Är du Sveriges bästa datorbyggare? Tävla i Intel's Kitchen!

Permalänk
Medlem

Har inte sett så mycket med Erik och Mackan men dom har väl en rätt avslappnad fast ändå vimsig stil? Jag tror det kan bli roligt att se detta. Kul initiativ med denna tävlingen tycker jag!

Vilka här i tråden har skickat in film/ska skicka in film än så länge?

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tvelander:

Tar du min kompis?
FAN ÄR DET HÄR? <3

Först till kvarn

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Zotamedu:

Jag försöker också förstå konceptet. Där är ju bara att ta den dyraste processorn från Intel de har och sedan fylla på med GTX 780 Ti tills PCIe-platserna tar slut. Ös på med de största SSDerna och fylla alla RAM-slotar med de snabbaste minnena de har. Montera in i valfritt snyggt chassi med ett moderkort och fläktar som matchar chassits färgtema. Vad mer hinner man göra på en eftermiddag? Eller ska de ha längre tid på sig så att man faktiskt hinner modifiera chassit lite? Ska man börja måla så krävs det ju dagar och inte timmar om det inte ska se ut som skit.

Finns inga garantier att det blir snabbast/stabilast/effektivast för det.

Hoppas man inte får välja sin lagkamrat så att man blir tilldelad en, då sätts man på prov på riktigt och kan vara en god erfarenhet, så det fungerar i det vuxna arbetslivet, du väljer inte vilka du jobbar med men det ska fungera

Visa signatur

The problem in society today: Smart phones, stupid people.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mars SSX:

Jäkla snilleblixt att ha med två stycken kommentatorer som troligen inte kan skit om datorbyggning utan får med sig ett par fusklappar när tävlingen börjar. Varför inte sätta dit Arga Snickaren istället?

För att de ska pina dig med fåniga frågor medan du bygger så att vi kan skratta medans vi tittar på.

Personligen tycker jag att Erik och Mackan är ett bra val, de är roliga och fartfyllda, lite tidspress på deltagarna = perfect combo

Visa signatur

thank you, come again

Permalänk
Medlem
Skrivet av MetallicAcid:

Thanks for the nomination. I will definitely be throwing my hat into the ring for this competition!! I wonder if they will supply P-Clips, cable ties, cabletie pads etc for cable routing etc.

I wonder as well if they will supply tools as well?

SO EXCITED! I hope that I am chosen to compete

Best regards,
Justin

It's not a beauty competition what I understand. It's on time. So PH2 screwdriver, sledgehammer and ducttape!

Permalänk
Medlem

Undrar om det är något troll som kommer lyckas smita in i tävlingen som i själva verket inte har en aning om datorbyggande. Man skulle ju berätta om tidigare erfarenheter men det är väl inte så svårt att googla sig till.

Tänk något liknande "fråga bertill" utav Robert Gustavsson, hade varit underbart.

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Proffsmoddare
Skrivet av jensen.:

Sätt Laine och MetallicAcid i samma team och dom vinner hela skiten utan tvekan.

Thanks for the vote. It would be great to work with Laine.

Skrivet av biorrith:

It's not a beauty competition what I understand. It's on time. So PH2 screwdriver, sledgehammer and ducttape!

I am very handy with a sledge

/J.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kevve1:

Undrar om det är något troll som kommer lyckas smita in i tävlingen som i själva verket inte har en aning om datorbyggande. Man skulle ju berätta om tidigare erfarenheter men det är väl inte så svårt att googla sig till.

Tänk något liknande "fråga bertill" utav Robert Gustavsson, hade varit underbart.

Ungefär såhär ser det ut när det byggs dator hemma. Så det lär vara jag som är trollet om jag kommer med

https://www.youtube.com/watch?v=r63BANC8s34

Visa signatur

MB Gigabyte X570 I AORUS PRO RAM Corsair 16GB DDR4 3200MHz CL16 SSD Gigabyte AORUS NVMe Gen4 SSD 500GB CPU Ryzen 5 3600 GPU ASUS GeForce GTX 1660 Ti Chassi FD Node 202

Permalänk
Medlem
Skrivet av nanne:

Ungefär såhär ser det ut när det byggs dator hemma. Så det lär vara jag som är trollet om jag kommer med

https://www.youtube.com/watch?v=r63BANC8s34

Du får stå bredvid det vinnande bygget och säga: Man kan ju göra så, men det är ju inte rätt samtidigt som du öppnar en ramlösa med sax.

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem

Så fort jag kommer hem från Tyskland så blir de att rigga kameran and Action!

Permalänk
Skrivet av nanne:

Ungefär såhär ser det ut när det byggs dator hemma. Så det lär vara jag som är trollet om jag kommer med

https://www.youtube.com/watch?v=r63BANC8s34

ahhahaha XD kan ju komma med för underhållningens skull

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem

Jag vet inte om ni har tittat på Hells Kitchten, Master Chef och liknande. Men deltagarna vet inte flera veckor i förväg vad det är som ska tillagas
Ska bli roligt att titta på iaf

Visa signatur

“Problems that remain persistently insoluble should always be suspected as questions asked in the wrong way.” ― Alan W. Watts

Permalänk
Avstängd

Prisvärt bygge och dator beräknas kosta 40-45k hur går det ihop?

