Telia återupptar datalagring efter uppmaning från Post- och telestyrelsen

Permalänk
Medlem
Skrivet av kaya:

Hatar du Sverige och svenskarna så röstar du på 7 klövern, om inte så röstar du på SD.

Nej.

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem
Skrivet av Daniel:

"Betänk följande hypotetiska exempel: En ung kvinna ringer sin gynekolog. Omedelbart efter det ringer hon sin mamma, sedan en man som hon under de senaste månaderna upprepade gånger har talat med i telefon efter klockan elva på kvällen, och efter det en familjeplaneringsklinik som även utför aborter. Plötsligt framträder en trolig intrig på ett mycket mer uppenbart sätt än om innehållet i ett enda telefonsamtal skulle ha undersökts." (Storebror ser dig. Edward Snowden och den globala övervakningsstaten av Glenn Greenwald) Metadata är väldigt integritetskränkande att samla in.

Skillnaden mot google och Facebook är att där väljer du själv vad du vill dela med dig till skillnad från när någon tar sig rätt att övervaka dig. Det är stor skillnad.

Jag köper inte ditt argument som realistiskt, vilken polisiär myndighet behöver dessa uppgifter för brottsutredning som du beskriver och som skapar en intrig utefter det? Vad du väljer att dela och den information som google och facebook verkligen har om dig är skilda ting. Där samlas det betydligt mer metadata och om just din profil och dina val och vanor, är det gratis så är du produkten. Jag kan måla upp otaliga scenarion där det blir extremt viktigt att få fram information och tidpunkter för kartläggning där liv eller annat står på spel. Därför motsätter jag mig inte att det finns ett krav på den typen av lagring. Givetvis förutsätter/önskar jag att det krävs samma beslut i rättsliga kedjan som när t.ex. rättsväsendet direkt avlyssnar pågående samtal.

Det som oroar mig mer är alla tjänster/appar/sociala nätverk som finns, framförallt till smartphonees och där kapitalister finns bakom, och försöker hitta alla möjliga vägar utan direkta hinder att analysera, forska och nyttja den data som användare genererar utan någon formell kontroll då friheten att nyttja tjänsten ligger hos användaren och däri integritetskränkande långt över vad datalagringsdirektivet beskriver.

Visa signatur

Mobile Work - MacBook Pro 16 M1 Max 64GB

Permalänk
Avstängd
Skrivet av igelkotte:

Det är väl inte PTS beslut heller. Utan regeringen.

"Sedan dess har en statlig utredning och Post- och telestyrelsen (PTS) slagit fast att operatörerna trots det måste följa den svenska lagen om elektronisk kommunikation (LEK) som kräver datalagring."

källa: http://www.svd.se/nyheter/inrikes/telia-aterupptar-datalagrin...

Så det är PTS beslut

Visa signatur

The problem in society today: Smart phones, stupid people.

Permalänk
Medlem

Rösta pirat o få slut på detta de är det enda partiet i stort sett som vill få bort detta det hjälper inte o klaga på låg nivå det måste göras inifrån regeringen o då är det enda sättet att få in PP i den som kan säga ifrån.

Permalänk

Enkel lösning.
Skulle detta funka?

Lagra i en databas.
Zippa automatiskt dagligen ner databasen i ett rejält krypterat arkiv.
Skicka filen som bilaga till en eller flera myndigheter.
Myndigheter är enligt lag skyldiga att spara epost, så nu kan du radera din kopia.

Myndigheter kan ansöka om att få nyckeln till aktuellt arkiv, och därmed tillgång till data dom redan har fått levererat till sig.

Lagringskostnaden, och ansvaret för lagringen har därmed överförts till den som vill ha lagringen.

Kanske bäst att skicka fler kopior, till alla myndigheter, varje dag, för säkerhets skull.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MatsSvensson:

Enkel lösning.
Skulle detta funka?

Lagra i en databas.
Zippa automatiskt dagligen ner databasen i ett rejält krypterat arkiv.
Skicka filen som bilaga till en eller flera myndigheter.
Myndigheter är enligt lag skyldiga att spara epost, så nu kan du radera din kopia.

Myndigheter kan ansöka om att få nyckeln till aktuellt arkiv, och därmed tillgång till data dom redan har fått levererat till sig.

Lagringskostnaden, och ansvaret för lagringen har därmed överförts till den som vill ha lagringen.

Kanske bäst att skicka fler kopior, till alla myndigheter, varje dag, för säkerhets skull.

Nättroll nr 1 !!!!

Permalänk
Medlem

Jag fattar inte, om nu eu-domstolen har sagt att det är mot de mänskliga rättigheterna varför ändå ta och reta upp besten med att peta på den med en pinne?

Visa signatur

There is grandeur in this view of life, with its several powers, having been originally breathed into a few forms or into one; and that whilst this planet has gone cycling on according to the fixed law of gravity, from so simple a beginning endless forms most beautiful and most wonderful have been, and are being, evolved.

