Rockstars tystnad väcker farhågor om försenat Grand Theft Auto V

Permalänk
Melding Plague

Rockstars tystnad väcker farhågor om försenat Grand Theft Auto V

Det kompakta tystnaden kring Grand Theft Auto V för PC och den nya generationens spelkonsoler oroar fansen, som nu befarar att spelet är försenat.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

har väl väntat i ett år nu, kan tänka mig att vänta lite till.

Permalänk
Medlem
Citat:

Det kan kan tas som ett tecken på att det fortfarande är långt kvar innan den pånyttfödda versionen av GTA V är redo att visas upp för en mer kritiskt sinnad publik.

Detta är väl precis det folk vill ha. En version som Rockstar kan vara stolta över och som vi användare slipper grina över pga att det är dåligt optimerat.

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Testpilot

Har hellre ett fungerande spel på releasen än ett halv-trasigt spel.

Dock vore det sjukt synd att inte kunna sitta inne på vinterkvällarna med detta

Visa signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MHz | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 2666MHz | ROG RTX 3090 Ti >

B < RK96 | Leobog Hi75 | Deathadder V2 Pro >

Permalänk
Medlem

Ser hellre att de försenar spelet med ett extra halvår än att Rockstar gör en GTA IV igen.. Inte ens mitt 780 Ti kör det smidigt på högsta inställningarna..

Permalänk
Medlem

Jag håller med övriga talande om att de hellre tar tid på sig. Vi vet redan hur trasigt det kan bli om de missköter en portning/uppdatering (GTA4).

Visa signatur

Desktop: MSI MPG X570 GAMING PLUS, AMD Ryzen 9 5950X, Be Quiet Dark Rock Pro 4, 32GB G.Skill Trident Z RGB 3200,
ASUS ROG STRIX GeForce GTX 1080 8GB GAMING, Samsung 970 EVO Plus 500GB
Notebook: Macbook Pro 14" M1 Pro

Permalänk
Medlem

Vad bra! Då kan vi förvänta oss en klockren portning denna gången då

Visa signatur

[ Corsair Obsidian 750D ] [ CM Hybrid Silent Pro 1050W ] [AMD Ryzen 7 5800x] [Gigabyte Aorus B550 PRO V2] [MSI RTX 3080 SUPRIM X ] [ HyperX Fury Black DDR4 32GB 3600MHz] [Samsung 970 Evo plus M.2 500gb]

Permalänk
Medlem

Hösten har precis börjat mao är inte hoppet ute helt tycker jag.

Sen släpps det redan så vansinnigt mycket bra spel under resten av halvåret att det bara blir en kul bonus om det nu skulle råka komma ut runt jul.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk

BRA! som det flesta andra här är man mer än lite trött på spel som släpps ofärdiga skjut upp det så länge ni behagar Rockstar. Så länge det släpps färdigt.

Visa signatur

Datorlåda:CaselabsMerlinSm8.Moderkort:MSI Z170a X Titanium.CPU:6700K.GPU:1080.RAM:32GB 3200mhz Corsair.PSU:EVGA G2850W.SSD:950 Pro RAID0,850evo.Kylning: Alphacool 360+480PP, Swiftech RES,EK block Cpu,Gpu,1D5.Tagentbord:Pok3r.Hörlurar:HD800s,ATH R70X+ Grace M9XX.Skärmar: Asus PG348Q.Datormus: Zowie FK1+.Matta:Qpad:UC90.Mic:Blue Jeti

Permalänk
Medlem

Kanske kan bli årets julklapp?

Permalänk
Medlem

Här var vi optimistiska minsann! (och det kanske är bra ibland) Om det ändå vore så väl att "försenat" automatiskt är lika med "förbättrat".

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X | 32 GB Corsair Vengeance 3200 MHz | ASUS TUF Geforce RTX 3080

Permalänk
Medlem
Skrivet av raaptor:

Vad bra! Då kan vi förvänta oss en klockren portning denna gången då

Det blir väl ingen ''portning'' då PC är just nu samma som konsol. Eller?

