Permalänk
Medlem

Datorn kraschar, vad är fel?

Hejsan,

Jag har haft ett problem under en tid nu som jag försökt lösa själv, men när det inte går vem ska man vända sig till? Jo Sweclockers såklart.
Problemet är så att min dator kraschar i vissa krävande spel och ett fåtal gånger helt slumpmässigt. Om jag till exempel spelar BF4 kan jag spela allt från 10 minuter till 2 timmar men det kraschar alltid. I Sleeping Dogs kommer jag inte längre än 10-15 minuter in i spelet innan datorn kraschar. Det är dock inte i alla spel men något stämmer ju inte.

Ibland är det ''vanlig'' blå skärm. Men nästan alltid är det så att bilden på skärmarna (har 3 stycken) blir svart och jag kan inte tabba ut, ingen muspekare utan bara svart. Men om har skype uppe samtidigt kan jag fortfarande prata lite till efter detta men efter ett tag ''hackar'' ljudet och man hör 1 sekunds högt ljud som går om och om igen, jag vet inte riktigt hur jag ska förklara. Men vad är fel?

Specs :

CPU: AMD fx-6100 - - - - - - - 8GB ''budget'' ram utan någon kylfläns eller vad det heter, 1333mHz
GPU: Radeon r9 290 (ref kylare) - - - - - - - - 500W Silverstone 80+ brons nätagg
Moderkort: Gigabyte GA-970A-UD3

Permalänk
Medlem
Skrivet av MaarOlo:

Hejsan,

Jag har haft ett problem under en tid nu som jag försökt lösa själv, men när det inte går vem ska man vända sig till? Jo Sweclockers såklart.
Problemet är så att min dator kraschar i vissa krävande spel och ett fåtal gånger helt slumpmässigt. Om jag till exempel spelar BF4 kan jag spela allt från 10 minuter till 2 timmar men det kraschar alltid. I Sleeping Dogs kommer jag inte längre än 10-15 minuter in i spelet innan datorn kraschar. Det är dock inte i alla spel men något stämmer ju inte.

Ibland är det ''vanlig'' blå skärm. Men nästan alltid är det så att bilden på skärmarna (har 3 stycken) blir svart och jag kan inte tabba ut, ingen muspekare utan bara svart. Men om har skype uppe samtidigt kan jag fortfarande prata lite till efter detta men efter ett tag ''hackar'' ljudet och man hör 1 sekunds högt ljud som går om och om igen, jag vet inte riktigt hur jag ska förklara. Men vad är fel?

Specs :

CPU: AMD fx-6100 - - - - - - - 8GB ''budget'' ram utan någon kylfläns eller vad det heter, 1333mHz
GPU: Radeon r9 290 (ref kylare) - - - - - - - - 500W Silverstone 80+ brons nätagg
Moderkort: Gigabyte GA-970A-UD3

Har du kontrollerat temperaturerna på cpun och grafikkortet när du spelar? blir dom för höga så kan du få krascher, lika så om nätagget är för klent och blir ostabilt.

Visa signatur

Intel Core i7 4770k @ 4.6Ghz | Asus Z87-PRO | MSI GeForce GTX 980 Ti Gaming 6G | 4x8GB Kingston Fury Beast 1600Mhz @ 2000Mhz | Fractal Design Define XL R2 Svart | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung 850 Pro 256GB | Western Digital 4TB | Western Digital Red 3TB | 2st AOC 24G2U skärm | EVGA Supernova G2 850W | Windows 10 Pro | Custom EK vattenkylning

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mac83:

Har du kontrollerat temperaturerna på cpun och grafikkortet när du spelar? blir dom för höga så kan du få krascher, lika så om nätagget är för klent och blir ostabilt.

Glömde nämna temps, CPUn har jag inte sett gå över 70 någon gång innan en krasch händer, grafikkortet blir 94 grader men det har den alltid blivit och referens kylare är ju gjord för att det ska ligga så ungefär.

Permalänk
Inaktiv

Låter lite som om något blir för varmt enligt mig. Kan du installera något program (http://openhardwaremonitor.org/) och be det skriva ner temperaturer medan du spelar?

