Intel Core i7-5960X, i7-5930K och i7-5820K – familjen Haswell-E

Permalänk
Discokungen
Skrivet av FredrikMH:

Tråkigt att det inte gick att testa Z97 med 3 grafikkort då den skillnaden skulle kunna vara något entusiaster faktiskt vill titta på.

Ja eller hur. Varför fixade de inte ett Z97-moderskrot med PLX-brygga? Vafan. Det hade varit det mest intressanta testet för att se om det motiverar att köpa en plattform som är typ dubbelt så dyr.

Visa signatur

AMD 5800X3D - G.Skill Trident Z 3200 CL16 32GB - Asus B550 TUF - ASRock 7900 XTX Phantom - Intel 900p - CaseLabs S8 - LG 42C2 - Corsair AX1200i - Aquaero 6 - Vattenkyld

Permalänk
Medlem
Skrivet av AlvarBerglind:

Jag har ganska dålig koll på detta, men vad är skillnaden på x-99 processorerna och intel xeon? Jag tänker på flera kärnor och flera trådar. Det är inget jag är intresserad av att köpa men undrar vilka dem inriktar sig till och vad skillnaden är, för intel xeon är det som har suttit i alla Mac Pro's varför har inte x-59/79/99 varit med där istället?

Det som skiljer är att dom har en kommunikationsbuss mer (Xeon) så dom kan kommunicera med varandra för att dela prestanda/jobb tex en 5960 cpu har en kanal att prata med minne & en till styrkrets medan Xeon har samma fast ytterligare en buss för att prata med processor 2 eller upp till 4a så är mest för att köra mer än en processo,r annars så är det samma processorer. så ie så är det samma processorer bara att man har den extra bussen eller inte.

Visa signatur

Arne Berg

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flamso:

Ja eller hur. Varför fixade de inte ett Z97-moderskrot med PLX-brygga? Vafan. Det hade varit det mest intressanta testet för att se om det motiverar att köpa en plattform som är typ dubbelt så dyr.

Kläm gärna in ett test där 3 skärmar eller en 4k skärm används också

Visa signatur

GPU 2080Ti Moderkort ROG Crosshair VIII Formula x570
CPU 5900x Minne Corsair 32GB 3600Mhz Nätagg Corsair AX 1200i
Chassi Lian-Li PC-O7S
Skärm C49RG9x 120Hz Hårddisk Corsair MP600 Kylning husradiator, EK Blocks

Permalänk
Geeks Gaming
Skrivet av Ase:

Det som skiljer är att dom har en kommunikationsbuss mer (Xeon) så dom kan kommunicera med varandra för att dela prestanda/jobb tex en 5960 cpu har en kanal att prata med minne & en till styrkrets medan Xeon har samma fast ytterligare en buss för att prata med processor 2 eller upp till 4a så är mest för att köra mer än en processo,r annars så är det samma processorer. så ie så är det samma processorer bara att man har den extra bussen eller inte.

Det förklarar också varför man aldrig ser två 3570k eller liknande i en dator! Tack!

Permalänk
Discokungen
Skrivet av Tobbbe__:

Kläm gärna in ett test där 3 skärmar eller en 4k skärm används också

Ja men precis! Hade varit intressant som fan!

Visa signatur

AMD 5800X3D - G.Skill Trident Z 3200 CL16 32GB - Asus B550 TUF - ASRock 7900 XTX Phantom - Intel 900p - CaseLabs S8 - LG 42C2 - Corsair AX1200i - Aquaero 6 - Vattenkyld

Permalänk

kan ni inte använda cinebench 11.5

Visa signatur

http://ninite.com/
Riktigt nice sida efter man installerat om datorn tex.
Finns de flesta program man behöver för att komma igång :)

Permalänk
Medlem

SMASKENS

Visa signatur

Ryzen 7 5800X3D | RX 7900 XT

Permalänk
Medlem

Hade inte kunnat inkludera de andra processorernas fps åtminstone även om tempen kanske inte kan användas längre eftersom ni flyttat? Man saknar lite referensvärde tycker jag. Snabbklickade bara fram till överklockningsresultaten, får läsa mer noggrant när jag kommer hem från jobbet

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flamso:

Ja eller hur. Varför fixade de inte ett Z97-moderskrot med PLX-brygga? Vafan. Det hade varit det mest intressanta testet för att se om det motiverar att köpa en plattform som är typ dubbelt så dyr.

