Permalänk
Inaktiv

Fästa takfläkt

Funderar på att köpa en takfläkt, men innan jag gör det tänkte jag fråga om någon känner till hur upphängningen kan vara. Jag vill alltså undvika att borra hål i taket i min hyreslägenhet så jag tänkte om det kanske finns nogon fläkt som man skruvar fästplattan i takdosan. Just nu sitter där en kronkontakt med krok, som det står "max 15 kg" på.

Permalänk
Medlem

Jag är långt ifrån någon expert på detta, men känns som en takfläkt måste sitta mer rejält än så, det blir ju utöver vikten ganska mycket påfrestningar då den snurrar.

Visa signatur

...

Permalänk
Inaktiv

Min sitter med 4 skruvar i taket.

Permalänk
Medlem

Du kan absolut inte fästa en takfläkt i en vanlig lampkrok.
Om du inte kan göra någon åverkan på taket och bara har en vanlig lampkrok bör du avstå takfläkt.

Visa signatur

Fd. "Redbull" här på forumet.

Permalänk

japp borra på bara i takdosan är inte att rekomendera att hänga speciellt höga vikter

du kan ju därimot plocka av plasthöljet med kroken på dosan och monera fläktfästet över dosan i taket och koppla på sig i kabelstumparna alternativt med lampkontakt eller via kopplingsplint/ubåtar om fäshålen för fästet hamnar en bit utanför dosan så du kan borra hål.

se till att plugga ordentligt och använda rätt borr/skruv till pluggarna

4x röda pluggar borde räcka om de görs på rätt sätt har för mig de har takmaxvikt på typ 10-15kg/st men har du bara de bruna eller blå så går även det bra då de har högre lastvikt vid rätt användning

någon får rätta mig om vikterna om ja har helt fel men har för mig de va nå sånt vi lärde oss för 10 år sen i skolan.

sen angående flytt så brukar dels lite borrande i tak och väggar vara ok för lamp/tavel montering osv. och vill man va säker att de inte ska bli nått köp en tub byggsilikon dra ur pluggen å dra i en klick silicon hålen i taket så de inte syns.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Inaktiv

Jag har läst att det finns en fläkt som man sätter upp genom att skruva bort locket till takdosan, använder de befintliga skruvhålen som locket var skruvat i och sedan spänner fast fläkten mot taket för att dämpa påfrästningarna när den är igång. Ingen som känner till den modellen? Tror jag läste det på något svenskt byggforum men kan inte hitta det.

Permalänk

menar du att den ska sitta i de 2 små m4 shruvarna? betvivlar det starkt... isf nån väldigt liten modell.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Rouge of Darkness:

menar du att den ska sitta i de 2 små m4 shruvarna? betvivlar det starkt... isf nån väldigt liten modell.

Tvivlar på att man får länka till andra forum, men jag hittade tråden och det var alltså någon som köpt en fläkt som monteras direkt i takdosans skruvhål med någon slags monteringsplatta. Tråden är dock från 2008 och inga vidare detaljer ges om märke/modell på fläkten.

Permalänk
Inaktiv

De små M4orna klarar aldrig av vikten från en "vanlig" takfläkt.
Men om det dessutom är i en lägenhet som inte sett renovering sedan 1990 så sitter det inte ens en takdosa där utan en B-dosa.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av anon34061:

De små M4orna klarar aldrig av vikten från en "vanlig" takfläkt.
Men om det dessutom är i en lägenhet som inte sett renovering sedan 1990 så sitter det inte ens en takdosa där utan en B-dosa.

Det sitter ett lock med krok där nu som man ska kunna hänga upp något som väger upp till 15 kg i. Belastningen blir då fördelad på de två skruvarna. Tar man bort locket och skruvar i en fläkt istället så borde de väl fortfarande klara 15 kg? Lägenheten är byggd detta året förresten.

Permalänk

jo upp till 15kg klarar den men en takfläkt iaf sånn jag tänker på ligger väldigt nära maxvikten iaf + att den skakar lite så de blir extra belastning pga det så rent generellt nej... möjligen enligt nån utlänsk byggstandard men enligt svens inte en chans att detta skulle va ok...

och tror inte de finns nån regel om att länka andra forum.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Inaktiv

Personligen så skulle jag som elektriker och privatperson aldrig sätta en fläkt med färre än 4 skruvar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rouge of Darkness:

japp borra på bara i takdosan är inte att rekomendera att hänga speciellt höga vikter

du kan ju därimot plocka av plasthöljet med kroken på dosan och monera fläktfästet över dosan i taket och koppla på sig i kabelstumparna alternativt med lampkontakt eller via kopplingsplint/ubåtar om fäshålen för fästet hamnar en bit utanför dosan så du kan borra hål.

se till att plugga ordentligt och använda rätt borr/skruv till pluggarna

4x röda pluggar borde räcka om de görs på rätt sätt har för mig de har takmaxvikt på typ 10-15kg/st men har du bara de bruna eller blå så går även det bra då de har högre lastvikt vid rätt användning

någon får rätta mig om vikterna om ja har helt fel men har för mig de va nå sånt vi lärde oss för 10 år sen i skolan.

sen angående flytt så brukar dels lite borrande i tak och väggar vara ok för lamp/tavel montering osv. och vill man va säker att de inte ska bli nått köp en tub byggsilikon dra ur pluggen å dra i en klick silicon hålen i taket så de inte syns.

Aldrig silikon, använd latex fog.

I övrigt håller jag med andra, att hänga i kroken är väldigt tveksamt. 4 st hål igensatta med lite latex när/om du flyttar är inget som någon kan klaga på.

Visa signatur

Det kan inte bli mer än fel.
En renrasig homosapiens, en härförare, en titan - kort och gott: en Göteborgare!
Självmord är en långvarig lösning på ett tillfälligt problem.

Permalänk

Vad hände med spackel och färg? Om man ska återställa en flyttlägenhet ska man göra det ordentligt.