Intel Core i7-5960X, i7-5930K och i7-5820K – familjen Haswell-E

Permalänk
Medlem

Blir en 5960X, Asus X99 WS och 64GB DDR4 till arbetsdatorn. Brukar jobba på datorn i signaturen (jobbat 90% hemifrån) men eftersom jag skaffat mig kontor i stan där jag sitter några dagar i veckan behöver jag en ny jobbdator. Nu ska jag bara övertala min företagspartner att det är en nödvändig utgift för företaget

Visa signatur

Joined the dark side in 2024. (PC till Mac)

Permalänk
Medlem

Min 3570K får tydligen leva vidare... inga större skillnader för min del, behöver vassare grafikkort eller börja använda datorn till regelbunda tyngre beräkningar för att hitta nån anledning

Sen att jag får en högre stabil klock jämnar ut det ännu mer, nåja, fin läsning var det ändå !

Visa signatur
Permalänk
Entusiast
Skrivet av Campaigner:

En jäkla massa processorer i testen men jag vill se Core 2 Duo E8400. Vet att den ligger dåligt till men slår den Pentium G3220 tro?

Nope, Pentiumen är en hel del snabbare.
Enligt Geekbench så presterar G3220 46% bättre i enkeltrådad prestanda än E8400 och lägger man också till att G3258 kan överklockas till 4.5GHz och över så blir ju E8400 totalt bortblåst

Skulle nog rekommendera en G3258 till dig, skulle ge dig ett rejält upplyft i prestanda för en liten summa även om du bara har ett GTX 570.

Geekbench: http://browser.primatelabs.com/processor-benchmarks

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Medlem

Ni som har mer koll Hur står sig min i7 950 mot Intel Core i7-5820K ?

Permalänk
Medlem

[quote=Alling;14830493
Nej, det man vill veta är hur stor skillnaden i spelprestanda är mellan olika CPU:er. Det får man inte veta om grafikkortet flaskar. Därför testar man alltid CPU:er i låg upplösning och låga detaljnivåer.[/quote]

Får jag fråga varför? Det är väl ändå de testen som på bästa sätt speglar hur produkten kommer användas som borde visas? Hur många känner du som spelar spel i 640x480 low..... Att testa dagens highend prollar i spel är förövrigt väldigt överskattar och behövs egentligen inte i nutiden

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Gammal men bra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Legopappa:

om man gör mer än gama på en Core i7-5960X är det fortfarande dårskap?
som photoshoppande redigera cykel/semester video?

Nej, finns många användningsområden för Haswell-E. Riktigt mysiga processorer.

Kan ju inte påstå att det inte kliar i fingrarna. Hade hoppats på att 5820K skulle vara lite vassare, men den blir ju besegrad av 4790K i spel. Ser kanske annorlunda ut när dessa överklockas, men vill inte ha en processor som drar lika mycket ström som ett highend grafikkort.

Sitter fortfarande på en Phenom 2 1100T som jag köpte 2011. Spelar egentligen bara lite Civ4 och Civ5 nu och det funkar fortfarande utmärkt. Kan spela det mesta med relativt höga inställningar. Bioshock Infinite flöt på bra, AC Black Flag flöt på bra, Far Cry 3 flöt på bra, ett MMO jag spelade ett tag flöt på bra osv.

Nej, lägger hellre slantarna på motorcykeln jag tänkte köpa nästa vår. Brum-brum.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Layon:

Ett CPU-test där man testar med 3 grafikkort utav rang hade varit trevligt då man får se skillnader i hög upplösning utan att grafikdelen flaskar för mycket.

bort

Visa signatur

FD refine S Msi x99s sli plus 5930k@4400mhz NH-D14 Asus GTX 980 Strix SLI 16gb gskill ripjaws ddr4 3ghz Os Samsung 950 pro 512gb NVME Spel samsung 840/850 evo/pro Win 10 Pro Corsair Ax850 Gold Asus PG278Q Rog Swift

Permalänk
Medlem
Skrivet av moztech:

Kan ju inte påstå att det inte kliar i fingrarna. Hade hoppats på att 5820K skulle vara lite vassare, men den blir ju besegrad av 4790K i spel.

