Permalänk
Medlem

Puh, har försökt ladda upp denna bild i över en timme. Flygwifi är sådär i Upload

Oavsett, kolla mönstret som framträder om Ni öppnar bilden 100%. Syns i flaren, lite lila ton. Jag har inte exporterat för att se om det är Filmconvert som visar konstigt i dess nedskalning eller om det är BMPCCn som ger detta mönstret.

// A

Visa signatur

Video / film enthusiast - Retro computing (C64/Amiga)
Recapping service - PM

Permalänk
Medlem
Skrivet av Holck:

http://holck.se/mobilepic/screenshotfcpatt.jpg

Puh, har försökt ladda upp denna bild i över en timme. Flygwifi är sådär i Upload

Oavsett, kolla mönstret som framträder om Ni öppnar bilden 100%. Syns i flaren, lite lila ton. Jag har inte exporterat för att se om det är Filmconvert som visar konstigt i dess nedskalning eller om det är BMPCCn som ger detta mönstret.

// A

"Purpule Grid", har fått det två gånger. Ena gången skrotade jag klippet andra räddade jag i post.
Syns inte lika tydligt i den färdiga exporten och om du exponerar ner lite i filmconvert så faller det bort lite till.
Uppstår i just lila flares, om man exponerar ner på plats försvinner de också.
Samma finns i BMCC.

Det reducerades kraftigt i firmware 1.8.2 men kom tillbaka lite igen i 1.9. Vet inte hur det är i 1.9.3.
Dom jobbar iallafall på det.

Permalänk

Brukar ni rendera ut mp4-filer? Det gjorde jag nu. Tycker kvalitén på mitt lilla skitklipp ändå bibehöll sig skapligt.

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 5700X Motherboard: ASUS Crosshair VI Hero GPU: MSI GeForce GTX 1080 8GB Gaming X RAM: Corsair 32GB (2x16GB) DDR4 3200MHz CL16 Vengeance LPX Cooler: be quiet! Shadow Rock TF 2 M.2: PNY CS2230 1TB SSD: Samsung 850-Series EVO 500GB PSU: Corsair RM750x 750W Case: Fractal Design Define S

Permalänk
Medlem

Brukar köra h.264 med skaplig bitrate typ 35-55.

Permalänk
Medlem

Exporterar numer Prores 4444 för tuben 3)

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Video / film enthusiast - Retro computing (C64/Amiga)
Recapping service - PM

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nisse-Tuta:

"Purpule Grid", har fått det två gånger. Ena gången skrotade jag klippet andra räddade jag i post.
Syns inte lika tydligt i den färdiga exporten och om du exponerar ner lite i filmconvert så faller det bort lite till.
Uppstår i just lila flares, om man exponerar ner på plats försvinner de också.
Samma finns i BMCC.

Det reducerades kraftigt i firmware 1.8.2 men kom tillbaka lite igen i 1.9. Vet inte hur det är i 1.9.3.
Dom jobbar iallafall på det.

Har fått det tidigare men brukar skita i det. Detta är Firmware innan histogram. Ska undersöka.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Video / film enthusiast - Retro computing (C64/Amiga)
Recapping service - PM

Permalänk

Vet ni någon svensk butik som säljer ett sånt där svinenkelt solskydd/sunhood till BMPCC:n? Hittar inget, förutom en grej på amazon för typ 15 USD. Hade gärna hittat något på eBay eller Sverige. Eller är Amazon bra ställe?

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 5700X Motherboard: ASUS Crosshair VI Hero GPU: MSI GeForce GTX 1080 8GB Gaming X RAM: Corsair 32GB (2x16GB) DDR4 3200MHz CL16 Vengeance LPX Cooler: be quiet! Shadow Rock TF 2 M.2: PNY CS2230 1TB SSD: Samsung 850-Series EVO 500GB PSU: Corsair RM750x 750W Case: Fractal Design Define S

Permalänk
Medlem

Ja använder händerna

Men Amazon är reko. Jag brukar använda Amazon.uk.

Permalänk

Hittade ändå den här på eBay: http://cheesycam.com/lcd-sunhoods-viewfinders-evf-monitors/
Blev iofs 40 USD totalt med frakt, hade hoppats på billigare men det får gå.

När jag var nere på Kjell & Co igår så frågade jag om vattenpass och den här hade dom: http://www.kjell.com/sortiment/ljud-bild/foto-video/fototillb...

Inte så dumt ändå egentligen?

