Permalänk
Medlem

Projektor till gamla konsoller?

Jag är ute efter en projektor till gamla konsoller såsom SNES, N64, Gamecube och PS2.
Vill kunna dra in ett Wii U ibland också, men till den används främst en fin TV.
Finns det några tips här? Ska man satsa på en gammal? Duken kommer vara ca 70-80 tum 4:3.

Visa signatur
Permalänk
Rekordmedlem

Ska det vara billigt så är det nog beg som gäller, det finns dessutom få nya billiga projar som ger bra 4:3 bild utan det bli ju svarta kanter och de som kan maska av bilden är antagligen för dyra, dessutom så saknar många nya projar analoga ingångar och du lär väl vilja ha både s video och komponent snarare än hdmi och vga och kanske även stöd för ntsc ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Entusiast

Något sådant här kanske skulle hjälpa?

https://www.youtube.com/watch?v=Qre-GJ8oYAc

Visa signatur

PS5 :: Switch :: Steam :: StarCraft II

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Ska det vara billigt så är det nog beg som gäller, det finns dessutom få nya billiga projar som ger bra 4:3 bild utan det bli ju svarta kanter och de som kan maska av bilden är antagligen för dyra, dessutom så saknar många nya projar analoga ingångar och du lär väl vilja ha både s video och komponent snarare än hdmi och vga och kanske även stöd för ntsc ?

Okej! Som jag misstänkte. Det ultimata hade förstås varit att man kunde, på ett bra sätt, växla mellan 4:3 och 16:10 (GC och PS2 använder ju widescreen en del). Men det kanske blir klurigt... Kör en del spel via virtual console på Wii U, kan man på koppla den till komponent eller s-video på något sätt tror du?

Hela tanken är ju att få en bättre upplevelse än på min moderna TV, så att köpa en ny projektor som skalar ner och håller på (kanske fel uttryck?) verkar ju dumt.

Visa signatur
Permalänk
Hedersmedlem

Jag tillför kanske inte så mycket men jag har fortfarande en Optoma HD65 som jag köpte 2008. Trots att jag köpte med en extra lampa har jag inte behövt byta än. Minst 6'-7', troligen över 8' timmar (tiden stämmer inte vid eco-läge utan saktar ned för att simulera ökad livslängd, därför är jag lite osäker och det var ett tag sedan jag tittade i menyerna). Inga missljud och den tar både s-video, vga, komponent och hdmi. Kanske ett bra begagnatköp, borde var ruskigt billig efter så många år?

Jag tittar på allt möjligt via 100" duk inklusive moderatorarbete på SweClockers och uppenbart duger den än för mig, även om ljuset blivit lite svagare, så ny lampa hade nog inte skadat.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Firkraag:

Något sådant här kanske skulle hjälpa?

https://www.youtube.com/watch?v=Qre-GJ8oYAc

Tror att den scalar 4:3 signalen till 16:9, och det brukar se hemskt ut tyvärr.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av MultiMan:

Jag tillför kanske inte så mycket men jag har fortfarande en Optoma HD65 som jag köpte 2008. Trots att jag köpte med en extra lampa har jag inte behövt byta än. Minst 6'-7', troligen över 8' timmar (tiden stämmer inte vid eco-läge utan saktar ned för att simulera ökad livslängd, därför är jag lite osäker och det var ett tag sedan jag tittade i menyerna). Inga missljud och den tar både s-video, vga, komponent och hdmi. Kanske ett bra begagnatköp, borde var ruskigt billig efter så många år?

Jag tittar på allt möjligt via 100" duk inklusive moderatorarbete på SweClockers och uppenbart duger den än för mig, även om ljuset blivit lite svagare, så ny lampa hade nog inte skadat.

Låter bra! Klarar den att visa 480i och lägre utan att det blir massa strul? Kanske svårt att svara på då de flesta inte använder så gamla grejer..

Visa signatur
Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Thornblom:

Låter bra! Klarar den att visa 480i och lägre utan att det blir massa strul? Kanske svårt att svara på då de flesta inte använder så gamla grejer..

