Tips på kul saker att hosta?

Permalänk

Tips på kul saker att hosta?

Har ett i-landsproblem idag då jag ev får ännu en Intel Nuc över och idag kör jag på min gamla intel nuc en teamspeak 3 server, påväg att sätta upp en counter-strike 1.6 (nyfunnen nostalgi), kör plex och unified remote. Undrar nu vad mer finns där som kan vara kul och praktisk att slänga upp på den? Call Of Duty 4, irc, minecraft? alla förslag och ironiska kommentarer är välkomna

Visa signatur

All right chums, time's up, let's do this...LEEROOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOY JEEEEEEENKIIIIIIIIIIIIIIINS!!!!

The Najntis podcast

Permalänk
Medlem

https://www.youtube.com/watch?v=1dgbyrD1Yw8

Strawberry Cough...

Kul att hosta... host host..

Visa signatur

Ny signatur!

Permalänk

Ja det sköter ju redan youtube om...

Skrivet av DanTheManSwe:

https://www.youtube.com/watch?v=1dgbyrD1Yw8

Strawberry Cough...

Kul att hosta... host host..

Visa signatur

All right chums, time's up, let's do this...LEEROOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOY JEEEEEEENKIIIIIIIIIIIIIIINS!!!!

The Najntis podcast

Permalänk
Medlem

Mail,DNS,AD,Proxy, är några exempel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av PlawsWorth:

Tips på kul saker att hosta?

*host*

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Fd. "Redbull" här på forumet.

Permalänk
Medlem

FTP, VPN?

Permalänk
Skrivet av Danne:

Mail,DNS,AD,Proxy, är några exempel.

Skrivet av Fuusko:

FTP, VPN?

kör allt detta redan på min synology nas server

Visa signatur

All right chums, time's up, let's do this...LEEROOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOY JEEEEEEENKIIIIIIIIIIIIIIINS!!!!

The Najntis podcast

Permalänk
Medlem

Hosta swipnet

Permalänk
Medlem
Skrivet av PlawsWorth:

kör allt detta redan på min synology nas server

Har Synology stöd för AD, DNS, Mail?

Permalänk

jepp

Skrivet av Danne:

Har Synology stöd för AD, DNS, Mail?

Visa signatur

All right chums, time's up, let's do this...LEEROOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOY JEEEEEEENKIIIIIIIIIIIIIIINS!!!!

The Najntis podcast

Permalänk
Medlem
Skrivet av PlawsWorth:

Det var något nytt att man kan drifta en domän ifrån en synology
Stödjer allt som en win server gör då antar jag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av PlawsWorth:

Jag tror inte du vet vad du pratar om ...

Visa signatur

Fd. "Redbull" här på forumet.

Permalänk
Skrivet av Mikaelb:

Jag tror inte du vet vad du pratar om ...

https://www.synology.com/sv-se/dsm/5.0/all_in_one_server - allmänt
https://www.synology.com/en-us/knowledgebase/tutorials/469 - ad
https://www.youtube.com/watch?v=49ZfAKILfLc - ad
https://www.synology.com/sv-se/dsm/app_packages/DNSServer - dns
https://www.synology.com/en-us/knowledgebase/tutorials/448- mail

...sen har vi ju vpn, cloud storage, printer server, webb osv (https://www.synology.com/sv-se/dsm/5.0)

Visa signatur

All right chums, time's up, let's do this...LEEROOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOY JEEEEEEENKIIIIIIIIIIIIIIINS!!!!

The Najntis podcast

Permalänk
Medlem

Känns som om det talas om 2 olika saker här. Det där ser ut som klient.
Dvs fel ämne på tråden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Danne:

Känns som om det talas om 2 olika saker här. Det där ser ut som klient.
Dvs fel ämne på tråden.

Kollade snabbt alla utom youtubevideon och alla verkar handla om tjänster och därmed bör det stämma väl med ämnet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av aluser:

Kollade snabbt alla utom youtubevideon och alla verkar handla om tjänster och därmed bör det stämma väl med ämnet.

Oki doki, Kanske bara jag som tolkar ordet "hosting" annorlunda då

Permalänk
Medlem

Du har fortfarande inte visat någon länk där det körs ett AD.

korrigering
Visa signatur

Fd. "Redbull" här på forumet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mikaelb:

Du har fortfarande inte visat någon länk där det körs ett AD.

https://www.synology.com/en-global/dsm/app_packages/Directory...