Visa signatur

Båtbyggare med mera.

Permalänk
Medlem

Har hållt mig borta från allt GTA V-relaterat sedan det kom ut på Xbox/PS3. Tror jag bara sett på trailer till spelet. Haha längtar så mycket tills det kommer till PC!!!!

Visa signatur

Corsair 750D | i5 4670k | ASUS Z87-a | 8GB Corsair Dominator | Asus GTX770-DC2OC | Samsung 840 EVO 250GB | WD 500GB X2

Permalänk
Medlem
Skrivet av reflect:

Har hållt mig borta från allt GTA V-relaterat sedan det kom ut på Xbox/PS3. Tror jag bara sett på trailer till spelet. Haha längtar så mycket tills det kommer till PC!!!!

Har hållit mig ifrån att läsa för mycket youtube-kommentarer och chattar på twitch det det kommer upp diskussioner om GTA V, vore ett helvete att bli spoilad innan man spelat det själv.

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Skylar7s:

Det blir väl ingen ''portning'' då PC är just nu samma som konsol. Eller?

Eftersom GTA V skapades för 360/PS3, och ska nu släppas för current-gen. Så gör Rockstar förmodligen på det viset att det portas från 360/ps3 till current gen, och sedan current-gen till PC. Så i detta fall, en portning av en portning (då current-gen är av ett annat operativ system än vad det är på PC så räknas det som en portning även om det inte är långt ifrån).

Man kan ju undra varför PC hamnar sist i ledet? Jag gissar på att de får cash av Sony/MS för att släppa på deras nya konsoler.

Om man nu tar GTA IV som exempel, så är risken att det blir dyng-skit eller dyng-bra eftersom det tar så pass lång tid ändå, speciellt om det nu är försenat.

Permalänk
Medlem

Farhågor? Förhoppningar skulle jag vilja kalla det! Låt det ta ett halvår till om det behövs, gör mig ingenting

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 5 1600, Gigabyte 1070, MSI B350M MORTAR, Crucial 16GB, Samsung EVO 500GB, Define Mini C, Corsair RM550x (╯°□°)╯​︵ ┻━┻

Permalänk

Hoppas innerligt att jag slipper uppgradera min dator för att köra i fullhd samt runt 60 fps. (resten av inställningarna kvittar för mig)

Om de lyckades köra en okej version på en uråldrig x360 skall de väll kunna flyta på min setup :/

Visa signatur

5800X, Asus dual 4070, 32GB, Fractal newton R2 650 watt, Asus Prime B350-plus , Phanteks 400s vit, Asus TUF VG27AQ1A, Dell U2515H.
https://www.flickr.com/photos/albinivik/

Permalänk
Medlem

Då det antaglig kommer till STEAM så kan man vänta tills det är på en stor sale typ 75% off. Så jag väntar lungt Har en då massor att kunna spela i alla fall Så sommarsale 2015 eller något sånt Spelet är inte sämre då trotts det är mer än 6 månader gammalt.

Visa signatur

Chassi: Define XL Titan Skärm: UltraSharp U2311H
MB: P8Z68-V PRO/GEN3 CPU: i5 2500K + Hyper 212 Evo RAM: Vengeance 1600MHz 16GB
GPU: Strix 980GTX SSD: SSDnow V300 120GB HDD: Barracuda ST1000 & ST2000

Permalänk
Medlem
Skrivet av Skylar7s:

Det blir väl ingen ''portning'' då PC är just nu samma som konsol. Eller?

Jo, en portering blir det allt. Så fort du måste ändra i koden för att den ska fungera på en annan plattform så är det en portering som görs. Den underliggande hårdvaran har mindre betydelse när vi snackar spelutveckling, då programmerarna istället måste anpassa sig till de underliggande operativsystemen och dess ramverk (API:er) för till exempel grafik, ljud, inmatning, nätverk, etc, vilka alltså inte är dem samma för vare sig Xbox One, Playstation 4, eller PC, än mindre Xbox 360 och Playstation 3.