Precis! Är sugen på att fixa ett tredje GTX 780 och undrar om det behöver innebära en flytt från Z97 till X99 eller om det går lika bra med ex. ett Asus Z97-WS ihop med min 4770K som klockar minst till 4.4Ghz (kör Z87 nu).

Visa signatur

Core i7 5820K @ 4.5GHz | Asus Strix X99 Gaming | Palit Super Jetstream GTX 1080 | 16GB Corsair Vengeance LPX DDR4 2666MHz | Intel® 750 SSD 400GB PCIe, Samsung 840/850 Evo 750GB & 1TB | Asus 12x Blu-Ray Combo | Phanteks Enthoo Luxe | 3x Nanoxia Deep Silence 140mm + 5x 120mm | Corsair H105 | Corsair AX1200i 1200W | Windows 10 Pro | Asus ROG Swift PG348Q | Audio Pro Addon T12 | Sennheiser HD650 | Corsair Vengeance K70 | Mad Catz R.A.T. 7 MMO

Permalänk
Medlem

Men....Jag som trodde att FX-8350 skulle vinna.
5960X är ju totalt sinnesjuk, men samtidigt tycker jag att den borde kommit typ 2011-2013. Men svårigheten växer ju ständigt så det får man ta med i beräkningen.
Btw, något måste vara fel, Tvelander har inte fällt någon kommentar här än.:D

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 390!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!

Permalänk
Konsolgrävare
Skrivet av Flamso:

Ja eller hur. Varför fixade de inte ett Z97-moderskrot med PLX-brygga? Vafan. Det hade varit det mest intressanta testet för att se om det motiverar att köpa en plattform som är typ dubbelt så dyr.

moderskrot? Haha!
Asus z97 ws har väll en PLX brygga?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Vardagsrum📺: Rotel RC-1590 | Rotel RB-1590 | Dynaudio Contour S 3.4 LE | LG OLED65CX | PlayStation 5 | Nintendo Switch OLED | Xbox Series X | Steam Deck 512GB | Nvidia Shield TV Pro | Panasonic DP-UB820 |

Laptop💻: Lenovo Legion 7 | RTX 3080 | Ryzen 7 5800H | 32GB | 1TB | 27GR95QE-B OLED 240Hz | Sennheiser PC38X |

Permalänk
Datavetare
Skrivet av AlvarBerglind:

Jag har ganska dålig koll på detta, men vad är skillnaden på x-99 processorerna och intel xeon? Jag tänker på flera kärnor och flera trådar. Det är inget jag är intresserad av att köpa men undrar vilka dem inriktar sig till och vad skillnaden är, för intel xeon är det som har suttit i alla Mac Pro's varför har inte x-59/79/99 varit med där istället?

Varför nya MacPro inte kör med x-79/99 vete gudarna, finns ingen rimlig anledning egentligen då man ändå bara stödjer en CPU-sockel.

  • Xeon E3 är i princip samma CPU som Core i7, E3 har stöd för ECC-minnen.

  • Xeon E5 är i princip samma CPU som E-serien, E5 har stöd för 2, 4 eller 8 CPU-sockets (beroende på modell) via QPI. Finns 3:e parts lösningar som tillåter att hundratals CPUer kopplas ihop och allt fortfarande är s.k. cache-koherent (d.v.s. uppför sig som en enda maskin med massor med CPU-kärnor). Xeon E5 har också stöd för något som kallas Data Direct I/O som gör det möjligt för PCIe-enheter att läsa skriva direkt till L3-cache i CPU, något som ganska rejält ökar prestanda för vissa typer av nätverk- och fil-I/O (d.v.s. typisk server-finess som har tvivelaktigt värde på skrivbordet).

  • Xeon E7 har allt som E5 har samt stöd för en rad RAS-funktioner. RAS gör det möjligt att upptäcka HW-problem och gör det även möjligt att byta ut HW utan att man tar ner systemet. Användbart i data-center där man ofta lovar en viss tillgänglighet och det är förenat med kostnader/böter om man inte lever upp till det kunderna blivit lovade

Angående RAM-bandbredd. Tror förklaringen till att 5960X får lite högre resultat i läs-testet är väldigt enkelt att förklara: redan fyra kanaler DDR3 erbjuder så hög bandbredd att det helt enkelt aldrig blir flaskhals för en CPU med "bara" 6-kärnor. I servers kommer bandbredd typiskt delas av enorma mängder DMA från nätverk & diskar så där kan man möjligen lite oftare se en fördel för DDR4.

