Övertyga mig om att köpa PS4 över Xbox One

Permalänk
Medlem

Ganska enkelt val

- Xbox One har bättre och fler exklusiva spel
- Xbox One's handkontroll är ljusår bättre än PS4
- Xbox One har bättre OS, fler uppdateringar och bättre Online-tjänst

Visa signatur

Core i5 3570K@stock||Asus Z77 Sabertooth||16GB 1600mhz G.Skill RipJaws X||5850 1GB||Corsair Force GT SSD 120GB||XFX XXX 650W||CM HAF XB||Opad Mk-85 MX Red||Win7 Ultimate Signature Edition signerad av Steve Ballmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Knuckles:

Ganska enkelt val

- Xbox One har bättre och fler exklusiva spel
- Xbox One's handkontroll är ljusår bättre än PS4
- Xbox One har bättre OS, fler uppdateringar och bättre Online-tjänst

Det är ett intressant dilemma som handlar mycket om smak. Har just nu ett PS3 och tycker att dess exklusiviteter är bättre, Journey och Last of Us tänker jag först på, har aldrig gillat Halo och Gears of War, men alltid varit avundsjuk på att Xbox har spelstudion Remedy.

Jag går själv i dessa tankar, då kompisarna skaffar Xbone kommer jag också att skaffa ett, vill minnas att jag har haft riktigt roligt när jag spelat Forza hos polare tidigare; för det är ju så att på just konsol tycker jag att detta är extra viktigt, man måste ha någon att spela med, på dator gäller detta inte alls lika mycket. För mig blir det en One nu (Day1 med F5 och FIFA15 för 3700 på dustin med studentkonto), PS4 blir senare, kanske när slimmodellen kommer.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Knuckles:

Ganska enkelt val

- Xbox One har bättre och fler exklusiva spel
- Xbox One's handkontroll är ljusår bättre än PS4
- Xbox One har bättre OS, fler uppdateringar och bättre Online-tjänst

Hittills så är det väl ganska tunt med exklusiva titlar som är värda att köpa till någon av dem, fast det beror förstås på smak. Handkontrollen är verkligen en smaksak också och jag tycker nog att de är ganska likvärdiga när det gäller onlinetjänster. Fler OS-uppdateringar ser jag inte som något positivt, mer funktionalitet och mindre buggar förstås men ständiga uppdateringar hjälper inte med det utan det beror på kvaliteten på dem. Däremot är det ju svart på vitt att PS4 är en del kraftigare, sen om det kommer att göra någon större skillnad i spelen återstår väl att se förstås, men redan så finns det ju vissa skillnader i en del titlar.

Har man inga starka preferenser efter någon exklusiv titel, Forza eller GT exempelvis, efter en viss handkontroll och inga vänner som spelar konsoll eller vänner som är hyfsat jämt fördelade mellan plattformarna, så skulle jag nog rekommendera PS4 med tanke på prestandafördelen. Är man intresserad av Xboxens mer avancerade men också mer gimmickartade mediafunktionalitet så kanske det väger över förstås. Har man redan betalat för någon av plattformarnas + eller guldnivå så kan det vara vad som gör att man hamnar på den ena eller andra. Men som sagt, har inte detta någon betydelse så är ju PS4:an kraftfullare och det kommer man ha nytta av genom hela konsollens livslängd, speciellt nu när de är så likartade i hårdvaran. Personligen hade jag nog väntat lite med ett köp, vi har inte riktigt sett någon av plattformarna utnyttja sin fulla potential än och det är väldigt tunt med spel som man "måste" spela. Prissänkningar brukar komma ganska kort efter lanseringen här osv.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Knuckles:

Ganska enkelt val

- Xbox One har bättre och fler exklusiva spel
- Xbox One's handkontroll är ljusår bättre än PS4
- Xbox One har bättre OS, fler uppdateringar och bättre Online-tjänst

PS4 har dock bättre SDK, och starkare hårdvara.

