Microsoft: "Det är inte vårt fel att ingen köper Windows 8"

Permalänk
Avstängd

Men Saab, varför löser du inte problemet istället? Känns ju som lite slöseri på i övrigt fin dator.
Ozzed, varför inte installera ett program som löser ditt problem? Får du inte för it-adm?

Permalänk
Medlem

Är ju faktiskt praktiskt taget ett helt yrke att testa uppdateringar, för det är det vanliga att de bryter något eller har potentiellt problem som kan "bricka" datorerna. Därför finns det ju alltid en testmiljö. Fast det hjälper ju inte slutanvändare.

Nedgradera W8.X Pro får man bara om man har volymlicens eller skiva/återställningslösning från OEM. Då du måste ha media du skaffat lagligt. Laddar du ner ISO har du inget att knappa in och går inte att aktivera om de inte har nyckeln i BIOS/UEFI. All hårdvara går inte att nedgradera p.g.a. saknade drivrutiner när vi pratar modeller till för privatpersoner. Så det finns i många fall inte mycket att göra än att vänta tills nästa vinter för att bli av med några av de saker man inte är nöjd med. Det är realiteten.

Windows 7 säljs inte längre, att hitta äkta Windows 7 FPP (retail) är i princip omöjligt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Damodred:

Men Saab, varför löser du inte problemet istället? Känns ju som lite slöseri på i övrigt fin dator.
Ozzed, varför inte installera ett program som löser ditt problem? Får du inte för it-adm?

Mitt problem i det här fallet handlar om en HP-laptop vars dockningsstation vägrar ge output till skärmarna. Har funkat klockrent med Windows 7 men nu med 8.1.. Nix pix.. Spelar ingen roll vilka drivrutiner jag installerar, och det är inte första gången det blir såhär.. Men det är säkert NVidia's fel och inte Microsofts. Bara det att det aldrig var några problem med Windows 7, och datorn var inte till mig så det kvittar för egen del.

Jag har Windows 7 på min jobbdator och hoppas att jag får behålla det så tills Windows 9 kommer ut. Men i händelse av att jag skulle tvingas köra Windows 8 blir det genast installation av Classic shell och Ribbon Disabler, så funkar det väl skapligt. Tyvärr blir man inte av med plattheten på det sättet, och som gravt synskadad föredrar jag ett UI med 3D-utseende då det är lättare att se vad som är klickbart.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Avstängd

Långsamt... Långsamt, börjar till och med elektronikladorna att vakna och förstå att det går att tjäna pengar på bärbara PC-datorer utan Windows förinstallerat.

Tyvärr "prövar" Netonnet bara att sälja en dator med en klen Intel N2815 processor, datorn är från ASUS.
http://www.netonnet.se/art/dator/laptop/asus-x551ma-sx030d/203522.2001/
Den enda recensenten av datorn, hävdar dock att datorn är låst MS Windows OS men kanske är det bara Secure Boot som spökar i BIOS.

Hoppas fler Elektronikkedjor tar efter Netonnet och börjar sälja bärbara PC-datorer utan Windows.

Visa signatur
Permalänk
Avstängd
Skrivet av Fafne:

Långsamt... Långsamt, börjar till och med elektronikladorna att vakna och förstå att det går att tjäna pengar på bärbara PC-datorer utan Windows förinstallerat.

Tyvärr "prövar" Netonnet bara att sälja en dator med en klen Intel N2815 processor, datorn är från ASUS.
http://www.netonnet.se/art/dator/laptop/asus-x551ma-sx030d/203522.2001/
Den enda recensenten av datorn, hävdar dock att datorn är låst MS Windows OS men kanske är det bara Secure Boot som spökar i BIOS.

Hoppas fler Elektronikkedjor tar efter Netonnet och börjar sälja bärbara PC-datorer utan Windows.

Elektronikkedjorna har redan en massa PC-datorer utan Windows, Chromebooks och Macbooks främst. En dator utan OS är en nischprodukt och det är inget dessa kedjor är så intresserade av.

Det är en hel del som tjatar om sådana hela tiden och har gjort det i decennier men vad ni inte förstår är att Windows är en så liten kostnad för tillverkaren att det högst sannolikt hade blivit dyrare att ha en separat serie utan Windows än att ha Windows på datorn. Är det av principskäl som man vägrar Windows så kan det förstås vara värt en högre kostnad för att få installera sitt eget OS på en tom disk men många andra kanske inte har så stora problem med att det ligger ett OS på datorn som man enkelt kan radera att de är beredda att betala mer för att få bort det. Eller så sätter man ihop en egen stationär dator och installerar det OS man vill.

Vi intresserade är så vana att titta på en dator som en paketprodukt; processor, minne, disk osv. blir till en dator och övrigt är mest lull-lull liksom, men för den stora merparten datorköpare är det inte alls så de ser på datorer. För dem är det en maskin som man köper, använder och sen kasserar när den är föråldrad. De kör det OS som datorn kom med tills de köper en ny.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Damodred:

Men Saab, varför löser du inte problemet istället? Känns ju som lite slöseri på i övrigt fin dator.
Ozzed, varför inte installera ett program som löser ditt problem? Får du inte för it-adm?

Jag har installerat Classic Shell vilket är det närmaste jag kan komma.

Det är gratis och gör att Windows 8 liknar Windows 7 till 75 %.

Man kan ladda ner det här www.classicshell.net

Hade jag varit it-ansvarig hade jag inte köpt Windows 8 och bett mina patienter installera det. Då hade jag köpt Windows 8 Professional och nedgraderat till Windows 7.