Permalänk
Medlem

jaaaaså, är telia, tele2, polisen m.m sossar? var mer än vad jag visste

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Damodred:

Din värld är bra svartvit va, för att inte tala om rasistisk. Kom ut ur din lilla bubbla på landet se hur fantastiskt bra vi har det. Du kanske gillar det
I Sverige har vi råd att betala, hör med grekerna om hur de har det.

Norge är väl med i EÖS och Schengen vill jag minnas så de kommer undan där. Men att ta in saker i Norge är ett evigt gissel.

Man tycker det, bevisligen är det inte så. Länderna är bara ett ansikte ut av sin befolkning och det handlar enbart om att ta så mycket som möjligt utan att ge något tillbaka - och därför är jag helt klart för att EU reglerar detta. Sedan, visst det finns ett par märkliga direktiv men på det stora hela är det ganska bra.

Vadå i Sverige har vi "råd" att betala? Vi har inte råd att ge våra barn skolmat som kostar mer än 2.5:- per portion men vi har råd att betala. Har du råd att betala en ny tv till mig också? Rätt säker på att du har pengar till det så skickar betalningsinfo till dig i PM.

Bara för man har pengar ska man inte kasta iväg dem på allt man ser, har inte dina föräldrar lärt dig det? Om man vill ha förändring (till det bättre), ja då röstar man SD.

Permalänk
Skrivet av Viochee:

jaaaaså, är telia, tele2, polisen m.m sossar? var mer än vad jag visste

1. Det står regeringen och "Sossarna".
2. Det är ju PTS som står bakom kravet, Telia och Tele2 har inget intresse av att datalagra.
PTS är statligt ägt och styrs av regeringen.

Visa signatur

Microalus ı Phenom II 1090T ı GTX 680 ı 970M Pro ı Corsair HX750 ı Corsair XMS3 8GB ı TX3 Evo ı Toshiba HDD

Permalänk
Medlem
Skrivet av FredrikMH:

Ja, förvisso. Det är kanske min personliga åsikt att PP endast drar ut på sitt lidande som tar övertag

Du kan ha rätt om det, vi får helt enkelt se hur det blir.
Men jag tycker fortfarande att integritetsfrågan är värd att ta och jag tror inte något annat parti gör det.

Permalänk
Medlem

telia är så kassa, sky höga priser, 1 publik ip per hushåll, 1 extra ip kostar 2000 kr i månaden medans hos andra leverantörer kostar 1 extra ip 20kr /månad

Permalänk
Skrivet av Zlack:

Nättroll nr 1 !!!!

Knappast.
Men ansträng dig lite mer, så kanske en dag...

Permalänk
Avstängd
Skrivet av dakke:

telia är så kassa, sky höga priser, 1 publik ip per hushåll, 1 extra ip kostar 2000 kr i månaden medans hos andra leverantörer kostar 1 extra ip 20kr /månad

Hallå, dags att vakna, du kommer med gammal information. Telia var dyra för 10-15 år sedan, men sedan gick livet vidare (för de flesta)

Visa signatur

The problem in society today: Smart phones, stupid people.

Permalänk
Skrivet av Equilibrium:

Jag fattar inte, om nu eu-domstolen har sagt att det är mot de mänskliga rättigheterna varför ändå ta och reta upp besten med att peta på den med en pinne?

Om du menar att det är Telia Sonera som retar upp EU så är det ju känt att de inte bryr sig om människors integritet. Kolla bara här tex http://www.svt.se/ug/telia-fortsatter-hjalpa-regimerna-overva...

Visa signatur

Dator: ja
Tillbehör: ja

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gigantrix:

Hvilke partier er det som i dag sitter i Regjeringen? Så vidt jeg vet så er det i het fall ikke sossene av noe slagg.

Kanske en blandning av vedertagna "skyll på sossarna" och sossarna = regeringen.

"Medhjälp till medhjälp", N1 Commander!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

No man is free who is not master of himself

Permalänk
Avstängd

Jag gillar inte EU men de saker de gör bra tar vi inte del av iallafall.

Hade brytt mig om jag bara orkade..

Permalänk
Inaktiv

Har nu bytt till Bahnhof, och har aldrig varit nöjdare i mitt liv.
Dö ut Telia snälla

Permalänk
Medlem

Så synd att man inte kan få en bra ISP. Sitter med Comhem som aldrig ens slutade lagra data...

Visa signatur

”Det är en myt att det inte finns arbete att söka i svåra tider. Det finns alltid lediga platser. […] En viktig orsak till att ungdomar inte får jobb är att de inte söker jobb.” ~ Fredrik Reinfeldt , 2010

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Luminous:

Kanske en blandning av vedertagna "skyll på sossarna" och sossarna = regeringen.

"Medhjälp till medhjälp", N1 Commander!