Edit: Nu kanske man måste pusha lite för att få arbetsstationen på jobbet uppgraderad när Svensson kan få tag i i7-5960X Sitter idag med dubbla E5-2690 (8 kärnor, 2.9GHz med 3.8 i max turbo).

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk

5960x och RVE beställt från Alina, de fanns i lager när jag beställde så hoppas jag hann få något:)

Visa signatur

Gaming:[Asus Crosshair Extreme X670e]-[AMD R9 7950X3D]-[G.Skill TridentZ 6000Mhz 32GB]-[MSI Suprimx RTX 4090]-[Samsung 980PRO 2TB]-[Lian Li O11]:.
Server:[Asrock Rack X570d4u-2l2t]-[AMD R5 5600X]-[64GB ECC]-[nVidia P2000]-[40TB WD Re + 500GB Curcial MX100]:.

Permalänk
Discokungen
Skrivet av tyvar1:

moderskrot? Haha!
Asus z97 ws har väll en PLX brygga?

Jo, det ska funka med 4st 290X i alla fall!

Skrivet av AquaRelliux:

5960x och RVE beställt från Alina, de fanns i lager när jag beställde så hoppas jag hann få något:)

Vad blev det för minnen då?

Visa signatur

AMD 5800X3D - G.Skill Trident Z 3200 CL16 32GB - Asus B550 TUF - ASRock 7900 XTX Phantom - Intel 900p - CaseLabs S8 - LG 42C2 - Corsair AX1200i - Aquaero 6 - Vattenkyld

Permalänk
Medlem

Happ, får nog bli en 4790k då. Inte värt pengarna att gå på en 5820/5930K för det jag använder datorn till (spel).

Visa signatur

I9 12900K|Asus Prime Z690-P WIFI D4|Noctua NH-D14|Samsung 850 1000gb|Asus RTX 3080 TUF|HyperX Fury 3600mhz CL17 32GB|EVGA Supernova 850w|Corsair 650D|Acer XB270HU

Permalänk

i7-5930K verkar ju vara ett enormt bottennapp när de extra pci-e banorna inte ens gör någon märkbar skillnad med 3 grafikkort...

4820k verkar däremot otroligt intressant när priset på moderkort och framför allt bättre och billigare DDR4 kommit

Permalänk
Medlem

[QUOTE=Yoshman;14829935]Varför nya MacPro inte kör med x-79/99 vete gudarna, finns ingen rimlig anledning egentligen då man ändå bara stödjer en CPU-sockel.

  • Xeon E3 är i princip samma CPU som Core i7, E3 har stöd för ECC-minnen.

  • Xeon E5 är i princip samma CPU som E-serien, E5 har stöd för 2, 4 eller 8 CPU-sockets (beroende på modell) via QPI. Finns 3:e parts lösningar som tillåter att hundratals CPUer kopplas ihop och allt fortfarande är s.k. cache-koherent (d.v.s. uppför sig som en enda maskin med massor med CPU-kärnor). Xeon E5 har också stöd för något som kallas Data Direct I/O som gör det möjligt för PCIe-enheter att läsa skriva direkt till L3-cache i CPU, något som ganska rejält ökar prestanda för vissa typer av nätverk- och fil-I/O (d.v.s. typisk server-finess som har tvivelaktigt värde på skrivbordet).

  • Xeon E7 har allt som E5 har samt stöd för en rad RAS-funktioner. RAS gör det möjligt att upptäcka HW-problem och gör det även möjligt att byta ut HW utan att man tar ner systemet. Användbart i data-center där man ofta lovar en viss tillgänglighet och det är förenat med kostnader/böter om man inte lever upp till det kunderna blivit lovade

Angående RAM-bandbredd. Tror förklaringen till att 5960X får lite högre resultat i läs-testet är väldigt enkelt att förklara: redan fyra kanaler DDR3 erbjuder så hög bandbredd att det helt enkelt aldrig blir flaskhals för en CPU med "bara" 6-kärnor. I servers kommer bandbredd typiskt delas av enorma mängder DMA från nätverk & diskar så där kan man möjligen lite oftare se en fördel för DDR4.

