Permalänk
Visa signatur

Seasonic Focus GX 850w || Ryzen 5 5600X || Asus rog strix X570-F || 4x8GB Spectrix D60G DDR4 3600MHZ || 1TB Samsung Pro NVMe || 500GB Samsung Pro NVMe || ASUS ROG Ryujin AURA RGB 360mm || Asus geforce 3060Ti Tuf || Corsair Carbide 275R Airflow White

Permalänk
Medlem

Lite trådnekrofiili här, men jag har nu testat detta...fungerar alldeles utmärkt i mitt moderkort (asus p5q pro) med full funktionalitet efter att jag moddat biosen. Lite läskigt att skära i sockeln, men det gick bra utan några böjda pinnar. Så nu tickar en xeon E5440 på i min dator. Nästa steg är att se hur den går att överklocka, men med alla inställningar på auto så går den i 2.83 GHz med en corevolt på 1,032 under load.

Prisskillnaden mot att köpa motsvarande processor för sockel 775 (q9550) är smått bisarr...

Intressant nog så var det betydligt billigare att beställa ett 10-pack adaptrar från kina än att köpa 1st från ebay...vilket innebär att jag nu har 9 adaptrar över ifall någon annan vill göra samma sak

Permalänk
Avstängd

Egentligen inte konstigt. Men å andra sidan så kan man använda arkitekturen fullt ut (nästan iaf). Core 2 Duo och Quad är ju baserade på samma kärnor och arkitektur som dessa Xeon processorer. Inte alls så dumt med tanke på prestandan som finns i dom

Edit: Skall nog själv testa. Har några Socket 771 Xeon liggandes här hemma. Får gå över vilka som isf passar!

Visa signatur

Dator: Corsair Carbide 240. Corsair CX550M. Intel Xeon E3-1245v5. ASUS P10S-M WS. Corsair Vengeance LPX 2133MHz 16GB. NVIDIA GTX 1060 6GB FE. Samsung 960 Evo 500GB. 2x Samsung 850 Evo 1TB = RAID0.
Kringutrustning: Samsung S27D390. Samsung SE-218GN/RSBDE. Edifier R2600 Studio. Logitech G430. Logitech G402. Logitech G410. Logitech G240.

Permalänk
Skrivet av Frispel:

Lite trådnekrofiili här, men jag har nu testat detta...fungerar alldeles utmärkt i mitt moderkort (asus p5q pro) med full funktionalitet efter att jag moddat biosen. Lite läskigt att skära i sockeln, men det gick bra utan några böjda pinnar. Så nu tickar en xeon E5440 på i min dator. Nästa steg är att se hur den går att överklocka, men med alla inställningar på auto så går den i 2.83 GHz med en corevolt på 1,032 under load.

Prisskillnaden mot att köpa motsvarande processor för sockel 775 (q9550) är smått bisarr...

Intressant nog så var det betydligt billigare att beställa ett 10-pack adaptrar från kina än att köpa 1st från ebay...vilket innebär att jag nu har 9 adaptrar över ifall någon annan vill göra samma sak

Kul att fler testat! Jag köpte en x5470 som är på 3.33ghz oklockad. Kör den nu i 4ghz utan poblem med 1.8v på cpu. Det är ram-minnet som håller tillbaka annars kan jag nog lätt få upp den i 4.5-4.8ghz. Som sagt, en billig uppgradering för 400:- spänn.
Lirar BF4 i 60FPS på High och är riktigt nöjd!

***bort/moderator***

Håller verkligen med om överpriserna på dom snabbare varianterna av core 2 quad.
Med detta modd får man ju en kvickare CPU än en qx9650 till en tredjedel av priset, som dessutom går att klocka bra.

Det va lite pilligt att skära i socketen. Är ju smått och har man stora händer så blir det ju inte direkt lättare :).
Det går dock bra så länge man har ett vasst rakblad, man kan värma lite försiktigt med tändare så blir det som att skära i smör.
(Men det gäller att vara försiktig)

Alla BIOS behöver tydligen inte heller moddas och vet man inte hur man gör så finns det en väldigt enkel guide av en användare i tråden om ämnet på overclock.net. Många i tråden har lagt upp sina moddade BIOS för andra och flera hjälper gärna till om folk är osäkra på hur man gör.