Är det inte det kan det vara någon överklockning eller energisparinställning! Prova att slå av allt vad energispar heter i BIOS och se om det blir skillnad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MaarOlo:

Glömde nämna temps, CPUn har jag inte sett gå över 70 någon gång, grafikkortet blir 94 grader men det har den alltid blivit och referens kylare är ju gjord för att det ska ligga så ungefär.

Jag har för mig att Amd cpu inte ska gå över 65 grader helst för dom börjar klocka ner sig och bli ostabila då, men det kanske bara gäller senare modeller.

Visa signatur

Intel Core i7 4770k @ 4.6Ghz | Asus Z87-PRO | MSI GeForce GTX 980 Ti Gaming 6G | 4x8GB Kingston Fury Beast 1600Mhz @ 2000Mhz | Fractal Design Define XL R2 Svart | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung 850 Pro 256GB | Western Digital 4TB | Western Digital Red 3TB | 2st AOC 24G2U skärm | EVGA Supernova G2 850W | Windows 10 Pro | Custom EK vattenkylning

Permalänk
Medlem

Eftersom detta har hänt efter att jag haft datorn länge, det var inte så här innan, kan det vara så att nätagget inte pallar med längre?

Skrivet av Mac83:

Jag har för mig att Amd cpu inte ska gå över 65 grader helst för dom börjar klocka ner sig och bli ostabila då, men det kanske bara gäller senare modeller.

Jag hade HWMonitor uppe igår och testa att starta Sleeping Dogs och när datorn kraschade låg det en bit under 60 så det är nog inte temps på cpun.

Det går bra lägga till information i äldre inlägg
Permalänk
Medlem
Skrivet av MaarOlo:

Jag hade HWMonitor uppe igår och testa att starta Sleeping Dogs och när datorn kraschade låg det en bit under 60 så det är nog inte temps på cpun.

Maxtempen är 70 grader på den cpun vad jag hittar så du bör vara en bit under det.
Det kan vara nätagget med för dina delar drar en del ström och det agget är väl inte av så hög kvalitet.

Visa signatur

Intel Core i7 4770k @ 4.6Ghz | Asus Z87-PRO | MSI GeForce GTX 980 Ti Gaming 6G | 4x8GB Kingston Fury Beast 1600Mhz @ 2000Mhz | Fractal Design Define XL R2 Svart | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung 850 Pro 256GB | Western Digital 4TB | Western Digital Red 3TB | 2st AOC 24G2U skärm | EVGA Supernova G2 850W | Windows 10 Pro | Custom EK vattenkylning

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mac83:

Maxtempen är 70 grader på den cpun vad jag hittar så du bör vara en bit under det.
Det kan vara nätagget med för dina delar drar en del ström och det agget är väl inte av så hög kvalitet.

Har även haft nätagget i 2 år.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MaarOlo:

Har även haft nätagget i 2 år.

Det är alltid svårt att hitta problem som dyker upp efter så lång tid utan att byta ut något, men det låter som att det skulle vara ett värmeproblem.
Har du rengjort kylarna något sen du köpte datorn?

Visa signatur

Intel Core i7 4770k @ 4.6Ghz | Asus Z87-PRO | MSI GeForce GTX 980 Ti Gaming 6G | 4x8GB Kingston Fury Beast 1600Mhz @ 2000Mhz | Fractal Design Define XL R2 Svart | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung 850 Pro 256GB | Western Digital 4TB | Western Digital Red 3TB | 2st AOC 24G2U skärm | EVGA Supernova G2 850W | Windows 10 Pro | Custom EK vattenkylning

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mac83:

Det är alltid svårt att hitta problem som dyker upp efter så lång tid utan att byta ut något, men det låter som att det skulle vara ett värmeproblem.
Har du rengjort kylarna något sen du köpte datorn?

Jag förstår inte hur det kan va värme problem om jag ibland kan spela bf4 i 10 minuter och ibland 2 timmar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MaarOlo:

Jag förstår inte hur det kan va värme problem om jag ibland kan spela bf4 i 10 minuter och ibland 2 timmar.

För att om den blir ostabil så kan den krascha när som, det kan ta som du säger några minuter till flera timmar.

