Internetuppkoppling beter sig konstigt [Hjälp]

Permalänk
Medlem

Internetuppkoppling beter sig konstigt [Hjälp]

Jag har ett problem som jag har haft ett tag nu utan att kunna lösa det.

Vad som händer är att min uppkoppling till internet "dippar" med jämna mellanrum. Till exempel när jag lyssnar på en låt via Soundcloud så pausas den slumpmässigt och jag måste trycka på play-kanppen för att låten ska börja spelas igen. Då spelar den helt utan att ladda någonting först.

När jag försöker uppdatera och ladda ner nya spela från Steam, så pausas nedladdningen typ 2 sekunder efter jag har satt igång dem. Jag trodde att detta berodde på Steam, så därför avinstallerade jag programmet och försökte installera det igen men när Steam vill ladda ner en uppdatering för att överhuvudtaget starta så går det inte. Det som händer är att den börjar ladda ner och allt ser bra ut, men helt plötsligt så går progress-baren tillbaka från typ 21 000 - 11 000, och sedan så håller det på så tills felmeddelandet "Steam needs to be online to update" kommer upp.

Efter dessa problem så har jag ringt upp våran internet leverantör, Com Hem, och de har gett mig diverse råd, bl.a att ändra kanal på det trådlösa nätverket, starta om routern, köra med kabel, vilket jag inte kan då datorn är lokaliserad på ett ställe där det inte går så bra att dra en kabel från routern.

Jag är inte så insatt i nätverk, så jag vet inte vilken information som är nödvändig, men jag skriver det jag tror kan vara relevant så får det frågas om det är något som fattas.

CPU: Intel i5 3570k
Grafikkkort: Evga gtx 660
Ram: 8 gigabyte Corsair Vengance LP 16000 Mhz
Moderkort: Asus P8Z77-V LX2
Ljudkort: Asus Xonar Phoebus
SSD: Intel 520, 120 gigabyte (Primär)
HDD: Seagate 1 terabyte (Sekundär)
Nätagg: Antec 550 watt
OS: Windows 8.1

Eftersom moderkortet inte har någon inbyggd wifi radio så kör jag med "D-link DWA-140 Wireless N USB Adapter", vilket är en extern wifi radio om jag har förstått det hela rätt.

Tack på förhand!

Permalänk
Medlem

Gissningsvis så är det wireless usb adaptern som inte mår bra, alternativt själva USB porten i datorn. Det blir det klassiska svaret, byt USB port och uppdatera drivrutinerna. Både för ditt moderkorts Chipset och för USB Wifi adaptern.

mvh Lazze

Permalänk
Medlem
Skrivet av Axsve:

köra med kabel, vilket jag inte kan då datorn är lokaliserad på ett ställe där det inte går så bra att dra en kabel från routern.

Okey, jag är nog på lite dåligt humör men så här är det:

Jag är ohyggligt trött på människor som säger "hjälp - mitt internet funkar inte så bra" varpå folk föreslår att " det kanske är ditt wifi - du kanske skulle kunna testa med kabel för att se om det blir bättre då? " vilket TS dissar med "nä - pallar inte"

Vi förslår inte att du ska testa med kabel för att jävlas - utan vi föreslår det för att det handlar om att utesluta felkällor. Vi vill bara att du tillfälligtvis och högst temporärt ska orka att testa om felet beror på ditt wifi eller något annat. Det är ingen som kräver att du ska göra en komplett installation av cat6 till varenda rum, det enda vi föreslår är att du möjligen skulle orka dra en provisorisk kabel alternativ flytta din dator i några timmar bara för att se om det då funkar.

Alternativet till att gå metodiskt tillväga och hitta felet är att chansa. Tycker du att det är en bättre metod so fine, go ahead:
- köp ny router
- uppdatera drivisar
- köp nytt nätverkskort
- skaffa fiber
- byt wifikanal
- brygga ditt nuvarande modem
- skaffa en bättre antenn
- köp en homeplug
- ta upp din dator på en live-linux
- har säkertglömtnågotannatsommankanchansamed

Att vi föreslår ett kort test med kabel är, tro det eller ej, faktiskt ett bra sätt att gå tillväga.
Fungerar det med kabel så vet vi att det är ditt wifi som strular och kan då koncentrera oss på det.
Funkar det inte trots att du kör med kabel kan vi skippa allt som rör wifi inklusive diskussioner om kanaler, antenner och homeplugs.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tea42BBS:

Gissningsvis så är det wireless usb adaptern som inte mår bra, alternativt själva USB porten i datorn. Det blir det klassiska svaret, byt USB port och uppdatera drivrutinerna. Både för ditt moderkorts Chipset och för USB Wifi adaptern.