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 5700X Motherboard: ASUS Crosshair VI Hero GPU: MSI GeForce GTX 1080 8GB Gaming X RAM: Corsair 32GB (2x16GB) DDR4 3200MHz CL16 Vengeance LPX Cooler: be quiet! Shadow Rock TF 2 M.2: PNY CS2230 1TB SSD: Samsung 850-Series EVO 500GB PSU: Corsair RM750x 750W Case: Fractal Design Define S

Permalänk
Medlem
Skrivet av krisljungberg:

Hittade ändå den här på eBay: http://cheesycam.com/lcd-sunhoods-viewfinders-evf-monitors/
Blev iofs 40 USD totalt med frakt, hade hoppats på billigare men det får gå.

När jag var nere på Kjell & Co igår så frågade jag om vattenpass och den här hade dom: http://www.kjell.com/sortiment/ljud-bild/foto-video/fototillb...

Inte så dumt ändå egentligen?

Jag köpte ett liknande vattenpass på ebay för 17kr om du vill ha det lite billigare.

http://www.ebay.com/itm/321048543643?ssPageName=STRK:MEWNX:IT...

Permalänk
Skrivet av oet:

Jag köpte ett liknande vattenpass på ebay för 17kr om du vill ha det lite billigare.

http://www.ebay.com/itm/321048543643?ssPageName=STRK:MEWNX:IT...

Taget! Tack för tipset.

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 5700X Motherboard: ASUS Crosshair VI Hero GPU: MSI GeForce GTX 1080 8GB Gaming X RAM: Corsair 32GB (2x16GB) DDR4 3200MHz CL16 Vengeance LPX Cooler: be quiet! Shadow Rock TF 2 M.2: PNY CS2230 1TB SSD: Samsung 850-Series EVO 500GB PSU: Corsair RM750x 750W Case: Fractal Design Define S

Permalänk
Medlem

Jag brukar mäta mot horisonten och använda kamerans övre/undre overlay för att få allt att ligga plant. Har för mycket saker monterade på kameran redan

Visa signatur

Video / film enthusiast - Retro computing (C64/Amiga)
Recapping service - PM

Permalänk

Varje år är det en marknad i området jag växte upp, så jag tog cykeln ner dit idag för att filma lite med BMPCC och stativet, men nu när jag tittar igenom materialet så inser jag att jag i princip missat skärpan på varenda klipp. Hur kass kan man vara? Jag kommer behöva leta noga för att hitta något som är användbart, haha.

Jag kör ju naturligtvis focus peaking men det var tydligen svårt ändå. Tror ni det skulle underlätta om man kör "video mode" på displayen? Kanske enklare att sätta skärpan då? Har inte ens testat dumt nog. Tanken slog mig i skrivande stund.

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 5700X Motherboard: ASUS Crosshair VI Hero GPU: MSI GeForce GTX 1080 8GB Gaming X RAM: Corsair 32GB (2x16GB) DDR4 3200MHz CL16 Vengeance LPX Cooler: be quiet! Shadow Rock TF 2 M.2: PNY CS2230 1TB SSD: Samsung 850-Series EVO 500GB PSU: Corsair RM750x 750W Case: Fractal Design Define S

Permalänk
Medlem
Skrivet av krisljungberg:

Varje år är det en marknad i området jag växte upp, så jag tog cykeln ner dit idag för att filma lite med BMPCC och stativet, men nu när jag tittar igenom materialet så inser jag att jag i princip missat skärpan på varenda klipp. Hur kass kan man vara? Jag kommer behöva leta noga för att hitta något som är användbart, haha.

Jag kör ju naturligtvis focus peaking men det var tydligen svårt ändå. Tror ni det skulle underlätta om man kör "video mode" på displayen? Kanske enklare att sätta skärpan då? Har inte ens testat dumt nog. Tanken slog mig i skrivande stund.

Vad har du för objektiv?

Brukar inte missa fokus. Däremot kan man ha mer problem på öppnare bländare än på mer stängda. Detta för det är lite buggig Focus Peaking i senare firmware som t.ex kan fokusera på en bokehring.

Videomode visar snarare exponeringen på annat sätt än fokusen. Du får öva helt enkelt. Är inte så svårt. Jag filmade utan focus peaking i början för att jag helt enkelt inte läste specifikationen om att man skulle trycka två gånger på focusknappen för en aktiv glugg

Gick bra ändå.

// A

Visa signatur

Video / film enthusiast - Retro computing (C64/Amiga)
Recapping service - PM

Permalänk

Igår körde jag ett Pentacon 50/1.8, helt manuell glugg som jag fick av min gammelfaster en gång i världen och det fungerade rätt bra. Idag körde jag en kitzoom 40-150 från Panasonic.