Visa signatur

EVGA GTX 1080 Ti | Intel Core i9-9900K | Fractal Design Celsius S24 | ASUS ROG Strix Z390-I | 32 GB DDR4 @3200Mhz | Corsair SF750 | Samsung 970 Evo Plus 1 TB (M.2) | Crucial MX 500 & 300 1TB (2,5") | Louqe Ghost S1 Ash | AOC AGON AG271QG, Eizo Foris FS2333 & TCL 75EP660 | Windows 11 64-bit

Permalänk
Medlem

Du känner väl till att Halo Collection kommer till Xbox One?

http://www.ign.com/games/halo-the-master-chief-collection/xbo...

Halo: Combat Evolved , Halo 2, Halo 3 and Halo 4 are all packed into this massive package. And not only is the debut Halo delivered in its acclaimed Anniversary package, but for the first time, an entirely remastered version of the iconic sequel that revolutionized online console gaming is available with the Halo 2 Anniversary version of the game. This collection lets you experience Halo in an all-new way, at higher visual fidelity running at 60 frames per second (fps) on dedicated servers.

Halo: The Master Chief Collection features curated campaign and multiplayer playlists across all four games and features more than 100 multiplayer maps -- authentic to their original release. In addition, Halo 2 Anniversary includes six all-new maps built from the ground up for Xbox One.

Själv så har jag en PS4 och kommer inte köpa en Xbox One då spelen och utbudet på PS4 är mycket bättre enligt mig. Men Halo Collection har fått mig bli sugen på en Xbox One när de går att köpa för under 2000 kr.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrAdde:

PS4 har dock bättre SDK.

Källa?

Visa signatur

||Ryzen 5800X3D, Asus TUF X570 Plus, 32GB RAM, Intel ARC a750|| Surface Pro 2017 || Samsung Flip 4|| Saab 9-3 Aero Cab|| BMW f750 GS 2023

Permalänk
Entusiast
Skrivet av NoNamesWayne:

http://www.eurogamer.net/articles/digitalfoundry-2014-metro-r...

Som jag länkade till på förra sidan, där jag även skrev att det blir Xbox One för mig pga kampanjpris när man byter in 360, samt funktioner och exklusiva spel.

Visa signatur

EVGA GTX 1080 Ti | Intel Core i9-9900K | Fractal Design Celsius S24 | ASUS ROG Strix Z390-I | 32 GB DDR4 @3200Mhz | Corsair SF750 | Samsung 970 Evo Plus 1 TB (M.2) | Crucial MX 500 & 300 1TB (2,5") | Louqe Ghost S1 Ash | AOC AGON AG271QG, Eizo Foris FS2333 & TCL 75EP660 | Windows 11 64-bit

Permalänk
Skrivet av Knuckles:

Ganska enkelt val

- Xbox One har bättre och fler exklusiva spel
- Xbox One's handkontroll är ljusår bättre än PS4
- Xbox One har bättre OS, fler uppdateringar och bättre Online-tjänst

-Xbox One har inte mer exklusiva spel
-Xbox One handkontroll är bättre men knappast ljusår bättre.
-Det är däremot helt personlig smak vad man föredrar.

Visa signatur

Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti
Xiaomi Poco X3 Pro I Nvidia Shield TV V2 I PS4 I

Permalänk
Medlem
Skrivet av Knuckles:

Ganska enkelt val

- Xbox One har bättre och fler exklusiva spel
- Xbox One's handkontroll är ljusår bättre än PS4
- Xbox One har bättre OS, fler uppdateringar och bättre Online-tjänst

Precis som inlägget ovanför mig säger så handlar det mycket om personlig smak. Jag gillar PS exklusiviteter bättre. Jag gillar PS kontroll bättre.

Permalänk
Medlem

Om dina kompisar har pc varför ska du då ha konsol?

Visa signatur

3570k 4.7 ghz - ASUS 660ti - 4*4gb - 840 250gb
Citera för svar
/Jacob

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrAdde:

http://www.eurogamer.net/articles/digitalfoundry-2014-metro-r...

Som jag länkade till på förra sidan, där jag även skrev att det blir Xbox One för mig pga kampanjpris när man byter in 360, samt funktioner och exklusiva spel.