Vissa moderkort fungerar inte moddet med så kolla upp innan för att vara på den säkra sidan. Nästan alla svar finns i tråden på overclock.net

Tagit bort text som stred mot §9
Visa signatur

Seasonic Focus GX 850w || Ryzen 5 5600X || Asus rog strix X570-F || 4x8GB Spectrix D60G DDR4 3600MHZ || 1TB Samsung Pro NVMe || 500GB Samsung Pro NVMe || ASUS ROG Ryujin AURA RGB 360mm || Asus geforce 3060Ti Tuf || Corsair Carbide 275R Airflow White

Permalänk
Medlem
Skrivet av Evronius:

Egentligen inte konstigt. Men å andra sidan så kan man använda arkitekturen fullt ut (nästan iaf). Core 2 Duo och Quad är ju baserade på samma kärnor och arkitektur som dessa Xeon processorer. Inte alls så dumt med tanke på prestandan som finns i dom

Edit: Skall nog själv testa. Har några Socket 771 Xeon liggandes här hemma. Får gå över vilka som isf passar!

Inte bara baserade på samma kärnor och arkitektur, det ÄR samma kärnor och arkitektur. Det enda som skiljer är att två pinnar bytt plats och att utfasningarna i kanterna sitter på andra ställen.

Skrivet av robertr81:

Kul att fler testat! Jag köpte en x5470 som är på 3.33ghz oklockad. Kör den nu i 4ghz utan poblem med 2.8v på cpu. Det är ram-minnet som håller tillbaka annars kan jag nog lätt få upp den i 4.5-4.8ghz. Som sagt, en billig uppgradering för 400:- spänn.
Lirar BF4 i 60FPS på High och är riktigt nöjd!

***bort/moderator***

Håller verkligen med om överpriserna på dom snabbare varianterna av core 2 quad.
Med detta modd får man ju en kvickare CPU än en qx9650 till en tredjedel av priset, som dessutom går att klocka bra.

Det va lite pilligt att skära i socketen. Är ju smått och har man stora händer så blir det ju inte direkt lättare :).
Det går dock bra så länge man har ett vasst rakblad, man kan värma lite försiktigt med tändare så blir det som att skära i smör.
(Men det gäller att vara försiktig)

Alla BIOS behöver tydligen inte heller moddas och vet man inte hur man gör så finns det en väldigt enkel guide av en användare i tråden om ämnet på overclock.net. Många i tråden har lagt upp sina moddade BIOS för andra och flera hjälper gärna till om folk är osäkra på hur man gör.

Vissa moderkort fungerar inte moddet med så kolla upp innan för att vara på den säkra sidan. Nästan alla svar finns i tråden på overclock.net

Antar att du menar 1.28v och inte 2.8v ?

Det verkar vara moderkort som baseras på x38 och x48 chipset som inte fungerar, de flesta baserade på p35 och p45 verkar fungera utan problem utöver att de ibland behöver en modifierad bios för att aktivera alla funktioner som tex sse4.1

Personligen hittade jag ingen processor till vettigt pris utöver en e5440 med E0 stepping för ca 180kr inklusive frakt från Storbritannien...hoppas kunna få upp den till ca 3,8 GHz eller så, verkar vara runt 440MHz som fsb:n sätter stopp med quadcore på mitt moderkort. En X5470 hade såklart inte suttit fel, men de billigaste jag sett de senaste månaderna har legat runt motsvarande 700kr och det känns onödigt dyrt för mig.

Permalänk
Skrivet av Frispel:

Inte bara baserade på samma kärnor och arkitektur, det ÄR samma kärnor och arkitektur. Det enda som skiljer är att två pinnar bytt plats och att utfasningarna i kanterna sitter på andra ställen.

Antar att du menar 1.28v och inte 2.8v ?

