Permalänk

Ingen bild med ny processor

Jag köpte just ett gäng nya datordelar från Inet. De relevanta delarna för min problematik är detta moderkort (Gigabyte GA-970A-DS3P samt processorn AMD FX-8320 och dessa ska enligt Gigabytes hemsida fungera tillsammans men då jag körde in processorn och startade maskineriet så får jag en blank skärm. Jag satte in min gamla processor och då fungerar datorn som vanligt. Jag flashade också in den nya beta versionen av BIOS som släpps till moderkortet, men som enligt gigabyte inte ska behövas enligt deras compability lista. Det är heller inga avbrutna piggar på processorn heller, men ett par av dem böjdes litegrann då jag lossade det då CPUn hade satt fast sig i kylflänsen (men det var ju efter testet så).Vad tusan är det som hänt?

Permalänk
Skrivet av joel.lindgren:

Jag köpte just ett gäng nya datordelar från Inet. De relevanta delarna för min problematik är detta moderkort (Gigabyte GA-970A-DS3P samt processorn AMD FX-8320 och dessa ska enligt Gigabytes hemsida fungera tillsammans men då jag körde in processorn och startade maskineriet så får jag en blank skärm. Jag satte in min gamla processor och då fungerar datorn som vanligt. Jag flashade också in den nya beta versionen av BIOS som släpps till moderkortet, men som enligt gigabyte inte ska behövas enligt deras compability lista. Det är heller inga avbrutna piggar på processorn heller, men ett par av dem böjdes litegrann då jag lossade det då CPUn hade satt fast sig i kylflänsen (men det var ju efter testet så).Vad tusan är det som hänt?

Är inte så kraftigt moderkort, har bara 4 faser till cpu:n. Men har du kopplat in 8 pins kontakten? vilket grafikkort och nätagg har du? Sen vilken hastighet kör du på ram och har du klockat i bios.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk

Förmodar att du har Ramminnen och grafikkort också?!

Visa signatur

Corsair Crystal 460 RGB-Cooler Master V1000-Aorus X370 Gaming K7- Ryzen 5 3600-Corsair 3000MHz 32gb-Samsung 960 EVO 256GB-Wraith Spire-Sapphire Vega 64 Nitro+ 8gb

Permalänk

https://www.inet.se/produkt/5315082/corsair-8gb-2x4gb-cl9-186...
https://www.inet.se/produkt/5411136/asus-radeon-r9-280-3gb-di...
https://www.inet.se/produkt/6901598/cooler-master-b600-600w

Stoppar jag in min gamla CPU, en Sempron 3-kärning jäkel fungerar ju datorn bra, så varför skulle grafikkort eller minnen bråka?

Vad är 8-pinskontakten? Jag har kopplat in ATX-kontakten och sedan en 4-pins kontakt längst uppe till vänster på moderkortet. Jag ser ingen 8-pinskontakt.

Jag har inte klockat någonting eller ändrat några hastigheter, jag stoppade endast in prylarna och fick no signal på skärmen, bytte tillbaks till gamla processorn (med resternade nya datordelar) och det fungerar. Ugh....

Permalänk
Inaktiv

Clear cmos och kolla om det hjälper

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av joel.lindgren:

https://www.inet.se/produkt/5315082/corsair-8gb-2x4gb-cl9-186...
https://www.inet.se/produkt/5411136/asus-radeon-r9-280-3gb-di...
https://www.inet.se/produkt/6901598/cooler-master-b600-600w

Stoppar jag in min gamla CPU, en Sempron 3-kärning jäkel fungerar ju datorn bra, så varför skulle grafikkort eller minnen bråka?

Vad är 8-pinskontakten? Jag har kopplat in ATX-kontakten och sedan en 4-pins kontakt längst uppe till vänster på moderkortet. Jag ser ingen 8-pinskontakt.

Jag har inte klockat någonting eller ändrat några hastigheter, jag stoppade endast in prylarna och fick no signal på skärmen, bytte tillbaks till gamla processorn (med resternade nya datordelar) och det fungerar. Ugh....

Den har "bara" fyrapinnars så leta inte vidare.

Men du kanske behöver sätta om graffet och/eller minnet och dessutom göra en biosreset som föregående skrivare skrev.