Det beror ju på att 4790K har mycket högre klockfrekvens från fabrik. OC vs OC så blir det en annan femma, 5820K verkar ju gå att överklocka nästan lika lika högt.

Sen tycker jag att det var en bra lansering. Det finns faktiskt en bra anledning att köpa 5960x till skillnad från 4960x och 3960x. Trevligt att den klockade nästan lika högt som 4690K trots dubbla antalet kärnor och Hyperthreading.

5820K är faktiskt ganska prisvärd för high-end gaming. Om man snålar lite och köper "billigt" moderkort och "billiga" minnen så blir det inte så farligt dyrt.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Bästa trådstarten någonsin.

Asus Zenbook UX430: 8550U, MX150, 16 GiB, 1 TB

Permalänk
Medlem

Köpte ju "precis" ett asus z97-a och en i5a 4690k prolle för gaming. Ser inte ut som den blivit gammal över en natt pg a dessa processorerna. Står sig bra till det jag vill göra!! Och 4 trådar används sällan optimalt/fullt ut i spel idag vad jag förstått så den lär ju hänga med ett tag!!! Men det var kul att ha nyast processor i en kvart åtminstone!!

Visa signatur

För närvarande dator"fri". Sparar till nytt :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Monarchy:

Ni som har mer koll Hur står sig min i7 950 mot Intel Core i7-5820K ?

i7 950 presterar jämt med i7 870 som är med i testet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MakeCoke:

Det beror ju på att 4790K har mycket högre klockfrekvens från fabrik. OC vs OC så blir det en annan femma, 5820K verkar ju gå att överklocka nästan lika lika högt.

Sen tycker jag att det var en bra lansering. Det finns faktiskt en bra anledning att köpa 5960x till skillnad från 4960x och 3960x. Trevligt att den klockade nästan lika högt som 4690K trots dubbla antalet kärnor och Hyperthreading.

5820K är faktiskt ganska prisvärd för high-end gaming. Om man snålar lite och köper "billigt" moderkort och "billiga" minnen så blir det inte så farligt dyrt.

Skickades från m.sweclockers.com

Jo, jag vet. 5820K är intressant men gillar inte höga OC's. Vill inte ha en processor som drar 270W.

Kommit upp i 4.6GHz med min Phenom 2 på luft när jag lekte lite med den, men tycker att det är onödigt att den går så fort jämt. Gillar energisparlägen och tycker att det är trevligt hur processorer fungerar direkt out of box. Personlig preferens, antar jag. Märkte ingen större skillnad i spel heller. Spelar sällan first person shooters där frameraten spelar roll och i MMO't jag spelade så var ju ping'en det viktiga.

Vad som däremot intresserar mig är DDR4. Framtiden...

Permalänk
Medlem
Skrivet av moztech:

Jo, jag vet. 5820K är intressant men gillar inte höga OC's. Vill inte ha en processor som drar 270W.

Kommit upp i 4.6GHz med min Phenom 2 på luft när jag lekte lite med den, men tycker att det är onödigt att den går så fort jämt. Gillar energisparlägen och tycker att det är trevligt hur processorer fungerar direkt out of box. Personlig preferens, antar jag. Märkte ingen större skillnad i spel heller. Spelar sällan first person shooters där frameraten spelar roll och i MMO't jag spelade så var ju ping'en det viktiga.

Vad som däremot intresserar mig är DDR4. Framtiden...

Där håller jag med dig; jag gillar också strömsnåla komponenter. Men om man inte vill överklocka så är man kanske inte målgruppen för E-serien direkt..

Därför tycker jag att Maxwell, till skillnad från de flesta andra här, är riktigt spännande.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Bästa trådstarten någonsin.

Asus Zenbook UX430: 8550U, MX150, 16 GiB, 1 TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av MakeCoke:

Där håller jag med dig; jag gillar också strömsnåla komponenter. Men om man inte vill överklocka så är man kanske inte målgruppen för E-serien direkt..

Därför tycker jag att Maxwell, till skillnad från de flesta andra här, är riktigt spännande.

