Telefonsäljare ringer allt oftare

Permalänk
Skrivet av fizzdan:

Jag brukar leta upp bolaget på tex allabolag.se ta fram namnet på VD och sen ringa på dennes privata telefonnummer....

Skickades från m.sweclockers.com

Du är ett geni! ska testas nästa gång någon ringer!

Visa signatur

Core I7 7700k . Asus GTX 1080 . 32GB Corsair Vengeance . Asus Maximus IX . Corsair AX860 . Samsung 960 PRO Nvme ssd x2 raid0

Permalänk
Medlem
Skrivet av devilstar:

Du är ett geni! ska testas nästa gång någon ringer!

Dom blir rätt förvånade när man ber dem plocka bort en från ringlistan..

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Detta meddelande skrevs på en porrfylld dator, av en elak skitstövel. Det innehåller ingen praktisk eller användbar information, och skrevs faktiskt enbart för att förvilla och föra dej bakom ljuset.

Permalänk
Medlem

Det som e så jävla dumt med NIX listan är att den inte funkar om man gjort affärer med företaget inom en viss tidsram. Och då är dom så jävla fula så att de har "samarbetspartners" som då anser sig ha rätt o ringa.

Men reglerna är sådana att det dom ringer om måste gälla samma kategori som de affärer man gjort tidigare. Det vet dom men skiter i det.

Så jag brukar skälla ut dom. Ett samtal jag fick så ringde dom om en hemförsäkring....

-Har ni hört talat om NIX?
-Jo men du har gjort affärer med våran samarbetspartner. Och då får vi ringa om det gäller samma kategori och inom 6månader.
-Vem är samarbetspartnern?
-Skruvat.se
-Då vill jag att du berättar för mig vad i helvete en kamrem till en Hyundai har gemensamt med en Villaförsäkring?!!!
-Ursäkta jag störde "klick"

Sen har dom ringt med påstådda samarbetspartners. Och har jag blivit riktigt förbannad.

-Jag har aldrig gjort affärer med det företaget o kommer från och med nu aldrig att göra det!!! Hejdå!!!

IF ringde flera gånger för att jag har min båtförsäkring där.

-Om ni ringer mig en gång till så säger jag upp båtförsäkringen och går till ett annat bolag för att aldrig göra affärer med er igen.

Den sista var egentligen dum, för 3 månader senare så gick motorstyrdonet på bilen sönder och min bilförsäkring gällde till 10 000mil (min har gått 11500) och hade en lägsta självrisk på 5500. Hade jag tagit IF så hade den gällt till 12000mil med en självrisk på 1500..... Så nu står bilen på verkstad o jag får snart en räkning på 12 000....:-(

Permalänk
Medlem
Skrivet av JoeliusCeasar:

De som sitter och ringer är också människor. Ofta är de _extremt_ dåligt betalda och utnyttjas av företagen de jobbar för.
Jag skulle aldrig jävlas med någon på ett personligt plan som många här föreslår, det är rent osjysst och man undrar ju vad ni har för attityd mot era medmänniskor i allmänhet. Försök istället vara trevliga när ni hanterar samtalet så kommer de vara mer benägna att hjälpa dig att komma från samtalslistan. Jag säger inte att det alltid kommer funka, men ni förlorar inget på det heller.

Som sagt, det är bättre att blockera från första början istället. Dom sköter som sagt bara sitt jobb.
Annars kan vi lika gärna börja trakasera brevbärare och andra som gör sitt arbete.

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 390!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!

Permalänk
Medlem

Ni vet att det är en massa arbetslösa ungdomar som tvingas ta de här jobben, då det inte finns några andra att tillgå?

Ni trakasserar ju dem bra mycket mer än de trakasserar er.

Visa signatur

Intel Core i7 7700K | Asus Strix 1080TI | MSI Z270 Gaming Pro Carbon | Corsair Vengeance 16GB 3000Mhz | EVGA G2 650W | WD 640GB Caviar Black | Samsung M.2 1TB SSD + Samsung SATA 500GB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fyren:

Ni vet att det är en massa arbetslösa ungdomar som tvingas ta de här jobben, då det inte finns några andra att tillgå?

Ni trakasserar ju dem bra mycket mer än de trakasserar er.

Nu har inte du tolkningsföreträde för att avgöra vem som känner sig mest trakasserad så vad föreslår du då...?

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fyren:

Ni vet att det är en massa arbetslösa ungdomar som tvingas ta de här jobben, då det inte finns några andra att tillgå?

Ni trakasserar ju dem bra mycket mer än de trakasserar er.

Det är därför min lösning är så elegant..

Det är nog inte roligt att sitta på andra sidan luren heller, men den som tjänar pengar på det hela förtjänar ju bara att terroriseras lite...

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Detta meddelande skrevs på en porrfylld dator, av en elak skitstövel. Det innehåller ingen praktisk eller användbar information, och skrevs faktiskt enbart för att förvilla och föra dej bakom ljuset.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fyren:

Ni vet att det är en massa arbetslösa ungdomar som tvingas ta de här jobben, då det inte finns några andra att tillgå?
Ni trakasserar ju dem bra mycket mer än de trakasserar er.

Jag har då aldrig ringt upp dem och försökt sälja på dem något de inte vill ha...

Min lösning på problemet är att aldrig svara på nummer jag inte känner igen, i efterhand kollar jag upp numret och om det tillhör något callcenter så åker det in i min SPAM-lista, som hamnar direkt i telefonsvararen utan att telefonen ringer. Har runt 30 nummer där och fyller på varje vecka.

Permalänk
Medlem

Egentligen är det ganska sjukt att man ska behöva göra opt-out (nix) för att slippa telefonförsäljare, och Nix fungerar ganska dåligt, speciellt som branschen är extremt oseriös, ren och skär ruffel&båg skojeriverksamhet samt nära bedrägeriverksamhet.

Sverige bör snarast införa samma regler och lagar som Tyskland har, där får telefonförsäljare enbart ringa till dom som personligen gjort opt-in för detta, följs inte detta så är det dryga böter ska vara, detta skulle kanske sanera branschen.

Att denna terror får fortgå som nu, är ganska underligt egentligen!

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dr.Mabuse:

Nu har inte du tolkningsföreträde för att avgöra vem som känner sig mest trakasserad så vad föreslår du då...?

Att man har lite medkänsla och bete sig vettigt som alltid annars tycker jag borde funka fint. Bara för man pratar över telefon kan man inte vara ett svin.

Det är ju heller inte säljaren som fixar fram ditt nummer.

Skrivet av fizzdan:

Det är därför min lösning är så elegant..

Det är nog inte roligt att sitta på andra sidan luren heller, men den som tjänar pengar på det hela förtjänar ju bara att terroriseras lite...

Skickades från m.sweclockers.com

Näe, inget roligt alls skulle jag vilja säga

Skrivet av keyser:

Jag har då aldrig ringt upp dem och försökt sälja på dem något de inte vill ha...

Min lösning på problemet är att aldrig svara på nummer jag inte känner igen, i efterhand kollar jag upp numret och om det tillhör något callcenter så åker det in i min SPAM-lista, som hamnar direkt i telefonsvararen utan att telefonen ringer. Har runt 30 nummer där och fyller på varje vecka.

Det är ju somsagt inte så att de sitter där och försöker sälja frivilligt, de är tvingade för att kunna leva på något.

Men din lösning är ju skysst tycker jag.

Visa signatur

Intel Core i7 7700K | Asus Strix 1080TI | MSI Z270 Gaming Pro Carbon | Corsair Vengeance 16GB 3000Mhz | EVGA G2 650W | WD 640GB Caviar Black | Samsung M.2 1TB SSD + Samsung SATA 500GB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fyren:

Att man har lite medkänsla och bete sig vettigt som alltid annars tycker jag borde funka fint. Bara för man pratar över telefon kan man inte vara ett svin.