Visa signatur

Asus Z97M-plus | i7 4790k @4.8Ghz | Aorus 1080Ti | FD Integra M 750W | Vengence 2x8 GB Ram | FD Define Mini C | Evo 850 500GB | Intel 750 1.2TB | AOC AG271QG

Permalänk
Hedersmedlem

Jag gillar konceptet på den här tävlingen. Coolt!

Kommer bli fantastiskt. Lycka till, ni som kommer att tävla.

Visa signatur

yayaya I am Lorde yayaya

Permalänk
Medlem

Åldersgräns?

Bara undrar om de har någon åldersgräns? Jag råkar bara vara 14 år. Men jag har ju knappast problem med att bygga en fin dator. Skulle ju definitivt skicka in en videopresentation om det var så att det var tillåtet. Känns lite dumt att skicka in en om man ändå är för ung. Någon som vet ? Hittar inget om det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sebune:

Bara undrar om de har någon åldersgräns? Jag råkar bara vara 14 år. Men jag har ju knappast problem med att bygga en fin dator. Skulle ju definitivt skicka in en videopresentation om det var så att det var tillåtet. Känns lite dumt att skicka in en om man ändå är för ung. Någon som vet ? Hittar inget om det.

Skrivet av Henrik Hellström:

Satte mig nu och började läsa igenom alla inlägg.
Märkte ganska snabbt att ni är grymt duktiga på att svara varandra här.

Men här kommer lite svar:

Produkter kommer finnas på plats och det kommer finnas nog med produkter för att kunna bygga olika sorters system.

En sak är dock viktig: det kommer inte berättas här eller någon annanstans vilka produkter ni kommer få att bygga med.
Vi ber om ursäkt att det kanske låter lite "luddigt" men meningen är att det ska vara en del av tävlingen, ni som kommer med ska ha samma förutsättningar.

En bra fras att tänka på om ni ska vara med är: "Most value for the buck"

De tre största sakerna juryn kommer kolla på är:
Prestanda: ja ni kommer få en viss tid att överklocka
Design: hur noga och snyggt blir det under tidspress
Pris: håll kostnaden nere med smarta val av komponenter.

Juryn består av mycket kunniga och duktiga personer med starka kopplingar till branchen.
Det är även de som kommer benchmarka och testa era system.

Erik och Mackan kommer INTE vara i Juryn, de är programledare.

Även om ni är 15 år, sök in och se (med föräldrars tillstånd naturligtvis)

Skulle tro att det gäller 14 också.

Visa signatur

CPU AMD 3900X GPU Zotac RTX 3080 12GB
Moderkort Asus x570-E Gaming Nätagg Corsair RM850x
Minne Corsair Vengeance RGB Pro 32 GB Kylning Corsair Hydro H115i PRO
Chassi Corsair Obsidian 500D SE Skärm Samsung Odyssey G9 NEO
SSD Samsung 970 1TB HDD Western Digital Blue 2TB Laptop Dell XPS 13 9300 i7

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dew87:

Låter som det vore kul att delta även om man inte skulle ha någon chans att vinna. Om det totala värdet är cirka 40 000–45 000 kronor på komponenterna man bygger med så är det långt över vad man själv brukar hantera

Skulle tro att de 80-90 K ska delas till vinnande laget vilket skulle betyda ca 20-25k till datorn och 15-20k till de andra produkterna man kunde köpa från Webhallen, Dustin eller Inet (Per person). Det är vad jag tror i alla fall.

Permalänk
Medlem

många gånger så blir ju program här i sverige uppkommet för att det redan finns ett på andra sidan pölen, är det samma denna gång? nått liknande i usa som finns redan?

Visa signatur

i have a dream...whats your dream?...my dream is to have a dream...

Permalänk
Avstängd
Skrivet av kaya:

Prisvärt bygge och dator beräknas kosta 40-45k hur går det ihop?

Om tävlingen

Intel's Kitchen är en tävling där sex lag om vardera två personer bygger datorer under tidspress. Det som gör tävlingen unik är att komponenterna avslöjas först när tävlingen börjar, samt att det inte enbart handlar om att maximera systemets prestanda. För att vinna ska lagen hitta rätt balans mellan råstyrka, stabilitet, prisvärdhet och estetik. Det krävs med andra ord både teamwork, snabbtänkthet och inte minst starka nerver för att vinna. Tävlingen genomförs inför publik och kameror.
En jury bestående av representanter från bland annat Intel® och Dreamhack kommer att följa deltagarnas arbete. Det lag som bygger det mest allsidiga systemet tar hem segern. Kriterierna som bedöms är:
Prestanda/råstyrka – vilka benchmarks får den i förvalda program?
Stabilitet – är den överklockad till en stabil nivå?
Prisvärde – vad kostar den jämfört med konkurrerande system?
Design – är den välbyggd och estetiskt tilltalande?

http://intelskitchen.com/

Visa signatur

The problem in society today: Smart phones, stupid people.

