Nytt NVIDIA Grafikkort som presterar lika bra som ett MSI R9 280x Gaming

Permalänk
Medlem

Nytt NVIDIA Grafikkort som presterar lika bra som ett MSI R9 280x Gaming

Hej

Ska nu gå över till NVIDIA (Kanske)

Köpte ett MSI R9 280x Gaming i Februari http://www.inet.se/produkt/5410036/msi-radeon-r9-280x-3gb-gam...

Det var det fel på så skickade tillbaka det och Inet verifierade fel på kortet och jag fick ett nytt likadant

Fick hem nya kortet och det var det ännu mer fel på med flimmer och grå ruta med svarta linjer fick jag på skärmen skickade in det och dom verifierade fel på det med. Fick ett nytt

Testade det nya och det flimmrar till ibland med 3e kortet så blir att skicka in det och byta till NVIDIA istället

Det jag behöver veta vad jag ska välja för kort som presterar lika bra som 280x från NVIDIAS sida då

Det jag kommer få i samma prisklass som mitt kostade 2690 kr är ett NVIDIA 760 men kan även välja ett annat och lägga till pengar för att få ett bättre som ett 770 t.e.x

Vad ska jag göra?

Behöver jag byta till NVIDIA eller ska jag prova ta ett Gigabyte 280x eller ASUS 280x eller ett 760 eller 770? Då jag vet man får mycket bra prestanda för pengarna med R9 serien

Vill helst ha ett MSI då det håller sig väldigt svalt plus att fläktarna är väldigt tysta men kan nog inte ha ett MSI då det bara blir problem

Det problemet jag har haft med alla 3 korten av samma märke är. Ser jag på film spelar så flimrar hela skärmen till ibland och det var det Inet har verifierat på dom 2 korten jag fick skicka tillbaka

Permalänk
Medlem

GTX 770 + pengar emellan tyvärr för Nvidia är grafikkortens Mac medans AMD är linux, mac bara funkar och linux kräver en jävla massa jobb för att få det att funka felfritt

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk

skulle säga att gtx 770 troligen är det som är mest gämförbart med 280x korten

finns vissa tester där t.om gtx 760 tävlar med 280x och hamnar jämnt med det men för det mesta ligger 770 och 280x mest lika. beror ju lite på vilket spel vi pratar om.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rouge of Darkness:

skulle säga att gtx 770 troligen är det som är mest gämförbart med 280x korten

finns vissa tester där t.om gtx 760 tävlar med 280x och hamnar jämnt med det men för det mesta ligger 770 och 280x mest lika. beror ju lite på vilket spel vi pratar om.

Hur mycket förlorar jag att gå över till GTX då det inte har mantle t.e.x?

Permalänk

Nej gå inte över till nVidia. Du förlorar 1Gb minne samt Mantle stöd som troligtvis kommer finnas i Gta V. Skaffa ett R9 280X från Gigabyte så blir du ganska nöjd. Kortet är tyst också då den har 3 fläktar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oliver91:

GTX 770 + pengar emellan tyvärr för Nvidia är grafikkortens Mac medans AMD är linux, mac bara funkar och linux kräver en jävla massa jobb för att få det att funka felfritt

Vilket hysteriskt skitsnack...

Permalänk
Medlem

Kan tillägga att mitt gamla Asus 6970 med DC Kylaren funkar utan problem iaf som jag har fått använda medans korten har varit inne på service

Permalänk
Medlem
Skrivet av Melinho2895:

Nej gå inte över till nVidia. Du förlorar 1Gb minne samt Mantle stöd som troligtvis kommer finnas i Gta V. Skaffa ett R9 280X från Gigabyte så blir du ganska nöjd. Kortet är tyst också då den har 3 fläktar.

Funderar på att ta ett 280x igen men inte MSI då

Hoppas att det inte blir något fel då.

Vet inte om det är något tillverkningsfel på MSI 280x Gaming korten

Dom på Inet sa dom hade fått tillbaka många 280x kort men nu i mitten av sommaren har det planat ut och ligger mycket lägre med 280x kort som kommit in som det är något fel på

Permalänk
Skrivet av Bazisten:

Hur mycket förlorar jag att gå över till GTX då det inte har mantle t.e.x?

typ inget i de tester jag hittade snackar vi mellan 1 och 3 fps.

troligen kommer du ju kanske ha bättre i titlar med mantle stöd vilket i dagsläget bara är BF 4 jag kan komma på såhär på rak arm har stöd för det och frågan är hur mycket skillnad det gör.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

Köp ett begagnat R9 290. Kostar cirka 1700kr på marknaden.

Permalänk
Skrivet av Bazisten:

Funderar på att ta ett 280x igen men inte MSI då

Hoppas att det inte blir något fel då.