Här en sökning via Google Trends på "start8" och "Classic Shell".

https://www.google.com/trends/explore#q=start8%2C%20classic%2...

Det finns absolut ett allmänt behov att få bort Modern UI.

Visa signatur

| Fractal Design Define R5| Asrock X399 Fatal1ty| Threadripper 1950X| Noctua NH-U14S TR4-SP3| Corsair Vengeance LPX 8x16GB 3200 C16| be quiet! Straight Power 11 Platinum 1000W| ASUS RTX 3080 10GB Strix| LG OLED 4k 42" C2| Debian Sid| KDE 5.x|

Permalänk
Avstängd

Tycker du har fel och fel förhållningssätt till problemet.

Det finns inget behov av att välja bort ModernUI, däremot skulle det kanske vara enklare att välja mellan det och "vanligt".

Sedan är det ju förlegat att hålla fast vid en produkt som inte är aktuell längre. Lösningen som IT ansvarig är inte att be sina "patienter" att installera Windows 8 utan uppgiften är självfallet att göra en installation med allt man behöver färdigt, både programmässigt och interface mässigt och sedan installera det via nätverk när ingen ser på. Övergången ska märkas minimalt.

Permalänk
Skrivet av Damodred:

Tycker du har fel och fel förhållningssätt till problemet.

Det finns inget behov av att välja bort ModernUI, däremot skulle det kanske vara enklare att välja mellan det och "vanligt".

Sedan är det ju förlegat att hålla fast vid en produkt som inte är aktuell längre. Lösningen som IT ansvarig är inte att be sina "patienter" att installera Windows 8 utan uppgiften är självfallet att göra en installation med allt man behöver färdigt, både programmässigt och interface mässigt och sedan installera det via nätverk när ingen ser på. Övergången ska märkas minimalt.

Jo, tjena övergången från win 7 till 8 märks jäkligt tydlig oavsett hur man gör det= man får ge 10 gånger mer support.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Avstängd

Då har man inte gjort sitt jobb särskilt bra.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Damodred:

Då har man inte gjort sitt jobb särskilt bra.

Intressant att du kritiserar 8an, men jag håller med om att MS inte gjort sitt jobb med interfacet särskilt bra.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av mrqaffe:

Intressant att du kritiserar 8an, men jag håller med om att MS inte gjort sitt jobb med interfacet särskilt bra.

Nu gör du dig bara lustig. Jag kritiserar den fiktiva IT ansvarige.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Damodred:

Nu gör du dig bara lustig. Jag kritiserar den fiktiva IT ansvarige.

Men det är inte deras fel att MS har gjort ett interface som verkar vara designat på en varm plats under jorden...
8an hade helt enkelt ett skitinterface och de plockar bort det bit för bit, det var dessutom några helt vansinniga förval som de också gjort om.
Jag förstår inte varför man själv ska behöva byta ut den viktigaste delen av os et för att det ska funngera, det är inget jag kan acceptera och tydligen så har vi "protestanter" som vägrar att köpa dynga fått MS att tänka om och det verkar ju som om de som gillade 8an ändå hyllar 8.1 osv.. så ni borde ju tacka oss som sett till att MS inte spårat ur än värre i den riktning som 8an hade från början

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av sAAb:

Jag har installerat Classic Shell vilket är det närmaste jag kan komma.

Det är gratis och gör att Windows 8 liknar Windows 7 till 75 %.

Man kan ladda ner det här www.classicshell.net

Hade jag varit it-ansvarig hade jag inte köpt Windows 8 och bett mina patienter installera det. Då hade jag köpt Windows 8 Professional och nedgraderat till Windows 7.

Så du hade hållit tillbaka dina användare för att du har problem med ett gränssnitt som väldigt många andra hanterar utan problem?

Citat:

Här en sökning via Google Trends på "start8" och "Classic Shell".

https://www.google.com/trends/explore#q=start8%2C%20classic%2...

Det finns absolut ett allmänt behov att få bort Modern UI.

Jo, men den där länken säger bara det, att det finns ett behov inte ett jota om hur stort det behovet är. Jag har sett flera sådana här typer av länkar i flera trådar som försöker bevisa något genom google-trender eller twitter-trender, men för att det ska vara någon som helst poäng med det får ni ju ta med något annat som en referens. Se exempelvis vad som händer om jag lägger på ett vanligt program som har funnits länge och som knappast kan anses trendigt, eller om jag tar ett lite större program, eller varför inte Windows 8 självt som jämförelse. Hade Start8 eller liknande nåt upp till ens 10% av sökningarna som något av dessa program hade det varit en tydlig trend, nu är det inte det alls.

Skrivet av mrqaffe:

Men det är inte deras fel att MS har gjort ett interface som verkar vara designat på en varm plats under jorden...
8an hade helt enkelt ett skitinterface och de plockar bort det bit för bit, det var dessutom några helt vansinniga förval som de också gjort om.
Jag förstår inte varför man själv ska behöva byta ut den viktigaste delen av os et för att det ska funngera, det är inget jag kan acceptera och tydligen så har vi "protestanter" som vägrar att köpa dynga fått MS att tänka om och det verkar ju som om de som gillade 8an ändå hyllar 8.1 osv.. så ni borde ju tacka oss som sett till att MS inte spårat ur än värre i den riktning som 8an hade från början

Allt du uttrycker är åsikter och spekulationer. Windows 8.1 är bättre än åttan på en mängd sätt men knappast för att startknappen är tillbaka liksom. Windows 9 lär också vara bra mycket bättre men att startmenyn är mindre är knappast någon större anledning för de flesta. Att du antyder att startmenyn är den viktigaste delen av OS:et tyder på att du använder den mycket, men det är inte det normala utan användningen av startmenyn har minskat stadigt i ganska många år nu, alltså är du i så fall ett särfall som inte följer det normala användningsmönstret, vilket i sin tur innebär att dina åsikter om just startmenyn är färgade av din särart och därmed mindre relevanta för oss andra.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av snajk:

Så du hade hållit tillbaka dina användare för att du har problem med ett gränssnitt som väldigt många andra hanterar utan problem?

