Intel NUC som HTPC och mediadator

Permalänk
Medlem
Skrivet av mfm:

Jag provade en Sandy Bridge Celeron NUC med en 525 180GB istället för min gamla 240GB idag och när jag kopierade 10GB så stack den upp från 40 grader till 75 grader. Då kördes fläkten i 20% (som den var inställd från fabriken). Jag ändrade sen till 40% duty cycle och då blev den lite mindre varm men ändå över 60 grader. Skulle tro att thermal pad saknas men det kommer ändå inte göra några underverk (för det gjorde det inte på min Ivy i3-NUC).

Så jag ser det som helt otroligt att något exemplar av 525 inte skulle påverkas av skrivningar, isåfall skrivs det inget eller så tittar programmet på fel sensor. Alternativt har Intel släppt några senare 525-or som är helt annorlunda än de gamla, men det är inget jag hört talas om.

Bara för att jag har lite tid över så kan jag undersöka saken lite till dock behöver du bidra med lite info.

Vilket operativsystem?
Vilken mjukvara för att läsa av tempvärdena?
Vilket var tillvägagångsättet när du valde att "kopiera" en fil? Lokalt från SSD till SSD? Via LAN till NUC? Eventuella protokoll.
BIOS-version och inställningar.

Glöm inte heller att bidra med versionsnummer för operativsystem och eventuella tredjepartsmjukvaror så att jag kan återskapa ditt upplägg så gott jag kan.

Visa signatur

Marantz NR1605, Rotel RB1090, Ino Audio piPs
SMSL SP200 THX Achromatic Audio Amplifier 888, SMSL M400, Audio-Gd NFB-11 (2015), Objective2+ODAC RevB, Audeze LCD-2 Rosewood, Monoprice M1060, ATH-M40x, Sennheiser HD660S, DROP X KOSS ESP/95X, Koss KPH30i, DROP X HiFiMan HE4XX

Permalänk
Medlem
Skrivet av frankz55:

Jag har densamma. tack för tips om crystaldiskinfo, skall testa det.

Det där med thermalpad verkar ju jobbigt, har dessutom en mekanisk disk i 2.5-slotten.

Edit: Tack för tips, Crystal Disk Info verkar visa samma temperaturer som Speed Fan.

Kan väl använda mina frågor till att höja ett varningens finger för användning av HWMonitor tillsammans med min setup då.

Skrivet av backspace:

Bara för att jag har lite tid över så kan jag undersöka saken lite till dock behöver du bidra med lite info.

Vilket operativsystem?
Vilken mjukvara för att läsa av tempvärdena?
Vilket var tillvägagångsättet när du valde att "kopiera" en fil? Lokalt från SSD till SSD? Via LAN till NUC? Eventuella protokoll.
BIOS-version och inställningar.

Glöm inte heller att bidra med versionsnummer för operativsystem och eventuella tredjepartsmjukvaror så att jag kan återskapa ditt upplägg så gott jag kan.

Som jag skrev igår kan jag ju flagga för att HWmonitor verkar läsa tempen fel. Både Speedfan och CrystalDiskInfo ger "normala" temperaturer. När jag använde HWmonitor så var min 530 ofta uppe vid 68-70 grader redan vid uppstart av datorn.

Permalänk
Medlem
Skrivet av frankz55:

Som jag skrev igår kan jag ju flagga för att HWmonitor verkar läsa tempen fel. Både Speedfan och CrystalDiskInfo ger "normala" temperaturer. När jag använde HWmonitor så var min 530 ofta uppe vid 68-70 grader redan vid uppstart av datorn.

Ja, jag misstänker att mfm inte riktigt har koll på sensorerna och vilka värden som han får. Det är just därför jag försöker hjälpa honom genom att återskapa en liknande mijö hos mig.

Visa signatur

Marantz NR1605, Rotel RB1090, Ino Audio piPs
SMSL SP200 THX Achromatic Audio Amplifier 888, SMSL M400, Audio-Gd NFB-11 (2015), Objective2+ODAC RevB, Audeze LCD-2 Rosewood, Monoprice M1060, ATH-M40x, Sennheiser HD660S, DROP X KOSS ESP/95X, Koss KPH30i, DROP X HiFiMan HE4XX

Permalänk
Medlem
Skrivet av backspace:

Bara för att jag har lite tid över så kan jag undersöka saken lite till dock behöver du bidra med lite info.