Men ja jag inser ju att det är övning som gäller här. Dock så fick jag ju öva på att stå med stativ där folk kunde se mig klart och tydligt, något som jag varit livrädd för tidigare. Så en liten psykisk seger, även om det mesta materialet inte är skarpt. Jag ska pula lite sen efter middagen och lägga upp så får ni kika.

Ska även se om gårdagens fångst kan bli något också, så blir väl två separata filmer.

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 5700X Motherboard: ASUS Crosshair VI Hero GPU: MSI GeForce GTX 1080 8GB Gaming X RAM: Corsair 32GB (2x16GB) DDR4 3200MHz CL16 Vengeance LPX Cooler: be quiet! Shadow Rock TF 2 M.2: PNY CS2230 1TB SSD: Samsung 850-Series EVO 500GB PSU: Corsair RM750x 750W Case: Fractal Design Define S

Permalänk
Medlem
Skrivet av krisljungberg:

Igår körde jag ett Pentacon 50/1.8, helt manuell glugg som jag fick av min gammelfaster en gång i världen och det fungerade rätt bra. Idag körde jag en kitzoom 40-150 från Panasonic.

Men ja jag inser ju att det är övning som gäller här. Dock så fick jag ju öva på att stå med stativ där folk kunde se mig klart och tydligt, något som jag varit livrädd för tidigare. Så en liten psykisk seger, även om det mesta materialet inte är skarpt. Jag ska pula lite sen efter middagen och lägga upp så får ni kika.

Ska även se om gårdagens fångst kan bli något också, så blir väl två separata filmer.

Som jag frågade tidigare, var bor du? Om du bor i Stockholm kan vi ses så kan du få prova några av mina gluggar för att se om de passar din stil bättre.

// A

Visa signatur

Video / film enthusiast - Retro computing (C64/Amiga)
Recapping service - PM

Permalänk
Skrivet av Holck:

Som jag frågade tidigare, var bor du? Om du bor i Stockholm kan vi ses så kan du få prova några av mina gluggar för att se om de passar din stil bättre.

// A

Oj glömde nog svara. Jag bor i Norrköping. Men det är lugnt, jag får träna mer bara. Alltid ovant när man testar något nytt.

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 5700X Motherboard: ASUS Crosshair VI Hero GPU: MSI GeForce GTX 1080 8GB Gaming X RAM: Corsair 32GB (2x16GB) DDR4 3200MHz CL16 Vengeance LPX Cooler: be quiet! Shadow Rock TF 2 M.2: PNY CS2230 1TB SSD: Samsung 850-Series EVO 500GB PSU: Corsair RM750x 750W Case: Fractal Design Define S

Permalänk
Medlem

Jag kör alltid video mode på displayen. Annars tycker jag det blir för lurigt att se.

Jag ska också filma med tele på en marknad helgen

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nisse-Tuta:

Jag kör alltid video mode på displayen. Annars tycker jag det blir för lurigt att se.

Jag ska också filma med tele på en marknad helgen

Tycker du inte det är knöligt att få rätt ETTR-exponering i videoläge?

// A

Visa signatur

Video / film enthusiast - Retro computing (C64/Amiga)
Recapping service - PM

Permalänk
Medlem
Skrivet av Holck:

Tycker du inte det är knöligt att få rätt ETTR-exponering i videoläge?

// A

Nä, det är samma. När sista zebraranden är borta så skjuter jag.

Permalänk

Glöm vad jag skrev! Tror jag löste det nu, haha.

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 5700X Motherboard: ASUS Crosshair VI Hero GPU: MSI GeForce GTX 1080 8GB Gaming X RAM: Corsair 32GB (2x16GB) DDR4 3200MHz CL16 Vengeance LPX Cooler: be quiet! Shadow Rock TF 2 M.2: PNY CS2230 1TB SSD: Samsung 850-Series EVO 500GB PSU: Corsair RM750x 750W Case: Fractal Design Define S

Permalänk
Medlem

Idag kom nya leksakerna.

Två VHF-sändare på separata frekvenser. Medelst en kabel splittar jag så ena skickar till högra örat och den andra skickar till vänstra. En del bakgrundsbrus hörs vilket jag mycket lätt filtrerar bort i efterhand. Kopplar jag mikrofonen direkt i zoomen hörs inget brus och klangen är exakt densamma, samma fyllighet i ljudet.

Lyssnade med ett par Bose QuietComfort 15 vilka filtrerar bort ljud utanför hörlurarna vilket gör att jag hör alla detaljer mycket väl. Provade dessa rakt in i BMPCC och det låter bra. Låter ännu bättre om de passerar via Zoomen först som preamp.

