Gummiring föll ur datorn efter kylarbyte, någon som vet varifrån?

Permalänk
Medlem

Gummiring föll ur datorn efter kylarbyte, någon som vet varifrån?

Hellu!

Bytte kylare på min dator igår. Råkade då tappa en mutter och var tvungen att tippa datorn fram och tillbaka tills den åkte ut. Men då trillade även den här lilla gummiringen ut. Den är 10x5mm

§3.1 i reglerna/otydlig trådrubrik
Permalänk
Hedersmedlem

Hej och välkommen hit! Som alla nya medlemmar ber jag dig läsa våra regler och för den här tråden speciellt §3.1:

Citat:

§ 3.1 Trådrubriker ska tydligt visa vad tråden handlar om.

Jag har förtydligat din trådrubrik denna gången, men tänk på detta i fortsättningen.

Fixade även till din bildlänk eftersom du valt fel länk från tinypic.

*Trådrubrik redigerad*

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem

Ok! Trodde jag var tydlig=)

Verkar dock som bilden inte vill visas. Kanske jag som inte fattar hur jag lägger upp den. Klippte in URL men funkar inte. Här kommer den igen. Kanske den funkar nu. http://sv.tinypic.com/view.php?pic=1z57rlf&s=8#.VAHQcPl_uTl

Permalänk
Medlem

Ser ut att vara någon form av vibrationsdämpare till hårddiskvagga.

Vad har du för chassi ?

Visa signatur

"When elephants fight, it is the grass that suffers"

Permalänk

Tippar på en gummibussning för en hårddiskvagga..

Permalänk
Medlem

Ser ut att vara till att dämpa vibrationerna från hårddiskarna.

Visa signatur

.::i5 4670K::. .::ASUS GTX 760::. .::ASUS Z87::. .::Corsair CX 750M::. .::Corsair VENGEANCE 8GB::.

Permalänk
Medlem

Det är förmodligen en gummibussning till hårddiskvaggorna.

Visa signatur

Define R4 | Asus z97-Pro Gamer| 4790K ~ 4.6Ghz | Gainward 1080 Phoenix | Corsair Vengeance 2x8GB 1600MHz | Phanteks PH-TC14PE | EVGA SuperNova G2 750W | Samsung 850 Evo 256gb

Permalänk
Medlem

antingen bussning till vagga, eller kabelgenomföring, hur som helst, ingen fara

// LZ

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Pigall:

Ok! Trodde jag var tydlig=)

Verkar dock som bilden inte vill visas. Kanske jag som inte fattar hur jag lägger upp den. Klippte in URL men funkar inte. Här kommer den igen. Kanske den funkar nu. http://sv.tinypic.com/view.php?pic=1z57rlf&s=8#.VAHQcPl_uTl

Det tog några försök innan jag fattade vad som var fel, men nu syns den väl? Du ska använda IMG-länken från tinypic i forumet.

Menar du att "Gummiring" skulle beskriva särskilt väl vad du vill ha hjälp med om du jämför med min ändring "Gummiring föll ur datorn efter kylarbyte, någon som vet varifrån?"? Tydliga trådrubriker är viktigt för att andra medlemmar ska vilja klicka in i tråden och kanske hjälpa dig.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Pigall:

Hellu!

Bytte kylare på min dator igår. Råkade då tappa en mutter och var tvungen att tippa datorn fram och tillbaka tills den åkte ut. Men då trillade även den här lilla gummiringen ut. Den är 10x5mm

http://i57.tinypic.com/1z57rlf.jpg

Som tidigare personer har skrivit så verkar det vara en vibrationsdämpandebussning för montering av hårddiskar i dess vaggor. Är inte direkt något att oroa sig för om du nu inte är i starkt behov av just den vaggan. Dessa ringar brukar ibland lossna vid montering av hårddiskar pga. att de inte tål så mycket styrka som det ibland blir vid montering av hårddiskar.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Medlem

Den kommer säkert ifrån utlandet...
Svaret ovan var ungefär lika informativt som faktan du gav oss.