Vilket operativsystem?
Vilken mjukvara för att läsa av tempvärdena?
Vilket var tillvägagångsättet när du valde att "kopiera" en fil? Lokalt från SSD till SSD? Via LAN till NUC? Eventuella protokoll.
BIOS-version och inställningar.

Glöm inte heller att bidra med versionsnummer för operativsystem och eventuella tredjepartsmjukvaror så att jag kan återskapa ditt upplägg så gott jag kan.

Windows 7 64-bit
CrystalDiskInfo nyaste versionen
Nyaste BIOS, AHCI, Fan: balanced, 40% duty cycle
Jag har kopierat 10 GB genom att kopiera in filerna sen kopiera filerna till samma SSD genom att dra och "klistra in" i Windows utforskaren. Jag har även provata att packa upp RAR-filer med WinRAR.

Jag ska sätta in en thermal pad i den där Celeron-NUCen och byta till nyaste BIOS när jag har tid också för att se om det blir någon större skillnad.

Skrivet av frankz55:

Som jag skrev igår kan jag ju flagga för att HWmonitor verkar läsa tempen fel. Både Speedfan och CrystalDiskInfo ger "normala" temperaturer. När jag använde HWmonitor så var min 530 ofta uppe vid 68-70 grader redan vid uppstart av datorn.

Mina 525 är kanske 40 grader vid uppstart men överhettar under belastning så det säger inte jättemycket att du har "normala" värden i idle. Vad blir temperaturen om du kopierar 10 GB från disken till sig själv?

Visa signatur

Main Core i9-9900k | NH-D15 | ROG STRIX Z390-F | 16GB DDR4 3200 MHz LPX | STRIX 2080 Ti GAMING OC | Samsung 970 EVO 1TB + Toshiba XG5 256GB | RM650X | R5 Blackout
HTPC/Barndator: Core i5-8400 | ASUS PRIME B360M-A | 16GB DDR4 2666 MHz | STRIX GTX 1070 OC | 2 x Toshiba XG5 256GB
Extradator: Core i7 870 | ASRock H55M-LE | 8GB 1600 MHz | Intel 320 120GB | HD6950 2GB | VX 550W

Permalänk
Medlem
Skrivet av mfm:

Windows 7 64-bit
CrystalDiskInfo nyaste versionen
Nyaste BIOS, AHCI, Fan: balanced, 40% duty cycle
Jag har kopierat 10 GB genom att kopiera in filerna sen kopiera filerna till samma SSD genom att dra och "klistra in" i Windows utforskaren. Jag har även provata att packa upp RAR-filer med WinRAR.

Jag ska sätta in en thermal pad i den där Celeron-NUCen och byta till nyaste BIOS när jag har tid också för att se om det blir någon större skillnad.

Mina 525 är kanske 40 grader vid uppstart men överhettar under belastning så det säger inte jättemycket att du har "normala" värden i idle. Vad blir temperaturen om du kopierar 10 GB från disken till sig själv?

Ska återskapa liknande miljö lite senare.
Please hold...

Visa signatur

Marantz NR1605, Rotel RB1090, Ino Audio piPs
SMSL SP200 THX Achromatic Audio Amplifier 888, SMSL M400, Audio-Gd NFB-11 (2015), Objective2+ODAC RevB, Audeze LCD-2 Rosewood, Monoprice M1060, ATH-M40x, Sennheiser HD660S, DROP X KOSS ESP/95X, Koss KPH30i, DROP X HiFiMan HE4XX

Permalänk
Medlem
Skrivet av mfm:

Windows 7 64-bit
CrystalDiskInfo nyaste versionen
Nyaste BIOS, AHCI, Fan: balanced, 40% duty cycle
Jag har kopierat 10 GB genom att kopiera in filerna sen kopiera filerna till samma SSD genom att dra och "klistra in" i Windows utforskaren. Jag har även provata att packa upp RAR-filer med WinRAR.

Jag ska sätta in en thermal pad i den där Celeron-NUCen och byta till nyaste BIOS när jag har tid också för att se om det blir någon större skillnad.

Mina 525 är kanske 40 grader vid uppstart men överhettar under belastning så det säger inte jättemycket att du har "normala" värden i idle. Vad blir temperaturen om du kopierar 10 GB från disken till sig själv?