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Skrivet av joel.lindgren:

https://www.inet.se/produkt/5315082/corsair-8gb-2x4gb-cl9-186...
https://www.inet.se/produkt/5411136/asus-radeon-r9-280-3gb-di...
https://www.inet.se/produkt/6901598/cooler-master-b600-600w

Stoppar jag in min gamla CPU, en Sempron 3-kärning jäkel fungerar ju datorn bra, så varför skulle grafikkort eller minnen bråka?

Vad är 8-pinskontakten? Jag har kopplat in ATX-kontakten och sedan en 4-pins kontakt längst uppe till vänster på moderkortet. Jag ser ingen 8-pinskontakt.

Jag har inte klockat någonting eller ändrat några hastigheter, jag stoppade endast in prylarna och fick no signal på skärmen, bytte tillbaks till gamla processorn (med resternade nya datordelar) och det fungerar. Ugh....

Första problemet bara en 4 pinare (kan gå men 8 pin är att föredra till törstigare cpu) en FX cpu drar mer ström än Sempron. Agget är inte det bästa eller rättare sagt ett budget agg (dugligt, men inte så bra).

Vilken hastighet kör du minnena i?

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem

CPU är väl kass??eftersom allt annat fungerar med gamla cpun.. Bara reklamera

Visa signatur

╔ Corsair 32GB DDR4 CL15 3000Mhz VENGEANCE RGB ■
╠ ASUS-ROG-MAXIMUS-X-HERO ■ ASUS-ROG-STRIX-RTX2070-OC ■ i7 8700K
╠ DeepCool Captain 280EX RGB ■ 2x Samsung 970 EVO 500GB■
╠ Deepcool NEW ARK 90 Electro Limited Edition NR58 ■ XFX PRO1000W Limited Black Edition
╚ Samsung SE790C 34" Ultrawide 3440x1440@75Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av joel.lindgren:

https://www.inet.se/produkt/5315082/corsair-8gb-2x4gb-cl9-186...
https://www.inet.se/produkt/5411136/asus-radeon-r9-280-3gb-di...
https://www.inet.se/produkt/6901598/cooler-master-b600-600w

Stoppar jag in min gamla CPU, en Sempron 3-kärning jäkel fungerar ju datorn bra, så varför skulle grafikkort eller minnen bråka?

Vad är 8-pinskontakten? Jag har kopplat in ATX-kontakten och sedan en 4-pins kontakt längst uppe till vänster på moderkortet. Jag ser ingen 8-pinskontakt.

Jag har inte klockat någonting eller ändrat några hastigheter, jag stoppade endast in prylarna och fick no signal på skärmen, bytte tillbaks till gamla processorn (med resternade nya datordelar) och det fungerar. Ugh....

Fiinns bara 4 pinns på det moderkortet så du har rätt med detta.

Dock visserligen ska CPU fungera på moderkortet, däremot betänk att det INTE är ett lämpligt moderkort för den CPU, försök lämna tillbaka det, och skaffa ett vettigare istället, du kommer också då slippa eventuella problem med trottlande strömförsörjnig som kommer påverka prestandan påtagligt mycket

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk

Har clearat cmos och gav inget. Minnena var på automatiskt 13 36 Hz , väljer jag profilen ändrades det till 1600 mhzt fast de ska vara på 1886.
Kan man lämna igen produkter som man använt till inet? Om cpu inte fungerar borde väl man men moderkortet? Har någon tips på ett mer värdigt moderkort till cpun?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av joel.lindgren:

Har clearat cmos och gav inget. Minnena var på automatiskt 13 36 Hz , väljer jag profilen ändrades det till 1600 mhzt fast de ska vara på 1886.
Kan man lämna igen produkter som man använt till inet? Om cpu inte fungerar borde väl man men moderkortet? Har någon tips på ett mer värdigt moderkort till cpun?

Hör med dem (INET) innan du går tillbaka med sakerna.

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem
Skrivet av joel.lindgren:

Har clearat cmos och gav inget.

Gjorde du det ordentligt då?

Finns flera sätt. Tex ta ut det runda platta batteriet som ser ut som ett mynt. Strömkabeln ska vara utdragen så att du slipper vänta i en hel evighet. Några var även tvungen att ta bort andra saker men det varierade mellan olika fel. Tex grafikkortet om de haft problem att få bild innan. Om det gick bra går du efteråt in i bios, ställ in det du känner igen och sparar.

