Video: Prisade digitaleffekter från Game of Thrones

Permalänk
Melding Plague

Video: Prisade digitaleffekter från Game of Thrones

Fantasyserien Game of Thrones kammar hem tekniska utmärkelser under Emmy-galan. En av vinnarna är produktionsbolaget Rodeo, vilka nu visar upp arbetet bakom kulisserna.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Inaktiv

Bra story men allt för fokuserat på den sexuella delen. Det blev lite för mycket av det goda.

Permalänk
Medlem

fantastiskt.

Visa signatur

Laptop 1: MB Pro m1
Laptop 2: MSI GT73VR TITAN
PC: gtx 1070 - 4770k

Permalänk
Testpilot

Bra jobbat!

Första säsongen var dock inte lika välgjord som detta, men kul att det tog sig för studion!

Visa signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MHz | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 2666MHz | ROG RTX 3090 Ti >

B < RK96 | VGN K75 Pro | Deathadder V2 Pro >

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrNeikter:

Bra story men allt för fokuserat på den sexuella delen. Det blev lite för mycket av det goda.

Hade det varit för mycket fokus på den "sexuella delen" hade du inte kunnat avgöra om serien var bra eller inte

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem

Helt sinnessjukt vad man kan göra ändå. Undra hur långt tid det tar!

Visa signatur

MAIN: Metis | Z97I-Plus | 4690K | MSI 970 Gaming | 16GB HyperX | 120GB SSD + 250GB SSD + 256GB M.2 + 1TB HDD | H60 V2 | SF600
HIDs: S27D590 60Hz 27" | Logitech G403 + Qck | K70 MX Brown | Beyerdynamic DT250 + Blue Yeti
HTPC: Rapsberry Pi2 + Raspberry Pi3
PHONE: Galaxy S8+

Permalänk
Medlem

Bara jag som tyckte det var jobbigt att hänga med att se vad som ändrades i klippen?
Väldigt bra effekter annars, ser fram emot nästa säsong

Permalänk

Sjukt

Visa signatur

/ Tidigare: Dr.Pez /
Stationär:- Lian Li o11 - Asus B450F Gaming II - Ryzen 9 3900X - Kingston HyperX 3200mhz 4x8GB - Corsair RM750x - RX 6900 XT - Custom Loop -
Bärbar: Dell Latitude 5290
Monitor: Acer X34 + Asus PB278Q Lurar: Sennheiser HD599

Permalänk
Medlem

Inte sett denna serie men ser verkligen sjukt snyggt ut här.

Permalänk
Medlem

Väldigt bra gjort. Snart kan man väl inte längre skilja verklighet från effekt/animerat.
(Jag pratar film/spel här, jag tror vi alla hade tvivlat om vi såg en hydra klampa förbi utanför fönstret.)

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Medlem

Spel som ser lika bra ut är nog en bit kvar då det renderas i realtid.

Men hur slående grafiken var i crysis är helt otroligt om man jämför med dåtidens spel

Visa signatur

ggmu

Permalänk
Medlem
Skrivet av ustzeust:

Spel som ser lika bra ut är nog en bit kvar då det renderas i realtid.

Men hur slående grafiken var i crysis är helt otroligt om man jämför med dåtidens spel

Vet fortfarande inget spel som är snyggare än första Crysis :P.

Permalänk

Undrar lite om Martin kommer att förtälja slutet på serien, eller om han reda gjort det, för producenterna av serien. Har läst alla böcker hittills, och han drar verkligen ut på tiden. Han verkar ha lite för många sidoprojekt (andra böcker) som han pysslar med, och inte engagerar sig tillräckligt mycket i serien som blev hans stora genombrott.

Hoppas att det inte blir som med Robert Jordan, lite ironi här, då jag vet att det inte kommer att vara fallet här. Tog honom, och mig, ca 20 år från första bok till sista, . Fast Jordan gick ju bort innan han skrev klart slutet på sin serie "Sagan om Drakens Återkomst". Vissa Fantasy författare gör sina verk nästan för stora, och tar längre och längre tid på sig att göra nästkommande bok.