Tyvärr har jag en 530 och en i3 Haswell, så det kanske är din Celeron. Jag kopierade nu en 15 gig stor mapp från samma disk till "sig själv" i utforskaren. Peakade på 56 grader. I varmaste laget men långt ifrån maxtempen som väl är 70 grader?

Permalänk
Medlem

Kollade min nuc i morse som stått på två dygn nu. 29c på SSD:n. Iofs belastats den inte så mycket då jag har en extern disk som jag har data på men ändå. Är ju rätt stor skillnad om era är 40c i idle...

Visa signatur

PC: 5600X / 7800XT / 32 GB
FOTO: Sony a7R IIIa
Fotofolio \ flickr \ Mina Custom Gundam-modeller

Permalänk
Medlem
Skrivet av ficklampa:

Kollade min nuc i morse som stått på två dygn nu. 29c på SSD:n. Iofs belastats den inte så mycket då jag har en extern disk som jag har data på men ändå. Är ju rätt stor skillnad om era är 40c i idle...

Tror 2.5" blir mycket svalare. Min brukar ligga på ca 27 grader i idle.

Visa signatur

HP Omen 30L GT13 - 1076no:
Intel® Core™ i7-11700K
HyperX® 16 GB DDR4-RGB3200 XMP RGB MHz RAM (2 x 8 GB)
1 TB WD Black PCIe® NVMe™ TLC M.2 SSD
NVIDIA® GeForce RTX™ 3080

Permalänk
Medlem
Skrivet av ficklampa:

Kollade min nuc i morse som stått på två dygn nu. 29c på SSD:n. Iofs belastats den inte så mycket då jag har en extern disk som jag har data på men ändå. Är ju rätt stor skillnad om era är 40c i idle...

Kan det vara så enkelt som att Intels diskar blir lite varmare än Samsungs? Som sagt, är det långt under gränsvärdet är det ju ingenting att oroa sig för.

Permalänk
Medlem

Ja, det lutar ju åt att mfm är den som har problem. Men det märks snart.

Edit: Så då...
Windows 7 64-bit
CrystalDiskInfo 6.2.1
HWMonitor 1.25.0
AS SSD Benchmark 1.7.4739.38088

Följande saker har jag gjort samtidigt för att få så hög temperatur som möjligt.
Jag har kopierat en fil via det trådlösa nätverket (5GHz) till NUCen via SMB.
Jag har kört Copy-Benchmark i AS SSD Benchmark.
Jag har kopierat en fil lokalt på SSDn.

Resultat: 57°C

Visa signatur

Marantz NR1605, Rotel RB1090, Ino Audio piPs
SMSL SP200 THX Achromatic Audio Amplifier 888, SMSL M400, Audio-Gd NFB-11 (2015), Objective2+ODAC RevB, Audeze LCD-2 Rosewood, Monoprice M1060, ATH-M40x, Sennheiser HD660S, DROP X KOSS ESP/95X, Koss KPH30i, DROP X HiFiMan HE4XX

Permalänk
Medlem
Skrivet av nevada:

Tror 2.5" blir mycket svalare. Min brukar ligga på ca 27 grader i idle.

Det verkar så. I övrigt så verkar det ju inte vara så mycket mer skillnad än att chassit är högre för att få plats med 2.5"-disken.

Skrivet av frankz55:

Kan det vara så enkelt som att Intels diskar blir lite varmare än Samsungs? Som sagt, är det långt under gränsvärdet är det ju ingenting att oroa sig för.

Kan vara så absolut. Ville bara dela med mig med siffror. Jag kör som sagt inget wifi-kort i min nuc heller, vilket förmodligen bidrar till lägre temperaturer också.

Visa signatur

PC: 5600X / 7800XT / 32 GB
FOTO: Sony a7R IIIa
Fotofolio \ flickr \ Mina Custom Gundam-modeller

Permalänk
Medlem
Skrivet av backspace:

Resultat: 57°C

Vilken storlek på disken har du? Hur stora filer kopierade du när du testade? Vilka inställningar på fläkten?

Det är ganska många fler än jag som har problem med 525 och/eller NUC...

