Permalänk
Medlem

Problem med tangentbord.

Har försökt söka mig till problemet då det finns hur många trådar om olika problem med tangentbord men hittar ingen som haft detta.

Det är inte att det är engelska för å och ä funkar fint.
Däremot när jag ska skriva följande tecken blir det fel:
p = *
ö = -
- = +
0 = /

Någon som har en aning om varför?
Kopplar jag däremot in ett externt tangentbord funkar det utan problem.
Sen det konstigaste av allt. När jag loggar in *å datorn har jag p i mitt lösenord och då funkar det!? Men när jag väl är inloggad så funkar det inte.

Permalänk
Medlem

Om du har en bärbar dator eller ett mindre tangentbord med en "Fn"-knapp så har du troligtvis lyckats låsa tangentbordet i det läget. På de tangenter du har problem med, är den symbol som dyker upp när du trycker på tangenten också synlig på tangenten? Exempelvis, på tangenten där "Ö" är tryckt, finns det också ett "-"-tecken tryckt på den?

Visa signatur

Citera eller nämn gärna mig (@ToJa92) om du svarar på något jag skrivit.
Uppskattar du eller blir hjälpt av ett inlägg jag skrivit är jag tacksam om du gillar det.

Permalänk
Medlem

Vad har du för tangentbord då?

Jag gissar att numlock är aktiverat och numpad är ingen egen fysik del utan delar plats med nämnda knappar bland annat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ToJa92:

Om du har en bärbar dator eller ett mindre tangentbord med en "Fn"-knapp så har du troligtvis lyckats låsa tangentbordet i det läget. På de tangenter du har problem med, är den symbol som dyker upp när du trycker på tangenten också synlig på tangenten? Exempelvis, på tangenten där "Ö" är tryckt, finns det också ett "-"-tecken tryckt på den?

Fn har jag. Däremot så finns det inget "-" på "ö" tangenten.

Skrivet av dabman:

Vad har du för tangentbord då?

Jag gissar att numlock är aktiverat och numpad är ingen egen fysik del utan delar plats med nämnda knappar bland annat.

Datorn är en Asus Vivobook s301l så ingen egen numpad.

Permalänk
Medlem

Ahh FN var problemet. När jag håller inne FN så funkar det att skriva bokstäverna. Hur låser jag upp det?

Permalänk
Medlem

FN + numlock ?

Tydligen saknar din dator även numlock knappen, men du kan fortfarande slå på den.
Såg denna lösning och är säkert så du slog på det först också:

Citat:

Simple:
+ use the notebook with an external keyboard
+ turn on NUM LOCK on the external keyboard
+ shut the notebook down (or sleep or hibernate) with NUM LOCK left on
+ turn the notebook back on without the external keyboard
Now you magically got an * instead of a p and so on...
Nice trick ASUS played on us, huh!

Permalänk
Medlem

Ja det löste sig. Tack som fan!