Dell introducerar böjda UltraSharp U3415W

Permalänk
Medlem

blir ändå ingen riktig ersättare för två skärmar.
sitter i regel med ts etc. på sekundärskärmen när jag spelar och spelet i fullscreen på huvudskärmen, för att få till det med en 21:9 måste spelen köras i windowed mode och det är något som i bland inte fungerar så bra.

Visa signatur

i7 2600k | P8P67Deluxe | Noctua NH-D14 | KFA2 GTX1080 EXOC | Corsair 750W | Corsair Obsidian 800D | Dell U2412M
America's Army: Proving Grounds

Permalänk
Medlem

Varför göra en böjd bildskärm med så liten böj på? Den är ju nästan obefintlig...

Visa signatur

Fulburken:
| I9 9900K
| Gigabyte Aorus Z390 AORUS MASTER
| Asus RTX 3090 Strix OC

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alling:

För er som har turen att inte vara 120 Hz-skadade kan nog denna skärm vara trevlig att använda! För mig är den däremot helt ointressant.

Tror dig, vill inte ens testa en 120hz eller 144hz skärm, för har jag väl sett hur fint det flyter så vet jag att jag kommer bli tvungen att gör mig av med alla mina 60hz 2560x skärmar, inte redo för det än

Permalänk
Skrivet av Scab:

Distortion skulle jag tro. Se exempelvis den här videon (från 25 sek in) — menyraden längst ned är spikrak i spelet.

Nu är inte de här nya datorskärmarna böjda tillnärmelsevis lika mycket så jag vet inte hur stort problem — om något — det där kan tänkas bli i praktiken.

Bra svar, det är precis vad jag syftar på... svårt att säga hur något man designar ser ut på en platt skärm då det inte finns några standarder för hur mycket skärmarna är böjda osv. Säkert kanon för underhållning dock, är bara lite yrkesskadad sedan 4:3 till 16:9 övergången med alla dess avarter och förvrängda mellanformat. Tänk er tillbaka då TV-apparaterna först kunde stoltsera med platt skärm (De var alltid konkvexa före slutet på 90-talet). Det var stort PR-pådrag för att vi äntligen kunde tillverka platta TV-apparater utan distortion! Nu ska vi gå över till konkava skärmar och återintroducera denna distortion, om även i mindre skala.

Nåja, finns ju liknande platta skärmar så jag ska inte klaga, hoppas bara på att detta inte blir en genomgående trend. Ser vissa oroväckande tendenser hos TV-tillverkarna redan.

Permalänk
Medlem

Påverkas fps?

Vad händer med "frameraten" om man dubblerar antalet pixlar på sin skärm?
Halveras den?
Eller påverkas den inte så länge minnet på grafikkortet räcker?

Permalänk
Medlem
Skrivet av johej:

Vad händer med "frameraten" om man dubblerar antalet pixlar på sin skärm?
Halveras den?
Eller påverkas den inte så länge minnet på grafikkortet räcker?

Går inte att enkelt säga exakt hur stor påverkan du får, men den påverkas rejält även om du har tillräckligt med minne!

Grafikkortets arbete kan lite grovt fördelas upp i hur snabb den är på att beräkna geometri, och hur snabb den är på att rita pixlar (det som brukar kallas "fillrate") och det är den senare som påverkas när du drar upp upplösningen.. Antalet polygoner är detsamma, men allt måste ritas upp på flera pixlar, vilket i slutändan kommer att belasta grafikkortet ordentligt. (tänk på att 4k är en fyrdubbling av antalet pixlar jämfört med 1080p)

Dessutom gör högre upplösning att det tar mer minne på grafikkortet för framebuffern och om man fyller upp allt grafikminne så kommer prestandan bli extremt påverkad. (som du var inne på redan),

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem

Vad är poängen med böjda och ultrabreda skärmar? Känns som en nyhet för nyhetens skull. Tycker 16:9 är ett perfekt format, bilden får inte vara alltför bred jämfört med höjden, det blir ett märkligt perspektiv då tycker jag. Hoppas bara inte att böjt och ultrabrett tar över helt så man inte ens kan köpa platta och lagom breda skärmar längre. :/

Visa signatur

Mobo: Asus X470 Crosshair VII Hero *** CPU: AMD Ryzen 7 2700X *** RAM: 32Gb G.Skill TridentZ 2933Mhz *** PSU: Seasonic 850W Focus+ Platinum *** GPU: Gigabyte RTX2080 Gaming OC *** SSD: Samsung 860 EVO 2 TB *** Chassi: Fractal Design Define R6 TG Svart *** Tangentbord: Ducky One 3 Daybreak MX Clear *** Mus: Logitech Pro X Superlight *** Skärm: Alienware AW3821DW

Permalänk
Medlem

Jag har en 27" och tycker det hade varit trevligt med böjd skärm. Tycker det känns som bilden blir för långt bort på sidorna

Permalänk
Medlem
Skrivet av Scab:

Distortion skulle jag tro. Se exempelvis den här videon (från 25 sek in) — menyraden längst ned är spikrak i spelet.