Det verkar vara moderkort som baseras på x38 och x48 chipset som inte fungerar, de flesta baserade på p35 och p45 verkar fungera utan problem utöver att de ibland behöver en modifierad bios för att aktivera alla funktioner som tex sse4.1

Personligen hittade jag ingen processor till vettigt pris utöver en e5440 med E0 stepping för ca 180kr inklusive frakt från Storbritannien...hoppas kunna få upp den till ca 3,8 GHz eller så, verkar vara runt 440MHz som fsb:n sätter stopp med quadcore på mitt moderkort. En X5470 hade såklart inte suttit fel, men de billigaste jag sett de senaste månaderna har legat runt motsvarande 700kr och det känns onödigt dyrt för mig.

Hel riktigt jag hade skrivit fel CPU-Z visar dock 1.256v men BIOS och Core temp 1.28
Jag köpte min på ebay runt nyår och då hade en säljare från USA 30st x5470 där man kunde ge ett fast bud eller "buy it now" för 70$. Fick min för 450:- inkl frakt. Sen tog resten slut på en vecka så många verkar varit intresserade av denna mod. Då fanns bara en säljare på ebay med klisteradaptern .Nu har det ökat på rätt mycket och det är möjligt att priserna med har stigit något på CPUerna men ändå inte i närheten av core 2 quad.

Ska försöka få tag på ett par till 2x2GB DDR2 1066Mhz och se om jag kan dra upp den lite till. Har bra temp än så länge iaf med luftkylning, ej originalkylare.

Du fick ju riktigt bra pris på din, det hade jag varit nöjd med

Visa signatur

Seasonic Focus GX 850w || Ryzen 5 5600X || Asus rog strix X570-F || 4x8GB Spectrix D60G DDR4 3600MHZ || 1TB Samsung Pro NVMe || 500GB Samsung Pro NVMe || ASUS ROG Ryujin AURA RGB 360mm || Asus geforce 3060Ti Tuf || Corsair Carbide 275R Airflow White

Permalänk
Medlem
Skrivet av robertr81:

Hel riktigt jag hade skrivit fel CPU-Z visar dock 1.256v men BIOS och Core temp 1.28
Jag köpte min på ebay runt nyår och då hade en säljare från USA 30st x5470 där man kunde ge ett fast bud eller "buy it now" för 70$. Fick min för 450:- inkl frakt. Sen tog resten slut på en vecka så många verkar varit intresserade av denna modden. Då fanns bara en säljare på ebay med klisteradaptern .Nu har det ökat på rätt mycket och det är möjligt att priserna med har stigit något på CPUerna men ändå inte i närheten av core 2 quad.

Ska försöka få tag på ett par till 2x2GB DDR2 1066Mhz och se om jag kan dra upp den lite till. Har bra temp än så länge iaf med luftkylning, ej originalkylare.

Du fick ju riktigt bra pris på din, det hade jag varit nöjd med

Borde väl gå att dra upp volten en aning och/eller släppa lite på timingsen om det är minnet som sätter stopp?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Frispel:

Inte bara baserade på samma kärnor och arkitektur, det ÄR samma kärnor och arkitektur. Det enda som skiljer är att två pinnar bytt plats och att utfasningarna i kanterna sitter på andra ställen.

Om man hårdrar de så är de ju så
Men deras kärnor är mer pålitliga och känns stabilare. Xeon kan ibland också vara billigare än hemmabruksprocessorer som en I7-3770 till exempel. Därför jag köpte den jag har i sign (vet också att den är lite långsamare än I7.3770). Har kört ett gäng olika Xeon system och jag föredrar Xeon processorerna framför dom vanliga. Mitt förra system vart riktigt fränt då jag tog mig råd och skaffade mer anpassat moderkort och ECC minnen. Idag används den datorn som hemmaserver.

Visa signatur

Dator: Corsair Carbide 240. Corsair CX550M. Intel Xeon E3-1245v5. ASUS P10S-M WS. Corsair Vengeance LPX 2133MHz 16GB. NVIDIA GTX 1060 6GB FE. Samsung 960 Evo 500GB. 2x Samsung 850 Evo 1TB = RAID0.
Kringutrustning: Samsung S27D390. Samsung SE-218GN/RSBDE. Edifier R2600 Studio. Logitech G430. Logitech G402. Logitech G410. Logitech G240.