Tack för länken. Måste ha missat det.
Fast som det står i texten så blir sdk:n bara bättre och bättre och lär ju inte bli sämre när Directx 12 släpps. 😊

Visa signatur

||Ryzen 5800X3D, Asus TUF X570 Plus, 32GB RAM, Intel ARC a750|| Surface Pro 2017 || Samsung Flip 4|| Saab 9-3 Aero Cab|| BMW f750 GS 2023

Permalänk
Medlem
Skrivet av jacobtr:

Om dina kompisar har pc varför ska du då ha konsol?

Vet inte om det var otydligt i texten jag skrev, men jag kommer fortsätta lira på PC. Däremot vill jag komplettera med en konsol att ha vid TVn då jag ofta finner mer ro att ligga och deg-spela spel som Assassin's Creed, Halo, Fifa och diverse bilspel. Sen när man har några polare över hos sig så är det alltid trevligt att kunna lira lite Fifa exempelvis.

Visa signatur

"So I parallel double parked that motherf*cker sideways"

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrAdde:

PS4 har dock bättre SDK, och starkare hårdvara.

Vad innebär SDK?

Visa signatur

"So I parallel double parked that motherf*cker sideways"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Big Lars:

Vad innebär SDK?

Software Development Kit. Används för att skapa spel till X

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Big Lars:

Tjenare.

Har funderat ett tag på att införskaffa mig en ny spelkonsol och jäsa framför TVn med.

Har länge varit övertygad om att det är ett PS4 som gäller, men har på senare tid börjat undra varför jag blev så inne på just det. Har inte fastnat för något speciellt exklusivt spel till de diverse konsolerna tills att jag såg en XBOne bundle med Forza 5 (en spelserie jag gillar en del).

Vad jag har fattat det som här i forumet så verkar PS4 vara det som har mest att erbjuda, men efter jag fick höra att man behöver Playstation Plus (för att spela online) så vet jag inte riktigt vad jag vill ha längre. Tanken är jag mest ska casualspela och kanske blir online någon gång då och då.

Så nu undrar jag om ni kan övertyga mig om att köpa just PS4 över Xbox One?
(För övrigt har jag kört på Xbox dom två senaste generationerna då jag onekligen tycker att Xbox har dom skönaste handkontrollerna. Sen är Halo serien rätt skön dessutom när man är några grabbar som sitter och lirar)

Fanboys kommentarer undanbedes helst då jag är ute efter svar av någon som antingen äger båda konsolerna eller har erfarenhet av dom i helhet.

men då har du ju betalat för att köra online med ditt xbox, men kan inte betala för att spela ps4 online?

Permalänk
Medlem
Skrivet av JSvanberg:

men då har du ju betalat för att köra online med ditt xbox, men kan inte betala för att spela ps4 online?

Jag skrev aldrig att jag körde online på mina gamla Xbox.
Tanken var just att PS4 lockade lite innan jag visste att det skulle kosta att spela online just pga att jag troligtvis inte kommer spela såpass mycket. Visst är det ingen större kostnad i helhet, så det är inga problem heller för den delen.

Visa signatur

"So I parallel double parked that motherf*cker sideways"

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Big Lars:

Jag skrev aldrig att jag körde online på mina gamla Xbox.
Tanken var just att PS4 lockade lite innan jag visste att det skulle kosta att spela online just pga att jag troligtvis inte kommer spela såpass mycket. Visst är det ingen större kostnad i helhet, så det är inga problem heller för den delen.

Men det är ju precis som Xbox Live Gold.
Du betalar en viss summa, och får mycket tillbaka.
Så man betalar ju inte bara för online delen, utan du får ju mycket mer än det, såsom spelen man får, rabatter på spelen i onlinebutiken, backup på dina sparfiler etc online.
Så det är ju inte bara för online spel man betalar, utan det ingår ju i en tjänst man betalar för. Och knappa 500 kr /år för en sådan tjänst är billigt, då man får mycket tillbaka i form av gratis spel, rabatter på spel i butiken. Så rent värdemesigt så får man flera gånger mer tillbaka än vad man ger (om man räknar in gratis spelen, och rabatterna man får på spelen online).