Visa signatur

Intel Core i7 4770k @ 4.6Ghz | Asus Z87-PRO | MSI GeForce GTX 980 Ti Gaming 6G | 4x8GB Kingston Fury Beast 1600Mhz @ 2000Mhz | Fractal Design Define XL R2 Svart | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung 850 Pro 256GB | Western Digital 4TB | Western Digital Red 3TB | 2st AOC 24G2U skärm | EVGA Supernova G2 850W | Windows 10 Pro | Custom EK vattenkylning

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mac83:

För att om den blir ostabil så kan den krascha när som, det kan ta som du säger några minuter till flera timmar.

Jaha, jag förstår.

jag ska starta Bf4 och kolla temps på cpu igen

Skrivet av Mac83:

För att om den blir ostabil så kan den krascha när som, det kan ta som du säger några minuter till flera timmar.

Jag har bf4 igång, och har spelat i ungefär 10 min men enligt HWMonitor ligger min CPU på MAX 51 grader
Grafikkortet blir dock 94 som max men det ska den klara, det visar swec testerna också.

Nu medans jag kolla temps kraschade den i bf4 igen ...

Citera gärna flera
Permalänk
Medlem

Har du rengort den på länge? Samlas mycket damm under två år. Även i nätagget. Och det är inte heller bara cpu:n som kan bli för varm. Det finns ett antal kringkomponenter med ibland rätt så klena passiva kylare som kyler sämre när de blivit dammigare.

Prova också att köra med öpper chassi. Det kan ofta ge en svalare dator.

Permalänk
Medlem
Skrivet av oxxyyd:

Har du rengort den på länge? Samlas mycket damm under två år. Även i nätagget. Och det är inte heller bara cpu:n som kan bli för varm. Det finns ett antal kringkomponenter med ibland rätt så klena passiva kylare som kyler sämre när de blivit dammigare.

Prova också att köra med öpper chassi. Det kan ofta ge en svalare dator.

Jag körde med öppet chassi nu, jag har rengjort någon gång, men jag har slarvat med det om jag ska va ärlig.

Glömde skriva att datorn även fortsätter va igång när det kraschar fast det blir svarta skärmar

Det går bra lägga till information i äldre inlägg
Permalänk
Hedersmedlem

Värt att tänka på är att programmen kanske bara visar GPU-tempen men komponenter som spänningsregulatorer på kortet kan bli helt sjukt varma, upp mot 110 grader. GPU-Z brukar kunna visa det, låt den logga och kolla sen.

Om du kunde testa med ett annat nätagg skulle det såklart vara bra.

Svart skärm men resten av datorn funkar låter ju dock som att grafikkortet ger upp.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MaarOlo:

Jag körde med öppet chassi nu, jag har rengjort någon gång, men jag har slarvat med det om jag ska va ärlig.

Jag skulle prova att blåsa rent både cpukylare och grafikkortskylare med hjälp av trycklyft till att börja med för att se om det hjälper.

Visa signatur

Intel Core i7 4770k @ 4.6Ghz | Asus Z87-PRO | MSI GeForce GTX 980 Ti Gaming 6G | 4x8GB Kingston Fury Beast 1600Mhz @ 2000Mhz | Fractal Design Define XL R2 Svart | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung 850 Pro 256GB | Western Digital 4TB | Western Digital Red 3TB | 2st AOC 24G2U skärm | EVGA Supernova G2 850W | Windows 10 Pro | Custom EK vattenkylning

Permalänk
Medlem

Du skriver även "och ett fåtal gånger helt slumpmässigt". Det får mig att tro att det skulle kunna vara fel på minnet. Minnesproblem kan verkligen ge alla möjliga typer av fel i olika situationer. Har du kontrollerat minnena i memtest eller liknande program?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Viceroy:

Du skriver även "och ett fåtal gånger helt slumpmässigt". Det får mig att tro att det skulle kunna vara fel på minnet. Minnesproblem kan verkligen ge alla möjliga typer av fel i olika situationer. Har du kontrollerat minnena i memtest eller liknande program?

Nej det har jag inte.