Jo, men den där länken säger bara det, att det finns ett behov inte ett jota om hur stort det behovet är. Jag har sett flera sådana här typer av länkar i flera trådar som försöker bevisa något genom google-trender eller twitter-trender, men för att det ska vara någon som helst poäng med det får ni ju ta med något annat som en referens. Se exempelvis vad som händer om jag lägger på ett vanligt program som har funnits länge och som knappast kan anses trendigt, eller om jag tar ett lite större program, eller varför inte Windows 8 självt som jämförelse. Hade Start8 eller liknande nåt upp till ens 10% av sökningarna som något av dessa program hade det varit en tydlig trend, nu är det inte det alls.

Allt du uttrycker är åsikter och spekulationer. Windows 8.1 är bättre än åttan på en mängd sätt men knappast för att startknappen är tillbaka liksom. Windows 9 lär också vara bra mycket bättre men att startmenyn är mindre är knappast någon större anledning för de flesta. Att du antyder att startmenyn är den viktigaste delen av OS:et tyder på att du använder den mycket, men det är inte det normala utan användningen av startmenyn har minskat stadigt i ganska många år nu, alltså är du i så fall ett särfall som inte följer det normala användningsmönstret, vilket i sin tur innebär att dina åsikter om just startmenyn är färgade av din särart och därmed mindre relevanta för oss andra.

Det stora felet är att startskärmen blockerar det som finns bakom och inte tillåter mappliknade gruppering av likartade program, den visar alltså för mycket irrelevant info och döljer samtidigt det man vill hålla fokus på.
Oavsett om jag klickar mig fram eller "söker" så vill jag se de fönster jag har bakom, det är helskärmsläget som är det som stör absolut mest, sedan kommer nackdelen att den visar "allt hela tiden" istället för nått mappliknande, interfacet blir oerhört tungjobbat när man har mycket program installerade men har man bara ett fåtal program så märker man ju inte av det.
Jag tror att storleken på startmeny i stället för skärm som döljer skrivbordet är en mycket viktig egenskap, att man tappar fokus på på arbetet när skärmen döljer det är så oerhört irriterande att det påverka upplevelsen av 8an kraftigt i negativ riktning.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Avstängd

Ytterligare en bärbar PC-dator säljs av Netonnet utan Windows förinstallerad.
Denna gång en betydligt kraftfullare modell från MSI.
http://www.netonnet.se/art/dator/laptop/msi-ge602pc-016xne/202177.2001/

Kanske skulle inlägget vara i tråden "Förbättringar i Win8...".
För bara två år sedan var det ju en omöjlighet att elektronikladorna skulle sälja PC-datorer utan Windows förinstallerat.

För oss som inte är intresserade av Microsoft klavertramp inom Mobil-, surfplatte- och datorvärlden, är det goda nyheter.
För dom som är beroende av Microsofts totala dominans, är det dåliga nyheter.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Fafne:

Långsamt... Långsamt, börjar till och med elektronikladorna att vakna och förstå att det går att tjäna pengar på bärbara PC-datorer utan Windows förinstallerat.

Tyvärr "prövar" Netonnet bara att sälja en dator med en klen Intel N2815 processor, datorn är från ASUS.
http://www.netonnet.se/art/dator/laptop/asus-x551ma-sx030d/203522.2001/
Den enda recensenten av datorn, hävdar dock att datorn är låst MS Windows OS men kanske är det bara Secure Boot som spökar i BIOS.

Hoppas fler Elektronikkedjor tar efter Netonnet och börjar sälja bärbara PC-datorer utan Windows.

Skrivet av Fafne:

Ytterligare en bärbar PC-dator säljs av Netonnet utan Windows förinstallerad.
Denna gång en betydligt kraftfullare modell från MSI.
http://www.netonnet.se/art/dator/laptop/msi-ge602pc-016xne/202177.2001/

Kanske skulle inlägget vara i tråden "Förbättringar i Win8...".
För bara två år sedan var det ju en omöjlighet att elektronikladorna skulle sälja PC-datorer utan Windows förinstallerat.

För oss som inte är intresserade av Microsoft klavertramp inom Mobil-, surfplatte- och datorvärlden, är det goda nyheter.
För dom som är beroende av Microsofts totala dominans, är det dåliga nyheter.

Bra initiativ. Skulle vara så även på stationära datorer. Dom som köper dessa datorer slipper i alla fall ägna en massa tid att avinstallera alla demoprogram som läggs in på bärbara datorer

Visa signatur

Coca Cola missbrukare Förbjuden dryck för mig pga diabetes
AMD älskare
Katt älskare

Permalänk
Medlem
Skrivet av Damodred:

Tycker du har fel och fel förhållningssätt till problemet.

Lösningen som IT ansvarig är inte att be sina "patienter" att installera Windows 8 utan uppgiften är självfallet att göra en installation med allt man behöver färdigt, både programmässigt och interface mässigt och sedan installera det via nätverk när ingen ser på. Övergången ska märkas minimalt.