Nu är inte de här nya datorskärmarna böjda tillnärmelsevis lika mycket så jag vet inte hur stort problem — om något — det där kan tänkas bli i praktiken.

Duken verkar precis som du säger extremt böjd, och visningsvinklarna i youtubeklippet likaledes bitvis extrema. 2,5x0,7 meter är rejält tilltaget. Skulle vara kul att prova live. Grejen är att om bilden är tillräckligt perifer, uppfattar ögat bara svartvitt, och hjärnan fyller i färgerna baserat på vad det ser rakt framifrån (i fovea).

Permalänk
Medlem
Skrivet av waverider:

Vad är poängen med böjda och ultrabreda skärmar? Känns som en nyhet för nyhetens skull. Tycker 16:9 är ett perfekt format, bilden får inte vara alltför bred jämfört med höjden, det blir ett märkligt perspektiv då tycker jag. Hoppas bara inte att böjt och ultrabrett tar över helt så man inte ens kan köpa platta och lagom breda skärmar längre. :/

Poängen är att ju bredare skärm desto mer ips-glow syns i sidorna. Sitter själv med 27" ips skärm och störde mig rätt så mycket på detta i början. Ju närmare skärmen man sitter desto mer syns det. Böjer man skärmen så minskar eller försvinner problemet. Har längtat efter en bred, böjd skärm länge nu och tack och lov är dessa skärmar på gång nu. Blir definitivt ett köp när de går ner till under 8000kr.

Permalänk
Avstängd

Är det inte så att Dell köpt in LGs böjda paneler?

Jag tycker Samsungs paneler håller högre klass, men smaken är ju som baken.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

3 stycken av dessa som surround setup för bilspel skulle ju inte vara helt fel alltså. Dock för övriga spel prioriterar jag hellre 120 eller 144hz före andra fancy grejer.

Visa signatur

Tofu bud

Permalänk
Medlem

Allt under 90Hz går bort för mig i framtiden

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, 32GB 3600MHz CL16, SN850 500GB SN750 2TB, B550 ROG, 3090 24 GB
Har haft dessa GPUer: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, 1080 ti, 2080 ti, 3090 AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF, R9 390, R9 Nano, Vega 64, RX 6800 XT
Lista beg. priser GPUer ESD for dummies

Permalänk
Medlem

Håller med Kantarellen här ovan! Ge oss mer hz!!

Visa signatur

Haswell i5 4670K - Gigabyte G1 Sniper - 16GB DDR3 - Fractal Design R4 - MSI GTX 770 2GB Twin Frozr - Corsair 750W - Asus VG248 144hz G-Sync

Permalänk
Medlem
Skrivet av waverider:

Vad är poängen med böjda och ultrabreda skärmar? Känns som en nyhet för nyhetens skull. Tycker 16:9 är ett perfekt format, bilden får inte vara alltför bred jämfört med höjden, det blir ett märkligt perspektiv då tycker jag. Hoppas bara inte att böjt och ultrabrett tar över helt så man inte ens kan köpa platta och lagom breda skärmar längre. :/

jag tycker 16:10 är bättre, därför man sitter på 3st udda fujitsu E22W-5 skärmar

Visa signatur

|Workstation: AMD Ryzen 9 7900X 4.7GHz | ASRock X670E | AMD Radeon 7900 XT | 32GB DDR5 | NVMe 2.0TB | HDD 4.0TB |
|VMware rig: AMD Threadripper 2920x | ASUS PRIME X399-A | 24GB DDR4 | 10TB Storage |
|HTPC: AMD Ryzen 3 2200G 3.7 GHz | Gigabyte B450M DS3H | Radeon Vega 8 | 8GB RAM | SSD 120GB | *Test rig för div Linux distar, drivers m.m.

Permalänk
Medlem
Skrivet av waverider:

Vad är poängen med böjda och ultrabreda skärmar? Känns som en nyhet för nyhetens skull. Tycker 16:9 är ett perfekt format, bilden får inte vara alltför bred jämfört med höjden, det blir ett märkligt perspektiv då tycker jag. Hoppas bara inte att böjt och ultrabrett tar över helt så man inte ens kan köpa platta och lagom breda skärmar längre. :/

För min del är fördelen att man kan ha 3 dokument sida vid sida. Som 3 st 4:3 skärmar i porträttläge. För övrigt använder filmer ofta formatet 21:9.
Jag tycker att en 21:9 skärm måste vara böjd för att fungera. Den optimala tekniken vore en flexibel OLED-panel där användaren kan ställa in hur böjd skärmen ska vara. Den mekaniska konstruktionen lär säkert vara komplicerad och dyr.

Själv ser jag ingen poäng med böjda TV-apparater. Men en 21:9 TV vore något. perfekt format för filmvisning och dela skärmen på mitten och visa 2 separata TV-program, så slipper familjen bråka om vilken kanal man ska titta på.