Skickades från m.sweclockers.com

Har du missat att sossarna inte har styrt de senaste 8 åren?

Visa signatur

The problem in society today: Smart phones, stupid people.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kungen123:

Vadå i Sverige har vi "råd" att betala? Vi har inte råd att ge våra barn skolmat som kostar mer än 2.5:- per portion men vi har råd att betala. Har du råd att betala en ny tv till mig också? Rätt säker på att du har pengar till det så skickar betalningsinfo till dig i PM.

Bara för man har pengar ska man inte kasta iväg dem på allt man ser, har inte dina föräldrar lärt dig det? Om man vill ha förändring (till det bättre), ja då röstar man SD.

Fast SD röstar för datalagringen precis som de röstar övervägande moderat.

Visa signatur

RYZEN 7-3700X ,ASUS Crosshair VI HERO ,G.skill Ripjaws V Black 3600MHz 32GB ,Noctua NH-D15-SE-AM4 ,Samsung 960 EVO NVMe M.2 SSD 250GB , ASUS Geforce RTX 3080ti TUF Gaming ,Fractal Design Define R5 , Corsair RM850x 850W

Permalänk
Medlem

Lyssna på podcasten "svenska hackers", så inser ni nog att det inte är telia som bestämt att det ska datalagras...

edit: länk
http://t.sr.se/SAURiN

Permalänk
Medlem
Skrivet av kaya:

Innan EU hade vi två stora biltillverkar, 2 stora lastbilstillverkare, Ericsson var världsledande inom mobil och data, inom medicin så var vi även världsledande. Allt det har försvunnit sen vi gick med i EU så på vilket sätt har EU gynnat Sveriges företag?

Tror du att dessa tillverkare bara sålde på den svenska marknaden eller?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av kaya:

Innan EU hade vi två stora biltillverkar, 2 stora lastbilstillverkare, Ericsson var världsledande inom mobil och data, inom medicin så var vi även världsledande. Allt det har försvunnit sen vi gick med i EU så på vilket sätt har EU gynnat Sveriges företag?

Du tror inte det har med helt andra saker att göra som t.ex ekonomi?
Ericsson har aldrig varit världsledande inom mobil, de var (och är ännu) världens största tillverkare av utrustning för att bygga nätverk för mobil kommunikation, på mobilsidan var Nokia världsledande i över 1 decennium och se hur de gått för dem, medicin har vi varit duktiga på men inte ledande

Visa signatur

The problem in society today: Smart phones, stupid people.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kaya:

Innan EU hade vi två stora biltillverkar, 2 stora lastbilstillverkare, Ericsson var världsledande inom mobil och data, inom medicin så var vi även världsledande. Allt det har försvunnit sen vi gick med i EU så på vilket sätt har EU gynnat Sveriges företag?

Ja för det var helt och hållet EUs fel va? Det hade inte alls med konkurrenskraft och ekonomi att göra. Nope, enbart EUs fel.

Skulle också vilja påstå att "världsledande" är ett lite väl starkt ord att använda i detta sammanhanget.

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av matnojje:

För att det gynnar Sveriges företag och även oss när vi ska köpa varor från andra EU-länder eller om man vill jobba eller studera i de länderna.

Känns som att det är fler som kommer andra vägen, dvs jobbar här men med regler och löner från sina hemländer...

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd
Skrivet av anon244686:

Har nu bytt till Bahnhof, och har aldrig varit nöjdare i mitt liv.
Dö ut Telia snälla

Så du kör på Telias linor men vill att dom ska dö ut...Bra tänk där. Vill du skippa Telia kan du sluta använda internet helt och hållet.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Skuggan74:

Så du kör på Telias linor men vill att dom ska dö ut...Bra tänk där. Vill du skippa Telia kan du sluta använda internet helt och hållet.

Skickades från m.sweclockers.com

Om telia dukar under så kan nog skanova stå på egna ben.

Grymt skönt att va fri från telias tjänster.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Skuggan74:

Känns som att det är fler som kommer andra vägen, dvs jobbar här men med regler och löner från sina hemländer...

Skickades från m.sweclockers.com

Jag har iallafall flera svenska vänner som pluggar och jobbar i Storbritannien och Frankrike. Även en brittisk vän som jobbar i Sverige.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av kungen123:

Vadå i Sverige har vi "råd" att betala? Vi har inte råd att ge våra barn skolmat som kostar mer än 2.5:- per portion men vi har råd att betala. Har du råd att betala en ny tv till mig också? Rätt säker på att du har pengar till det så skickar betalningsinfo till dig i PM.

Bara för man har pengar ska man inte kasta iväg dem på allt man ser, har inte dina föräldrar lärt dig det? Om man vill ha förändring (till det bättre), ja då röstar man SD.

Snälla, gå till ett politiskt forum och sprid dina åsikter istället, eller ännu bättre, var tyst till efter valet

Visa signatur

The problem in society today: Smart phones, stupid people.