hell's Kitchen" ? xD

Är väl det som är hela grejen..?

Visa signatur

R5 3600 | 5700 xt | XPG SPECTRIX 3200MHz 16GB | B450i Aorus Pro WIFI | Corsair SF750v2 | Evolv Shift Air |
Galleri: Aether | Chandra

-=CITERA FÖR SVAR=-

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Mars SSX:

Jäkla snilleblixt att ha med två stycken kommentatorer som troligen inte kan skit om datorbyggning utan får med sig ett par fusklappar när tävlingen börjar. Varför inte sätta dit Arga Snickaren istället?

För att det är tävling/reklamjippo/kul grej. De ska inte bli deltagarnas manager och hitta jobb åt dem.

Permalänk

Kan nog inte vara med då jag bara är 15 år men fan vad kul det hade varit, även om man inte hade vunnit

Visa signatur

Stationär: CPU: Intel i5 4690k GPU: ASUS Strix GTX 970 4GB Moderkort: Asus Maximus VII Ranger RAM: Crucial Ballistix Sport 2x8GB Chassi: NZXT H440 CPU-kylare: Corsair H80i PSU: EVGA SuperNOVA G2 750W SSD: Samsung 850 Evo 256GB
Laptop: MacBook Pro 15", late 2016
Programspråk: Java, C++, Python, PHP, Javascript
Hemsida: http://jmcsocial.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av skog1s:

Känns lite som att många skriver först utan att läsa. (Och för den delen tänka med)

Hell´s Kitchen har ni väl alla sett (?)

Dom får 60min på sig att springa in i skafferiet och plocka varor, och sen tillaga den bästa middagen.

Känns lite så det kommer gå till, fast!

kriterierna var ju:

Snabb, snygg, stabil och prisvärt bygge.

Och dessutom, att jobba under tidspress, vara stadig på handen och snabb i tanken.

Och sist men inte minst:

Ansökan sker individuellt och lagindelningen sker i samband med tävlingen.

Så lycka till alla som ska delta!

Det skulle vara riktigt roligt om någon härifrån Sweclockers vann!!!

Synd med dom kraven så kan man räkna bor väldigt många Sweclockers medlemmar.
* jobba under tidspress? stadig på handen och snabb i tanken. Nope, många Sweclockersmedlemmar tycks stressa igenom text, stressar igenom det dom skriver. Inte heller snabb i tanken då dom inte kan ta instruktioner och inte läser igenom det dom skriver. *typ*

Visa signatur

Skärm: Acer XB271 HU, Keyboard: Corsair k95
Moderkort: Asus Prime-A Z690, GPU: RTX 4080
CPU: Intel i7 13700k, Ram: 32Gb DDR5 6000Hz
Chassi: Lian Li Lancool 3, Högtalare: ALTEC LANSING 5.1 THX
Disk 1: WD 850x 1Tb, Disk 2: WD 850x 2Tb,PSU: Seasonic Prime 1000w

Permalänk
Avstängd
Skrivet av vompen:

Grattis tvelander eller Laine!

Att man bygger dyrt är inte samma sak som att man är snabb eller duktig

Visa signatur

The problem in society today: Smart phones, stupid people.

Permalänk
Medlem

Vore en kul grej men dessvärre gillar jag att göra saker rätt och inte stressa, speciellt när man hanterar dyrare grejer. Bygger la inte datorer varje dag liksom många andra här, men kan vägarna kring ett kretskort. Tvekar inte på att någon från SweC lyckas ta sig till tävlingen och vinner.

Vinnaren lär förmodligen bli någon som redan har råd att spendera absurda summor på datorer, precis som det brukar bli i liknande tävlingar. Kommer nog inte ställa upp, även om priserna är väldigt lockande, kan nog ha att göra med scenskräck eller liknande... att se alla kameror riktade mot dig och inse att miljoner personer kommer se dig live. Chansen finns ju då att du gör bort dig lite när allt går och helvette

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av Rajat:

Att man bygger dyrt är inte samma sak som att man är snabb eller duktig

Byggt 100 mer byggen som kostar 1-10 vs dom som kostar 10k+ så är nog mer erfaren med billigare byggen.