Visa signatur

.: Learn the system, Play the system, Break the system :.

Permalänk
Medlem

Jag klistrar in lite text från Wikipedia för att förtydliga vad AD står för, det står inte Directory, då skulle det stå D. Bara för att du kör en katalogtjänst som pratar LDAP betyder det inte att det är samma som att köra ett Active Directory.

Skrivet av Wikipedia:

Active Directory, AD, är en katalogtjänst från Microsoft som innehåller information om olika resurser i en domän (nätverk) till exempel, datorer, skrivare och användare. Dessa klassificeras som objekt och kan hanteras samt skyddas i den egna domänen.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Active_Directory

Visa signatur

Fd. "Redbull" här på forumet.

Permalänk
Medlem

En tor-nod.

Visa signatur

Chassi: DAN A4 | MB: ASUS VI Impact | GPU: Titan X | CPU: 4770K | RAM: 2x8GB Corsair Vengeance | SSD: Samsung 830 512GB | Skärm: ASUS Swift IPS

Permalänk
Medlem
Skrivet av xinux:

En tor-nod.

Med exklusivt innehåll i form av nynazistiskt, barnporr, vapen och droger?

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Medlem
Skrivet av trickysaer:

Med exklusivt innehåll i form av nynazistiskt, barnporr, vapen och droger?

Bara för att det förekommer betyder det ju inte att allt är sånt. Det finns ju även lagligt material på TOR-nätverk.

Visa signatur

CPU: AMD R7 5800x | RAM: Corsair Vengeance lpx 3200 Mhz 32 GB DDR4 | Moderkort: Asus ROG strix B550 F Gaming | GPU: Gainward GeForce GTX 1080 Phoenix GLH edition | PSU: Corsair RM750X | Kylare: Noctua NH-u14s | Fläktar: Corsair ML120 PRO, 120mm | Chassi: Fractal design Define S | OS: Windows 10 | SSD: Samsung 860 EVO 500 GB |

Permalänk
Medlem

Trackmania nations forever server ?
gratis på steam ^
Halflife deathmatch & svencoop 4,0 server kanske ?
(om du har steam och halflife^)

Visa signatur

Ryzen 5 5600, MSI B450 Tomahawk Max, 2x8 gb kingston reaper 3200 mhz Gigabyte GTX 1660 Super OC och nätagg be quiet 700w SSD: 120 gb pny cs 900, Kingston Fury 1 tb, wd blue ssd 500gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av trickysaer:

Med exklusivt innehåll i form av nynazistiskt, barnporr, vapen och droger?

Vad är det du försöker få säga? Att det är dåligt att folk har tillgång till ett fritt, oövervakat internet, där de kan framföra sina åsikter utan att bli avrättade?
Nu har inte jag heller sympati för till exempel vapenhandlare, däremot tycker jag inte man ska lumpa personer som Edward Snowden i samma kategori.
Tycker du det skulle vart bättre om Edward Snowden blev 'bortplockad' av staten innan han kunde läcka mer information?

TS: En annan sak som kan vara bra att hosta är en ssh-tunnel. Praktiskt att kunna koppla upp sig till när man kopplar upp sig någonstans med brandvägg.

Visa signatur

Chassi: DAN A4 | MB: ASUS VI Impact | GPU: Titan X | CPU: 4770K | RAM: 2x8GB Corsair Vengeance | SSD: Samsung 830 512GB | Skärm: ASUS Swift IPS

Permalänk
Medlem
Skrivet av xinux:

En tor-nod.

Rekommenderar INTE att hosta något som har med tor på ditt hemma internet. Det kan och mest troligt vill orsaka problem.
Har en relativt lång lista på historier som hände när jag hostade sist. Totalt i ca 6 månad. Många många många sidor man är bannade från nu....

Vill man hosta något som har med tor att göra så gör man inte det från samma lina man kollar mailen på.

Visa signatur

Maximus X Hero - 8700k @5.1GHz - H115i - 32GB LPX@3466MHz - MSI 980Ti Gaming - EVGA SuperNova 750 G2 - Asus vg248qe - FD R5

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xyze:

Bara för att det förekommer betyder det ju inte att allt är sånt. Det finns ju även lagligt material på TOR-nätverk.