Visa signatur

System: Corsair Obsidian 550D Midi Tower Svart || Corsair AX 850W PSU || Intel® Core i7-3770K Processor || ASUS P8P67-M || 2 x Intel® SSD 520 Series 180GB || Gigabyte GeForce GTX 670 2GB PhysX CUDA ||

Permalänk
Medlem

Om ni frågar mig så är priset på online tjänsten avgörande och där är xbox värsta rip off! Det är ganska avgörande när man inte spelar så ofta.

PS3 var till och med gratis och väldigt synd att dom inte behöll det med 4an.

Visa signatur

PLOP

Permalänk
Medlem

Jag vet inte om det är relevant till valet men det var det för mig iaf.

Jag blev väldigt irriterad under Xbox1 press event på E3 då de introducerade att de skulle helt slopa möjligheten att köpa begagnade spel samt skulle du inte äga spelen du köpte rakt av, ingen skulle kunna låna dom av dig, dom var budna till ditt konto. Som iofs kunde delas mellan individer men bara en kunde samtidigt spela det.

Visst de backade från det där då människor visade sitt missnöje. Men att stödja ett företag som är så pass tondöva att de trodde det där var en bra idé fick då bägaren att rinna över för min egen del. Jag äger en 360 men då jag köper en ny konsol den här generationen så tänker jag inte överväga en Xbox, de brände sina broar med mig på det press eventet.

Visa signatur

Asus Z87-A| 4770k@4.5GHz@1.19v|Gtx680@+100MHz offset - Accelero Hybrid| 2x4GB Corsair 1600MHz DDR3| Samsung 830 series SSD 256GB| Asus Xonar essence STX| Corsair HX620w| Define XL| giefscience.com | Jag streamar på Twitch

Permalänk
Medlem

Förstår inte varför du måste ha andra att övertyga dig om vad du ska köpa. Det borde väl vara lättare att fråga dig själv? Vad för handkontroll du föredrar, vilka spel föredrar du, vad har dina kompisar osv osv, visst kan man få tips osv.

Eller så äger du båda delarna så slipper du missa de viktiga spel

Visa signatur

PC1: P600s |ROG Z790-F Wi-Fi |14700KF |RTX4090 Aorus Master
PC2: H440W |H80i |i7 8770K 5GHz |RTX3070
PC3: Void X |i5 10400f |GTX3090 Super
VR: Valve Index |Oculus Quest 2 256GB
Konsol Setup: LG OLED77CX6 |Xbox Series X |Playstation 5

Permalänk

Varför inte uppgradera grafikkort först och främst?

Permalänk
Medlem
Skrivet av PowerNet:

Men det är ju precis som Xbox Live Gold.
Du betalar en viss summa, och får mycket tillbaka.
Så man betalar ju inte bara för online delen, utan du får ju mycket mer än det, såsom spelen man får, rabatter på spelen i onlinebutiken, backup på dina sparfiler etc online.
Så det är ju inte bara för online spel man betalar, utan det ingår ju i en tjänst man betalar för. Och knappa 500 kr /år för en sådan tjänst är billigt, då man får mycket tillbaka i form av gratis spel, rabatter på spel i butiken. Så rent värdemesigt så får man flera gånger mer tillbaka än vad man ger (om man räknar in gratis spelen, och rabatterna man får på spelen online).

309 kronor faktiskt för 12 månader!

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=961066

Visa signatur

i7-11700k - RTX 3080 - 32GB DDR4 - 1TB SSD

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Lspn:

309 kronor faktiskt för 12 månader!

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=961066

Nu pratade vi om Playstation Plus, vilken kostar knappa 500 kr/år.

Visa signatur

System: Corsair Obsidian 550D Midi Tower Svart || Corsair AX 850W PSU || Intel® Core i7-3770K Processor || ASUS P8P67-M || 2 x Intel® SSD 520 Series 180GB || Gigabyte GeForce GTX 670 2GB PhysX CUDA ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av PowerNet:

Nu pratade vi om Playstation Plus, vilken kostar knappa 500 kr/år.

Sorry missa det!

Visa signatur

i7-11700k - RTX 3080 - 32GB DDR4 - 1TB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Big Lars:

Jag skrev aldrig att jag körde online på mina gamla Xbox.
Tanken var just att PS4 lockade lite innan jag visste att det skulle kosta att spela online just pga att jag troligtvis inte kommer spela såpass mycket. Visst är det ingen större kostnad i helhet, så det är inga problem heller för den delen.