Minimalt? Där min bättre hälft jobbar fick de, i samband med att alla datorer skulle bytas, Windows 8 och verksamheten stannade helt för att ingen visste hur de skulle göra. Nu hade man detta på känn och det var inplanerat en utbildningsdag för att personalen skulle komma igång. Före utbildningen lyckades ingen förstå Windows 8, efter utbildningen kom de igång men hade stora problem och support blev nedlastat.
Nu jobbar de med sälj och säljadministration och har inget tekniskt intresse av att lära sig Windows 8 men belyser Windows 8 stora problem för den icke tekniske användaren.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av mrqaffe:

Men det är inte deras fel att MS har gjort ett interface som verkar vara designat på en varm plats under jorden...
8an hade helt enkelt ett skitinterface och de plockar bort det bit för bit, det var dessutom några helt vansinniga förval som de också gjort om.
Jag förstår inte varför man själv ska behöva byta ut den viktigaste delen av os et för att det ska funngera, det är inget jag kan acceptera och tydligen så har vi "protestanter" som vägrar att köpa dynga fått MS att tänka om och det verkar ju som om de som gillade 8an ändå hyllar 8.1 osv.. så ni borde ju tacka oss som sett till att MS inte spårat ur än värre i den riktning som 8an hade från början

Tycker du verkligen det?
Enligt ryktet så ska ju både Desktop och Modern utvecklas parallellt
http://www.sweclockers.com/nyhet/19223-windows-9-threshold-fa...

Det är ju ganska selektivt av dig att bara plocka det du anser är viktigt.

Skrivet av Fafne:

Ytterligare en bärbar PC-dator säljs av Netonnet utan Windows förinstallerad.
Denna gång en betydligt kraftfullare modell från MSI.
http://www.netonnet.se/art/dator/laptop/msi-ge602pc-016xne/202177.2001/

Kanske skulle inlägget vara i tråden "Förbättringar i Win8...".
För bara två år sedan var det ju en omöjlighet att elektronikladorna skulle sälja PC-datorer utan Windows förinstallerat.

För oss som inte är intresserade av Microsoft klavertramp inom Mobil-, surfplatte- och datorvärlden, är det goda nyheter.
För dom som är beroende av Microsofts totala dominans, är det dåliga nyheter.

Det har funnits bärbara datorer till och från som sålts utan operativsystem, Komplett hade för några år sedan en vit MSI dator som man kunde konfigurera lite. Asus har också haft någon dator till salu men de har också försvunnit lika fort.

Skrivet av NoWin:

Minimalt? Där min bättre hälft jobbar fick de, i samband med att alla datorer skulle bytas, Windows 8 och verksamheten stannade helt för att ingen visste hur de skulle göra. Nu hade man detta på känn och det var inplanerat en utbildningsdag för att personalen skulle komma igång. Före utbildningen lyckades ingen förstå Windows 8, efter utbildningen kom de igång men hade stora problem och support blev nedlastat.
Nu jobbar de med sälj och säljadministration och har inget tekniskt intresse av att lära sig Windows 8 men belyser Windows 8 stora problem för den icke tekniske användaren.

Det enda det säger är att man har en IT-dev/adm som inte gjort sitt jobb ordentligt.
1. Inte gjort sin research på vad som ändras i och med ett nytt operativsystem.
2. Inte tagit fram lösningar så att eventuella problem hålls till ett minimum.

Det enda ditt exempel belyser är problemet som uppstår när man byter till något nytt och förväntar sig att allt ska vara som det var tidigare. Samma sak om man bytt från Windows 7 till OSX eller Ubuntu. I det här fallet skulle IT-dev/adm rullat ut Windows 8 med Classic Shell eller Start8 exempelvis och insett att behovet för ModernUI är ungefär noll

Permalänk
Medlem
Skrivet av Damodred:

Det enda det säger är att man har en IT-dev/adm som inte gjort sitt jobb ordentligt.

1. Inte gjort sin research på vad som ändras i och med ett nytt operativsystem.
2. Inte tagit fram lösningar så att eventuella problem hålls till ett minimum.

Det enda ditt exempel belyser är problemet som uppstår när man byter till något nytt och förväntar sig att allt ska vara som det var tidigare. Samma sak om man bytt från Windows 7 till OSX eller Ubuntu. I det här fallet skulle IT-dev/adm rullat ut Windows 8 med Classic Shell eller Start8 exempelvis och insett att behovet för ModernUI är ungefär noll

Det är mitt intryck att "IT-dev/adm" på större företag inte vill sätt sig i knät på Start8 eller Classic Shell. Dessa företag har inte råd med eventuella brister i form av eventuellt förändrad funktionalitet, licenskostnader mm. Varken Start8 eller Classic Shell har sådan "track record" att man låter hundratals eller tusentals anställdas datorer bygga på sådana lösningar.

De it-enheter som skyr Start8 och/eller Classic Shell sköter enligt min mening sitt jobb ansvarsfullt. De har gjort sin research. Att andra företag installerar dem får mig att tänka på Musse Pigg-lösningar.

Att jag använder Classic Shell privat visar mer jag inte är lika ansvarsfull i eget bo...

Visa signatur

| Fractal Design Define R5| Asrock X399 Fatal1ty| Threadripper 1950X| Noctua NH-U14S TR4-SP3| Corsair Vengeance LPX 8x16GB 3200 C16| be quiet! Straight Power 11 Platinum 1000W| ASUS RTX 3080 10GB Strix| LG OLED 4k 42" C2| Debian Sid| KDE 5.x|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Damodred:

Det enda det säger är att man har en IT-dev/adm som inte gjort sitt jobb ordentligt.
1. Inte gjort sin research på vad som ändras i och med ett nytt operativsystem.
2. Inte tagit fram lösningar så att eventuella problem hålls till ett minimum.