Permalänk
Medlem

Ska själv testa detta när jag kommer hem från polen. har beställt adaptrar redan, bara köpa cpu kvar, funderar på en E5450, ska köra en minecraft server tänkte jag.

Några tips eller varningar?

Visa signatur

Xeon E5450@3.2ghz
9800GTX+

Permalänk

Funkade utmärkt för mig med, med en E5450 i ett Gigabyte P35 DS3 moderkort. Perfekt som hemmaserver till en ringa kostnad.
Ett tips är att inhandla en modellkniv för att kunna skära bort flikarna i socketen. Förstoringsglas och pincett underlättar vid påklistring av adaptern.

Visa signatur

~Pelle~

Permalänk
Hedersmedlem

*Tråd rensad*

All handel hör hemma i Marknaden enligt §9:

Citat:

§ 9 Marknadsföring och annonsering
Forumet får inte användas för annonsering eller marknadsföring av egen eller andras verksamhet. Privatpersoner ska använda Marknad för all slags handel. Det räknas alltid som marknadsföring att sprida länkar som är utformade så att någon tjänar pengar, får poäng eller liknande när de används.

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Medlem

Vart kan man få tag i adaptern? Har skaffat en xeon så nu saknas
det bara adapter.

Visa signatur

Elektronik är ljuvligt

Permalänk
Medlem

Tja!

2009 satte jag ihop min nuvarande burk, bortsett från några uppgraderingar längs vägen. Fick tag i en Q9650 cpu som gick stabilt i 4Ghz på tyst luftkylning (pwm fläkt). Tyckte att prestandan fortfarande var helt okej till det jag arbetar med på min dator. Dock var datorn plötsligt död efter att jag flyttat på den i samband med byte av boende.

Eftersom en Q9650 eller liknande knappast är ekonomiskt att köpa idag, så fick jag tips om 771 -> 775 modden, vilket jag självklar föll för
Har beställt 3st adaptrar och en X5470 (3.33Ghz, 1333Mhz) på ebay Bara att be för att den funkar...

Min gamla Q9650 hade en äldre stepping än Xeon cpun jag köpte. Så jag hoppas att Xeonen klockar minst lika bra. Tydligen finns X5470 bara i den nyare E0 steppingen om jag läst rätt på nätet.

Ska testa så fort jag får hem den. Men är just nu bortrest på jobb en månad..

Visa signatur

[ Tt Core V21 | Ryzen 5900X | Noctua NH-D15 | MSI MAG B550 Mortar | 64GB Ballistix 3600Mhz CAS 16 | MSI PCIE5 850W |
RTX 4080 | 980 Pro 2TB SSD ]

Permalänk
Medlem

Angående temperatur på en Xeon i en 771-775 mod

Yo,

Har suttit på en moddad Xeon L5410 i en 775-socket nu i nån månad, och det har funkat relativt smärtfritt. Just idag har dock datorn startat om helt plötsligt två gånger, vilket fick mig att kolla om det berodde på att den blev överhettad. Och tittar man på min Xeon i t.ex. Real Temp eller Core Temp så visar den att mina kärnor ligger mellan 60-70 grader. Vilket är helt galet!

Dock varnas det här om att det oftast visas fel temperatur i dessa program när det kommer till Xeon, och att man ska använda AIDA64 istället. Och där visas det vettiga temperaturer på 35-45 grader (använder en ganska liten standardkylare från Intel). Så det var inte överhettning trots allt.

Tänkte att det kanske kan förhindra att fler inte sätter kaffet i halsgropen när man de tar en titt på temperaturerna på sin nya Xeon...

Visa signatur

Genius may have its limitations, but stupidity is not thus handicapped.

Permalänk
Medlem

Tack för infon, sånt är bra att veta, så man inte tror att man fått på kylarn fel osv.