Vet inte om det är något tillverkningsfel på MSI 280x Gaming korten

Dom på Inet sa dom hade fått tillbaka många 280x kort men nu i mitten av sommaren har det planat ut och ligger mycket lägre med 280x kort som kommit in som det är något fel på

Det brukar vara designfel på några kort. T.ex på 7970 matrix korten hände det att man fick artifaktärer p.g.a att ena minnesmodulen (VRM) inte fick någon kylning. Detta ska dock inte finnas på Gigabyte, Sapphire, Asus med mera. Bara att välja någon av dom. Jag rekommenderar dock Gigabyte eller Sapphire Tri-X p.g.a tre fläktar.

Permalänk
Skrivet av Rouge of Darkness:

typ inget i de tester jag hittade snackar vi mellan 1 och 3 fps.

troligen kommer du ju kanske ha bättre i titlar med mantle stöd vilket i dagsläget bara är BF 4 jag kan komma på såhär på rak arm har stöd för det och frågan är hur mycket skillnad det gör.

Han förlorar även 1Gb minne och så får han en smalare minnesbuss. Spelen börjar ta jätte mycket grafikminne nuförtiden så 2Gb är ju på gränsen, speciellt om han ska köra på en 1440p skärm.

Permalänk
Medlem

Har också haft strul med MSI's gaming serie, Kör på ett 280x från någon annan tillverkare.

Visa signatur

|Asrock X370 Pro Gaming| Ryzen 3800XT| 32GB Geil Super Luce 3400mhz ddr4| Hellhound 7900XT | Samsung 950 Pro 512gb & Seagate 600 480gb| Crosair RM1000| Deepcool Dukase| Siberia 840| Zowie EC1-A| Corsair RGB MX Blue| Samsung Odyssey G8 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Melinho2895:

Han förlorar även 1Gb minne och så får han en smalare minnesbuss. Spelen börjar ta jätte mycket grafikminne nuförtiden så 2Gb är ju på gränsen, speciellt om han ska köra på en 1440p skärm.

Gb = Gigabit.
GB = Gigabyte.
8Gb = 1GB.

Han "förlorar" 1GB.

Vilken upplösning kör du i TS? Är det FullHD så ska väl ett 770 med 2GB funka fint. 770 brukar prestera några FPS högre än 280x i den upplösningen medans 280x är bättre i högre upplösningar om jag minns rätt.

Annars kan du testa med ett 280x från annan tillverkare eller byta upp dig till ett 290? Inte mycket dyrare än 770 enligt prisjakt.

Permalänk
Skrivet av betan:

Gb = Gigabit.
GB = Gigabyte.
8Gb = 1GB.

Han "förlorar" 1GB.

Vilken upplösning kör du i TS? Är det FullHD så ska väl ett 770 med 2GB funka fint.

Annars kan du testa med ett 280x från annan tillverkare eller byta upp dig till ett 290? Inte mycket dyrare än 770 enligt prisjakt.

Smartie pants!

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Melinho2895:

Han förlorar även 1Gb minne och så får han en smalare minnesbuss. Spelen börjar ta jätte mycket grafikminne nuförtiden så 2Gb är ju på gränsen, speciellt om han ska köra på en 1440p skärm.

Om man jämför fps så har man rationaliserat bort minnesproblematiken. Det är ju strunt samma hur mycket minne som sitter på om fps'en är den samma.

Sedan har jag hela tiden hävdat att detta snacket om minnesbussens bredd inte är relevant. Och gissa vad, AMD har dragit ner på bredden på minnesbussen på sitt nya R9 285. Troligen på grund av att den gör väldigt liten skillnad rent praktiskt, men är mycket svårare att tillverka. Och återigen. Kollar man jämförelser av fps i tex SweClockers tester så är ett eventuellt problem med minnesbussen "inräknad" i resultatet.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Skrivet av giplet:

Om man jämför fps så har man rationaliserat bort minnesproblematiken. Det är ju strunt samma hur mycket minne som sitter på om fps'en är den samma.

Sedan har jag hela tiden hävdat att detta snacket om minnesbussens bredd inte är relevant. Och gissa vad, AMD har dragit ner på bredden på minnesbussen på sitt nya R9 285. Troligen på grund av att den gör väldigt liten skillnad rent praktiskt, men är mycket svårare att tillverka. Och återigen. Kollar man jämförelser av fps i tex SweClockers tester så är ett eventuellt problem med minnesbussen "inräknad" i resultatet.

Well, för det första så kan Gtx 770 prestera lika bra som 280X i nuläget. Men i framtiden när spelen kräver 2GB+ så blir det ju problem eller hur ? För det andra så har AMD dragit ner minnesbussen på R9 285 för att hålla ner budgeten. T.ex varför har 290/290X 512-bit i minnesbuss isåfall istället för 384-bit ? Jo därför att all minne ska kunnas användas samtidigt.