Det enda ditt exempel belyser är problemet som uppstår när man byter till något nytt och förväntar sig att allt ska vara som det var tidigare. Samma sak om man bytt från Windows 7 till OSX eller Ubuntu. I det här fallet skulle IT-dev/adm rullat ut Windows 8 med Classic Shell eller Start8 exempelvis och insett att behovet för ModernUI är ungefär noll

Fast nu bytte de ju förmodligen inte till något helt nytt utan något NYARE inom samma produktserie.. Eller försöker du säga att du också äntligen börjat inse att Windows 8 försöker vara mer Apple och att man faktiskt byter ifrån MS grundläggande tänk när man uppgraderar till Win8?

Enligt dina två steg hade ju Microsoft kunnat släppa en ny version av 3.11 igen och det hade fortfarande varit upp till IT-ansvariga att ta hand om Microsofts strategiska misstag.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av sAAb:

Det är mitt intryck att "IT-dev/adm" på större företag inte vill sätt sig i knät på Start8 eller Classic Shell. Dessa företag har inte råd med eventuella brister i form av eventuellt förändrad funktionalitet, licenskostnader mm. Varken Start8 eller Classic Shell har sådan "track record" att man låter hundratals eller tusentals anställdas datorer bygga på sådana lösningar.

De it-enheter som skyr Start8 och/eller Classic Shell sköter enligt min mening sitt jobb ansvarsfullt. De har gjort sin research. Att andra företag installerar dem får mig att tänka på Musse Pigg-lösningar.

Att jag använder Classic Shell privat visar mer jag inte är lika ansvarsfull i eget bo...

Jo men du verkar ju inte vara i en position där du faktiskt vet om det är så. Självfallet finns det de företag som enbart måste ha certifierade program installerade osv men det gäller exempelvis inte i NoWin's exempel och det är absolut i minioritet att sådana krav skulle existera. Start8 görs av Stardock som funnits i jag vet inte hur många år - definitivt sedan XP eran, så det är inga nybörjare vi pratar om. Ej heller är den "risk" du målar upp särskilt realistisk. Risken att få virus eller adware för att man inte använder en webbläsare med adblock är markant högre, det finns tyvärr företag som än idag håller fast vid IE6 eller IE7 (och jag kan lista ett antal av dessa om så önskas)

Har man gjort sin research och tagit beslut om att inte använda Start8 eller motsvarande, ja då har man gjort jobbet där - frågan är om man då skulle tagit beslutet att uppgradera? För i vilket syfte uppgraderade man tro? Fix idé av någon att man måste ha det senaste kanske? Man har inte utvärderat produkten tillräckligt väl om supportproblem ökar lavinartat - man har fortfarande gjort ett dåligt jobb.

Skrivet av jika:

Fast nu bytte de ju förmodligen inte till något helt nytt utan något NYARE inom samma produktserie.. Eller försöker du säga att du också äntligen börjat inse att Windows 8 försöker vara mer Apple och att man faktiskt byter ifrån MS grundläggande tänk när man uppgraderar till Win8?

Enligt dina två steg hade ju Microsoft kunnat släppa en ny version av 3.11 igen och det hade fortfarande varit upp till IT-ansvariga att ta hand om Microsofts strategiska misstag.

Så du menar att Windows är Windows oavsett modell? Du behagar skoja hoppas jag. Jag kan sträcka mig så långt som att Windows XP, XP SP1, XP SP2, XP SP3 ingår i samma serie, sedan kom Vista och Vista SP1, Vista SP2, efter det Windows 7 och 7 SP1 - till slut Windows 8 och sedan 8.1.

Om något börjar Apple efterlikna Microsoft i och med Yosemite. Windows 8 har fått mycket mer funktioner, antagligen rekordmånga, än jämfört med sin föregångare. Det är självklart att detta måste utvärderas och tas i beaktning, på samma sätt som att många företag inte hoppade på Windows 7 för ens SP1 kom.

Förstår inte hur du resonerar, allt jag säger är att man som IT-dev/adm har ett ansvar för att se till att IT-avdelningarna fungerar och ansvaret ligger på dessa människor. Köper man in en lösning som dessutom kostar några miljoner som sedan genererar problem kan väl ingen påstå att man gjort ett särskilt bra jobb? Om inte produkten passar så ska man inte köpa den, punkt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Damodred:

Så du menar att Windows är Windows oavsett modell? Du behagar skoja hoppas jag. Jag kan sträcka mig så långt som att Windows XP, XP SP1, XP SP2, XP SP3 ingår i samma serie, sedan kom Vista och Vista SP1, Vista SP2, efter det Windows 7 och 7 SP1 - till slut Windows 8 och sedan 8.1.

Om något börjar Apple efterlikna Microsoft i och med Yosemite. Windows 8 har fått mycket mer funktioner, antagligen rekordmånga, än jämfört med sin föregångare. Det är självklart att detta måste utvärderas och tas i beaktning, på samma sätt som att många företag inte hoppade på Windows 7 för ens SP1 kom.

Förstår inte hur du resonerar, allt jag säger är att man som IT-dev/adm har ett ansvar för att se till att IT-avdelningarna fungerar och ansvaret ligger på dessa människor. Köper man in en lösning som dessutom kostar några miljoner som sedan genererar problem kan väl ingen påstå att man gjort ett särskilt bra jobb? Om inte produkten passar så ska man inte köpa den, punkt.