Permalänk
Administrativ avgift
Skrivet av Rajat:

Om tävlingen

Intel's Kitchen är en tävling där sex lag om vardera två personer bygger datorer under tidspress. Det som gör tävlingen unik är att komponenterna avslöjas först när tävlingen börjar, samt att det inte enbart handlar om att maximera systemets prestanda. För att vinna ska lagen hitta rätt balans mellan råstyrka, stabilitet, prisvärdhet och estetik. Det krävs med andra ord både teamwork, snabbtänkthet och inte minst starka nerver för att vinna. Tävlingen genomförs inför publik och kameror.
En jury bestående av representanter från bland annat Intel® och Dreamhack kommer att följa deltagarnas arbete. Det lag som bygger det mest allsidiga systemet tar hem segern. Kriterierna som bedöms är:
Prestanda/råstyrka – vilka benchmarks får den i förvalda program?
Stabilitet – är den överklockad till en stabil nivå?
Prisvärde – vad kostar den jämfört med konkurrerande system?
Design – är den välbyggd och estetiskt tilltalande?

http://intelskitchen.com/

Hehe har redan nu tänkt ut vad jag ska bygga för maskin :)!

Visa signatur

Loque Raw s1| 7950x3D | B650-i | 2x16GB DDR5 CL30@6000 | 2TB m.2 | 4090 TUF | Samsung G9 49 | Vive Focus 3

Permalänk
Medlem
Skrivet av trisse23:

Hehe har redan nu tänkt ut vad jag ska bygga för maskin :)!

Omöjligt eftersom du inte vet villka komponenter som finns på bakrummet.

Visa signatur

*Define S Black *MSI X99S SLI PLUS *i7-5960X *Corsair 1000W *Ripjaws 32GB 3000MHz *GTX 980 Ti G1 Gaming *Kingston 240gb SSD *Crucial 1TB SSD *Asus ROG SWIFT *Custom vatten loop

Permalänk
Intel's Kitchen

Lite svar

Satte mig igen och läste igenom frågorna.

Sedan mitt förra inlägg har det inte kommit upp några större frågeställningar, eller så har ni svarat varandra på frågorna.

Såg dock en fråga jag kan svara på:
Har detta gjorts förut?
-nej, inte vad vi vet och inte vad vi kunde se när vi planerade det, vi är ganska säkra på att det är första gången i det här formatet.
(Men det kan alltid finnas något liknade som man inte vet om)

Det är verkligen kul att se att det är redan är en gäng riktigt bra ansökningar och det ska bli intressant att se hur många det blir till den 6:e september.

Ni som har skickat in en film redan kommer få ett mail av oss så ni vet att vi sett filmen.
Det görs på måndag.

Tack så länge

Visa signatur

Har hand om datorbyggartävlingen Intel's Kitchen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kaya:

Prisvärt bygge och dator beräknas kosta 40-45k hur går det ihop?

20000-22500 Man får varsin dator och välja delar lika med värdet, antar att det är båda som får göra det då de står varsitt exemplar.

Då blev det lite mer prisvärt igen även om jag själv skulle lagt mig på runt 10

EDIT: missade sista sidan där detta redan sagts, my bad

Permalänk
Medlem
Skrivet av Henrik Hellström:

Satte mig igen

Hej, hade lite funderingar på vem det är som väljer ut deltagatna, har jag missat det i beskrivningen?

Permalänk
Medlem

Jag kan anmäla mig som frivillig och stå bredvid, vara dryg och peka och kommentera "jaha ja, intressant lösning. men du vet väl att det hade blivit bättre om...". Där känner jag att jag kan vara i mitt esse!

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk

Finns det något man kan göra för att få sitta med i publiken?

Permalänk
Frida 🥐

Funderar på att ansöka då det verkar lite ont om kvinnliga datorbyggare. Låter som en kul tävling, men har dock bara ett par års erfarenhet.

Visa signatur
Permalänk
Administrativ avgift
Skrivet av Zoyadog:

Funderar på att ansöka då det verkar lite ont om kvinnliga datorbyggare. Låter som en kul tävling, men har dock bara ett par års erfarenhet.

JA Zoya<3 GOGO!

Visa signatur

Loque Raw s1| 7950x3D | B650-i | 2x16GB DDR5 CL30@6000 | 2TB m.2 | 4090 TUF | Samsung G9 49 | Vive Focus 3

Permalänk
Proffsmoddare
Skrivet av Zoyadog:

Funderar på att ansöka då det verkar lite ont om kvinnliga datorbyggare. Låter som en kul tävling, men har dock bara ett par års erfarenhet.

I built my TJ08-E PC in 2013 As long as you believe in your abilities then you will do great!

Do it dawg!

/J.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zoyadog:

Funderar på att ansöka då det verkar lite ont om kvinnliga datorbyggare. Låter som en kul tävling, men har dock bara ett par års erfarenhet.

Grattis till en av platserna Precis som du säger så är kvinnliga datorbyggare en minoritet, så Intel kommer vilja ha lite variation Men med tanke på Chimaera så tror jag du passar in perfekt

Visa signatur