Permalänk

Jag clear de med jumper.

En sak jag märkte då jag bytte cpu till den gamla är att 8320n inte låses fast alltså den går att lyfta ur moderkortetäven när bygeln är låst om det spelar någon roll

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av joel.lindgren:

Jag clear de med jumper.

En sak jag märkte då jag bytte cpu till den gamla är att 8320n inte låses fast alltså den går att lyfta ur moderkortetäven när bygeln är låst om det spelar någon roll

I så fall är sockeln trasig och moderkortet måste bytas. Det innebär att kontakten mellan pinnarna och sockeln blir för dålig och kan orsaka diverse problem.

Kan vi få en bild på sockeln utan CPU för att se om något ser konstigt ut?

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av joel.lindgren:

Jag clear de med jumper.

En sak jag märkte då jag bytte cpu till den gamla är att 8320n inte låses fast alltså den går att lyfta ur moderkortetäven när bygeln är låst om det spelar någon roll

Med våld går allt men jag har för mig att det skiljer lite på tjockleken på pinnarna på dessa CPU:er.

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Skrivet av MultiMan:

I så fall är sockeln trasig och moderkortet måste bytas. Det innebär att kontakten mellan pinnarna och sockeln blir för dålig och kan orsaka diverse problem.

Kan vi få en bild på sockeln utan CPU för att se om något ser konstigt ut?

Men, min gamla CPU passar ju in i sockeln och fungerar väl, så hur kan då sockeln vara trasig? (Min gamla CPU är AM2+ och moderkortet är AM3+). Jag har inte tid just nu att ta bild på hur sockeln ser ut men kan göra det lite senare. Jag har dock inte varit med tidigare att en processor inte går låsa fast i sockeln, men den passar ju in i hålen så att säga.

Har någon ett tips på ett bättre moderkort till den här CPUn? Så billigt som möjligt helst. För övrigt, varför är mina minnen på 1600mhz när de ska vara 1866?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Jalle64:

Med våld går allt men jag har för mig att det skiljer lite på tjockleken på pinnarna på dessa CPU:er.

Skrivet av joel.lindgren:

Men, min gamla CPU passar ju in i sockeln och fungerar väl, så hur kan då sockeln vara trasig? (Min gamla CPU är AM2+ och moderkortet är AM3+). Jag har inte tid just nu att ta bild på hur sockeln ser ut men kan göra det lite senare. Jag har dock inte varit med tidigare att en processor inte går låsa fast i sockeln, men den passar ju in i hålen så att säga.

Har någon ett tips på ett bättre moderkort till den här CPUn? Så billigt som möjligt helst. För övrigt, varför är mina minnen på 1600mhz när de ska vara 1866?

Att köra på ett "billigt" moderkort och en krävande FX CPU är inget att rekommendera då värmen och kraften som krävs är rätt avsevärd i dessa, så ett bra moderkort till den bör vara ett 990FX med bra VRM kylning. Att dina minne inte går "rätt" beror på inställning över 1600MHz kan behöva göras manuellt då det oftast räknas som överklock.

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem
Skrivet av joel.lindgren:

Men, min gamla CPU passar ju in i sockeln och fungerar väl, så hur kan då sockeln vara trasig? (Min gamla CPU är AM2+ och moderkortet är AM3+). Jag har inte tid just nu att ta bild på hur sockeln ser ut men kan göra det lite senare. Jag har dock inte varit med tidigare att en processor inte går låsa fast i sockeln, men den passar ju in i hålen så att säga.

Har någon ett tips på ett bättre moderkort till den här CPUn? Så billigt som möjligt helst. För övrigt, varför är mina minnen på 1600mhz när de ska vara 1866?

Vänta... helt offtopic, men fungerar AM2+ cpu på AM3+sockeln? Säker på att du har rätt moderkort?

Efter lite googlande så finns det inget sätt att hitta ett moderkort som stödjer en cpu som är AM2+ samtidigt som en cpu som är AM3+. Du måste ha fått tag på en bräda som är AM2+, och de stödjer inte den nya processorn du försöker använda.