Här har du databladet så kan du se själv: http://www.optomausa.com/webresources/files/support/af8f5dba4...

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

dessutom så saknar många nya projar analoga ingångar och du lär väl vilja ha både s video och komponent snarare än hdmi och vga och kanske även stöd för ntsc ?

Är det verkligen så illa? Jag har inte kollat på projjar på ett tag, men en snabbkik på prisjakt såg det ut att finnas med gott om gamla ingångar.
T ex:
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?e=1449264
Är väl inte årets modell, men säljs fortfarande och komponent, komposit och -svideo (och VGA för den delen).

Nu har jag inte kollat noga på projektorer de senaste åren, min PJ-TX300 duger fortfarande och har allt från HDMI och neråt.

Och NTSC har väl ändå inte varit ett problem det senaste 10 åren eller så?

Däremot har jag ingen aning om hur det är med förstärkare nuförtiden och composit/component/etc växling.
Lite jobbigt att flytta sladdar varje gång man vill byta konsoll.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Rekordmedlem

Om du kan tänka dig att jobba lite med inställningar o dyl så kan det gå att hitta en crt proj, en Barco eller Runco brukar ge oerhört bra bild på gamla lågupplösta analogsignaler och de brukar inte vara så hiskeligt dyra heller, men de är ju lite större i lådan än en lcd/dlp och de kräver lite intrimning men de funkar dessutom ypperligt om du skulle skaffa en LD spelare.
Att hålla på med projjen blir ofta en hobby i sig men vil ldu ha retropyssel så pasar det kanske bra atthäng på Ebay o leta efter nått som kan passa.
http://www.ebay.com/itm/Runco-DTV-943-Super-HDTV-Projector-/3...
http://www.ebay.com/itm/Runco-DTV991-NEC-XG85-CRT-projector-6...
http://www.blocket.se/alvsborg/Barco_Graphics_808_CRT_projekt...

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Json_81:

Är det verkligen så illa? Jag har inte kollat på projjar på ett tag, men en snabbkik på prisjakt såg det ut att finnas med gott om gamla ingångar.
T ex:
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?e=1449264
Är väl inte årets modell, men säljs fortfarande och komponent, komposit och -svideo (och VGA för den delen).

Nu har jag inte kollat noga på projektorer de senaste åren, min PJ-TX300 duger fortfarande och har allt från HDMI och neråt.

Och NTSC har väl ändå inte varit ett problem det senaste 10 åren eller så?

Däremot har jag ingen aning om hur det är med förstärkare nuförtiden och composit/component/etc växling.
Lite jobbigt att flytta sladdar varje gång man vill byta konsoll.

Men problemet är att den har "fast 16:9 hd panel" då får man gråa (svarta) fält på sidan eller nån förvrängd skalerad bild.
Det finns iofs dukar med variabel mask men de är dyra de också och även om de löser mycket problem med ljusläck vid sidorna så påverkar de inte skaleringen.
"Dataprojar" har oftare 4:3 panel men de brukar väsnas rätt mycket och troligen måste man ändå skalera bilden, jag tycker inte att de billiga moderna projar jag tittat på med LD ger så bra bild som man brukar få med en vettig crt proj och detsamma borde ju gälla för äldre konsoler som bara ger tv upplösningar i pal/ntsc.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MultiMan:

Tack! De verkar gå runt 2-2500:- på blocket. Låter det som ett bra pris?

Skrivet av mrqaffe:

Om du kan tänka dig att jobba lite med inställningar o dyl så kan det gå att hitta en crt proj, en Barco eller Runco brukar ge oerhört bra bild på gamla lågupplösta analogsignaler och de brukar inte vara så hiskeligt dyra heller, men de är ju lite större i lådan än en lcd/dlp och de kräver lite intrimning men de funkar dessutom ypperligt om du skulle skaffa en LD spelare.
Att hålla på med projjen blir ofta en hobby i sig men vil ldu ha retropyssel så pasar det kanske bra atthäng på Ebay o leta efter nått som kan passa.
http://www.ebay.com/itm/Runco-DTV-943-Super-HDTV-Projector-/3...
http://www.ebay.com/itm/Runco-DTV991-NEC-XG85-CRT-projector-6...
http://www.blocket.se/alvsborg/Barco_Graphics_808_CRT_projekt...