Bygga fort den kan jag göra kan jag säga

Duktig kanske de ^^

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem

Om jag inte hade så fullt upp med egna företag hade jag lätt försökt komma in.. ;S

Visa signatur

SNÄLLA CITERA MIG OM NI VILL ATT JAG SKA HITTA TILLBAKS TILL TRÅDEN

Permalänk

Hade varit kul, men är inte så bra vid stress. Kan säkert plocka ihop en dator på 60 min, men blir svårt att få kabeldragningen snygg på så kort tid.

Sen vad för budget och vad är regler när man bygger?

Vissa moment är det rätt smidigt att vara två, men oftast blir det tajt med plats för två ska bråka runt i chassit

Byggt ett par datorer och vet ungefär vad som passar vart genom sett/hjälpt många med plocka ihop en dator här i swec.

Men tror inte jag skulle klara pressen att stå inför en kamera (lär ju skaka av nervositet:)). Men hade varit kul, man kan ju på skoj spela in en video

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem

Exempel på lite frågor du kan lägga upp som FAQ

Är ljudnivå och livslängd på prylarna något viktigt eller är det bara att bygga en snabb, snygg, stabil och prisvärd dator?
Är det möjligt att vinna med en dator som kostar 80000kr ifall den möter alla kriterier perfekt bortsett från prisvärd?
Hur lång tid får man på sig på ett ungefär att bygga datorn?
Vad händer ifall det visar sig att datorns delar är defekta när tiden för att bygga är över?
Hur mäter ni datorernas prestanda och prisvärdhet?
Slutar tävlingen mitt på dagen eller väldigt sent?
Hur väljer ni ut vilken partner man får ha?

Visa signatur

i7 3930K - Noctua NH-D14 - MSI 1080 - Asus Sabertooth x79 - Corsair Vengeance DDR3 LP 4x4GB - Crucial MX100 256GB - AOC q2770Pqu 1440p - Corsair RM650x - Fractal Design R5 - Logitech G403 - Filco Majestouch-2 - Denon AVR-2113 - Dali Zensor 1

Permalänk
Medlem
Skrivet av skog1s:

Snabb, snygg, stabil och prisvärt bygge.

Vad är definitionen av prisvärt? Mest 3DMark poäng per krona?

Verkar ganska luddigt änsålänge, tvekar dock inte på att det finns tydligen regler kring tävlingen dom har bara inte fått med dom i artikeln.

Visa signatur

4790K - Asus Gene Z97 - Gigabyte G1 980 - 16GB Vengeance PRO 1866MHz - Crucial MX100 512GB - EVGA G2 850W
Sony Vaio Pro 13 - i5 - 8GB - 256GB

Permalänk
Inaktiv

Det kan jag ju vinna hur lätt som helst!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Broken-arrow:

Hade varit kul, men är inte så bra vid stress. Kan säkert plocka ihop en dator på 60 min, men blir svårt att få kabeldragningen snygg på så kort tid.

Sen vad för budget och vad är regler när man bygger?

Vissa moment är det rätt smidigt att vara två, men oftast blir det tajt med plats för två ska bråka runt i chassit

Byggt ett par datorer och vet ungefär vad som passar vart genom sett/hjälpt många med plocka ihop en dator här i swec.

Men tror inte jag skulle klara pressen att stå inför en kamera (lär ju skaka av nervositet:)). Men hade varit kul, man kan ju på skoj spela in en video

60 min är lång tid, själva bygget tar inte så lång tid, installation är vad som tar tid med alla uppdateringar

Visa signatur

The problem in society today: Smart phones, stupid people.

Permalänk
Medlem

roligt, om du bygger en prisvärd dator reducerar du värde på din egen vinst, vräker du på höjs värdet, men då kan du ju ändå inte vinna eftersom det faller på "prisvärt" kriteriet.

Visa signatur

i7 2600k | P8P67Deluxe | Noctua NH-D14 | KFA2 GTX1080 EXOC | Corsair 750W | Corsair Obsidian 800D | Dell U2412M
America's Army: Proving Grounds

Permalänk
Skrivet av Rajat:

60 min är lång tid, själva bygget tar inte så lång tid, installation är vad som tar tid med alla uppdateringar

Tja byggt datorer på 3 timmar så

Min dator ska man inte prata om säkert total (i kabeldragning då) säkert bort åt 10 timmar

Men tror inte jag skulle klara pressen (men inget är omöjligt dock):)

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar