hp zbook 14 och mobilt bredband simkort

Permalänk
Medlem

hp zbook 14 och mobilt bredband simkort

Innan jag spräcker en blodådra - har precis fått min HP zbook 14 och är mkt nöjd med den! Då den har en sim-kortsplats tog jag för givet att den har inbyggt modem och därför (enkelt....) kan ansluta till mobilt nätverk.

Har nu fått mitt abonnemang av telenor inkl ett usbmodem. Men jag skippade såklart modemet och satte simkortet direkt i sloten i datorn.

Men! Hur i HELA FRIDEN får jag det att funka? Har letat på telenor - och där står endast inställningar för usb-modemen. Har kollat HP connection manager och där får jag ingen hjälp. Det dyker inte upp i listan över trådlösa anslutningsmöjligheter. Jag vet inte vad jag ska göra... Är det så att man trots sim-kortsplatsen MÅSTE använda det där externa usbmodemet?

Pls help!!!

MVH
Jessawib

CRY for HELP!!! removed from thread title.
Permalänk
Medlem
Skrivet av jessawib:

Innan jag spräcker en blodådra - har precis fått min HP zbook 14 och är mkt nöjd med den! Då den har en sim-kortsplats tog jag för givet att den har inbyggt modem och därför (enkelt....) kan ansluta till mobilt nätverk.

Har nu fått mitt abonnemang av telenor inkl ett usbmodem. Men jag skippade såklart modemet och satte simkortet direkt i sloten i datorn.

Men! Hur i HELA FRIDEN får jag det att funka? Har letat på telenor - och där står endast inställningar för usb-modemen. Har kollat HP connection manager och där får jag ingen hjälp. Det dyker inte upp i listan över trådlösa anslutningsmöjligheter. Jag vet inte vad jag ska göra... Är det så att man trots sim-kortsplatsen MÅSTE använda det där externa usbmodemet?

Pls help!!!

MVH
Jessawib

Kollade på min egen, har detta som jag använd flertalet gånger.

Kanske är så att alla ha kort-sloten, men inte modemet?

Kolla i enhetshanteraren.
Använder du win7 eller 8?

Visa signatur

[ Corsair 460X ] [ Corsair HX750i ] [ AMD Ryzen 5800X ] [ Zotac RTX3080 Trinity OC] [ Asus ROG Strix X570-F Gaming]
[ 32GB G.Skill TridentZ Neo 3800Mhz DDR4 ] [ Samsung 980 Pro 500GB + 960 EVO 500GB ] [ Logitech PRO X 2 ] [ Corsair H115i ] [ Win11 ] [Asus TUF Gaming VG27AQ]

Permalänk
Medlem

hej och tack!

nej, har inte hittat någonstans där man kan slå på "mobilt nätverk". har windows 7. har hittat sidor på nätet där det står att det ska finnas ett inbyggt 4g LTE modem i datorn...

Permalänk
Medlem

Gå till http://partsurfer.hp.com/search.aspx och skriv in produkt/serienummret och kolla om det verkligen sitter ett 4g-kort i datorn och inte bara en simkortsplats.

Du ska kunna konfigurera anslutningen i HP connection manager. Kolla även enhetshanteraren där ska du se ditt kort som ett nätverkskort om du har ett installerat.

Permalänk

Har du windows 8 så använder du windows inbyggda program som ovanstående visar.

Har du win7 måste du avända "hp connection manager" för att kunna ansluta till mobilt bredband!

Mvh
Martin

Visa signatur

Amd Ryzen 3900x -I- H100i -I- Asus ROG STRIX X470-F Gaming -I- Asus GTX 3060 12GB -I- 32gb HyperX RGB @3600mhz -I- Chieftec nitro 650w Bronze -I- Corsair MP510 1gb m.2, Ocz trion 150 128gb och 240gb -I- Windows 10 Home -I- Fractal R4

Permalänk
Medlem

Tack alla!!! nu vet jag äntligen - hade jag betalat en tusing mer hade den haft 4g modem inbyggt, men denna har det tydligen inte.. får bli det externa usbmodemet - men det går bra det med! Bara jag vet vad som gäller.

tack för hjälpen!!