Edit: Nu kanske man måste pusha lite för att få arbetsstationen på jobbet uppgraderad när Svensson kan få tag i i7-5960X Sitter idag med dubbla E5-2690 (8 kärnor, 2.9GHz med 3.8 i max turbo).[/QUOTE]
Xeon E3 =socket 1150/1155
Xeon E5 = socket 2011
Xeon E7 = 4 eller fler processorer (socket ????) (tror det börjar på 4 för dyrt för att hålla koll på)
saknades i din lista bara för förtydligande
MVH Arne

Visa signatur

Arne Berg

Permalänk
Medlem

Rätt så ointressanta processorer för vanliga gamers men alltid trevligt med nya prylar. Vet inte varför folk med bara ett grafikkort skriver "take my money". Bortkastade pengar.

Ser framemot att DDR4 ska mogna lite. Blir nog en 4790K för mig i framtiden.

Permalänk
Medlem

Hur var det med temperaturerna på processorerna i testet?

Permalänk
Medlem
Skrivet av moztech:

Rätt så ointressanta processorer för vanliga gamers men alltid trevligt med nya prylar. Vet inte varför folk med bara ett grafikkort skriver "take my money". Bortkastade pengar.

Ser framemot att DDR4 ska mogna lite. Blir nog en 4790K för mig i framtiden.

Min 3930 i spelriggen håller fortfarande bättre än 4770 i vilket spel som hellst(äger båda) sen kanske den får kämpa lite mot 4790 men en får tänka på att den är några år också känns som att allt efter 3930 vart lika meningslös uppgradering, så med lite perspektiv nog min bästa uppgradering sen p3 från p1

Visa signatur

Arne Berg

Permalänk

Kul med nya processorer men priserna är rent av avskräckande. Skulle aldrig betala så mycket för en prolle.

Visa signatur

Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti
Xiaomi Poco X3 Pro I Nvidia Shield TV V2 I PS4 I

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Ase:

Xeon E3 =socket 1150/1155
Xeon E5 = socket 2011
Xeon E7 = 4 eller fler processorer (socket ????) (tror det börjar på 4 för dyrt för att hålla koll på)
saknades i din lista bara för förtydligande
MVH Arne

Antal CPU-socket är inte begränsat till 2 för E5, vi har E5-servers med 4 CPUer (4600-serien). De flesta superdatorer brukar vara byggda med E5. Man använder ofta 4600-serien + t.ex. NUMA-link eller liknande för att koppla ihop en väldigt stor mängd CPU-sockets.

E7-serien har jag väldigt dålig koll på, men den verkar finnas som 2800-, 4800- samt 8800-serien för 2, 4 eller 8 CPU-sockets. Intels QPI stödjer idag inte fler än 8 CPU-sockets.

Det man också kanske kan lägga till är att E3 med socket 1150/1155 stödjer, precis som Core i3/i5/i7, upp till två minneskanaler medan E-serien samt E5/E7 stödjer upp till 4 kanaler (är det förresten sant för DDR4?).

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Antal CPU-socket är inte begränsat till 2 för E5, vi har E5-servers med 4 CPUer (4600-serien). De flesta superdatorer brukar vara byggda med E5. Man använder ofta 4600-serien + t.ex. NUMA-link eller liknande för att koppla ihop en väldigt stor mängd CPU-sockets.

E7-serien har jag väldigt dålig koll på, men den verkar finnas som 2800-, 4800- samt 8800-serien för 2, 4 eller 8 CPU-sockets. Intels QPI stödjer idag inte fler än 8 CPU-sockets.

Det man också kanske kan lägga till är att E3 med socket 1150/1155 stödjer, precis som Core i3/i5/i7, upp till två minneskanaler medan E-serien samt E5/E7 stödjer upp till 4 kanaler (är det förresten sant för DDR4?).

Med skylake åtminstånde, tror inte att Haswell-E har mer än 2 kanaler.( men osäker)
E 7 är helt ointressant kanske inte för google eller andra stora datacenter men har presterat sämmre än E5 dom 2 sista generationerna. (till minst dubbla priset) men beror på applikation.
P.S 4600 brukar höra till E7 ( dom kanske har någon bantad som dom kallar E 5 osäker) Däremot så har du rätt i att E5 är upp till 4 processorer
Så -E 1 prolle
EP = 2 prollar
Ex? = 4a?
Hm detta borde jag kunna för mycket vin ikväll kanske Ha en trevlig Hårdvaruhelg
MVH Arne
P.S 4600 tillhör E5 men inte EP(så längre upp i denna kommentar fel av mig.)