Det är ju heller inte säljaren som fixar fram ditt nummer.

Jag hade hoppats på förslag hur man slipper dem. I mitt fall har jag än så länga bara lagt på när det visat sig att jag inte får information om deras kundtjänst så jag kan begära att raderas från deras register eller åtminstone en reklamspärr (något som fungerat med t.ex DN och ComHem).
Vad gäller sociala spelregler så fungerar dessa åt båda håll, visar du ingen respekt får du ingen heller. Telefonförsäljare som inte respekterar ett nej och fortätter terrorisera sin omgivning har jag däremot väldigt svårt att känna någon större empati för.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem

Som fd telesäljare själv så vet jag att det man blir mest förbannad på när man ringer upp ett prospekt är att denna människa lyssnar på precis hela pitchen, och sen slänger på luren.. Då har man bränt värdefulla minuter förgäves!

Har även simulerat utredare i samband med att man vart uppringd själv.. Här är ett bra exempel:

Visa signatur

SNÄLLA CITERA MIG OM NI VILL ATT JAG SKA HITTA TILLBAKS TILL TRÅDEN

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dr.Mabuse:

Jag hade hoppats på förslag hur man slipper dem. I mitt fall har jag än så länga bara lagt på när det visat sig att jag inte får information om deras kundtjänst så jag kan begära att raderas från deras register eller åtminstone en reklamspärr (något som fungerat med t.ex DN och ComHem).
Vad gäller sociala spelregler så fungerar dessa åt båda håll, visar du ingen respekt får du ingen heller. Telefonförsäljare som inte respekterar ett nej och fortätter terrorisera sin omgivning har jag däremot väldigt svårt att känna någon större empati för.

Ja, då är jag med på banan. Helt rätt, självklart ska även försäljaren via respekt. Gör han/hon inte det är man ju dum i huvudet på alla plan, hos en bestämd person som säger nej lär man inte få mycket sålt hur mycket man än tjatar

Enklaste sättet att bli av med dem är antagligen någon form av blockeringsapp. Eller om man gör som någon föreslog där uppe, och ringer upp VD:n privat.

Visa signatur

Intel Core i7 7700K | Asus Strix 1080TI | MSI Z270 Gaming Pro Carbon | Corsair Vengeance 16GB 3000Mhz | EVGA G2 650W | WD 640GB Caviar Black | Samsung M.2 1TB SSD + Samsung SATA 500GB SSD

Permalänk
Medlem

Jag tycker att nån kan skriva en app där man kan lägga in en massa svar och frågor som spelas upp automatiskt när man trycker på en knapp. På det viset kan det ta en stund innan försäljaren fattar att det är en inspelning och så har man slösat bort lite av det företagets pengar utan att man har slösat bort sin egen tid.

Visa signatur

Intel i7-7700K | Corsair H110 | 2x16Gb Corsair Vengeance 2600MHz | GTX1070 | Samsung Evo Pro 960 500 Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av devhdc:

Som fd telesäljare själv så vet jag att det man blir mest förbannad på när man ringer upp ett prospekt är att denna människa lyssnar på precis hela pitchen, och sen slänger på luren.. Då har man bränt värdefulla minuter förgäves!

Har även simulerat utredare i samband med att man vart uppringd själv.. Här är ett bra exempel:

Alla telefonförsäljare som någonsin ringt till mig, pratar så himla fort, att det inte finns någon möjlighet alls att klämma in att man inte är intresserad av deras "erbjudande" .
Jag brukar alltid försöka avbryta deras "pitch", men har inte lyckats med detta en enda gång.
Gillar de som lyckas låta chockade, när man äntligen lyckas få dem att höra att man inte är intresserad.
Finns säkert någon kurs för fejkade chocktillstånd att gå.