Har läst på lite mer om X5470 som jag beställde. Verkar som folk kan köra den i 4Ghz med stock Vcore. Sen uppåt 4,1-4,5Ghz med höjd spänning. Får se vad jag kan få till där. Är väl egentligen nöjd om jag kan lägga den på 4Ghz precis så som jag körde min Q9650.

Visa signatur

[ Tt Core V21 | Ryzen 5900X | Noctua NH-D15 | MSI MAG B550 Mortar | 64GB Ballistix 3600Mhz CAS 16 | MSI PCIE5 850W |
RTX 4080 | 980 Pro 2TB SSD ]

Permalänk
Medlem

Vänner och annat folk. Om någon har en adapter över så har jag lagt upp
En köpesannons där ni kan svara.

Visa signatur

Elektronik är ljuvligt

Permalänk
Permalänk
Medlem

Hej!

Som föregående talare påpekar är det billigt och enkelt att köpa från eBay.

Jag köpte av detta kitt av denna trevliga killen för bara 25kr. Jag föreslår att du gör detsamma
http://www.ebay.co.uk/itm/3-x-Xeon-LGA771-to-775-Adapter-Mod-...

Det är inom EU så du slipper eventuell tullfördröjning osv.

Visa signatur

[ Tt Core V21 | Ryzen 5900X | Noctua NH-D15 | MSI MAG B550 Mortar | 64GB Ballistix 3600Mhz CAS 16 | MSI PCIE5 850W |
RTX 4080 | 980 Pro 2TB SSD ]

Permalänk
Medlem

Tackar tackar

Visa signatur

Elektronik är ljuvligt

Permalänk
Medlem

Den 28e september 2014 gjorde jag s771 -> s775 modden och stoppade i Xenon processorn X5470 i mitt Biostar moderkort Är bara "lite" sen med att uppdatera forumet här... sorry!

Min 3,0Ghz Q9650 hade gått sönder och jag ville ha en ersättare, dock är Q9650 forfarande en ganska dyr processor på begagnatmarknaden, kunde inte hitta någon under 1200kr vid köptillfället, så jag fick tipset här på Sweclockers att istället modda moderkortet för att kunna ta en Xeon s771 processor vilka är mycket billigare på begagnatmarknaden. Eftersom jag gillar att modda så var det givet att gå denna väg. Köpte mig en värsting Xeon på 3,3Ghz X5470 som alltså är snabbare än Q9650 cpun Fick ge ca 5-600kr för den vilket var ungefär hälften mot vad man får ge för en begagnad Q9650.

X5470 jämte den gamla och trasiga Q9650 cpun.
Som ni ser är hacken i Xeon cpun vridna 90 grader jämfört med Q9650

Monterar den lilla stickern som vänder två kontaktytors plats för att det ska fungera. Fick 3 stickers för 25kr

Sen skär jag av styrtapparna i sockeln på moderkortet med en vass kniv

Efter några minuters skärande passade Xeon cpun perfekt

Jag valde att inte uppdatera BIOS versionen då jag redan hade en av de senaste versionerna.
Hoppades istället att det skulle funka, vilket det gjorde

Har inte hunnit testa så mycket överklockning. Men genom att bara höja bussen och köra alla spänningar på auto kom jag utan problem till 4,2Ghz stabilt, och 4,3Ghz med mer osäker stabilitet. Den gamla Q9650 körde jag i 4Ghz stabilt, men inte mer.

Visa signatur

[ Tt Core V21 | Ryzen 5900X | Noctua NH-D15 | MSI MAG B550 Mortar | 64GB Ballistix 3600Mhz CAS 16 | MSI PCIE5 850W |
RTX 4080 | 980 Pro 2TB SSD ]

Permalänk
Permalänk
Medlem

Har precis kastat ut mitt lastgamla P5B Deluxe WiFi och Q6600 mot ett 771 moddat P5Q Deluxe och en X5460. Kör just nu i 3.8Ghz i 1.275 vCore. RAM minnena kör i rätt hastighet också, gick aldrig med P5B, helt underbart!