Visa signatur

Main Core i9-9900k | NH-D15 | ROG STRIX Z390-F | 16GB DDR4 3200 MHz LPX | STRIX 2080 Ti GAMING OC | Samsung 970 EVO 1TB + Toshiba XG5 256GB | RM650X | R5 Blackout
HTPC/Barndator: Core i5-8400 | ASUS PRIME B360M-A | 16GB DDR4 2666 MHz | STRIX GTX 1070 OC | 2 x Toshiba XG5 256GB
Extradator: Core i7 870 | ASRock H55M-LE | 8GB 1600 MHz | Intel 320 120GB | HD6950 2GB | VX 550W

Permalänk
Medlem
Skrivet av mfm:

Vilken storlek på disken har du? Hur stora filer kopierade du när du testade? Vilka inställningar på fläkten?

Det är ganska många fler än jag som har problem med 525 och/eller NUC...

120GB
Tog ett arkiv med en salig blandning av småfiler allt från någon gammal textfil upp till några ROM-filer till telefonen som ligger på 1,5-2GB. Ca 7GB totalt.
Tog en MKV-fil. Ca 12GB

Jag la in senaste BIOS alldeles innan testerna, dvs version 0027 vilket gjorde att allt var standard.
Fläktinställningarna är exakt samma som du skrev om i ditt inlägg. Dvs standard.

Visa signatur

Marantz NR1605, Rotel RB1090, Ino Audio piPs
SMSL SP200 THX Achromatic Audio Amplifier 888, SMSL M400, Audio-Gd NFB-11 (2015), Objective2+ODAC RevB, Audeze LCD-2 Rosewood, Monoprice M1060, ATH-M40x, Sennheiser HD660S, DROP X KOSS ESP/95X, Koss KPH30i, DROP X HiFiMan HE4XX

Permalänk
Avstängd

Ja, HDMI upp till 1.4 klarar bara detta.

Visa signatur

Höghastighetsfiber är livet :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av backspace:

120GB
Tog ett arkiv med en salig blandning av småfiler allt från någon gammal textfil upp till några ROM-filer till telefonen som ligger på 1,5-2GB. Ca 7GB totalt.
Tog en MKV-fil. Ca 12GB

Jag la in senaste BIOS alldeles innan testerna, dvs version 0027 vilket gjorde att allt var standard.
Fläktinställningarna är exakt samma som du skrev om i ditt inlägg. Dvs standard.

OK, tack.

Jag satte dit thermal pad på Celeron-NUCen, körde in nyaste BIOS med den fläktprofil som finns där (som låter till skillnad från den gamla ljudlösa). Sen kopierade jag 12GB, då var den uppe i 56 grader tror jag. Men om man fortsätter kopiera så fortsätter temperaturen stiga, kopierade totalt 45GB och då hade termperaturen långsamt stigit till 65 grader.

Dock kan man väl ändå tycka att det är OK, man brukar inte skriva så mycket data och det var ändå under gränsen. Dock var maskinen helt kall och disken låg på 32 grader när jag började, så den kanske hade kommit upp i 70 grader om den fått stå nån timme först.

Visa signatur

Main Core i9-9900k | NH-D15 | ROG STRIX Z390-F | 16GB DDR4 3200 MHz LPX | STRIX 2080 Ti GAMING OC | Samsung 970 EVO 1TB + Toshiba XG5 256GB | RM650X | R5 Blackout
HTPC/Barndator: Core i5-8400 | ASUS PRIME B360M-A | 16GB DDR4 2666 MHz | STRIX GTX 1070 OC | 2 x Toshiba XG5 256GB
Extradator: Core i7 870 | ASRock H55M-LE | 8GB 1600 MHz | Intel 320 120GB | HD6950 2GB | VX 550W

Permalänk
Medlem
Skrivet av mfm:

OK, tack.

Jag satte dit thermal pad på Celeron-NUCen, körde in nyaste BIOS med den fläktprofil som finns där (som låter till skillnad från den gamla ljudlösa). Sen kopierade jag 12GB, då var den uppe i 56 grader tror jag. Men om man fortsätter kopiera så fortsätter temperaturen stiga, kopierade totalt 45GB och då hade termperaturen långsamt stigit till 65 grader.

Dock kan man väl ändå tycka att det är OK, man brukar inte skriva så mycket data och det var ändå under gränsen. Dock var maskinen helt kall och disken låg på 32 grader när jag började, så den kanske hade kommit upp i 70 grader om den fått stå nån timme först.

Jag kan ju faktiskt erkänna att jag knappt använder disken så det har varit småkul att undersöka lite.
Det jag har min NUC till skulle jag klara med ett USB-minne eller PXE och SSDn köptes mest bara för utifall att man skulle rota med något annat vilket jag gjort lite då och då.

