Vänta på 4K LCD/LED eller ta en Panasonic Plasma 65"?

Permalänk
Medlem

Om du tror att klippa och klistra sätter dig i bättre dager, så får du tro det.

Angående pengar och budget så var det DU som gav dig in på det, och jag försvarade mig. Jag nämnde det alltså inte utan vidare.

Skrivet av Jimmy:

Den stora skaran folk går bara till affären tittar på den TV som ser bäst ut på plats och köper den(inom sin ekonomis gränser såklart). Det låter som att du är en av dessa personer?.

Skrivet av Telepati:

Jag ska köpa ax900-65, har du råd med den lille vän?

Snacka inte om budget och annat, jag kan visa inlägg där jag mosar dig på den fronten. Du har ju fan inte råd med den fetaste plasman. Lägg ner

Min sammanfattning blir:

Hej, jag heter Jimmy, jag har köpt en hyfsad men ändå halvröten plasma, och är nyfiken på 4K. Men jag har inte sett något om ax900, alltså finns det inget. Så länge ingen annan visar mig något,l trots att det är jag som efterfrågar det, så blundar jag.

Jag kommer ändå inte ha råd, men jag vill att ni bevisar lite saker. Saker som jag vill veta. men det är ni som ska presentera det.

Och till min stora glädje, samt lite av eb garant, chefen har gått ut officiellt och sagt att det inte har riktigt så vass svärta som ZT, men då en bild är mer än den där j*vla svärtan, så anser de att ljusstrykan och detaljrikedome och annat gör bilden på ax900 bättre. Det bästa de har, det är där deras utvecklingen är idag. mer vet de inte. Exakt så sa han.

Stämmer detta, att den kan uppvisa en underbar bild, med alla dessa underbara finesser, HDMI 2.0,DP-port, Miracast, PaP, och massa annat, så köper jag den utan att blinka. Jag svär att du ska få en bild på kvittot upplagt här.

Men, om han sagt något som inte stämmer, så har han farit med osanning, och hans ord finns i text och filmat. Då kommer han få äta upp det, för man kan inte sitta och säga så, med den kompetensen han har, utan konsekvenser. Han är för mäktig för att bli drabbad, men hans produkter kommer bli det. Plus alla sociala medier med alla dessa freaks som väntar otåligt, de kommer nog flippa de med.

Kontentan blir att du kommer flabba, jag kommer köpa en 20' CRT och min Panasonic ska ges bort till bättre behövande. Det blir bojkott.

Jag älskar att han vågar sätta denna press på sig själv. Han har så mycket att vinna, men ack så mycket att förlora.

Jag tror han jämfört ax900 med zt i 765857969 antal timmar så han har nog på fötterna. Snart vet vi, i Sep kommer svaret.

Jimmy, jag vet att du är över honom, men när han säger att han vet att den generella uppfattningen är att plasma ger bättre bild, och att folk tror att Panasonic är ett plasma-bolag, men att han säger att deras mål var att med ny teknik ta det längre, bli bättre.

"however, vi är säkra på att vi kan överträffa detta med det nya vi har nu."

Han avslutar med att pga kunskapen och nya tekniker så är han glad över att många kommer förvånas över detta är det bästa Panasonic skapat.

Jimmy, varför sitter denna lilla obetydelselösa man, utan koll, utan insyn, och säger så? Han vill bara sälja. Det måste vara det.

När han säger att folket bakom de berömda plasmorna, nu jobbar med detta, så sitter den lögnhalsen och säger att..äsch. Jag hatar försäljare som är så provisions-kåta att de kan säga vad som helst.

En kommentar på tuben: "I hope the picture quality is as good as they say it is!"

Många delar den kommentaren. Så frågan är- har han, denna lilla okunniga nobody, rätt och vet vad han snackar om, eller är det så att Jimmy, presentation överflödig, vet mer och att 4k är överskattat (citat).

Jimmy eller en pengakåt, oinsatt promot-säljare, vem kommer få rätt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jimmy:

Ja, helt klart, inom 2-3 år så är standarden 4K, inom 5-10 år är det 8K.

Tvivlar på att 8k kommer att vara standard inom 10 år, om allt material sänds/säljs i ens 4k om 5 år skulle det vara mer eller mindre en revolution. Vi har börjat komma till gränsen där diminishing returns syns allt tydligare i den här branchen. Därför kommer viljan från konsumenterna att köpa den dyrare och *bättre* produkten att urholkas och därav långsammare produktutveckling. Förmodligen kommer 2010-talet att vara när display teknologin når stadiet *good enough* för normala konsumenter, lite som CPU utvecklingen på PC sidan sett ut sedan Intel släppte 1366 plattformen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av KalBumling:

Tvivlar på att 8k kommer att vara standard inom 10 år, om allt material sänds/säljs i ens 4k om 5 år skulle det vara mer eller mindre en revolution. Vi har börjat komma till gränsen där diminishing returns syns allt tydligare i den här branchen. Därför kommer viljan från konsumenterna att köpa den dyrare och *bättre* produkten att urholkas och därav långsammare produktutveckling. Förmodligen kommer 2010-talet att vara när display teknologin når stadiet *good enough* för normala konsumenter, lite som CPU utvecklingen på PC sidan sett ut sedan Intel släppte 1366 plattformen.