En sak jag har reagerat på är att alla försäljarna verkar gå samma utbildningar.
Sättet de pratar på är väldigt likt varandra oavsett var de ringer ifrån, de använder samma ord eller hela meningar.
Det som verkar vara inne det senaste året är att avsluta "pitchen" med någon variant av följande mening:
"Så vad säger du ******, visst låter väl detta intressant, och självklart så skall jag skicka ett ******* till dig......

Det är också lite underhållande att de alltid säger något i stil med, "vi har tagit fram detta fantastiska...", fast personen som ringer uppenbarligen inte jobbar på företaget som vill sälja produkten, utan på ett telefonförsäljar företag som blivit anlitat av dem.

Som man, blir jag också alltid utan undantag uppringd av försäljare av kvinnligt kön.
Självklart blir jag genast mycket mer intresserad av en produkt, om det är en kvinna som ringer, tycks de tro i alla fall.

Permalänk
Medlem
Skrivet av devhdc:

Som fd telesäljare själv så vet jag att det man blir mest förbannad på när man ringer upp ett prospekt är att denna människa lyssnar på precis hela pitchen, och sen slänger på luren.. Då har man bränt värdefulla minuter förgäves!

Har även simulerat utredare i samband med att man vart uppringd själv.. Här är ett bra exempel:

https://www.youtube.com/watch?v=kAb8vGSRBoE

Där fick man sig ett gott skratt, finns det mer videos med den killen?

Permalänk
Hedersmedlem

Jag har fått spärra nummer på löpande band senaste veckorna, helt horribelt att det kan vara tillåtet med påtvingade säljsamtal.

Tipset om att långa samtal där man på slutet tackar nej retar upp säljaren stämmer rätt bra. Minns speciellt en som skulle sälja elektriska tandborstar och eftersom jag hade tid och är någorlunda intresserad av produkttypen så fick han hållas och beskriva alla fantastiska funktioner. När han var klar efter 4-5 minuter så sa jag bara att den Braun jag har idag verkar bättre på alla sätt och tackade nej. Irritationen hos personen i andra änden var påtaglig.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk

Det bästa är att spärra numret via app, jag vet av ren erfarenhet att många företag skiter i NIX, väldigt ofta med "har haft tidigare kontakt som kund"-klausulen som ursäkt. (Har varit med om att utskickade reklaminlägg via posten räknats som kundkontakt, osv)

Att inte svara/inte ordentligt tacka nej leder till att ens nr sopas in i poolen som de ringer ifrån (de kan oftast välja mellan Köp/Återkom/Nej).

Mvh fattig student som en gång i tiden jobbade som telefonförsäljare. Inte den stoltaste delen av min yrkeskarriär.

Visa signatur

Asrock Z77 Pro4-M | Intel core i5 3450 | Gigabyte Radeon HD7970 | Fractal Design R2 550W | NZXT 410 Phantom | SteelSeries 7g

Permalänk
Medlem
Skrivet av Friterad:

Där fick man sig ett gott skratt, finns det mer videos med den killen?

Tom Mabe .. Jepp
https://www.youtube.com/user/MabeInAmerica

Visa signatur

SNÄLLA CITERA MIG OM NI VILL ATT JAG SKA HITTA TILLBAKS TILL TRÅDEN

Permalänk
Medlem

Nu har det börjat ringa indier som vill prata skönhetsprodukter.Ringde förra veckan och så idag med. De påstår att de ringer från Schweiz, jag visste inte att de talade indisk engelska där.
Betvivlar att de kollar NIX i indien innan dom ringer.

Visa signatur

I am Thon, eat my spread!

Permalänk
Medlem

Jag har oregistrerat kontant kort
Från telia och aldrig fått samtal
Från någon försäljare på det numret.

Handlar oline med sms avi mm på
Internet.