Skickades från m.sweclockers.com

Jag skulle nog klassificera Haswell-E i Titan-kategorin. Komponenter för folk som kör med höga upplösningar, flerskärmslösningar eller för folk som arbetar med videoredigering eller vad det nu kan vara. Förstår att entusiaster går igång på Haswell-E. Jag vill också ha. "Ta mina pengar" är lite väl ogenomtänkt bara.

Ser också framemot framtiden med strömsnåla komponenter. Känns mysigt att min Phenom 2 tuggar på i 34C och 804MHz i skrivande stund. Gillar sånt.

Permalänk
Skrivet av ronnylov:

Jag har väl gett dryga 3000 kr för CPU som mest och tycker 5820K verkar överkomlig med tanke på vad man får för pengarna. Men sedan när man lägger till moderkort och DDR4-minne ovanpå detta så drar det ändå iväg tyvärr. Men å andra sidan skulle jag aldrig ge mer än en tusenlapp för ett grafikkort men ändå finns det folk som betalar liknande summor som dessa processorer bara för grafiken...

Jo det är klart. Jag lägger hellre pengarna på grafiken men då spelar jag mest på min dator. Kan tänka mig att plattforms kostnaden för dessa blir riktigt hög.

Skrivet av Campaigner:

En jäkla massa processorer i testen men jag vill se Core 2 Duo E8400. Vet att den ligger dåligt till men slår den Pentium G3220 tro?

Känns även som att AMD kommer inte kunna slå detta på iaf 1 år.

Samma här. Så jävla dyrt så man bara skakar på huvet.

Nej AMD lär ha svårt att ta ner dessa AMD själv har nästan gett upp entusiast processorerna tyvärr verkar det som.

Visa signatur

Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti
Xiaomi Poco X3 Pro I Nvidia Shield TV V2 I PS4 I

Permalänk

sådär ja! hoppsan, då impulsköpte man ett 2011-3 moderkort

Det kommer bita mig i baken senare. kostar att ligga på topp <3

Visa signatur

12900K, 48GB DDR5, RTX 3070Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av SwedenVirre:

sådär ja! hoppsan, då impulsköpte man ett 2011-3 moderkort

Det kommer bita mig i baken senare. kostar att ligga på topp <3

Gz. Tror inte att det kommer att bita dig i baken alls.

Funderar du på 5820K?

Permalänk
Skrivet av moztech:

Gz. Tror inte att det kommer att bita dig i baken alls.

Funderar du på 5820K?

Yep!

Känner att den passar bäst för min del! känns inte värt att gå upp på 5930K för att få lie extra PCI-e lanes då jag bara kommer köra ett litet passivt grafikkort

även 5960X är för dyr och den prestandan känns inte helt värt priset för mig!

Man är ju bara vanlig dödlig med ett stort ha begär

Visa signatur

12900K, 48GB DDR5, RTX 3070Ti

Permalänk
Medlem

Trevligt, funderar stark på att bygga en mATX dator i ett Corsair Carbide Air 240 Svart, med en 5820k och ASrock X99M Killer. Kommer bli en kraftfull liten grej.
Kanske är dags att lägga min 2600k på hyllan även ifall den presterar bra fortfarande.

Visa signatur

Intel i7 5820k @4Ghz || ASRock x99m killer || Gigabyte RTX 2080 || Crucial DDR4 16gb @2600mhz || Noctua NH-D15 || Samsung 840 Evo 500gb

Permalänk
Medlem

Bra processor-prestanda. Däremot have vi som gnällde om att DDR4 inte verkar bättre än DDR3 rätt (en så länge, om ett par år så får vi nog RIKTIGT HÖGT klockade DDR4-minnen!)

Visa signatur

Dator: Fractal Design 650w modulär - Piledriver FX8350 + Arctic Cooling Freezer Xtreme Rev 2 - 4x2 gb Corsair Dominator 1866 mhz 9-9-9-24 - 1x 500 gb sataII, 1x640 Western Black Caviar, 1x Crucial m4 128 GB SSD - Fireface UCX (ljudkort) - SAPPHIRE Radeon HD7870GHZ (överclockat) - ASUS någonting lite över medelklass, 3 st 120mm chassifläktar Windows 8.1 x64

Permalänk
Medlem
Skrivet av rSon:

i7 950 presterar jämt med i7 870 som är med i testet.