Visa signatur

Marantz NR1605, Rotel RB1090, Ino Audio piPs
SMSL SP200 THX Achromatic Audio Amplifier 888, SMSL M400, Audio-Gd NFB-11 (2015), Objective2+ODAC RevB, Audeze LCD-2 Rosewood, Monoprice M1060, ATH-M40x, Sennheiser HD660S, DROP X KOSS ESP/95X, Koss KPH30i, DROP X HiFiMan HE4XX

Permalänk
Medlem

Hur gör jag för att installera Win8 på NUC? Jag har lagt över .iso-filen som jag fick via MSDNAA och kopplat in USBn i NUC:n. Men när jag kör boot-menu så syns inte den jädrans usbn.

De enda alternativen är UEFI: LAN : IP4 Intel(R) och IP6 Intel(R)
Har stängt av Legacy boot & har satt UEFI boot på on. Då står det dessa två ovannämnda som Boot drive order. Finns inget om usbn.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Slapinator:

Hur gör jag för att installera Win8 på NUC? Jag har lagt över .iso-filen som jag fick via MSDNAA och kopplat in USBn i NUC:n. Men när jag kör boot-menu så syns inte den jädrans usbn.

De enda alternativen är UEFI: LAN : IP4 Intel(R) och IP6 Intel(R)
Har stängt av Legacy boot & har satt UEFI boot på on. Då står det dessa två ovannämnda som Boot drive order. Finns inget om usbn.

När du säger lagt över iso på minne. Flyttat ison rakt av eller packat upp iso och preppat USB-stickan?

Visa signatur

Primär maskin: iPad Pro 12,9tum 2022 med Magic Keyboard.
Sekundär maskin: Ryzen 9 5900x, Radeon 7900 XTX, 32GB RAM, monitor: OLED42C24LA
2st NUC 9 Pro Kit - NUC9VXQNX Ubuntu server för diverse.
PSN ID:iller Xbox live:illerG Wii U:illerG Switch:iller

Permalänk
Medlem
Skrivet av iller:

När du säger lagt över iso på minne. Flyttat ison rakt av eller packat upp iso och preppat USB-stickan?

Fixade det nu med ISO. Men nu är det ett annat problem som uppstår. Den tycks ibland inte få någon signal till tv:n? Har den i HDMI3 så funkar den ej, har jag den i HDMI4 så funkar den ibland.

Stängde av tvn & satte på nuc:n & den fick en signal på tvn.. Är det jag som strulat till något eller är det någon annan som har samma problem?

Permalänk
Medlem

Sitter och kikar på ett paket jag ska beställa. Ska ha den som webbserver och mediaspelare.
Tänkte att det är lika bra att slå till med 16 gig ram, eller vad tror ni?
Ser att den stödjer SO-DIMM och isåfall spelar det någon roll för min del om det är DDR3 eller DDR3L?
Fått fram det här på prisjakt: http://www.prisjakt.nu/kategori.php?l=s184641729, är det nästintill lika bra att ta ett av de billigare där?

Permalänk
Medlem
Skrivet av MB:

Sitter och kikar på ett paket jag ska beställa. Ska ha den som webbserver och mediaspelare.
Tänkte att det är lika bra att slå till med 16 gig ram, eller vad tror ni?
Ser att den stödjer SO-DIMM och isåfall spelar det någon roll för min del om det är DDR3 eller DDR3L?
Fått fram det här på prisjakt: http://www.prisjakt.nu/kategori.php?l=s184641729, är det nästintill lika bra att ta ett av de billigare där?

Du måste ha DDR3L.

Visa signatur

HP Omen 30L GT13 - 1076no:
Intel® Core™ i7-11700K
HyperX® 16 GB DDR4-RGB3200 XMP RGB MHz RAM (2 x 8 GB)
1 TB WD Black PCIe® NVMe™ TLC M.2 SSD
NVIDIA® GeForce RTX™ 3080

Permalänk
Medlem

Ok vilken minneshastighet? Finns ju en hel del att filtrera på på prisjakt.
Jag hittar inget på egenskaperna för en nuc under prisjakt om minneshastigheten, http://www.prisjakt.nu/produkt.php?e=2214605

Hittade på netonnet att det står "2x RAM platser, Dual channel DDR3 SODIMM 1066/1333 MHz, max 16 GB"
Det jag ser på prisjakt som skulle kunna vara rimligt på namnet är: PC10660/1333, PC 10666/1333 och 10600/1333. Men är PC10660/1333 korrekt minneshastighet? Bara att sista nollan inte räknas med eller om netonnet "glömt" den?