Permalänk

Köpte ett xbox 360 slim för att kunna spela GTA V, tröttnade ganska fort även om spelet är bra. Tror det är fel på mig då jag har extremt svårt att fasta för ett spel. Smart av Rockstar eftersom dem tjänade mer pengar genom att inte släppa PC versionen samtidigt.

Visa signatur

Mvh Emil Kihlström
|| Intel Core i5 750 @ 3,7 ghz || Corsair H50 || Asus P7P55D PRO || A-data 8GB || AMD 6970 || Corsair HX 750W || Lian Li K62 || Windows 8 || Samsung P2350 || Logitech MX518 || Razer Lycosa || Klipsch F3 5.1 || Infocus IN80 || Sherwood R972 || iPhone 5S 16GB ||

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Skylar7s:

Det blir väl ingen ''portning'' då PC är just nu samma som konsol. Eller?

Arkitekturen är samma som en PC men det betyder inte att koden är samma. Ett spel för PC behöver använde ett API för att tala med grafikkorten. Vanligast är DirectX men även OpenGL och enstaka fall det nya Mantle. Konsolerna har helt egna API för att tala med deras grafikkort och processorer. Så det går inte att ta dem rakt av. Bland annat brukar det finnas rätt mycket specialgrejer för att det ska vara enkelt att optimera mot just den specifika konsolen. Detta är grovt förenklat och någon som faktiskt håller på med speldesign kan nog ge dig ett mer uttömmande svar.

Det finns dock lite vägar runt detta. Ett sätt som är vanligt är att man lägger in ett eget abstraktionslager som speldesigner. Koden för att rita en triangel är olika på alla konsoler och på PC. Så istället för att ändra koden på alla ställen i hela spelet man vill rita en triangel så använder man sig av ett eget kommande i en egen motor för att rita triangel. Sedan bygger man olika tolkar som gör om ditt kommando för en triangel till just den plattformen du ska släppa spelet på. Då blir det mycket mindre jobb totalt sätt.

Det är i alla fall lättare nu när konsolerna fungerar ungefär likadant som varandra och ungefär likadant som en dator. Var värre med PS3 som var en extremt udda design som krävde att man tänkt helt annorlunda för att få ut all prestanda.

Sen går en del tid åt att ändra alla interface och inmatningsmetoder. Ett användargränssnitt som fungerar bra på PC med mus och tangentbord kan vara helt omöjligt att navigera med en handkontroll. Tvärt om är ett interface designat för handkontroll ofta irriterande stort och klumpigt för mus och tangentbord. Det brukar även skilja i storlek på text och sånt då man generellt sitter mycket närmre ett PC-spel än ett konsolspel.

Sen är det ju andra typer av optimeringar man får göra. På en konsol måste man optimera så det ser så bra ut som möjligt på exakt en uppsättning hårdvara som i sammanhanget är rätt klen. Nya generationen konsoler har ungefär samma prestanda som en PC för 5000 kr. En spel-PC är antagligen långt mycket kraftigare så man kan slänga in mycket häftigare texturer men samtidigt ska du designa ett spel som ser bra ut och som går att köra på miljontals olika kombinationer av hårdvara i prisklasser mellan 5000 kr och 25 000 kr. Det är inte helt lätt det heller. Alla plattformar behöver optimeras men på olika sätt.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem

Låt det ta den tid det tar. Jag väntar hellre på en bra release än genomlider GTA IV "all over again" så att säga.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Avstängd

Varför oroa sig, de har alltid varit tysta in i det sista, bara att lära sig att det finns företag som inte läcker mer än vad som behövs.

Skrivet av Azured:

Ser hellre att de försenar spelet med ett extra halvår än att Rockstar gör en GTA IV igen.. Inte ens mitt 780 Ti kör det smidigt på högsta inställningarna..