Det lustiga är att du bad om att bli övertygad att köpa PS4 istället för Xbox-One.
Men det är fler som har pratat sig varma för Xbox-One.:P

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 290!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!
Hjälp Teamtrees plantera träd på vår jord. https://teamtrees.org/

Permalänk
Medlem
Skrivet av PowerNet:

Men det är ju precis som Xbox Live Gold.

Glöm detta med att spela online. Jag vet vad live på Xbox live innebär och förstår att PS4 har något liknande upplägg. Är medveten att jag behöver betala för att spela online nu i vilket fall som helst.

EDIT: Missuppfattade nog din text när jag läste den första gången. Nu förstod jag i alla fall vad du menade.

Skrivet av Taft:

Förstår inte varför du måste ha andra att övertyga dig om vad du ska köpa. Det borde väl vara lättare att fråga dig själv? Vad för handkontroll du föredrar, vilka spel föredrar du, vad har dina kompisar osv osv, visst kan man få tips osv.

Eller så äger du båda delarna så slipper du missa de viktiga spel

Tanken var ju som jag skrev tidigare att jag har hört väldigt gott om PS4 och att det var många som bojkottade Xbox One. Men nu på senare tid så kommer jag inte på varför jag blev så inställd på PS4.
Förstår att det är en smaksak, men för mig som inte testat något utav dom så söker jag folk som kan övertyga mig (numera både xbox one och PS4) med sina egna erfarenheter.

Skrivet av SuperFlugan:

Varför inte uppgradera grafikkort först och främst?

Förstår faktiskt inte hur det är relevant? Jag frågar om tv-spel, så jag är ganska säker på att grafikkort inte är något jag är ute efter just nu.

Skrivet av Lifooz:

Det lustiga är att du bad om att bli övertygad att köpa PS4 istället för Xbox-One.
Men det är fler som har pratat sig varma för Xbox-One.:P

Hehe yes, och för tillfället lutar det mer åt Xbox One faktiskt.

Visa signatur

"So I parallel double parked that motherf*cker sideways"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Big Lars:

Tanken var ju som jag skrev tidigare att jag har hört väldigt gott om PS4 och att det var många som bojkottade Xbox One.

Att många bojkottar XBone beror nog främst på att Microsoft gjorde i princip alla fel inför och efter release, samt att pris i relation till hårdvara var för stort.

Permalänk
Skrivet av Big Lars:

Förstår faktiskt inte hur det är relevant? Jag frågar om tv-spel, så jag är ganska säker på att grafikkort inte är något jag är ute efter just nu.

Vet inte om din signatur stämmer men det står att du har ett HD6870 så tänkte en uppgradering hade varit trevligt om du spelar på PCn.

Angående konsol så svarade du på din egen fråga i första inlägget, du gillar forza och halo så Xbox röstar jag på

Permalänk
Medlem
Skrivet av SuperFlugan:

Vet inte om din signatur stämmer men det står att du har ett HD6870 så tänkte en uppgradering hade varit trevligt om du spelar på PCn.

Angående konsol så svarade du på din egen fråga i första inlägget, du gillar forza och halo så Xbox röstar jag på

Jodå signaturen stämmer, kör med två st HD6870 i crossfire. Men det fungerar än så länge för mig då jag ändå inte spelar några tyngre spel.
Ja jo, det känns väl som att Xbox One passar mig bäst. Men var lite sugen på att testa PS4. Jag får helt enkelt avvakta tills Xbox One släppts så jag kanske kan känna lite grann på båda konsolerna.

Visa signatur

"So I parallel double parked that motherf*cker sideways"

Permalänk
Medlem

Köp en Playstation Vita (OLED)! Jag har inte haft så roligt me spel sedan jag var liten

Visa signatur

Räkna ut hur kraftigt nätaggregat du behöver på OuterVision Power Supply Calculator. 500W räcker för de allra flesta vanliga system. Seasonic är bäst. ;) – Elektrostatisk urladdning är ett verkligt problem.
"People who are serious about software should make their own hardware" – Alan Kay
Bojkotta maffian