Precis så menar jag. Varför skulle det vara på något annat sätt? Det du pratar om är ju olika generationer inom produktserien Windows. Du finner en liknande produktserie på serversidan (NT, 2000 osv.). Menar du att intels alla generationer av i7-processorer är olika produkter också då?

Nej, det är ganska uppenbart att du har svårt att förstå hur andra resonerar. Det har du gjort tydligt ganska länge. Men kör du på ditt spår! Det verkar ju fungera för dig.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av jika:

Precis så menar jag. Varför skulle det vara på något annat sätt? Det du pratar om är ju olika generationer inom produktserien Windows. Du finner en liknande produktserie på serversidan (NT, 2000 osv.). Menar du att intels alla generationer av i7-processorer är olika produkter också då?

Nej, det är ganska uppenbart att du har svårt att förstå hur andra resonerar. Det har du gjort tydligt ganska länge. Men kör du på ditt spår! Det verkar ju fungera för dig.

jo för det tar mig någonstans, ditt sätt blir ju bara fel

Självfallet handlar det om generationer av operativsystem, på samma sätt som det finns generationer av processorer och vad de stöder eller inte stöder. Tittar vi några år bakåt i tiden så fanns det processorer med och utan MMX- stöd, för några år sedan började det komma så kallade APU med grafikdelen inbyggd. Tittar vi lite mer specifikt finns det olika socklar, Intel är mästare på att byta sockel, AMD har något mer långlivade sådana. Grafikkort har också generationer, Radeon 6xxx, Radeon 7xxx, R200 (eller vad nu den senaste kallas). Nya generationer har fått nya funktioner, exempelvis nya versioner av DirectX, DXVA accelerering osv.

För att svara på din I7- fråga - självfallet är de olika produkter. Man ser det direkt på märkningen, specifikationen av mhz, TDP osv.

För att göra en klassisk billiknelse: Alla Volvo-bilar är inte Volvo Amazon utan 140, 240, 740, 940, V70, V70II och allt vad de heter. Det enda de har gemensamt är att de är Volvo.

Det finns inget logiskt resonemang i att säga att Windows är Windows, annat än att det förväntas vara ett operativsystem - men Volvo förväntas vara en bil också och McDonalds förväntas göra hamburgare. Jag tror du tänker på metaprodukt, något annat kan det omöjligen vara.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Damodred:

Jo men du verkar ju inte vara i en position där du faktiskt vet om det är så. Självfallet finns det de företag som enbart måste ha certifierade program installerade osv men det gäller exempelvis inte i NoWin's exempel och det är absolut i minioritet att sådana krav skulle existera. Start8 görs av Stardock som funnits i jag vet inte hur många år - definitivt sedan XP eran, så det är inga nybörjare vi pratar om. Ej heller är den "risk" du målar upp särskilt realistisk. Risken att få virus eller adware för att man inte använder en webbläsare med adblock är markant högre, det finns tyvärr företag som än idag håller fast vid IE6 eller IE7 (och jag kan lista ett antal av dessa om så önskas)

Har man gjort sin research och tagit beslut om att inte använda Start8 eller motsvarande, ja då har man gjort jobbet där - frågan är om man då skulle tagit beslutet att uppgradera? För i vilket syfte uppgraderade man tro? Fix idé av någon att man måste ha det senaste kanske? Man har inte utvärderat produkten tillräckligt väl om supportproblem ökar lavinartat - man har fortfarande gjort ett dåligt jobb.

Nej, jag sitter inte i sådan position att jag besluta om sådana saker. Däremot har jag till skillnad från mina kollegor "olåsta" datorer med "fria händer" för installation, hårdvara, etc.

Ser man på felmeddelanden http://www.solvusoft.com/sv/files/saknas-det-gick-inte-att-hi...

Citat:

Det vanligaste cstart8desk64.dll-felet som kan visas på en Windows-baserad dator är:

"Cstart8desk64.dll hittades inte."
”Filen cstart8desk64.dll saknas."
"Cstart8desk64.dll åtkomstfel."
”Hittar inte cstart8desk64.dll."
”Kan inte hitta %PROGRAMFILES%\CStart8\cstart8desk64.dll."
"Kan inte starta Classic Start 8. En nödvändig komponent saknas: cstart8desk64.dll. Installera Classic Start 8 igen."
"Det här programmet kunde inte startas eftersom cstart8desk64.dll inte hittades. Problemet kan kanske åtgärdas genom att ominstallera programmet.”

så liknar ju det vanliga felmeddelanden man kan få från Microsofts egna produkter. DLL Hell anyone? Eller rent av Windows 8 uppgraderings/uppdaterings-konflikter kanske?

"det är absolut i minioritet att sådana [certifierings-]krav skulle existera"

Hur vet du det? Källa?

Visa signatur

| Fractal Design Define R5| Asrock X399 Fatal1ty| Threadripper 1950X| Noctua NH-U14S TR4-SP3| Corsair Vengeance LPX 8x16GB 3200 C16| be quiet! Straight Power 11 Platinum 1000W| ASUS RTX 3080 10GB Strix| LG OLED 4k 42" C2| Debian Sid| KDE 5.x|

Permalänk
Avstängd

Ja precis, det är alltså "standard" fel eller vad vi ska kalla det för - det kan dyka upp till exakt vilket program som helst och är alltså ingen ursäkt för att inte använda detta specifikt. Det finns inga och kommer inte komma några konflikter till detta heller, skulle det ändå göra det så kommer en uppdatering från Stardock snarast. Precis som vanligt med alla tillverkare av program alltså.