Permalänk
Medlem

Jag körde en 1600 MHz-pinne tror jag. Är ju egentligen onödigt men det var den som fanns länkad på Dustin när jag beställde grejerna.

Visa signatur

PC: 5600X / 7800XT / 32 GB
FOTO: Sony a7R IIIa
Fotofolio \ flickr \ Mina Custom Gundam-modeller

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av MB:

Ok vilken minneshastighet? Finns ju en hel del att filtrera på på prisjakt.
Jag hittar inget på egenskaperna för en nuc under prisjakt om minneshastigheten, http://www.prisjakt.nu/produkt.php?e=2214605

Hittade på netonnet att det står "2x RAM platser, Dual channel DDR3 SODIMM 1066/1333 MHz, max 16 GB"
Det jag ser på prisjakt som skulle kunna vara rimligt på namnet är: PC10660/1333, PC 10666/1333 och 10600/1333. Men är PC10660/1333 korrekt minneshastighet? Bara att sista nollan inte räknas med eller om netonnet "glömt" den?

Jag kör med dessa. Funkar fint. http://aphnetworks.com/reviews/g_skill_ripjaws_f3_1600c9d_16g...

Permalänk
Medlem

Går det att ansluta en Bluray-combo enhet via usb till en Intel Nuc om man önskar kunna spela Dvd och Bluray skivor?

Permalänk
Medlem
Skrivet av gisburne:

Går det att ansluta en Bluray-combo enhet via usb till en Intel Nuc om man önskar kunna spela Dvd och Bluray skivor?

Tror det. Asus har en som klarar 6x BD-ROM och 3D över USB 2.0... Hur de lyckas med det, vettefan.

http://www.asus.com/se/Optical_Drives/SBC06D2XU/

Visa signatur

PC: 5600X / 7800XT / 32 GB
FOTO: Sony a7R IIIa
Fotofolio \ flickr \ Mina Custom Gundam-modeller

Permalänk
Medlem
Skrivet av nevada:

Du måste ha DDR3L.

Okej... Kan du utveckla? Verkar på andra svar att det går med andra minnen med..?
Men kan förstå om du menar att den typen är bra lämpad till en nuc?

Permalänk
Medlem
Skrivet av MB:

Okej... Kan du utveckla? Verkar på andra svar att det går med andra minnen med..?
Men kan förstå om du menar att den typen är bra lämpad till en nuc?

Du måste ha 1,35 V[olt]-minnen eller vad det nu var, det är väl det som är grejen. Vet inte om det är det L:et står för kanske.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X | 32 GB Corsair Vengeance 3200 MHz | ASUS TUF Geforce RTX 3080

Permalänk
Medlem

DDR3L = low voltage = 1.35volt.

http://en.wikipedia.org/wiki/DDR3_SDRAM#DDR3L

Standard DDR3 kör 1.5v.

Visa signatur

PC: 5600X / 7800XT / 32 GB
FOTO: Sony a7R IIIa
Fotofolio \ flickr \ Mina Custom Gundam-modeller

Permalänk
Medlem

Oh.. så jäkla mycket problem som uppstår. Jag har en Logitech My Harmony touch fjärr, jag la till Intel Nuc i aktiviteter & enheter. Jag har fixat så den startar upp när jag kör den aktiviteten, men när jag vill stänga av nuc:n så kör den endast på sleep-mode och stänger helt enkelt inte av datorn.

Försökte kringå detta genom att stänga av datorn manuellt via Start för att sedan byta till TV aktiviteten men då kör ju "stäng av" funktionen i NUC:n (som egentligen ska köra den till stäng av men kör sleep mode) -- vad händer? Jo, den startar upp datorn som jag precis stängt av.

1) Stänger manuellt.
2) Byter aktivitet till titta på TV.
3) Den tror att nuc:n är på och den kör "stäng av" -- vilket leder till att den startar nuc:n.

Någon som vet hur detta kan lösas? Försökte googla lite på om det gick att ersätta "Sleep mode" till shut down, kom bara några länkar som var win 7 & endast till bärbara, inget om Intel NUC. Börjar tyvärr bli frustrerande att den ska krångla på såna fjantiga saker.