Lätt värt runt en 500ring.

Att kalla dem "professional" är nog att ta i. Kanske var de professional på 80-talet.

// A

Visa signatur

Video / film enthusiast - Retro computing (C64/Amiga)
Recapping service - PM

Permalänk

Var tvungen att göra ett litet timelapsetest på moln (klassiker antar jag).

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 5700X Motherboard: ASUS Crosshair VI Hero GPU: MSI GeForce GTX 1080 8GB Gaming X RAM: Corsair 32GB (2x16GB) DDR4 3200MHz CL16 Vengeance LPX Cooler: be quiet! Shadow Rock TF 2 M.2: PNY CS2230 1TB SSD: Samsung 850-Series EVO 500GB PSU: Corsair RM750x 750W Case: Fractal Design Define S

Permalänk
Medlem

Tjusigt, ser ut att va lite smuts på linsen, filtret eller fönstret men då är jag bra petig, nice grade också

Permalänk

Det är inte linsen tyvärr, det är kameran. Har testat flera olika objektiv nu och den här grejen syns i displayen på alla. Det syns inte på någon av filmerna från marknaden idag utan det kom efter att min timelapsevideo blev klar. Jag satte ut kameran i köket, sen lät jag den timelapsa tills batteriet dog och så upptäckte jag det där skiten på filmen. Såhär ser det ut på displayen:

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 5700X Motherboard: ASUS Crosshair VI Hero GPU: MSI GeForce GTX 1080 8GB Gaming X RAM: Corsair 32GB (2x16GB) DDR4 3200MHz CL16 Vengeance LPX Cooler: be quiet! Shadow Rock TF 2 M.2: PNY CS2230 1TB SSD: Samsung 850-Series EVO 500GB PSU: Corsair RM750x 750W Case: Fractal Design Define S

Permalänk

Tog bort linsen medan kameran var på, blåste väldigt lätt (som man ju egentligen aldrig ska göra i elektronik, men jag var desperat ) och vred på linsen igen och då var det där skeva strecket borta vad jag kunde se. Hmm. Vad kan det ha varit måntro?

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 5700X Motherboard: ASUS Crosshair VI Hero GPU: MSI GeForce GTX 1080 8GB Gaming X RAM: Corsair 32GB (2x16GB) DDR4 3200MHz CL16 Vengeance LPX Cooler: be quiet! Shadow Rock TF 2 M.2: PNY CS2230 1TB SSD: Samsung 850-Series EVO 500GB PSU: Corsair RM750x 750W Case: Fractal Design Define S

Permalänk

Tjena!
Har varit på kick-off med jobbet i fjällen. Kom hem idag. Har filmat en hel del, nyktra och onyktra bilder
Ska sätta mig nu och göra en liten film. Fick verkligen användning för ND-filtret (Genus Eclipse). Ett mkt bra köp.
Och som sagts tidigare, att filma i strålande sol är riktigt lurigt. Jättesvårt att se på skärmen.

By the way, köpte en sån där laddare från Kjell & Co, plus ett av deras batterier. Detta batteri fastnade i kameran, fick mecka ut det med en pincett. Otroligt störande.

Visa signatur

Med vänlig hälsning, Robban

Permalänk
Medlem
Skrivet av krisljungberg:

Tog bort linsen medan kameran var på, blåste väldigt lätt (som man ju egentligen aldrig ska göra i elektronik, men jag var desperat ) och vred på linsen igen och då var det där skeva strecket borta vad jag kunde se. Hmm. Vad kan det ha varit måntro?

Ett hårstrå

Sen kan man ha i huvet att sensorn är skyddad av en glasskiva så man pajar inte kameran om man råkar peta. Men peta inte

Permalänk
Skrivet av Nisse-Tuta:

Ett hårstrå

Sen kan man ha i huvet att sensorn är skyddad av en glasskiva så man pajar inte kameran om man råkar peta. Men peta inte

Så ett litet hårstrå blir sådär stort? Galet, jag trodde sensorn hade brunnit av eller något haha

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 5700X Motherboard: ASUS Crosshair VI Hero GPU: MSI GeForce GTX 1080 8GB Gaming X RAM: Corsair 32GB (2x16GB) DDR4 3200MHz CL16 Vengeance LPX Cooler: be quiet! Shadow Rock TF 2 M.2: PNY CS2230 1TB SSD: Samsung 850-Series EVO 500GB PSU: Corsair RM750x 750W Case: Fractal Design Define S

Permalänk
Medlem

Det blir ju det i oskärpa när det ligger upp emot sensorn. Prova att lägga ett fram på objektivet så blir det också bra tjockt.