Vi ser det dagligen med uppdateringar av webbläsare som gör att gamla plugins inte fungerar, vi ser det i program som är beroende av andra program av en viss generation - poängen är att om man som IT-dev/adm rullar ut en uppdatering som förstör för sina kollegor så har denne gjort ett väldigt dåligt jobb. Man ska inte uppdatera för uppdaterandets skull utan en uppdatering ska laddas hem, installeras i virtualiserad miljö och testas och sedan förhoppningsvis godkännas. Alltså, det här är självklarheter tycker jag. Stardock är inget nystartat företag heller utan har funnits sedan 1993 och specialiserat sig på Windows- produkter.

Hur jag vet detta? För att jag kan och vet sånt här. Har ingen direkt källa utan det bara är så här. De företag jag tänker på som kan ha sådana här begränsningar är hotellkedjor, restauranger banker, statliga verk, matkedjor osv men specifikt där säkerhet av någon form är extra viktig - men det finns ju miljontals företag till. Små till medelstora så som designfirmor, enskilda firmor, byggfirmor osv som inte ens kan precisera problemet annat än att "det är inte vad det var tidigare".

Jag är också en av de största anledningarna till att det stora EU-projektet Ringer i Vannet existerar med
över 21 000 (!) medlemmar i form av företag och jag anser mig ha relativt gott omdöme när det kommer till vad som krävs och inte krävs här. På något sätt lyckades jag nästla mig in och bli anställd statligt i Norge och samlade på mig både kunskaper och erfarenheter.

http://ringerivannet.org/

För att precisera, jag är oftast den person som gör "vad" och "varför" och anställer de som fixar "hur".

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Damodred:

Man ska inte uppdatera för uppdaterandets skull.

Men ändå tycker du att man ska köra in win 8 bara för att sedan själv göra om interfacet så det liknar 7an

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Damodred:

Det finns inga och kommer inte komma några konflikter till detta heller, skulle det ändå göra det så kommer en uppdatering från Stardock snarast. Precis som vanligt med alla tillverkare av program alltså. [...]

Hur jag vet detta? För att jag kan och vet sånt här. Har ingen direkt källa utan det bara är så här. De företag jag tänker på som kan ha sådana här begränsningar är hotellkedjor, restauranger banker, statliga verk, matkedjor osv men specifikt där säkerhet av någon form är extra viktig - men det finns ju miljontals företag till. Små till medelstora så som designfirmor, enskilda firmor, byggfirmor osv som inte ens kan precisera problemet annat än att "det är inte vad det var tidigare".

Jag är också en av de största anledningarna till att det stora EU-projektet Ringer i Vannet existerar med
över 21 000 (!) medlemmar i form av företag och jag anser mig ha relativt gott omdöme när det kommer till vad som krävs och inte krävs här. På något sätt lyckades jag nästla mig in och bli anställd statligt i Norge och samlade på mig både kunskaper och erfarenheter.

http://ringerivannet.org/

För att precisera, jag är oftast den person som gör "vad" och "varför" och anställer de som fixar "hur".

Skoj. Jag är oftast den person som gör "vad" och "varför" också! Men "hur" gör jag själv, också. Jag anser mig ha relativt gott omdöme, också.

"Har ingen direkt källa utan det bara är så här."

Sorry. Det låter så hastigt, och ... ogenomtänkt? Kanske lite som Windows 8 självt.

Tyvärr, du har inte övertygat mig. Praktiska lösningar av den här typen borde ha skötts av Microsoft själva och inte via påhängsmotorer. Tänk dig en Volvo där du måste köpa pedaler, från Kia, BMW eller Hyundai för att den skall fungera? Hur säkert är det?

Windows 8.1 Update var en förbättring jämfört med ursprungskatastrofen. Men, köper folk det frivilligt? Det är nog väldigt få. Kanske lika få som de som certifierar sina program innan de installerar dem, om det nu är så.

Visa signatur

| Fractal Design Define R5| Asrock X399 Fatal1ty| Threadripper 1950X| Noctua NH-U14S TR4-SP3| Corsair Vengeance LPX 8x16GB 3200 C16| be quiet! Straight Power 11 Platinum 1000W| ASUS RTX 3080 10GB Strix| LG OLED 4k 42" C2| Debian Sid| KDE 5.x|

Permalänk
Avstängd
Skrivet av mrqaffe:

Men ändå tycker du att man ska köra in win 8 bara för att sedan själv göra om interfacet så det liknar 7an

***bort/moderator***
Ja, självklart ska man köra in Start8 eller liknande om man föredrar det. Det gör vare sig Windows 8 bättre eller sämre utan man anpassar den upplevelsen man behöver. Windows 8 är fortfarande defacto bättre på det mesta jämfört med föregångaren, samt de som föredrar en vanlig desktopupplevelse får detta. Det gör fortfarande inte att maskineriet blir sämre. ***bort/moderator***

Skrivet av sAAb:

Skoj. Jag är oftast den person som gör "vad" och "varför" också! Men "hur" gör jag själv, också. Jag anser mig ha relativt gott omdöme, också.

"Har ingen direkt källa utan det bara är så här."

Sorry. Det låter så hastigt, och ... ogenomtänkt? Kanske lite som Windows 8 självt.

Tyvärr, du har inte övertygat mig. Praktiska lösningar av den här typen borde ha skötts av Microsoft själva och inte via påhängsmotorer. Tänk dig en Volvo där du måste köpa pedaler, från Kia, BMW eller Hyundai för att den skall fungera? Hur säkert är det?