Visa signatur

Arne Berg

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ase:

Min 3930 i spelriggen håller fortfarande bättre än 4770 i vilket spel som hellst(äger båda) sen kanske den får kämpa lite mot 4790 men en får tänka på att den är några år också känns som att allt efter 3930 vart lika meningslös uppgradering, så med lite perspektiv nog min bästa uppgradering sen p3 från p1

Säger ju inte att detta är dåliga processorer. Lite overkill för vanliga gamers bara.

Sedan ser ju situationen annorlunda ut nu än när du köpte din 3930. Vad fanns då? 2500K, 2600K och AMD's dito? Nu finns det ju en uppsjö av processorer som kommer att hålla ett bra tag. Att välja en 5960X, 5930K eller 5820K över en 4790K är ren dumhet i dagsläget om man bara spelar och bara har ett grafikkort.

Frågan om det ens är värt det med SLI? Ser du verkligen skillnad på 108 fps (5960X) och 100 fps (4790K) i Metro Last Light? Är 8 fps värt 7500kr?

Nej, höjden av dumhet att lägga sina slantar på en Haswell-E för en vanlig gamer.

Permalänk
Inaktiv

Någon som vet om tex Intel 5820K kommer vara kompatibel med Skylake-E plattformen om den kommer? Eller ska Broadwell-E komma ut först månntro?

Permalänk
Medlem

Som jag trodde då, 3 grafikkort och skillnaden mellan 5820k och 5930k är minimal och inte en chans att jag betalar ~2000:- mer för 2 fps!

Visa signatur

R5 3600 | 5700 xt | XPG SPECTRIX 3200MHz 16GB | B450i Aorus Pro WIFI | Corsair SF750v2 | Evolv Shift Air |
Galleri: Aether | Chandra

-=CITERA FÖR SVAR=-

Permalänk
Medlem

Vem behöver en 5960X egentligen? 8 kärnor överklockat låter ju nice som e-penis men i vilka applikationer kommer en sån att vara bättre än ex. en Xeon?

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII

Permalänk
Medlem
Skrivet av moztech:

Säger ju inte att detta är dåliga processorer. Lite overkill för vanliga gamers bara.

Sedan ser ju situationen annorlunda ut nu än när du köpte din 3930. Vad fanns då? 2500K, 2600K och AMD's dito? Nu finns det ju en uppsjö av processorer som kommer att hålla ett bra tag. Att välja en 5960X, 5930K eller 5820K över en 4790K är ren dumhet i dagsläget om man bara spelar och bara har ett grafikkort.

Frågan om det ens är värt det med SLI? Ser du verkligen skillnad på 108 fps (5960X) och 100 fps (4790K) i Metro Last Light? Är 8 fps värt 7500kr?

Nej, höjden av dumhet att lägga sina slantar på en Haswell-E för en vanlig gamer.

Håller med ,beror på vad man har för krav, om man vill uppgradera ofta eller mer sällan. Dom flesta behöver inte en 4790 heller utan klarar sig med en AMD prolle eller en I3a eller I5a hur bra som hellst.

Visa signatur

Arne Berg

Permalänk

jaha vad behöver man för graffe för att denna best Core i7-5960X i spel nu och spel om 2-3 år innan graffet flaskar pga spelen eller nåt sånt? för bygger jag en dator är det med denna extreme cpu

Visa signatur

[MSI GE70 2OE-014NE]

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon114264:

Någon som vet om tex Intel 5820K kommer vara kompatibel med Skylake-E plattformen om den kommer? Eller ska Broadwell-E komma ut först månntro?

nästa E serie Blir Skylake -E.
Broadwell är för strömsnåla proc. kommer i höst/ vinter Broadwell / Skylake ersättaren till Haswell till våren/sommaren. (då pratar vi ersättaren socket 1150 men broadweel ska vara s 1150 (tror jag) upp till ersättare för 4790 eller nåt sådant
Skylake -E tidigast typ om ett år.(eller nåt liknande)
Broadwell= krympning av Haswell ( satsing= mer strömsnål, mer inbyggd grafikprestanda)
Skylake ny Arkitektur
(räkna med ny socket för Skylake - E eller/ ie så kommer pci-e 4a på denna så borde vara tillräckligt mycket för att uppgradera moderkort då)

Visa signatur

Arne Berg