Medhåll. Bra talat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av KalBumling:

Tvivlar på att 8k kommer att vara standard inom 10 år, om allt material sänds/säljs i ens 4k om 5 år skulle det vara mer eller mindre en revolution. Vi har börjat komma till gränsen där diminishing returns syns allt tydligare i den här branchen. Därför kommer viljan från konsumenterna att köpa den dyrare och *bättre* produkten att urholkas och därav långsammare produktutveckling. Förmodligen kommer 2010-talet att vara när display teknologin når stadiet *good enough* för normala konsumenter, lite som CPU utvecklingen på PC sidan sett ut sedan Intel släppte 1366 plattformen.

Jag om vi pratar om själva mediet så håller jag med dig. I mitt påstående syftar jag dock till hårdvaran, d.v.s TV apparaterna. Även om inte 4K skulle göra jätte skillnad så kommer det ändå vara ett försäljningsargument som kommer gå hett och det är väll en av anledningarna till att Plasma lades ner då tekniken inte är lämplig för 4K.

Idag så är det förvånansvärt många som köra 720p/1080p i komprimerade format trotts att man vet att Blu-ray skiva ger märkbart bättre bild. Det finns till och med en och annan serie som man ser på DVDr. Så som sagt, rent media mässigt håller jag med i ditt påstående.

Angående 8K så var det enligt någon grand plan som jag läste någonstans, självklart ska man ta det med en nypa salt som med det mesta som inte inträffat än.

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jimmy:

Jag om vi pratar om själva mediet så håller jag med dig. I mitt påstående syftar jag dock till hårdvaran, d.v.s TV apparaterna.

Idag så är det förvånansvärt många som köra 720p/1080p i komprimerade format trotts att man vet att Blu-ray skiva ger märkbart bättre bild. Det finns till och med en och annan serie som man ser på DVDr.

Angående 8K så var det enligt någon grand plan som jag läste någonstans, självklart ska man ta det med en nypa salt som med det mesta som inte inträffat än.

Som en liten rolig input, pixlar är mycket men inte allt. Jag minns en pana, 42, med lägre än Pioneer, ganska mycket lägre har jag för mig, men Panan visade bättre bild. Jag minns det så väl, för det var då man/jag la märke till Panasonic och att Pioneer inte var så givna.

Lägg ingen vikt vid detta nu, för det jag skrev är inget av värde för dig.

Permalänk
Medlem

Jag minns även när DVI kom och då det betyder Digital Visual Interface så är det lätt att tro att det är en digital kabel.

Men det en del inte visste var att det fanns 3 DVI- DVI A-som är analog, DVI D-som är digital, och DVI I.

Jag vet själv folk som bytte från VGA till DVI A och tyckte bilden blev ruskigt bra.

Jimmy, har du grafikkort med HDMI?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Telepati:

Lägg ingen vikt vid detta nu, för det jag skrev är inget av värde för dig.

För en som inte riktigt hänger med, skulle du kunna förklara vad din poäng är med ovanstående diskussion (TLDR; typ) och hur nedlåtande kommentarer om personer som inte håller med dig stärker dina resonemang?

Visa signatur

"The more you learn, the more you realize how little you know."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Casgar:

För en som inte riktigt hänger med, skulle du kunna förklara vad din poäng är med ovanstående diskussion (TLDR; typ) och hur nedlåtande kommentarer om personer som inte håller med dig stärker dina resonemang?

Han har väl inte varit direkt hövlig mot mig, så jag anser att jag ger vad jag får.

Och tonen är kanske rå, men hjärtlig, inget att bry dig om.

Vad tror du ax900-65 kommer kosta?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Casgar:

För en som inte riktigt hänger med, skulle du kunna förklara vad din poäng är med ovanstående diskussion (TLDR; typ) och hur nedlåtande kommentarer om personer som inte håller med dig stärker dina resonemang?

Eh, hans nivå är så låg att det inte är lönt att bry sig om.

Förövrigt läste jag följande om Panasonics black room test av AX900

Citat:

We managed to confirm that the ZT60 used in this demo was operating with [Panel Brightness] set to “Low“, resulting in shallower blacks (roughly double the MLL compared with if [Panel Brightness] was “Mid“).

Skrattretande minst sagt.