TACK!

Permalänk

Trevlig läsning!
Då var 5960X med ROG bräda beställt.

Visa signatur

Thermaltake Level 10 Gaming Station | Intel® Core™ i7-990X Extreme Edition | ASUS Rampage III Black Edition | Western Digital Caviar Green 3TB | Samsung Spinpoint F1 1TB SATA II | Kingston HyperX SSD 240GB 2.5" | Corsair SSD Force Series™ F180A, 180GB 2.5" | Corsair XMS3 Vengeance 24GB DDR3 PC3-15000 1866MHz 6x4gb | ASUS GeForce TITAN | Fostex TH900 | NEC MultiSync LCD 3090WQXI black

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av Donkey:

Får jag fråga varför? Det är väl ändå de testen som på bästa sätt speglar hur produkten kommer användas som borde visas? Hur många känner du som spelar spel i 640x480 low..... Att testa dagens highend prollar i spel är förövrigt väldigt överskattar och behövs egentligen inte i nutiden

För att det är meningslöst att testa i 2560x1440 Ultra eftersom man får samma resultat med alla processorer. Dessutom är det så att om man mäter upp f fps på en viss CPU i 1280x720 så klarar samma CPU f fps även i 2560x1440 eller 7680x4320. Detsamma gäller Low vs Ultra (givetvis bortsett från CPU-tunga fysikinställningar och liknande): MSAA och liknande är extremt kontraproduktivt för CPU-benchmarks.

Nej, det intressanta är i första hand den faktiska råprestanda som finns tillgänglig i respektive CPU. Varför? Jo, för att man då – om vi antar att den uppmätta prestandan skalar någorlunda linjärt i mer krävande framtida spel – får en uppfattning om hur framtidssäker en CPU är (i förhållande till en annan).

Detta är bara ett räkneexempel med siffror tagna helt ur luften: Anta att 4790K klarar minimum 300 fps i BF4 multiplayer och att FX‑8350 klarar minimum 150 fps. Att då tänka "Jag kan köpa vilken som helst, för båda klarar att mata ut de 144 fps jag vill ha" tycker vissa är smart. Med samma logik skulle man lika gärna kunna köpa den billigaste CPU som klarar 144 fps i Counter‑Strike 1.6 eller liknande …

… ty hoppa nu framåt i tiden till Battlefield 5/6/7/whatever, som vi antar är dubbelt så CPU-krävande. Nu klarar 4790K minimum 150 fps och kan användas ett bra tag till. Men FX‑8350 klarar nu bara 75 fps och måste bytas ut, vilket är både dyrt och krångligt. (Om man nu tycker det är roligt att byta plattform ofta är man fri att göra så; mitt råd riktar sig till oinsatta som inte vill eller har möjlighet att byta plattform ofta.)

Processorn är en komponent som går att framtidssäkra ganska bra, till skillnad från grafikkort, som traditionellt behöver uppgraderas oftare. Så varför inte göra det, när det är ganska jättebilligt (~500 kr mer för 4690K eller ~1 500 kr för 4790K med moderkort istället för FX‑8350) jämfört med att köpa ett skitdyrt grafikkort (~2 000 kr mer för ~780/290 istället för ~660/280) som man ändå "måste" uppgradera efter bara ett par år?

(Exakt samma resonemang, fast med andra siffror, gäller självklart om man nöjer sig med exempelvis 60 fps.)

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem

kändes svårt att motivera nåt annat än 5820K i de allra flesta fall. Men det är ju samtidigt bra för den som vill ha "värsting" utan att bränna för mycket pengar. Kompletts paket med 5820K går ju på "endast" 6500 kr. Inte helt billigt men inte heller oöverkomligt.
Men ska man köpa "budget" Så går en i5 4670K, med moderkort och 16gb ram för 4200 hos komplett. 2300kr skillnad mellan "entusiast" och "mainstream". Hur man värderar den skillnaden är ju upp till var och en.