Windows 8.1 Update var en förbättring jämfört med ursprungskatastrofen. Men, köper folk det frivilligt? Det är nog väldigt få. Kanske lika få som de som certifierar sina program innan de installerar dem, om det nu är så.

Just "hur" har jag sällan tid med längre. Det är nya projekt hela tiden. Tycker heller inte detaljarbetet är särskilt kul längre, även om jag gjorde det som yngre.

Det går inte att övertyga dig men jag ber dig att försöka se det från lite större perspektiv ***bort/moderator*** Microsoft gjorde ett ganska så djärvt beslut med att skapa ModernUI, men det fanns också en genuin tanke med det och som jag ser det så hade de en tydlig motivering till att göra det - sedan kan man alltid diskutera om genomförandet var särskilt bra. Det kan väl upprepas att jag inte heller är ett stort fan av ModernUI på enheter utan touch och använder just Start8 för att lösa problemet - just därför kan jag inte förstå att andra är helt oförmögna att lösa samma problem utan att behöva göra stora rabalder av det. Jag rullade ut uppdateringen på 123 datorer i vintras och har fortsatt sedan dess - det löser problem som skulle kunna uppstå innan någon ens märkt att det var ett byte av operativsystem.

Angående det sista - hör du själv hur du låter?
Frivilligt? Förstår du ens vad det innebär i sammanhanget? I praktiken har du tre alternativ

1. Köp en Windowsbaserad dator
2. Köp en OS X baserad dator
3. Köp datordelar, bygg ihop och installera valfritt operativsystem

Du har inget val när det kommer till vilken, för att anknyta till tidigare inlägg, generation av Windows eller OS X du ska köra. Antingen köper du den senast aktuella, eller så gör du det inte. Acceptera att vare sig XP, Vista eller 7 finns att få tag i - de är utdaterade och föråldrade - och gå vidare. Det är absolut ingen av er som klagar på att ni måste installera ett antivirusprogram på era Windows 7 burkar, ingen som nämner att ni måste installera codecs för att spela FLAC i iTunes, ingen som gnäller när ni installerar Chrome eller Firefox för att kunna använda Adblocks - ni bara gör för att lösa era problem och skapa den upplevelse ni själva vill ha. Jag tycker att den första generationen av V70 är den bästa Volvon som byggts och att efterföljaren är sämre - tror du att det gör att jag ofrivilligt köper en ny V70? Kan du förstå att termen "frivillig" inte riktigt går att applicera på en bransch där produktens livslängd är tidsbestämd?

Tagit bort otrevligheter
Permalänk
Medlem
Skrivet av Damodred:

jo för det tar mig någonstans, ditt sätt blir ju bara fel

Självfallet handlar det om generationer av operativsystem, på samma sätt som det finns generationer av processorer och vad de stöder eller inte stöder. Tittar vi några år bakåt i tiden så fanns det processorer med och utan MMX- stöd, för några år sedan började det komma så kallade APU med grafikdelen inbyggd. Tittar vi lite mer specifikt finns det olika socklar, Intel är mästare på att byta sockel, AMD har något mer långlivade sådana. Grafikkort har också generationer, Radeon 6xxx, Radeon 7xxx, R200 (eller vad nu den senaste kallas). Nya generationer har fått nya funktioner, exempelvis nya versioner av DirectX, DXVA accelerering osv.

För att svara på din I7- fråga - självfallet är de olika produkter. Man ser det direkt på märkningen, specifikationen av mhz, TDP osv.

***bort/moderator*** Jag pratade om Intels i7-serie, inget annat. Och ursäkta min felskrivning. Vi diskuterade ju produktserier vilket givetvis skulle varit min fråga, inte enbart "produkt". Är inte t.ex intels 4770 en efterträdare till 3770?

Citat:

För att göra en klassisk billiknelse: Alla Volvo-bilar är inte Volvo Amazon utan 140, 240, 740, 940, V70, V70II och allt vad de heter. Det enda de har gemensamt är att de är Volvo.

Fast den jämförelsen haltar ju på mer än ett sätt. Jag pratade inte om Microsofts produkter på det sättet som du pratar om Volvo. Snälla, skilj på tillverkare/producent och produkt. Modellen V70 heter fortfarande V70 (visa mig gärna en bild på emblemet för en "V70II") trots att den har fått helt andra egenskaper (och generationsnamn) än den som lanserades först (läs gärna mer om detta här). Det råder inga tvivel om att det handlar om en rad produkter inom samma serie i detta fall.

Citat:

Det finns inget logiskt resonemang i att säga att Windows är Windows, annat än att det förväntas vara ett operativsystem - men Volvo förväntas vara en bil också och McDonalds förväntas göra hamburgare. Jag tror du tänker på metaprodukt, något annat kan det omöjligen vara.

Det är ju bara DU som säger att Windows är windows. Det jag säger är att Windows 8 är en efterträdare till Windows 7, inte Windows server 2012 eller Windows RT, det framgår för tusan till och med av namnet.

Tagit bort nedlåtande text
Permalänk
Avstängd

***bort/moderator***
Du skrev först

Citat:

Fast nu bytte de ju förmodligen inte till något helt nytt utan något NYARE inom samma produktserie.

och det innebär att du anser att problem skulle uppstå när man uppdaterar från Windows 7 till Windows 7 SP1 eller från Windows 8.0 till 8.1

För det är inte det du egentligen syftar på, eller?

§1.1