Dessutom låter inte 50 graders viewing angle särskilt imponerande, visst för en LCD men inte för en Plasma. Sen ställer tydligen local dimming till det med svaga ljus sken runt ljus objekt på mörk bakgrund.

Låter allmänt som att de fortfarande har svårt att bryta LCD´s defekter. Däremot tror jag att den helt klart kommer bli en av de bättre LCD apparaterna och då folk inte längre har så mycket att välja på så kommer den troligen sälja ganska bra ändå.

Nu lägger jag ner denna tråden tills TVn verkligen kommit ut, ska bli intressant att se vad det verkligen blir av den.

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Telepati:

Han har väl inte varit direkt hövlig mot mig, så jag anser att jag ger vad jag får.

Och tonen är kanske rå, men hjärtlig, inget att bry dig om.

Vad tror du ax900-65 kommer kosta?

Jag bryr mig eftersom jag sitter på samma forum som du och Jimmy och vet att personangrepp och dylikt ökar risken för att en i övrigt sansad diskussion spårar ut totalt. Det är aldrig motiverat att ge igen med samma medel enligt mig, man sänker sig endast till sin motståndares nivå. Detta gäller alla.

För att svara på din fråga; MYCKET! Gissningsvis över 20 000, men skulle inte bli förvånad om den blir dyrare än 30 000.

Visa signatur

"The more you learn, the more you realize how little you know."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Casgar:

För att svara på din fråga; MYCKET! Gissningsvis över 20 000, men skulle inte bli förvånad om den blir dyrare än 30 000.

Mycket? Idag får du helt ruskiga prylar för mycket mindre pengar mot förr, då var den usel och svindyr. Alltså en 50 kunde kosta lätt 60-70. Få hade platt-tv förr. Inte så konstigt. Sen kom prisraset och då valde Pioneer att tacka för sig. Deras 50 låg väl på ca 40, tror jag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Telepati:

Mycket? Idag får du helt ruskiga prylar för mycket mindre pengar mot förr, då var den usel och svindyr. Alltså en 50 kunde kosta lätt 60-70. Få hade platt-tv förr. Inte så konstigt. Sen kom prisraset och då valde Pioneer att tacka för sig. Deras 50 låg väl på ca 40, tror jag.

Om dom lade ner för att dom inte längre kunde hålla höga priser, efter prisras, så tycker jag att det stinker lite väl mycket kärringsvett om dom.

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 390!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lifooz:

Om dom lade ner för att dom inte längre kunde hålla höga priser, efter prisras, så tycker jag att det stinker lite väl mycket kärringsvett om dom.

Ska Pioneer sänka sig till andras nivå, för att marknaden vill det? Prisraset gällde ju hela branschen, och den bäste vägrade kosta lika mycket som en, eller nästan lika, som en som var mycket sämre.

Men du tyckte de skulle horat sig och lagt sig bredvid low-life-märken och inte fått valuta för sin unika teknologi?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Telepati:

Ska Pioneer sänka sig till andras nivå, för att marknaden vill det? Prisraset gällde ju hela branschen, och den bäste vägrade kosta lika mycket som en, eller nästan lika, som en som var mycket sämre.

Men du tyckte de skulle horat sig och lagt sig bredvid low-life-märken och inte fått valuta för sin unika teknologi?

Nu i efterhand kan jag erkänna att jag inte tänkte så långt.:P
Men åandra sidan så kunde dom fortsatt med sina priser, men kanske kickat en hög personer som satte ihop apparaterna, och därmed producerat i mindre skala för dom som ändå ville köpa. Fast då hade det väl inte burit runt ändå. Så hur dom än hade gjort, så hade det inte gått som det skulle iallafall.

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 390!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lifooz:

Nu i efterhand kan jag erkänna att jag inte tänkte så långt.:P
Men åandra sidan så kunde dom fortsatt med sina priser, men kanske kickat en hög personer som satte ihop apparaterna, och därmed producerat i mindre skala för dom som ändå ville köpa. Fast då hade det väl inte burit runt ändå. Så hur dom än hade gjort, så hade det inte gått som det skulle iallafall.

Jag har för mig att de sa åt återförsäljare att de inte fick sänka, och om de sänkte så fick de inte sälja. Något sådant.

Det var liksom inte klädsamt att se Pioneers mäktiga skärmar kosta som en svettig Philips.

Om jag inte minns helt fel så såldes ingen Pioneer i raset, utan det var då de försvann. Plasmorna gick ner 15-25000 på 1 år. Sony har jag för mig drog in några modeller också. Sjukt, och jag minns inte varför de rasade.