Från att knappt kunna spela BF3 på medium till att kunna maxa ALLA grafikinställningar... jösses vilken skillnad

Visa signatur

Intel i7 6700K @ 4,4 Ghz | MSI Z170 KRAIT GAMING 3X | be quiet! Dark Rock 4 | 16 GB Kingston HyperX Fury 2133 Mhz | Asus RTX 3060 OC | PNY XLR8 CS3030 500 GB | Samsung 860 QVO 1 TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av PointMan:

Har precis kastat ut mitt lastgamla P5B Deluxe WiFi och Q6600 mot ett 771 moddat P5Q Deluxe och en X5460. Kör just nu i 3.8Ghz i 1.275 vCore. RAM minnena kör i rätt hastighet också, gick aldrig med P5B, helt underbart!

Från att knappt kunna spela BF3 på medium till att kunna maxa ALLA grafikinställningar... jösses vilken skillnad

Du är den sista som skrev i tråden så citerar dig

Tänkte köra samma mod på mitt Asus P5Q-E och undrar om du är nöjd med din x5460?

Står och velar mellan att köpa en X5460 eller E5450, den första har visserligen högre standardclock och 9.5x mp medan den andra har 40w lägre TDP.

Vilken tror du går att klocka högre, tänker mig 4gHz +

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Asus PQ5__XEON X5460 @ 4GHz__4x2GB Corsair Dominator 1066MHz
Giagabyte Gtx 560 TI__ Corsair RM650_Thermaltake kylare
OCZ Vertex 4 256GB__WD 1.5 TB__Antec 1200__Win 7

Permalänk
Medlem
Skrivet av newflag:

Du är den sista som skrev i tråden så citerar dig

Tänkte köra samma mod på mitt Asus P5Q-E och undrar om du är nöjd med din x5460?

Står och velar mellan att köpa en X5460 eller E5450, den första har visserligen högre standardclock och 9.5x mp medan den andra har 40w lägre TDP.

Vilken tror du går att klocka högre, tänker mig 4gHz +

Skickades från m.sweclockers.com

Jag vet faktiskt inte, tror inte TDP har så stor betydelse på dessa Xeon proppar, de klockar fruktansvärt bra och blir inte särskilt varma oavsett.
Jag klockade upp min X5460 hur enkelt som helst, hade kunnat gå mycket högre. Det var tillsammans med en Noctua luftkylare och Arctic Silver 5 pasta.

Min bror kör fortfarande min gamla setup, den har rullat 24/7 ett bra tag utan några som helst problem.

Visa signatur

Intel i7 6700K @ 4,4 Ghz | MSI Z170 KRAIT GAMING 3X | be quiet! Dark Rock 4 | 16 GB Kingston HyperX Fury 2133 Mhz | Asus RTX 3060 OC | PNY XLR8 CS3030 500 GB | Samsung 860 QVO 1 TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av newflag:

Du är den sista som skrev i tråden så citerar dig

Tänkte köra samma mod på mitt Asus P5Q-E och undrar om du är nöjd med din x5460?

Står och velar mellan att köpa en X5460 eller E5450, den första har visserligen högre standardclock och 9.5x mp medan den andra har 40w lägre TDP.

Vilken tror du går att klocka högre, tänker mig 4gHz +

Skickades från m.sweclockers.com

Kör en X5470 på moddat Asus P5B Deluxe i min XP-burk, och som ovanstående skribent menar på, så går de märkligt nog inte så värst varma ens rejält överklockade. En gammal hederlig CM TX3 Evo, som väl ska vara god för 130W TDP om jag inte missminner mig, klarade av kylningen vid benching i 4 GHz utan problem. Jag får dock reservera mig för att jag just bara klockade och benchade lite på skoj - standardklock 3.3 GHz räcker bra till allt man skulle vilja köra i XP - så har inga erfarenheter av hur det funkar i längden.

Med mina erfarenheter av X5470 som facit, så bör även X5460 klocka jäkligt bra. E5450 har jag aldrig lekt med, så kan inte uttala mig om den.

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk

Kan det vara värt att skaffa en X5470 när jag redan har en QX6700?