Men, för att försöka hjälpa till ändå, det skulle kunna vara en vibrationsdämpare som sitter i en hårddiskbur. Hade den varit större till storleken så hade jag snarare sagt att det kunde varit monterat i moderkortsplåten, för att förhindra skador på kablar som löper genom moderkortsplåten, men det skulle ju kunna vara till frontpanelsanslutningar, exempelvis, men då borde den rimligen hängt kvar på en kabel/bunt.

Lycka till med detektivarbetet.

Visa signatur

XFX 500W, ASUS P5K-E/WIFI-AP, E6600@3,0GHz, Corsair PC6400 XMS2 XTREME 3GB, XFX HD7870
"Elementet är helt orelevant, ta i chassiet. Det är chassiet och delarna i som du vill ha samma laddning som, för jag antar att du inte ska bygga element? " - elklazor 2014

Permalänk
Medlem

Ok! tack för snabbt svar. Det är en färdig byggd dator från Inet. Taurus R2 Miditower heter chassit. Får väl ta ut hårdiskarna och kolla om jag kan se vad den ska vara. Men nu när jag ändå har er uppmärksamhet är det normal med cpu toppar på 75c när jag spelar. Ligger dock på 55-60 i medel temp i HWinfo. BF 4 ultra inställningar.

Edit: Har satt dit en Cooler Master Hyper 212 EVO

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Pigall:

Ok! tack för snabbt svar. Det är en färdig byggd dator från Inet. Taurus R2 Miditower heter chassit. Får väl ta ut hårdiskarna och kolla om jag kan se vad den ska vara. Men nu när jag ändå har er uppmärksamhet är det normal med cpu toppar på 75c när jag spelar. Ligger dock på 55-60 i medel temp i HWinfo. BF 4 ultra inställningar.

Kör du med Intels egna kylare? Om så inte direkt. Om du kör med en tredjepartskylare (tex. från Noctua eller Corsair) så är det lite mer oroande. Dock ska man vara medveten om att har man tex. en Haswell processor så går dessa varmt pga. den budgetlösning Intel gör med under IHS skölden där man lagt värdelös kylpasta ist för att ha lött fast IHS skölden som tex. på Sandy bridge. Detta gör att tempsen skjuter iväg något.

*Edit* Såg att du hade satt dit en EVO. Hmm.. Är nog egentligen normalt om du kör med en Haswellprocessor. De går varma.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Medlem

@Multiman. Din beskrivning på rubriken var något vassare än min

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pigall:

@Multiman. Din beskrivning på rubriken var något vassare än min

Andvänd funktionen 'citera' så vet folk att du har svarat dom.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pigall:

Ok! tack för snabbt svar. Det är en färdig byggd dator från Inet. Taurus R2 Miditower heter chassit. Får väl ta ut hårdiskarna och kolla om jag kan se vad den ska vara. Men nu när jag ändå har er uppmärksamhet är det normal med cpu toppar på 75c när jag spelar. Ligger dock på 55-60 i medel temp i HWinfo. BF 4 ultra inställningar.

Edit: Har satt dit en Cooler Master Hyper 212 EVO

Ja det låter inte farligt högt iaf. Vad är det för CPU? Monterade du dit kylaren?

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av simon253:

Ja det låter inte farligt högt iaf. Vad är det för CPU? Monterade du dit kylaren?

Har en i7 4790. Satte dit kylaren igår. Första gången jag byter en sådan själv. Läste en massa och kollade ytube innan jag bytte. Efter första bytet var jag inte riktigt nöjd då kom jag upp 78c. Tog bort den igen och la mindre pasta och då sjönk tempen lite mer. Men med Intels egna kylare kom jag upp toppar som 90c. Satte först dit en 140mm fläkt där bak vilket gjorde 5c skillnad. Så jag får väl vara nöjd med den sänkningen som jag fått av den nya kylaren kanske.

Permalänk
Medlem

Nej men eftersom ingen annan har svarat så är det väl en gummidistans till en hdd-vagga?

Visa signatur

R5 3600 | 5700 xt | XPG SPECTRIX 3200MHz 16GB | B450i Aorus Pro WIFI | Corsair SF750v2 | Evolv Shift Air |
Galleri: Aether | Chandra

-=CITERA FÖR SVAR=-