Permalänk
Medlem
Skrivet av waverider:

Vad är poängen med böjda och ultrabreda skärmar? Känns som en nyhet för nyhetens skull. Tycker 16:9 är ett perfekt format, bilden får inte vara alltför bred jämfört med höjden, det blir ett märkligt perspektiv då tycker jag. Hoppas bara inte att böjt och ultrabrett tar över helt så man inte ens kan köpa platta och lagom breda skärmar längre. :/

På datormarknaden borde ultrabreda skärmar vara ett svar på den mängd folk som kopplar ihop sina skärmar i fula kompromisser så som eyefinity. Antar att verkligheten är att man bara hämtar inspiration från TV-marknaden men resultatet är detsamma. Anser själv att ultrabreda skärmar är trevligare att arbeta på men ser inga massiva fördelar med det.

Visa signatur

Define XL R2 || CM Silent Pro M1000 || Asus Z490-F || Intel i9 10900k || Noctua NH-D15 || RTX 2080 || 64GB DDR4 || 1TB 970 Evo Plus M.2 + 1.5TB SSD + 2TB HDD || Win10 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av ArtMan:

Poängen är att ju bredare skärm desto mer ips-glow syns i sidorna. Sitter själv med 27" ips skärm och störde mig rätt så mycket på detta i början. Ju närmare skärmen man sitter desto mer syns det. Böjer man skärmen så minskar eller försvinner problemet. Har längtat efter en bred, böjd skärm länge nu och tack och lov är dessa skärmar på gång nu. Blir definitivt ett köp när de går ner till under 8000kr.

Bra om det är en metod att minska ips-glow. Men böjt är nog ingenting för mig ändå.

Skrivet av Lei:

För min del är fördelen att man kan ha 3 dokument sida vid sida. Som 3 st 4:3 skärmar i porträttläge. För övrigt använder filmer ofta formatet 21:9.
Jag tycker att en 21:9 skärm måste vara böjd för att fungera. Den optimala tekniken vore en flexibel OLED-panel där användaren kan ställa in hur böjd skärmen ska vara. Den mekaniska konstruktionen lär säkert vara komplicerad och dyr.

Själv ser jag ingen poäng med böjda TV-apparater. Men en 21:9 TV vore något. perfekt format för filmvisning och dela skärmen på mitten och visa 2 separata TV-program, så slipper familjen bråka om vilken kanal man ska titta på.

21:9 har man väl ofta/alltid på bio eller har jag fel? Formatet kan funka där, men då ska det till ett mycket stort rum och på ett rejält avstånd. Men det känns ändå för brett för mig. Hade helt klart föredragit att man fortsatte att enbart göra 16:9 tv-apparater och skärmar. Jag tycker det formatet ger helt rätt proportioner.

En flexibel OLED-panel låter som en bra idé, då kan den enskilde tittaren som gillar en böjd bild få det, och om man är många i rummet, så kan man göra den rakare så att alla ser bilden ordentligt.

Skrivet av RaZman:

På datormarknaden borde ultrabreda skärmar vara ett svar på den mängd folk som kopplar ihop sina skärmar i fula kompromisser så som eyefinity. Antar att verkligheten är att man bara hämtar inspiration från TV-marknaden men resultatet är detsamma. Anser själv att ultrabreda skärmar är trevligare att arbeta på men ser inga massiva fördelar med det.

Håller helt med om att ultrabrett är bättre än att ha ramar ivägen.

Visa signatur

Mobo: Asus X470 Crosshair VII Hero *** CPU: AMD Ryzen 7 2700X *** RAM: 32Gb G.Skill TridentZ 2933Mhz *** PSU: Seasonic 850W Focus+ Platinum *** GPU: Gigabyte RTX2080 Gaming OC *** SSD: Samsung 860 EVO 2 TB *** Chassi: Fractal Design Define R6 TG Svart *** Tangentbord: Ducky One 3 Daybreak MX Clear *** Mus: Logitech Pro X Superlight *** Skärm: Alienware AW3821DW

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av frankof:

blir ändå ingen riktig ersättare för två skärmar.
sitter i regel med ts etc. på sekundärskärmen när jag spelar och spelet i fullscreen på huvudskärmen, för att få till det med en 21:9 måste spelen köras i windowed mode och det är något som i bland inte fungerar så bra.

Philips var på jobbet och demade en ultrawide för något år sedan, om jag minns rätt så hade de någon inställning i den så att den kunde bete sig som två separata skärmar, så att man inte behöver köra windowed mode.

Visa signatur

CPU: Intel i5-4670K MB: Asus Maximus VI Gene RAM: Patriot Viper3 16GB 2133MHz CL11 GPU: Zotac GeForce GTX 780 PSU: Corsair AX860 Chassi: Silverstone Temjin TJ08-E Kylning: Corsair H80i Lagring: 1x Samsung 840 Pro 256GB, 2x Seagate Barracuda 3TB (döda efter 3,5 år), 1x Seagate Firecuda 2TB, 1x Seagate Barracuda 2TB