Hade Pioneer fortsatt hade de tappat sin klass, man såg nästan aldrig en sådan hos folk, den stack ut. Och de vände ju sig till en viss krets, så tack vare sin sorti så pratar man om dem än idag, som herren på täppan. Inte horan på tippen

50' låg på runt 100 loppor och det fanns nog ingen 42' under 45000 där ett tag. Härliga tider, 4000 skärmar såldes de första åren. CRT var ju fortfarande bäst, det tog några år innan plasman gick om.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Telepati:

Mycket? Idag får du helt ruskiga prylar för mycket mindre pengar mot förr, då var den usel och svindyr. Alltså en 50 kunde kosta lätt 60-70. Få hade platt-tv förr. Inte så konstigt. Sen kom prisraset och då valde Pioneer att tacka för sig. Deras 50 låg väl på ca 40, tror jag.

Spårar du ur med flit? Att jag tycker 20-30 000kr är mycket pengar har väl inget att göra med vad tillverkarnas toppmodeller kostade för några år sedan?

Visa signatur

"The more you learn, the more you realize how little you know."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Telepati:

Jag har för mig att de sa åt återförsäljare att de inte fick sänka, och om de sänkte så fick de inte sälja. Något sådant.

Det var liksom inte klädsamt att se Pioneers mäktiga skärmar kosta som en svettig Philips.

Om jag inte minns helt fel så såldes ingen Pioneer i raset, utan det var då de försvann. Plasmorna gick ner 15-25000 på 1 år. Sony har jag för mig drog in några modeller också. Sjukt, och jag minns inte varför de rasade.

Hade Pioneer fortsatt hade de tappat sin klass, man såg nästan aldrig en sådan hos folk, den stack ut. Och de vände ju sig till en viss krets, så tack vare sin sorti så pratar man om dem än idag, som herren på täppan. Inte horan på tippen

50' låg på runt 100 loppor och det fanns nog ingen 42' under 45000 där ett tag. Härliga tider, 4000 skärmar såldes de första åren. CRT var ju fortfarande bäst, det tog några år innan plasman gick om.

Nej precis, det var det enda smarta drag Pioneer kunde göra för att förvissa sig om att slippa hamna i lågpristräsket.
Hah, ouff nej precis. Dock är det synd att Philips tillverkar så mycket billigt krafs. Jag minns deras CRT. Dom var verkligen klockrena.
Dock så lär dom ju lagt lite krut på denna tv. Vad tycker vi om den föressten?
Sen skall ju den där AX900 eller va den heter komma också från Panasonic. Frågan är dock om dom fått bort plastfilmseffekten.
För jag kan tänka mig att det är den som jag och Jimmy stör oss på. Kolla noga på dom vita områdena här i Sweclockers på din monitor.
Då kommer du se att allt inte är kristallvitt det är som om en "hinna" ligger på skärmen. Det är den som jag vill ha bort innan jag köper någon mer TV som inte är Plasma. För den som inte tänker på det så är det lungt, men jag stör mig något sjukt på det.

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 390!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Casgar:

Spårar du ur med flit? Att jag tycker 20-30 000kr är mycket pengar har väl inget att göra med vad tillverkarnas toppmodeller kostade för några år sedan?

Jo, i relation till vad man innan fått betala sett till prestanda, och jämför det med idag, så är det inte mycket ur den aspekten.

Ur den privatekonomiska aspekten så är 30 loppor en piss i havet för en grym skärm. Men att betala 48 för en 42' 840x480 var mindre kul.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Telepati:

Jo, i relation till vad man innan fått betala sett till prestanda, och jämför det med idag, så är det inte mycket ur den aspekten.

Ur den privatekonomiska aspekten så är 30 loppor en piss i havet för en grym skärm. Men att betala 48 för en 42' 840x480 var mindre kul.

Citat:

Casgar: Jag tycker att 20-30 000kr är mycket pengar för en TV.
Telepati: Nej, för toppmodellerna kostade mycket mer för några år sedan.

Wut?

Att din privatekonomi är bättre än min förändrar inte var min smärtgräns går. Sen vad en TV kostade och presterade för några år sedan är fullkomligt irrelevant om jag ska köpa en TV idag.

Visa signatur

"The more you learn, the more you realize how little you know."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Casgar:

Wut?

Att din privatekonomi är bättre än min förändrar inte var min smärtgräns går. Sen vad en TV kostade och presterade för några år sedan är fullkomligt irrelevant om jag ska köpa en TV idag.

Jag frågade vad du trodde den skulle kosta, och du sa en summa och att det var mycket. Kan jag inte då få säga att jag inte tycker det, och samtidigt motivera varför jag är av den åsikten? Jag har inte nekat dig din åsikt, eller sagt att alla borde ha råd, utan det jag sa var att jag inte delade din syn på saken.

Permalänk
Medlem

Hej. Jag köpte en Panasonic vt65 plasma i oktober förra året och är helnöjd med den. Fantastisk bild kan varmt rekommendera den.