Om "Sagan om Ringen" bara tog upp tre böcker, men klämde fram ca 3,5 tim per bok, undra då hur lång filmen/serien från Jordan skulle ha varit

Visa signatur

PC: GeForce GTX 1080 Ti / GeForce GTX 560 TI / i7 4770K / 32GB / 1TB SSD+1.4TB / Bluray / 27".
Laptop A: ASUS N56VJ / GeForce GT 635M 2GB / i7 3630QM / 8GB / 960GB SSD / Bluray. // Laptop B: Dell XPS 13 (9380) / i7 8565U / 16 GB / 256GB M.2.
Server: GeForce GT 710 / Ryzen 5 1600 / 16GB / 250GB M.2 SSD+9,5TB / RDC-Controlled.
Additional Storage: 28,5TB.

Permalänk
Medlem

Jävlar vad lite som är verkligt i många scener. Det är knappt så skådepselare behövs längre.

Permalänk
Medlem

Jämfört med klippet som var på tapeten för några månader sen tycker jag det här ser rätt taffligt ut. CGI-backdrops etc ser bra ut men animationerna osv var rätt B. Katapulterna, snubben man såg ovanifrån som gick in i stencirkeln där barnet var, tjejen man såg bakifrån tittandes ut från en "balkong" etc. Alltså väldigt "CGI" ut. Hästaarmén man såg långt ovanifrån som red in i skogen (kom en likadan från andra hållet med) såg rätt kass ut. Hastigheten stämde inte och det såg bara inklistrat ut.

Som sagt - tyckte den förra videon som släpptes var mycket mer imponerande. Och nej tittar inte på serien så har ingen aning om vilka karaktärer det är

Visa signatur

O11D Evo | Aorus Z790 Elite AX | 13600K | Kingston 5200 CL40 32GB DDR5 | Galahad 360 | 7900 XTX Nitro+ | Kingston Fury Renegade 1TB & 2TB NVMe | 2 x 860 EVO 1TB @ RAID0 | Ironwolf 8TB | Asus PB278QR & VG27WQ1B

HP Microserver Gen8 1610 | Samsung 840 120GB | 2x WD RED 1TB RAID 1 | 1x WD RED 2TB | 1x WD Green 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Robin2:

Jävlar vad lite som är verkligt i många scener. Det är knappt så skådepselare behövs längre.

Tänkte detsamma, ett bra sätt att inte behöva kosta på sig för mycket på en serie.

Visa signatur

PC1: P600s |ROG Z790-F Wi-Fi |14700KF |RTX4090 Aorus Master
PC2: H440W |H80i |i7 8770K 5GHz |RTX3070
PC3: Void X |i5 10400f |GTX3090 Super
VR: Valve Index |Oculus Quest 2 256GB
Konsol Setup: LG OLED77CX6 |Xbox Series X |Playstation 5

Permalänk
Medlem
Skrivet av Robin2:

Jävlar vad lite som är verkligt i många scener. Det är knappt så skådepselare behövs längre.

På gott och ont. Långt ifrån alla skådespelare tar dessa tekniska "framsteg" med ro.

Ian McKellen(Gandalf) hade knappt några scener ihop med resten av sällskapet (Bilbo+dvärgarna) i början av The Hobbit.
Han filmade sina scener separat och ensam och klipptes med hjälp av greenscreen in tillsammans med dom andra, så att även om det såg ut som att alla 15 skådespelarna faktiskt agerade tillsammans var det 1+14. Det gick så långt att han to.m. bröt ihop mitt under filmningen och ville i en kort stund lämna yrket.

Källa för den intresserade: http://www.theguardian.com/film/2013/nov/20/the-hobbit-gandal...

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Minsc S2:

På gott och ont. Långt ifrån alla skådespelare tar dessa tekniska "framsteg" med ro.

