SATA disk via USB men disken vill inte fungera

Permalänk

SATA disk via USB men disken vill inte fungera

Hallå
Ja det är så att jag kör mina diskar externt till laptopen men endel diskar vill verkligen inte fungera,
dom ploppar inte upp och när jag går in i Disk Management så får jag upp att jag måste "initialize" men när jag gör det måste jag ju formatera om partitionen och då är ju filerna borta.

Detta har inte hänt med alla diskar men endel.

Någon som har någon ide?

Visa signatur

CPU ∙ 7800x3D •
RAM ∙ 32GB G.Skill •
MB ∙ MSI MAG B650 Tomahawk •
GPU ∙ 4070ti Super •
PSU ∙ Seasonic Focus+ Gold 750W •

Permalänk
Inaktiv

Testa med att byta enhetsbokstav. Ha gärna en för varje disk så det är en unik enhet du kopplar in om du byter..

Permalänk

Jag kan inte byta enhetsbokstav för disken är inte initierad enligt windows och initierar jag den får jag bara ett fält att göra en partition utav och den är såklart tom..

Visa signatur

CPU ∙ 7800x3D •
RAM ∙ 32GB G.Skill •
MB ∙ MSI MAG B650 Tomahawk •
GPU ∙ 4070ti Super •
PSU ∙ Seasonic Focus+ Gold 750W •

Permalänk
Entusiast

Vad är det för hårddiskar? Hur kopplar du in dem?

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Skrivet av Zotamedu:

Vad är det för hårddiskar? Hur kopplar du in dem?

SATA diskar som jag kopplar in externt.
Har köpt externa diskar tidigare men öppnat upp dom för att kunna använda andra diskar i dom.
Och som sagt dom HAR fungerat via samma konfiguration tidigare.

Visa signatur

CPU ∙ 7800x3D •
RAM ∙ 32GB G.Skill •
MB ∙ MSI MAG B650 Tomahawk •
GPU ∙ 4070ti Super •
PSU ∙ Seasonic Focus+ Gold 750W •

Permalänk
Medlem

Är det 2,5 tum diskar? (laptop), eller är det 3,5 tum med extern strömkälla?

Jag vet att inte alla 2,5tums diskar kan starta på USBs halvdana 500mA. Ibland får de fnatt och klyddar.
Om detta är fallet så finns det speciella strömgrenare, som kopplas in i 2 USB portar, och får då mer ström.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Unbalanced:

SATA diskar som jag kopplar in externt.
Har köpt externa diskar tidigare men öppnat upp dom för att kunna använda andra diskar i dom.
Och som sagt dom HAR fungerat via samma konfiguration tidigare.

Lite mer exakt vad är det du kopplar in dina diskar i? Är det en docka? En adaptersladd? Något hemmabyggt? Är det stora eller små diskar?

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem

Problemet TS har är att partitionstabellen har kleggat igen - ett inte ovanligt problem med USB-anslutna diskar och en av huvudanledningarna till att INTE använda USB till diskar om man saknar pinfärsk backup. Backup betyder att man har ytterligare en disk dit man kopierar viktiga filer. Starkt KÖP!

Partitonstabeller brukar man kunna restaurera med testdisk - prova det - montera helst disken internt så slipper du USB-eländet.

Permalänk
Skrivet av Zotamedu:

Lite mer exakt vad är det du kopplar in dina diskar i? Är det en docka? En adaptersladd? Något hemmabyggt? Är det stora eller små diskar?

Jag har tre stycken gamla externa hårddiskutrymmen där det tidigare suttit andra diskar,
har alltså brutit upp dom och satt i andra diskar och dom får ström via adaptrar men jag vet till 100% att den ena
inte har sin originaladapter men volt osv ska stämma. Originaladaptern har gått sönder.

Det är lustigt för en av diskarna fungerade ena dagen men andra dagen när jag flyttat runt lite och satt i en annan disk för att prova
sen tillbaka med den som fungerade och då vill inte den fungera heller utan bara "initialize"..

Jookeer:
OK, kan inget om det du pratar om.
Kommer ordna till min stationära (köpa nytt agg) snarast så får väll köra därigenom.
Om det inte finns något sätt jag kan fixa det nu externt?

Visa signatur

CPU ∙ 7800x3D •
RAM ∙ 32GB G.Skill •
MB ∙ MSI MAG B650 Tomahawk •
GPU ∙ 4070ti Super •
PSU ∙ Seasonic Focus+ Gold 750W •

Permalänk
Hedersmedlem

Beroende på SSD kan de ta mer än en 2,5" HD vid skriv, dvs 3-4-5W. USB2 klarar inte av det, strömmen räcker inte till. Att använda dubbla uttag med adapter kan då hjälpa.

Detta kan ju också gälla med strömadapter om den är av fel modell och för klen.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Unbalanced:

Jag har tre stycken gamla externa hårddiskutrymmen där det tidigare suttit andra diskar,
har alltså brutit upp dom och satt i andra diskar och dom får ström via adaptrar men jag vet till 100% att den ena
inte har sin originaladapter men volt osv ska stämma. Originaladaptern har gått sönder.

Det är lustigt för en av diskarna fungerade ena dagen men andra dagen när jag flyttat runt lite och satt i en annan disk för att prova
sen tillbaka med den som fungerade och då vill inte den fungera heller utan bara "initialize"..

När de inte fungerar rätt, om du lyssnar på disken, låter den som en surrande maskin, eller är det klick/pip ljud eller andra udda saker? Kan ju vara ett tecken på att de inte startat upp rätt.

Kan ju vara så att de nya diskarna behöver mer ström än de ursprungliga, eller att din adapter inte klarar ge tillräckligt. Vet av erfarenhet att de tyvärr underdimensionerar dem för att spara pengar, så i maximal last så orkar de knappt vad de ska och därför bränner ut rätt fort. Där brukar stå på diskarna hur mycket ström de tar på 12V/5V. Det är tyvärr inte en standard, utan vissa vill ha mer än andra, speciellt i uppstart kan de skilja rejält mellan dem.

Men jag måste fråga, när du tar ut dem ur datorn, drar du bara ut dem, eller använder du funktionen att mata ut disken, sen tar ut USB när den säger okej, och sist tar ut extra strömadaptern? Annars kan det ju vara så att du tar ut disken innan den hunnit skriva klart filsystemet och därför skadar informationen.