Permalänk
Medlem

Boot stannar och reagerar inte

Hej folks!

har bara för nån dag sedan införskaffat ett nytt grafikkort, Gainward GeForce GTX 770 4GB PhysX CUDA, hade xfx radeon hd7850 2gig innan.

när det gamla kortet satt i så startade den utan problem och fungerade helt lovely. men nu med det nya grafikkortet så har jag ett problem när den ska boota igång.

trycker på on knappen och den drar igång (har 2 skärmar), ibland kommer boot up på den ena skärmen, ibland den andra.
kommer till "loading" skärmen som Fatal1ty har, då man ser hans ansikte, loggan på fatal1ty, sen texten som säger vilka knappar man ska trycka på för att komma åt olika funktioner. MEN istället för att man ser loggan blinka till som den gjorde innan så är det som att den "fryser" till i detta stadiet ett tag (kan ta 15sek) sen kommer windows loggan upp och allt är som det ska.

om jag trycker på del, f12 eller vilken knapp som helst så reagerar den inte, samt när den sen har "fryst" klart så blir skärmen svart med en massa gröna/blåa/vita streck lite här och där, men det kommer bara upp om man trycker på en knapp när den har fryst till.

Mina specs i datorn är:
CPU: Intel Core i5 3570K 3,4Ghz (Ivy Bridge)
PSU: Be quiet KRAFT 600w
GPU: Gainward GeForce GTX 770 4GB PhysX CUDA
RAM: Corsair 16GB (4x4096MB) CL9 1600Mhz VENGEANCE LP
MB: ASRock Fatal1ty Z77 Professional
SSD: SSD 120GB Intel 330 Reseller 2.5
OS: Windows 7 Home Premium 64-bit OEM

nån som kan hjälpa :3 ?

Mvh Rille

Permalänk
Hedersmedlem

Kan behövas BIOS-uppdatering till moderkortet, verkar vanligt med senaste generationen grafikkort.

Möjligen kan enbart rensning av CMOS-minnet hjälpa (läs manualen för instruktioner).

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem

Tack verkar som att Clr CMOS knappen bak gjorde susen fick dock ändra så att den bootade upp från rätt disk sen
thx multiman