Konstigt, mitt GTX680 gör det

Visa signatur

The problem in society today: Smart phones, stupid people.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rajat:

Varför oroa sig, de har alltid varit tysta in i det sista, bara att lära sig att det finns företag som inte läcker mer än vad som behövs.

Så är det helt klart, de är rätt lika Apple om den biten när de ska släppa en produkt. Brukar bara vara 1-2 veckor från att de tillkännager produkten tills att produkten sedan finns på marknaden (men i EU brukar det dock dyka upp efter någon månad eller två).

Permalänk
Avstängd

Det gör inget, förbokade Civ: BE för nån dag sen så jag kommer ha fullt upp i november och december. ett GTA släpp som är nästan buggfritt i jan-feb skulle vara välkommet.

Visa signatur

Asus Z97M-plus | i7 4790k @4.8Ghz | Aorus 1080Ti | FD Integra M 750W | Vengence 2x8 GB Ram | FD Define Mini C | Evo 850 500GB | Intel 750 1.2TB | AOC AG271QG

Permalänk
Medlem

Kommer inte köpa spelet alls om det inte funkar bra på PC eller inte fören det gör det om det inte funkar vid släppet. Funkar det dåligt vid släppet och det inte fixas köper jag det inte alls. Vill inte stödja en utveckling som leder till att PC versionerna konstant ska bli lidandes. Så om en försening leder till att det funkar bra på PC så ger jag tummen upp i alla fall.

Visa signatur

| AMD Ryzen 7 5800X3D | Noctua NH-U12A | Gigabyte X570 Aorus Pro | Powercolor Radeon RX 6900XT Red Devil | 16GB G.Skill Trident Z@3600 CL15 | Gigabyte Aorus 2TB M.2 NVMe SSD | Fractal Design Ion+ Platinum 860W | Fractal Design Meshify S2 Blackout | Corsair K70 | Logitech G502 | Alienware AW3423DWF |

Permalänk
Avstängd
Skrivet av webknut:

Då det antaglig kommer till STEAM så kan man vänta tills det är på en stor sale typ 75% off. Så jag väntar lungt Har en då massor att kunna spela i alla fall Så sommarsale 2015 eller något sånt Spelet är inte sämre då trotts det är mer än 6 månader gammalt.

Förmodligen är spelet tom bättre då, dom flesta buggar brukar ju vara fixade efter 6 månader och sen kostar spelet 50kr istället för 500kr
Win Win

Visa signatur

Asus Z97M-plus | i7 4790k @4.8Ghz | Aorus 1080Ti | FD Integra M 750W | Vengence 2x8 GB Ram | FD Define Mini C | Evo 850 500GB | Intel 750 1.2TB | AOC AG271QG

Permalänk
Inaktiv

PC masterrace! Konsolgenerationen har beta testat spelet nu i ett år.. ska bli kul och se spelet i fullständig version

Permalänk
Avstängd

10721a;14829159]Så är det helt klart, de är rätt lika Apple om den biten när de ska släppa en produkt. Brukar bara vara 1-2 veckor från att de tillkännager produkten tills att produkten sedan finns på marknaden (men i EU brukar det dock dyka upp efter någon månad eller två).[/QUOTE]

Var bland annat Apple jag hade i åtanke när jag tänkte på fler företag, om 1½ vecka presenteras nya iPhone och vi vet inte ett dyft om den

Visa signatur

The problem in society today: Smart phones, stupid people.

Permalänk
Medlem

Två små barn, heltidsjobb, villa och hund. Jag tror jag kan spela gta v framåt 2019. Ingen brådis.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

i5-12600K med Noctua 12A | MSI z690 d4 | 2x16 corsair ddr4 lpx 3200mhz | evga 3060ti xc | samsung 980 m2 | LG 27" GP850 | xfx pro 850w | fractal design r6