Visa signatur

GPU: Sapphire 5700 XT CPU: i9 10850K @ 5 GHz med NH-D15 RAM: 32 GB Vengeance @ 3600 MHz PSU: eVGA Supernova 750 G3 Chassi: Define R5 Moderkort: Asus Strix Z490-F Lagring: 970 EVO 500 GB och 840 EVO 250 GB Skärm: Asus TUF VG259Q, PHILIPS Brilliance 230C, Samsung U28E590
Äldre grejer: 4790K, i7 920, Athlon 3800+ X2, 290X Crossfire, 560 Ti Sli, 560 Ti 448 cores, 8800 GT Sli.
Laptop:  MacBook Pro 13" mid 2014 

Permalänk
Inaktiv

Finns väl inga Sempron med tre kärnor? Vad har du egentligen?

Permalänk

Jalle: I bios kan jag inte ändra minneshastigheten. Jag kan bara välja mellan automatiskt vilket blir 1336mhz, eller profile1 vilket då ställer om hastigheten till 1600mhz.

AMD Phenom II X3 720 heter min CPU, det var jag som svamlade om AM2+, det var tydligen AM3 (938) socket enligt Speccy. Både mitt gamla moderkort och CPU var visst AM3. Skrev jag Sempron, men nu är jag virrig, det var Phenom jag menade naturligtvis.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av joel.lindgren:

Jalle: I bios kan jag inte ändra minneshastigheten. Jag kan bara välja mellan automatiskt vilket blir 1336mhz, eller profile1 vilket då ställer om hastigheten till 1600mhz.

AMD Phenom II X3 720 heter min CPU, det var jag som svamlade om AM2+, det var tydligen AM3 (938) socket enligt Speccy. Både mitt gamla moderkort och CPU var visst AM3. Skrev jag Sempron, men nu är jag virrig, det var Phenom jag menade naturligtvis.

Du bör visst kunna ändra detta i bios/UEFI, men du måste nog enable:a något för att kunna göra detta manuellt, nu har jag inte ditt moderkort men det följer en manual till moderkortet som du bör kunna få hjälp från.

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk

http://bayfiles.net/file/1jRzZ/ZFD4Qd/2014-08-29_19.51.21.jpg
Bild på moderkortsockeln om det hjälper felsökningen på något sätt. (Vetefan hur jag får in bilden på forumet)

Har fler varit med om att en CPU inte gå bygla fast i sockeln? Den sitter ju på plats, men går lyfta upp även om bygeln är nerfälld. Det känns lite skumt att det är så.

Permalänk
Medlem
Skrivet av joel.lindgren:

http://bayfiles.net/file/1jRzZ/ZFD4Qd/2014-08-29_19.51.21.jpg
Bild på moderkortsockeln om det hjälper felsökningen på något sätt. (Vetefan hur jag får in bilden på forumet)

Har fler varit med om att en CPU inte gå bygla fast i sockeln? Den sitter ju på plats, men går lyfta upp även om bygeln är nerfälld. Det känns lite skumt att det är så.

Använd www.ladda-upp.se istället. Den där hemsidan skickade bara ett virus till mig. Tur att man sitter på ett bra program.

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 390!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!

Permalänk
Permalänk
Medlem
Skrivet av joel.lindgren:

Låspinnen har du ju kvar ser jag, och förövrigt är den identisk med mitt före-detta Iv Extreme.
Så det är konstigt att din FX-8350 inte låses fast.

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 390!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!

Permalänk
Inaktiv

Ser ut som nåt skräp uppe till vänster?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Lifooz:

Använd www.ladda-upp.se istället. Den där hemsidan skickade bara ett virus till mig. Tur att man sitter på ett bra program.

Vilket virus skulle det vara? Jag märkte inget, men är det så måste länken raderas.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk

Det som ser ut som skräp är nog kylpasta som jag kladdat litegrann dår jag bytt mellan cpu:s.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MultiMan:

Vilket virus skulle det vara? Jag märkte inget, men är det så måste länken raderas.

http://www.ladda-upp.se/bilder/rnfywbmovoelfb/

Där har du det, eller är det jag som misstolkar AVG?

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 390!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon179202:

Clear cmos och kolla om det hjälper

Det ska man göra efter byte av CPU annars kan det vara risk att info om den gamla processorn ligger kvar

Visa signatur

Coca Cola missbrukare Förbjuden dryck för mig pga diabetes
AMD älskare
Katt älskare