Låter ganska skoj! Ska kolla vidare på det där.
HD65 har vad jag förstår native stöd för 4:3, i sådana fall skulle det kunna vara ett ganska bra alternativ.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Sålde min Optoma hd65 för 1500:- på blocket för en månad sen, gått 800 timmar. Hade inte tänkt byta men komplett hade bra pris på en full-hd så jag kunde inte låta bli.

Visa signatur

Asus Z170 Pro Gaming | i7 6700k | 16Gb Corsair Vengeance 2666 Mhz | ASUS Strix GTX 1070 | Samsung SH-S203B|Samsung 850 EVO 500GB SSD |2 TB HDD | Antec P182 | Corsair AXi 860w | H212 Evo | Win10

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Men problemet är att den har "fast 16:9 hd panel" då får man gråa (svarta) fält på sidan eller nån förvrängd skalerad bild.
Det finns iofs dukar med variabel mask men de är dyra de också och även om de löser mycket problem med ljusläck vid sidorna så påverkar de inte skaleringen.
"Dataprojar" har oftare 4:3 panel men de brukar väsnas rätt mycket och troligen måste man ändå skalera bilden, jag tycker inte att de billiga moderna projar jag tittat på med LD ger så bra bild som man brukar få med en vettig crt proj och detsamma borde ju gälla för äldre konsoler som bara ger tv upplösningar i pal/ntsc.

Sant, jag förstod det dock som att även 16:9 skulle användas.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Json_81:

Sant, jag förstod det dock som att även 16:9 skulle användas.

Det skulle vara trevligt, men det är inte det primära. En godkänd 4:3 bild är viktigare. Det verkar dock som att HD65 klarar båda ganska bra.

Skrivet av f@boy:

Sålde min Optoma hd65 för 1500:- på blocket för en månad sen, gått 800 timmar. Hade inte tänkt byta men komplett hade bra pris på en full-hd så jag kunde inte låta bli.

Där ser man, till det priset vore det kanon. Har du kört den något i 4:3?

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av MultiMan:

Jag tillför kanske inte så mycket men jag har fortfarande en Optoma HD65 som jag köpte 2008. Trots att jag köpte med en extra lampa har jag inte behövt byta än. Minst 6'-7', troligen över 8' timmar (tiden stämmer inte vid eco-läge utan saktar ned för att simulera ökad livslängd, därför är jag lite osäker och det var ett tag sedan jag tittade i menyerna). Inga missljud och den tar både s-video, vga, komponent och hdmi. Kanske ett bra begagnatköp, borde var ruskigt billig efter så många år?

Jag tittar på allt möjligt via 100" duk inklusive moderatorarbete på SweClockers och uppenbart duger den än för mig, även om ljuset blivit lite svagare, så ny lampa hade nog inte skadat.

Tänkte bara meddela att jag nu har en HD65 som jag är fantastiskt nöjd med. Blir otroligt bra bild med RGB - > VGA adaptern jag fick med. Snes var aldrig såhär skarpt å fint på en 20 tums tjocktv..

Visa signatur
Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Thornblom:

Tänkte bara meddela att jag nu har en HD65 som jag är fantastiskt nöjd med. Blir otroligt bra bild med RGB - > VGA adaptern jag fick med. Snes var aldrig såhär skarpt å fint på en 20 tums tjocktv..

Det blir uppskalning av bilden projektorn har ju dessutom fast upplösning så det blir ju skarpare kanter på varje pixel när spegeln vrids bort.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Det blir uppskalning av bilden projektorn har ju dessutom fast upplösning så det blir ju skarpare kanter på varje pixel när spegeln vrids bort.

Hur blir det uppskalning?

Visa signatur
Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Thornblom:

Hur blir det uppskalning?

Snesspel har väldig låg upplösning i grunden, inget som inte är crt kan visa så låg upplösning så nånstans måste man göra om signalen.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.