Ian McKellen(Gandalf) hade knappt några scener ihop med resten av sällskapet (Bilbo+dvärgarna) i början av The Hobbit.
Han filmade sina scener separat och ensam och klipptes med hjälp av greenscreen in tillsammans med dom andra, så att även om det såg ut som att alla 15 skådespelarna faktiskt agerade tillsammans var det 1+14. Det gick så långt att han to.m. bröt ihop mitt under filmningen och ville i en kort stund lämna yrket.

Källa för den intresserade: http://www.theguardian.com/film/2013/nov/20/the-hobbit-gandal...

Stackars skådespelare! Bara ~6 miljoner pund o får jobba ensam...

Permalänk
Medlem

Finns så många filmer och serier som får de och se orealistiskt, vilket blir resultatet att jag har svårt och fortsätta kolla. (Har inte stört mig på det i game of thrones)

Vill inte påstå att jag är någon grafik-guru, men jag är lite petig i va det är jag kan se. Men ibland skadar man sig själv, för en film eller serie kan va bra fast de ha dåliga effekter!

Permalänk
Medlem

Specialeffekter är ett måste när man vill t.ex. skildra stora slag. Att betala tio tusentals riktiga människor att slåss kostar sinnesjukt mycket pengar.
Dessutom, även om, för argumentets skull, det skulle ha varit lika dyrt eller rentav mycket billigare så kommer människor vara mycket försiktigare när de "slåss" så att ingen skadas. Med effekter har man inte den begränsningen.

För övrigt så är LotR mycket bättre än GoT, rent storymässigt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GambitSWE:

Undrar lite om Martin kommer att förtälja slutet på serien, eller om han reda gjort det, för producenterna av serien. Har läst alla böcker hittills, och han drar verkligen ut på tiden. Han verkar ha lite för många sidoprojekt (andra böcker) som han pysslar med, och inte engagerar sig tillräckligt mycket i serien som blev hans stora genombrott.

Hoppas att det inte blir som med Robert Jordan, lite ironi här, då jag vet att det inte kommer att vara fallet här. Tog honom, och mig, ca 20 år från första bok till sista, . Fast Jordan gick ju bort innan han skrev klart slutet på sin serie "Sagan om Drakens Återkomst". Vissa Fantasy författare gör sina verk nästan för stora, och tar längre och längre tid på sig att göra nästkommande bok.

Om "Sagan om Ringen" bara tog upp tre böcker, men klämde fram ca 3,5 tim per bok, undra då hur lång filmen/serien från Jordan skulle ha varit

Jo hoppas han inte gör en Jordan och fastnar på politik och intriger, utan tar böckerna framåt. Tog mig typ 15 år att läsa The Wheel of Time, bara första boken på Svenska dock. Jo en tv serier på WoT skulle bli väldigt lång, och extremt bra, tänk game of thrones på speed, med extrem magi senare i serien 14 böcker med ett genomsnitt på typ 800 sidor.
Lite rolig fakta, 11 tusen sidor total i The Wheel of Time, 461 timmar om man vill lyssna igenom den som talbok hehe.

Visa signatur

CachyOs. MSI MPG Z490 GAMING PLUS// Intel Core i5-10600K@4800Mhz// Radeon rx 6800 16gb // Corsair VENGEANCE LPX 32GB.

Permalänk
Medlem

Effekter i all ära, men i GOT är det i mitt tycke skådespeleriet som bär serien, bra rakt igenom så här långt.

Visa signatur

Inte sänt från min Sony Ericsson K530i

Permalänk
Medlem

Tycker också att skådespelet gör serien bra. Sen att det är plot twists i stort sett varje avsnitt.

Det jag stör mig på är vargarna som är så dåligt animerade när de går/springer. Lufsar fram och ser ut som att de flyger nästan. Syns mycket tydligt på vargen som följer Bran i alla de scener i Säsong 3 och 4

Visa signatur

//The Mighty Spawn Of Lille Skutt

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrNeikter:

Bra story men allt för fokuserat på den sexuella delen. Det blev lite för mycket av det goda.

