Radeon HD 7850 - permanent grå skärm med svaga men noterbara ränder som korsar varandra

Permalänk
Medlem

Radeon HD 7850 - permanent grå skärm med svaga men noterbara ränder som korsar varandra

Jag spelade League of legends när jag märkte att skärmen plötsligt var gråare än vanligt. Jag förstår inte varför det blev så. Jag tror att grafikkortet paja. Men innan jag drar och köper ett nytt vill jag verkligen vara säker på att det just är grafikkortet som är paj. Jag är nästan 100 på att det inte är skärmen. Den är ny, Acer 23 tum full hd lcd. Den är korrekt ansluten till datorn via en hdmi kabel (har dubbelcheckat).

Min dator är byggd och är endast 2 år gammal. 8gb ram, Intel Core i5 3570k. Grafikkortet heter AMD Radeon HD 7850. När jag surfar ligger grafikkortets temperatur på cirka 40 grader och ram minnets temperatur på 31-34 grader. Har många fläktar och datorn blåser ut kall luft Tror jag har 5 fläktar, kanske fler. Det jag vill säga är att jag inte tror att grafikkortet blivit overheated.

Är det vanligt att grafikkort går sönder efter 2 år?

Edit: jag har testat att ominstallera grafikkortets drivrutiner men det ville sig inte väl.
Edit2: När jag till exempel är inne på facebook, och sedan switchar till spotify på helskärm kan jag fortfarande se min facebooks profilnamn på skärmen, fastän jag egentligen inte ska se något annat än spotify. När jag tabbar ner spotify och tabbar upp det igen är det samma text som fastnat på skiten (låter flummigt).
Edit3: Datorn fungerar som den ska annars. Lyssnar just nu på musik och skriver till er. Kan fortfarande spela spel men skärmen är grå och smaken är inte densamma.

////Jag är ingen expert på datorer. Kan lite grann bara. Det här är min första post härinne förresten, hoppas ni har överseende med det

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cihanito:

Jag spelade League of legends när jag märkte att skärmen plötsligt var gråare än vanligt. Jag förstår inte varför det blev så. Jag tror att grafikkortet paja. Men innan jag drar och köper ett nytt vill jag verkligen vara säker på att det just är grafikkortet som är paj. Jag är nästan 100 på att det inte är skärmen. Den är ny, Acer 23 tum full hd lcd. Den är korrekt ansluten till datorn via en hdmi kabel (har dubbelcheckat).

Min dator är byggd och är endast 2 år gammal. 8gb ram, Intel Core i5 3570k. Grafikkortet heter AMD Radeon HD 7850. När jag surfar ligger grafikkortets temperatur på cirka 40 grader och ram minnets temperatur på 31-34 grader. Har många fläktar och datorn blåser ut kall luft Tror jag har 5 fläktar, kanske fler. Det jag vill säga är att jag inte tror att grafikkortet blivit overheated.

Är det vanligt att grafikkort går sönder efter 2 år?

Edit: jag har testat att ominstallera grafikkortets drivrutiner men det ville sig inte väl.
Edit2: När jag till exempel är inne på facebook, och sedan switchar till spotify på helskärm kan jag fortfarande se min facebooks profilnamn på skärmen, fastän jag egentligen inte ska se något annat än spotify. När jag tabbar ner spotify och tabbar upp äre samma text som fastnat på skiten (låter flummigt).
Edit3: Datorn fungerar som den ska annars. Lyssnar just nu på musik och skriver till er. Kan fortfarande spela spel men skärmen är grå och smaken är inte densamma.

////Jag är ingen expert på datorer. Kan lite grann bara. Det här är min första post härinne förresten, hoppas ni har överseende med det

Första steget är att koppla in datorn till en TV och dessutom med en annan kabel. Först då vet du om det verkligen är grafikkortet som är paj.
Grafikkort skall kunna hålla väldigt länge, det är väl fläkten som kyler det, som oftast på kvalitivare kort är det som snabbast pajjar.
Men försvinner inte det gråa trots åtgärderna ovan, så lär det bli ett nytt kort för din del.
Kolla även skärmens inställningar.

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 390!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!

Permalänk
Avstängd

HEJ!
Jag har köpt en ny dator skärm. En Benq XL2411Z 144Hz. när jag satt och titta på en video på facebook så blev skärmen helt vit med massor av ränder. När de blev så så gick de inte att få tillbaka bilden igen så fick restarta med knappen på datorn. När jag hade restartat dator och tittar på facebook igen så blev de samma sak igen men denna gången kom bilden tillbaka. Men de fort sätter att göra så här hela tiden ibland så är de kvar och bilden kommer inte tillbaka och ibland så kommer bilden tillbaka. Jag undrar nu om de är mitt grafikkort som inte klarar av den nya skärmen eller om de är skärmen som är trasig och måste byttas eller om de går att laga de. Tack i förhand

Permalänk
Medlem

vad använda du just nu för sladd och anslutning?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

GamingRig: Cooler Master NR200P/ASUS ROG STRIX B550-I GAMING/AMD Ryzen 5 5700G/Noctual NH-D12L/Corsair SF750 Platinum/Crucial Ballistix Elite 2x8GB 3600MHz/

Permalänk
Medlem

Samma problem

@jacobwill37: Jag köpte en BenQ XL2430T 144 Hz och fick samma problem. Jag uppetckte dock att om man har två inkoplade skärmar(olika i detta fall) sammtidigt, kommer bara den ena skärmen få denna "effect" och sedan efter 10 sec gå till sin normala läge.

jag har ingen anning om vad det är men jag tror nog att jag behöver ett nytt kort, det jag har nu är 2 år gammalt (Readon HD 7950)

Windows: 8.1
Datorn hårdvara:
moderkort: M5R99x evo R2.0
grafikkort: Readon HD 7950
Ram: 12 gig...
Prosessor: AMD FX 8350 black (åtta kärnig)
Slad: DVI

Förlåt för min stavning, jag har dslyecxi...