mvh Lazze

Skrivet av madtop:

Okey, jag är nog på lite dåligt humör men så här är det:

Jag är ohyggligt trött på människor som säger "hjälp - mitt internet funkar inte så bra" varpå folk föreslår att " det kanske är ditt wifi - du kanske skulle kunna testa med kabel för att se om det blir bättre då? " vilket TS dissar med "nä - pallar inte"

Vi förslår inte att du ska testa med kabel för att jävlas - utan vi föreslår det för att det handlar om att utesluta felkällor. Vi vill bara att du tillfälligtvis och högst temporärt ska orka att testa om felet beror på ditt wifi eller något annat. Det är ingen som kräver att du ska göra en komplett installation av cat6 till varenda rum, det enda vi föreslår är att du möjligen skulle orka dra en provisorisk kabel alternativ flytta din dator i några timmar bara för att se om det då funkar.

Alternativet till att gå metodiskt tillväga och hitta felet är att chansa. Tycker du att det är en bättre metod so fine, go ahead:
- köp ny router
- uppdatera drivisar
- köp nytt nätverkskort
- skaffa fiber
- byt wifikanal
- brygga ditt nuvarande modem
- skaffa en bättre antenn
- köp en homeplug
- ta upp din dator på en live-linux
- har säkertglömtnågotannatsommankanchansamed

Att vi föreslår ett kort test med kabel är, tro det eller ej, faktiskt ett bra sätt att gå tillväga.

Tack så mycket för era förslag! Under tiden du, madtop, skrev detta var jag i full färd med att flytta min dator + utrustning till routern för att testa med kabel. Innan jag gjorde detta checkade jag så att jag hade de senaste drivrutinerna till den här externa wifi-radion.

Resultatet blev att det fungerade perfekt med kabel och att det inte fungerar trådlöst. Jag har även provat att byta USB-kontakt till radion, vilket ger att den fungerar en liten stund men börjar att bråka igen efter ett tag. Så slutsatsen jag drar är att den är på väg att fallera då det bara helt plötsligt började att strula.

Tack ännu en gång för att ni tog er tid att hjälpa mig, det uppskattas.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Axsve:

Tack så mycket för era förslag! Under tiden du, madtop, skrev detta var jag i full färd med att flytta min dator + utrustning till routern för att testa med kabel. Innan jag gjorde detta checkade jag så att jag hade de senaste drivrutinerna till den här externa wifi-radion.

Resultatet blev att det fungerade perfekt med kabel och att det inte fungerar trådlöst. Jag har även provat att byta USB-kontakt till radion, vilket ger att den fungerar en liten stund men börjar att bråka igen efter ett tag. Så slutsatsen jag drar är att den är på väg att fallera då det bara helt plötsligt började att strula.

Tack ännu en gång för att du tog dig tid att hjälpa mig, det uppskattas.

Bra, då vet vi att det är din wifi och kan koncentrera oss på det.

Visst kan du chansa på ett nytt nätverkskort, kostar några hundra.
Har du testat att byta kanal till en som är mer ledig? Tanka hem ett "wifi-analys program" för att hitta en lämplig kanal.

Om det trots kanalbyte och nytt NIC inte blir bättre får vi fortsätta att fundera. Nästa steg kanske blir en homeplug? Eller en extra accesspunkt på lämpligt ställe?

Permalänk
Medlem
Skrivet av madtop:

Bra, då vet vi att det är din wifi och kan koncentrera oss på det.

Visst kan du chansa på ett nytt nätverkskort, kostar några hundra.
Har du testat att byta kanal till en som är mer ledig? Tanka hem ett "wifi-analys program" för att hitta en lämplig kanal.

Om det trots kanalbyte och nytt NIC inte blir bättre får vi fortsätta att fundera. Nästa steg kanske blir en homeplug? Eller en extra accesspunkt på lämpligt ställe?

Precis som Com Hem rekommenderar, så har jag provat alla möjliga kanaler. En homeplug har jag också funderat på men det är tyvärr uteslutet då datorns och routerns plats inte ligger i samma fas.

Jag är ganska säker på att det är denna externa wifi-radio som är problemet då wifin för det mesta fungerar felfritt till min telefon och bärbara dator.

Är det ändå värt att testa med ett wifi-analys program fast än att jag har provat alla kanaler som finns inklusive auto-läget?

Permalänk
Rekordmedlem

Skanna med Inssider & posta en skrämdump.
http://www.majorgeeks.com/files/details/inssider.html

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.