Skrivet av Shimonu:

Värt att tänka på är att programmen kanske bara visar GPU-tempen men komponenter som spänningsregulatorer på kortet kan bli helt sjukt varma, upp mot 110 grader. GPU-Z brukar kunna visa det, låt den logga och kolla sen.

Om du kunde testa med ett annat nätagg skulle det såklart vara bra.

Svart skärm men resten av datorn funkar låter ju dock som att grafikkortet ger upp.

Skärmarna blir svarta men datorn är fortfarande igång, och man hör ett ljud ett tag sen loopar en sekunds ljud om och om igen.

Skrivet av Viceroy:

Du skriver även "och ett fåtal gånger helt slumpmässigt". Det får mig att tro att det skulle kunna vara fel på minnet. Minnesproblem kan verkligen ge alla möjliga typer av fel i olika situationer. Har du kontrollerat minnena i memtest eller liknande program?

Det står på CPU-Z under memory DRAM Frequency, är det mina minnens frekvens? Så om jag har 1333mhz minnen ska det stå det där? Eller under NB Frequency? Jag kan knappt något om ram minne, så jag undrar hur jag tar reda på om det är något fel på dem.

Citera gärna flera
Permalänk
Medlem

http://www.memtest.org/

Testa. Alla gånger jag fått random krasher har det visat sig vara ramminnet.

Permalänk
Medlem

Jag spelade precis bf4 för att testa igen, det kraschade såklart. Men jag tittade i datorn, fläktarna på grafikkortet och CPUn är fortfarande igång, datorn är precis som när jag spelar förutom att allt blir svart och man kan inte göra nåt, ingen muspekare,ljud o.s.v

Permalänk
Hedersmedlem

*Inlägg sammanfogade*

Använd gärna funktionen "Citera flera", det går även utmärkt att lägga till ny information i ett ursprungligt inlägg (ifall man har glömt nåt). Tråden blir väldigt svårläst om man postar många inlägg i rad.
/moderator

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk

hade ett liknade problem med min gamla dator, löste det genom att formatera och installera om win8

Visa signatur

CHASSI : Cooler Master Silencio 452 MOBO : Gigabyte ga-970a-ds3p CPU : AMD FX-6300 3.8 Ghz GPU : XFX Radeon R7 260X 2GB OC RAM : 16GB 1866mhz DDR3 PSU : Corsair 500W Modular

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av MaarOlo:

Jag spelade precis bf4 för att testa igen, det kraschade såklart. Men jag tittade i datorn, fläktarna på grafikkortet och CPUn är fortfarande igång, datorn är precis som när jag spelar förutom att allt blir svart och man kan inte göra nåt, ingen muspekare,ljud o.s.v

Så här spontant känns det som att både nätagget och moderkortet inte klara leverera det den behöver så kan du testa som andra nämnt ett bättre nätagg först och sedan ev byta moderkort om detta inte hjälper eller sätta en extrafläkt som blåser ner på området kring CPU då det är där VRM:en sitter.

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk

kan det vara att grafikkorts drivrutinerna kanske krashar? har du provat att köra ur drivrutinerna och ladda hem på nytt?
använd också DDU!

Visa signatur

|CPU| AMD Ryzen 7 5800X3D|GPU| PowerColor Radeon RX 7800 XT Hellhound| MoBo| MSI X370 XPOWER GAMING TITANIUM |RAM| - G.SKILL Trident Z 3600Mhz 32GB|CPU kylare| Noctua NH-U12A|PSU | EVGA Supernova 1300W G2 |Chassi| Fractal Design Define R4 | Airsoftare norr om Västerås! :D

Permalänk
Medlem
Skrivet av Brightsin:

kan det vara att grafikkorts drivrutinerna kanske krashar? har du provat att köra ur drivrutinerna och ladda hem på nytt?
använd också DDU!

Kanske borde vara värt ett försök.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MaarOlo:

Kanske borde vara värt ett försök.

Använde DDU, fick blue screen men startade om och drivers va bort, laddar ner nya.

Permalänk
Medlem

Ska testa memtest, har städat datorn och tagit bort drivers samt installerat de nyaste. Ska se vart det leder mig.