Permalänk
Medlem

Varför öka uncore (Haswell)?

Hej!

Jag tänkte äntligen försöka mig på att överklocka min i5 4670K Jag har därför läst några olika guider och tips som jag hittat. Men det är en sak jag inte riktigt förstår.

Vad är det för vits med att öka uncore-multipeln? Av vad jag har läst verkar den knappt ha någon prestandainverkan och om man ökar den så måste man förmodligen även öka volten ("ring voltage" i mitt BIOS). Jag antar att mer ring voltage ger mer värme i processorn, borde det i så fall inte bara bli en onödig värmeutveckling av hela uncore-ökningen?

(Jag har ett Gigabyte Z87X-D3H)

Mvh

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tune:

Hej!

Jag tänkte äntligen försöka mig på att överklocka min i5 4670K Jag har därför läst några olika guider och tips som jag hittat. Men det är en sak jag inte riktigt förstår.

Vad är det för vits med att öka uncore-multipeln? Av vad jag har läst verkar den knappt ha någon prestandainverkan och om man ökar den så måste man förmodligen även öka volten ("ring voltage" i mitt BIOS). Jag antar att mer ring voltage ger mer värme i processorn, borde det i så fall inte bara bli en onödig värmeutveckling av hela uncore-ökningen?

(Jag har ett Gigabyte Z87X-D3H)

Mvh

Haha blev lite förvånad över att du har samma moderkort som mig (ganska ovanligt kort)
Ett tips är att om du är ny klockare så ska du koncentrera dig på multipeln och vcore. Att pilla med uncore- multipeln och ringvoltage gör jag bara om jag planerar att ha en klockning permanent. När jag klockar 4670k brukar börja men en ''smutsig överklockning'' där jag sätter multipel på 4,2 och vcore på 1,2. Därefter så finjusterar jag om det behövs. När du har kommit upp till 4,2 så tipsar jag att du höjer med 0,1 Ghz i taget och ser hur högt du kommer Vad har du för kylning?

Visa signatur

CPU:i5 4670k @4.7 Ghz Cooler:Hyper 421s Mobo:Gigabyte Z87X-D3H GPU: MSI GTX 760 2GB OC RAM:Corsair Vengance 8GB low profile SSD:Kingston 120GB HDD:WD Caviar Black 1TB PSU:Corsair CX600M Case:Corsair Vengance C70 Green OS:Win 8.1