Antagligen, men hur många är dessa? En promille?

Skrivet av xinux:

Vad är det du försöker få säga? Att det är dåligt att folk har tillgång till ett fritt, oövervakat internet, där de kan framföra sina åsikter utan att bli avrättade?
Nu har inte jag heller sympati för till exempel vapenhandlare, däremot tycker jag inte man ska lumpa personer som Edward Snowden i samma kategori.
Tycker du det skulle vart bättre om Edward Snowden blev 'bortplockad' av staten innan han kunde läcka mer information?

TS: En annan sak som kan vara bra att hosta är en ssh-tunnel. Praktiskt att kunna koppla upp sig till när man kopplar upp sig någonstans med brandvägg.

Ja, om uppsåtet är att begå illegala handlingar. Det du pratar om är en otroligt liten del av TOR, sådant tycker jag absolut är bra men det kan knappast vara någon större del som ägnar sig åt lagliga saker bakom TOR även om de så klart finns. Har scrollat lite hos en kompis bland TOR och det var för mig rätt skrämmande saker som fanns tillgänliga där. Jag tror mer på en pushning av att generellt minska övervakningen än att gömma sig bakom TOR.

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Medlem
Skrivet av trickysaer:

Ja, om uppsåtet är att begå illegala handlingar. Det du pratar om är en otroligt liten del av TOR, sådant tycker jag absolut är bra men det kan knappast vara någon större del som ägnar sig åt lagliga saker bakom TOR även om de så klart finns. Har scrollat lite hos en kompis bland TOR och det var för mig rätt skrämmande saker som fanns tillgänliga där. Jag tror mer på en pushning av att generellt minska övervakningen än att gömma sig bakom TOR.

Det finns 'skrämmande' sidor både i och utanför tor, skillnaden är att på tor behöver de inte gömma sig. Att läsa igenom rubrikerna på the hidden wiki säger väldigt lite om vad som händer på tor i allmänhet.
Så länge ett nätverk kan övervakas är ingen säker från övervakning, och folk vågar då kanske inte skriva vad de tycker. Till exempel om man bor någonstans där det är dödsstraff på att vara homosexuell, eller uttrycka politiska åsikter som inte stämmer överens med staten. En 'pushning av att generellt minska övervakningen' känns inte riktigt realistiskt i ett sådant land.

Skrivet av Elghinnarisa:

Rekommenderar INTE att hosta något som har med tor på ditt hemma internet. Det kan och mest troligt vill orsaka problem.
Har en relativt lång lista på historier som hände när jag hostade sist. Totalt i ca 6 månad. Många många många sidor man är bannade från nu....

Vill man hosta något som har med tor att göra så gör man inte det från samma lina man kollar mailen på.

Intressant! Hände något utöver att du vart bannad från sidorna?

Visa signatur

Chassi: DAN A4 | MB: ASUS VI Impact | GPU: Titan X | CPU: 4770K | RAM: 2x8GB Corsair Vengeance | SSD: Samsung 830 512GB | Skärm: ASUS Swift IPS

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mikaelb:

Jag klistrar in lite text från Wikipedia för att förtydliga vad AD står för, det står inte Directory, då skulle det stå D. Bara för att du kör en katalogtjänst som pratar LDAP betyder det inte att det är samma som att köra ett Active Directory.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Active_Directory

Då har ju inget stöd för AD mer än MS egna produkter. AD används ofta (felaktigt om man ska vara ord-diktator) för att beskriva en centraliserad kontohantering.

Visa signatur

.: Learn the system, Play the system, Break the system :.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mr_Lazy:

Då har ju inget stöd för AD mer än MS egna produkter. AD används ofta (felaktigt om man ska vara ord-diktator) för att beskriva en centraliserad kontohantering.

Jag har åkt på den där minan flera gånger. AD som i active directory och LDAP (tror jag de heter) är båda centraliserade kontohanterare eller hur är de egentligen?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Gaming: Asus P8P67, Intel i5-2500k, Asus 7970 DCII, 8gb ram, 300gb velociraptor
Server: Asus Rampage II, Intel i7-980x, 6970 ref, 30gb ram, SASUC8I + 8st 2tb diskar + 1st 128gb SSD