Du har inte läst böckerna förmodar jag, TV serien är rejält återhållsam.

Visa signatur

LianLiPC-V355bequiet!E9-480W-MSIB350M-MortarW10-WD-BlackSN750Ryzen7™2700MSI RX6500XTSONY-65"TV-ZD9
Övriga datorer ej i drift

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Jarl:

Du har inte läst böckerna förmodar jag, TV serien är rejält återhållsam.

50 Games of Thrones?

Permalänk
Inaktiv

Oerhört snygg serie!

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrNeikter:

50 Games of Thrones?

A song of ice and fire 5 böcker i hårdpärms utgåvan (7 i pocket) ca 900 sidor per bok där de hinner sätta på varandra otaliga gånger, känns inte bekant? Blir inte mycket intrig kvar om man tog bort exempelvis tvillingarna Lannisters incest.

Visa signatur

LianLiPC-V355bequiet!E9-480W-MSIB350M-MortarW10-WD-BlackSN750Ryzen7™2700MSI RX6500XTSONY-65"TV-ZD9
Övriga datorer ej i drift

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Umbrellas:

Specialeffekter är ett måste när man vill t.ex. skildra stora slag. Att betala tio tusentals riktiga människor att slåss kostar sinnesjukt mycket pengar.
Dessutom, även om, för argumentets skull, det skulle ha varit lika dyrt eller rentav mycket billigare så kommer människor vara mycket försiktigare när de "slåss" så att ingen skadas. Med effekter har man inte den begränsningen.

För övrigt så är LotR mycket bättre än GoT, rent storymässigt.

Umh nej. Det är i stort sett bara en jäkla massa promenader. Många av karäktärerna i GoT utvecklas rätt enormt i jämförelse också. Den extra tiden gör att det finns plats för mer djup, dessutom så liknar LotR mycket mer ett TV spel..

Det här är bara löjligt: https://www.youtube.com/watch?v=sMjkfZ3q8tE

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jarl:

Du har inte läst böckerna förmodar jag, TV serien är rejält återhållsam.

Jag har inte sett serien men har väl läst fram till i början av bok 5. Tog en paus för 6-7 år sedan då jag fortfarande inte hade bestämt mig för om jag faktiskt gillade böckerna eller inte. =P
Gillar inte Martins stil med att flytta fokus varje kapitel. De flesta karaktärerna tycker jag dessutom är fruktansvärt sega att läsa om. Nästan värre än vad Wheel of Time kunde vara...

För att återgå till det ursprungliga konstaterandet så hade nog serien aldrig fått sänts innan kl 0:00 om de skulle gjort sexscenerna "rättvisa".

Visa signatur

Asus ROG Strix Z370-H Gaming | Intel Core i7-8700K | AMD Radeon RX 6950 XT | Corsair Vengeance LPX 3500 MHz 2x16 GB 16-18-18-38 | Diverse lagring | Fractal Design - Define R5 | Corsair RM1000x

C64 | C64C | NES | Amiga 500 | Mega Drive | Game Gear | SNES | N64 (RGB) | GCN | DS Lite | Xbox 360 | Wii | 3DS XL | Wii U | New 3DS XL | PS4 Pro | Switch

Permalänk
Medlem

Problemet med GoT tycker jag är specialeffekterna, man får känslan av att de jobbar med en låg budget. Bakgrundsljuden ger inte speciellt stor närvarokänsla, även i en krigsscen så känns allting väldigt platt. Man får absolut ingen känsla för att det skulle pågå ett krig mellan 20000 soldater.
Det visuella är snäppet bättre men inte så att man blir jätteimpad och tycker att de förtjänar ett pris för det.

Men i slutändan stör jag mig inte på de sakerna, följer serien pga storyn.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

thank you, come again