Men kan man vänta några månader måste väl priserna på ramminnen stabiliserat sig (blivit lite billigare/bättre) och ett bättre utbud av moderkort kommer ju inte göra saken värre heller.

Lutar nog åt en 5820K för min del. Men jag har ingen panik än..

Permalänk
Inaktiv

5960X blir

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kraniet:

kändes svårt att motivera nåt annat än 5820K i de allra flesta fall. Men det är ju samtidigt bra för den som vill ha "värsting" utan att bränna för mycket pengar. Kompletts paket med 5820K går ju på "endast" 6500 kr. Inte helt billigt men inte heller oöverkomligt.
Men ska man köpa "budget" Så går en i5 4670K, med moderkort och 16gb ram för 4200 hos komplett. 2300kr skillnad mellan "entusiast" och "mainstream". Hur man värderar den skillnaden är ju upp till var och en.

Men kan man vänta några månader måste väl priserna på ramminnen stabiliserat sig (blivit lite billigare/bättre) och ett bättre utbud av moderkort kommer ju inte göra saken värre heller.

Lutar nog åt en 5820K för min del. Men jag har ingen panik än..

Intressant att dina värden här motsvarar ett prispåslag på ungefär 50% med ett kärn-påslag på 50%. Så då är ju prestandan linjär med priset nästan

Visa signatur

Storburk: Ryzen 7 3700X, MSI B450M Mortar, FD Define Mini, CM M2 Silent 720W, 32 GB, RX 5700 XT 8GB, NVME SSD + HDD - HTPC: Ryzen 5 2400G, 16 GB, NVME SSD, BeQuiet 550W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Videoapan:

Intressant att dina värden här motsvarar ett prispåslag på ungefär 50% med ett kärn-påslag på 50%. Så då är ju prestandan linjär med priset nästan

Nu glömde du bort Hyperthreading. Men ja, när man räknar på hela system så är det inte alltid budgetgrejor som har bäst pris/prestanda

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Bästa trådstarten någonsin.

Asus Zenbook UX430: 8550U, MX150, 16 GiB, 1 TB

Permalänk
Medlem

Sjuka processorer. Men jag spelar bara på datorn och då är redan min 3930k overkill, kommer nog klara mig några år till

Visa signatur

AMD Ryzen 7 7800X3D
Asus TUF 4080
HyperX 32GB DDR5 6000MHz
WD SN850 1TB
Alienware 34" QD-OLED

Permalänk
Medlem
Skrivet av Campaigner:

En jäkla massa processorer i testen men jag vill se Core 2 Duo E8400. Vet att den ligger dåligt till men slår den Pentium G3220 tro?

det är klöart att g3220 är bättre. mycket bättre ipc.

http://www.cpu-world.com/Compare/385/Intel_Core_2_Duo_E8400_v...

Permalänk
Medlem

Då hoppas man på att det kommer upp lite billiga datordelar på swec marknaden nu när det nya är ute
Skulle behöva uppgradera min amd 965be till något nytt ^^

Visa signatur

Stationär: 8700K/16GB 3600hmz/GTX 1080ti
Portabel stationär: Ncase M1/5600X/16Gb 3600hmz/GTX 1070/Asus XG17
Laptop: Alienware 17r2/4970HQ/16Gb/GTX 980M

Permalänk
Medlem
Skrivet av MakeCoke:

Nu glömde du bort Hyperthreading. Men ja, när man räknar på hela system så är det inte alltid budgetgrejor som har bäst pris/prestanda

Hoppsan, tänkte att du menade i7, så noga läser jag

Lägg på en tusenlapp för i7 så är skillnaden 25% för 50% fler trådar, verkar ju inte superdyrt då längre.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Storburk: Ryzen 7 3700X, MSI B450M Mortar, FD Define Mini, CM M2 Silent 720W, 32 GB, RX 5700 XT 8GB, NVME SSD + HDD - HTPC: Ryzen 5 2400G, 16 GB, NVME SSD, BeQuiet 550W