Comviq numret ringer det ibland försöljare
På och jag brukar säga fel namn till
Färsäljaren och berätta att jag
Gott i personlig konkurs men är
Intresserad av det dom vill sälja.

Brukar bara bli ett samtal från ett bolag
Då dom märker att det är ingen ide att
Ringa mer.

Visa signatur

Dator 1 [] AMD FX-8350 5.06Ghz [] CROSSHAIR V FORMULA-Z [] Ram : Corsair 8GB (2x4096MB) CL9 1866Mhz []CF Radeon HD7870 [] PSU : XFX Core Edition 850W 80+ Bronze [] Kylning : Beg vattenkylning med cpu Ek-Supremacy Elite AMD .::. 5GHz klubben 2014.::. - .::. OC 1GHz+ Cinebench Klubben 2014 .::.-.::. 4GHz+ Klubben 2014 .::..::. 3DMark FireStrike Klubben .::.

Permalänk
Skrivet av Bläckman:

Jag tycker att nån kan skriva en app där man kan lägga in en massa svar och frågor som spelas upp automatiskt när man trycker på en knapp. På det viset kan det ta en stund innan försäljaren fattar att det är en inspelning och så har man slösat bort lite av det företagets pengar utan att man har slösat bort sin egen tid.

Och den anstäldes pengar, till största delen är en telefonförsäljares lön provision på sålda produkter. Så när du slösar deras tid sänker du även deras lön.

Skrivet av ReZZiE:

Hur faen kan man ens överväga tanken på att tacka ja till en anställning som telefonförsäljare?

Jag har blivit ombedd flera gånger... men alltid vänligt och bestämt bett dem dra åt pipsvängen.

Är valet det eller att inte ha några pengar till mat och hyra så är valet enkelt... Jobb växer inte precis på träd i det här landet...

Visa signatur

Corsair Vengeance LPX 4x8GB DDR4 2666MHz CL16 | Intel Core i7 6700 3,4 GHz 8MB | MSI Z170A KRAIT GAMING | Corsair Force Series 3 120 GB | Seagate SSHD Desktop 2 TB 7200 RPM 3,5" | Creative Sound Blaster Z PCIe | Western Digital 500 GB | Samsung Writemaster | Corsair TX750 V2 750 W | EVGA GeForce GTX 970 4GB SSC ACX 2.0+| Fractal Design Define R5 (Svart)

Permalänk
Medlem

Jag har hittat ett riktigt bra sätt att slippa samtalen!
Varje nummer som ringer lägger jag in i en och samma kontakt, döpte min till "Svara ej" för enkelhetens skull. I menyn som finns när du är inne på själva kontakten, alltså inte i redigeringsläget, så kan du kryssa för "Alla samtal till röstbrevlådan". Alltså en funktion som blockerar kontakten!
Själv har jag ingen röstbrevlåda aktiverad och alla som nu ringer till mig från dessa nummer får en upptagetton direkt, jag får inte ens den minsta notifiering om att de har försökt nå mig!

OBS! Jag kör Cyanogenmod 11 (Android 4.4.4) på min mobil.

Permalänk
Medlem
Skrivet av gaminggirl:

Är valet det eller att inte ha några pengar till mat och hyra så är valet enkelt... Jobb växer inte precis på träd i det här landet...

Passar lustigt in som kampanjslogan för kollegor som jobbar som Negeriascammers också, och hur de motiverar sin sysselsättning.

Permalänk
Avstängd

Det har ökat hos mig, 2-3 gånger om dagen olika nummerserier varje gång, dvs oliak företag.

Helt sjukt, blockar numren direkt och har nu blockat 65stycken...

Permalänk
Medlem

Ahhh, det har sina fördelar med att använda ett oregistrerat kontantkort.
(Förutom att månadskostnaden på mobilen blir mycket lägre eftersom jag inte ringer så mycket).

Tror inte det någonsin har ringt en telefonförsäljare till mig på min mobil.