Permalänk
Medlem

Tack för alla svar. Provar ett 280x kort från en annan tillverkare och håller mig borta från MSI Gaming kortet

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Melinho2895:

Han förlorar även 1Gb minne och så får han en smalare minnesbuss. Spelen börjar ta jätte mycket grafikminne nuförtiden så 2Gb är ju på gränsen, speciellt om han ska köra på en 1440p skärm.

Beror på vad han spelar också, föresten har ett r9 280x kraften att använda 3 gb?
undrat det under en tid.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jojjeofc:

Beror på vad han spelar också, föresten har ett r9 280x kraften att använda 3 gb?
undrat det under en tid.

Mest Bf4

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Melinho2895:

Well, för det första så kan Gtx 770 prestera lika bra som 280X i nuläget. Men i framtiden när spelen kräver 2GB+ så blir det ju problem eller hur ? För det andra så har AMD dragit ner minnesbussen på R9 285 för att hålla ner budgeten. T.ex varför har 290/290X 512-bit i minnesbuss isåfall istället för 384-bit ? Jo därför att all minne ska kunnas användas samtidigt.

Det finns redan spel som använder mer än 2GB minne, tex BF4. Så kolla på testresultat för dessa spel om du vill veta hur det kommer att bli. Allt annat är bara gissningar. Ja, AMD har dragit ner minnesbussen för att hålla nere kostnaden. Men om det hade varit stor skillnad skulle de så klart inte gjort det. Det var en kompromiss som inte betydde något för slutresultatet.

Detta snacket har pågått i 2½ år nu, ända sedan 7970 kom ut. Vi ser fortfarande inte så mycket av resultaten. 7970/280X är ändå ett för klent kort för att kunna göra verklig nytta av minnet.

Jag litar mycket mer på faktiska testresultat än gissningar, tyckanden och troende. Det finns ett inte allt för gammalt test av tex BF4 här på SweClockers. Där kan du se svart på vitt hur de olika korten presterar.
http://www.sweclockers.com/recension/18944-nvidia-geforce-gtx...

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bazisten:

Tack för alla svar. Provar ett 280x kort från en annan tillverkare och håller mig borta från MSI Gaming kortet

du ska köra sapphire när det kommer till AMD kort eftersom både twin frozr, DC2 och windforce är främst utvecklade för nvidia kort och XFX håller allmänt taskig kvalitet på sina kylare!

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oliver91:

du ska köra sapphire när det kommer till AMD kort eftersom både twin frozr, DC2 och windforce är främst utvecklade för nvidia kort och XFX håller allmänt taskig kvalitet på sina kylare!

Nu har inte Inet nått 280x kort från Sapphire

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bazisten:

Nu har inte Inet nått 280x kort från Sapphire

kan du inte häva köpet? eller har ångerrätten gått ut? sapphire 280x TRI-X är ruskigt mycket bättre än andra AMD kort

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oliver91:

kan du inte häva köpet? eller har ångerrätten gått ut? sapphire 280x TRI-X är ruskigt mycket bättre än andra AMD kort

Köpte MSI Gaming kortet i Februari så ångerrätten gäller nog inte fortfarande

Är inne på 3e MSI kortet nu

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bazisten:

Köpte MSI Gaming kortet i Februari så ångerrätten gäller nog inte fortfarande

Är inne på 3e MSI kortet nu

fyfan vilken otur! har haft GTX 570 med twin frozr kylare, 2x GTX 680 med twin frozr kylare och 2x 780 ti med twin frozr kylare och alla har varit felfria tills jag sålt dom begagnade

om du på något sätt blir av med ditt 280x rekommenderar jag detta kortet: http://www.webhallen.com/se-sv/datorkomponenter/197538-sapphi...

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oliver91:

fyfan vilken otur! har haft GTX 570 med twin frozr kylare, 2x GTX 680 med twin frozr kylare och 2x 780 ti med twin frozr kylare och alla har varit felfria tills jag sålt dom begagnade

om du på något sätt blir av med ditt 280x rekommenderar jag detta kortet: http://www.webhallen.com/se-sv/datorkomponenter/197538-sapphi...

Får se vad som händer. Mitt MSI funkar just nu normalt och har inte påträffat något fel nu på 1 dygn

Så kanske det kommer funka som det ska nu eller inte

Eftersom jag tog kortet på Inet och då måste jag välja ett nytt därifrån om jag är tvungen att skicka in mitt för 3e gången

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Det var det billigaste 290 kortet jag vet. Är väl 1000kr billigare än dom andra

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bazisten:

Det var det billigaste 290 kortet jag vet. Är väl 1000kr billigare än dom andra

nja, inte riktigt. skulle säga att normalpris på r9 290 med eftermarknadskylare är ~3400kr. den kylaren som är bland de bästa om inte den absolut bästa på r9 290 för 3000kr är helt fantastiskt.

du tror inte att du bara kan få pengarna tillbaka på inet? har aldrig behövt lämna tillbaka något jag handlat där men på webhallen har jag alltid fått välja mellan ny vara eller pengarna tillbaka när jag lämnat tillbaka saker.