Permalänk

Problem efter blixtnedslag

I natt slog blixten ned nära där jag bor och proppen som min dator är på gick. Nu om jag sätter i en ny propp så går den varje gång jag sätter i datorn i väggen. Datorn var igång när blixten slog ned.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av walllucas:

I natt slog blixten ned nära där jag bor och proppen som min dator är på gick. Nu om jag sätter i en ny propp så går den varje gång jag sätter i datorn i väggen. Datorn var igång när blixten slog ned.

Något har brunnit upp inuti nätraggregatet pga blixten och kortsluter. Har du otur är flera andra saker i datorn skadade/brunna. Har ni internet via telefonledningen (xDSL) så kan det även ha gått in där och orsakat ännu mer skada.

Mitt råd vid blixtskador är att lämna in datorn till något företag som reparerar datorer. Detta eftersom man måste veta vad man gör och ha en massa delar liggande att testa med. Det finns alltid en risk att det friska man testar med brinner upp pga andra brunna delar, därför kan det bli dyrt om man ska försöka reparera själv, även om man har delarna.

Kontrollera även om ni kan utnyttja er hemförsäkring.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk

Tack för snabbt svar. Ja det blir nog till att lämna in den :S