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av gaminggirl:

Är valet det eller att inte ha några pengar till mat och hyra så är valet enkelt... Jobb växer inte precis på träd i det här landet...

Vill man verkligen ha ett jobb är det inte särskilt svårt att skaffa sig ett.
Tar du på ett seriöst sätt kontakt med varenda företag i din stad/storstadsdel/förort är det praktiskt taget omöjligt att inte ha fått nån form av jobb efteråt...Och då menar jag inte att lyfta på luren och säga "Hej, jag heter Tjabo och undrar om ni söker folk?", utan att faktiskt visa genuint intresse och framåtanda.

Det finns gott om jobb, men folk vet inte hur man skaffar sig ett. De flesta företag annonserar aldrig efter okvalificerat folk, undantaget skitföretag som sysslar med telemarketing då, och då tror många att det inte finns några jobb. I själva verket går jobben med lägst krav på kvalifikationer till de som faktiskt är ute och verkligen vill ha ett jobb.

Visa signatur

///M4

Permalänk
Medlem
Skrivet av hunterxx:

Jag har hittat ett riktigt bra sätt att slippa samtalen!
Varje nummer som ringer lägger jag in i en och samma kontakt, döpte min till "Svara ej" för enkelhetens skull. I menyn som finns när du är inne på själva kontakten, alltså inte i redigeringsläget, så kan du kryssa för "Alla samtal till röstbrevlådan". Alltså en funktion som blockerar kontakten!
Själv har jag ingen röstbrevlåda aktiverad och alla som nu ringer till mig från dessa nummer får en upptagetton direkt, jag får inte ens den minsta notifiering om att de har försökt nå mig!

OBS! Jag kör Cyanogenmod 11 (Android 4.4.4) på min mobil.

använd truecaller din pajas.

Permalänk
Medlem

Jag vart helt jävla galen på Maxcom sales & consulting ägs av en Max Jönsson i gävle med telefon nummer 026 280 10 00 med över 30 missade samtal så Polisanmälde jag företaget för ofredande och det är inte utrett ännu men polisen skall ta det till åklagaren sist jag snackade med dem.

Men det verkar ha slutat ringa mig nu !

Och ja jag har NIX på telefon...

Sen när man försöker nå företaget på samma nummer kommer man till en telefonsvarare som numera är knökfull så nå seriösa är de verkligen inte det finns ingen kontaktinfo heller på webben om dem mer än postadress underbara telefonförsäljare skulle så gärna terrorisera max på telefon men den FEGA jäveln har hemligt nummer.

Visa signatur

Chassi: Adtronics 7890A (modifierat) || Moderkort: Asus m5a99x-evo || Cpu: Amd PhenomII 1100T || Ram: 32GB ddr3 1600mhz || Gfx: Hd5850 || Hdd: Vertex3 120gb Lagring: 1x3TB 3x2TB 2x1TB mm || Nätagg: Corsair AX850

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hagis2k:

Jag vart helt jävla galen på Maxcom sales & consulting ägs av en Max Jönsson i gävle med telefon nummer 026 280 10 00 med över 30 missade samtal så Polisanmälde jag företaget för ofredande och det är inte utrett ännu men polisen skall ta det till åklagaren sist jag snackade med dem.

Men det verkar ha slutat ringa mig nu !

Och ja jag har NIX på telefon...

Sen när man försöker nå företaget på samma nummer kommer man till en telefonsvarare som numera är knökfull så nå seriösa är de verkligen inte det finns ingen kontaktinfo heller på webben om dem mer än postadress underbara telefonförsäljare skulle så gärna terrorisera max på telefon men den FEGA jäveln har hemligt nummer.

Sökte på numret i truecaller och jo företaget är friskt rapporterat som spam, och är spärrat i trucaller.

Fått min dotter och ex mf att installera detta också, då dom varit utsatta senaste tiden för telefonterror av säljare, nu är sånt historia

Visa signatur

Acer Predator Helios 300