Microsoft bekräftar Windows 9 av misstag

Permalänk
Medlem
Skrivet av ReZZiE:

Det är ju ingen skillnad mellan Windows 7 och 8.

Jag använder inte Metro UI. Jag arbetar enbart i "skrivbordsläget".

Använder dagligen både Windows 7 och 8... det är därför jag inte förstår folks gnällande.

Egentligen är nog alla som gnäller väldigt nöjda med Windows 8 och upplever inga problem, utan de har gnällt i två år för att de tycker det är kul att trolla folk.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Ozzed:

Eh.. Va...?

Windows 7 bytte namn till 7 eftersom Vista var en flopp. (Annars hade troligen Windows 7 hetat Windows Vista R2 för att följa mönstret på server-sidan.)

Att 8 hette 8 har troligen att göra med att skillnaderna i underliggande kod är stora (vilket inte var fallet mellan vista och 7, och vad det verkar inte heller ser ut att bli fallet mellan 8.1 och 9). Så nej, Windows 7 var inte en flopp.

Det var första gången jag hör den hypotesen och det vore väl första gången Microsoft släppte ett OS som hette R2 utanför serverversionen. Så det låter tämligen långsökt. Faktum är att Windows 7 låg rätt bra i linje med deras planerade produktcykel. Det var aldrig meningen att XP skulle vara så extremt långlivat för Longhorn blev så extremt försenat. Windows 7 var Blackcomb redan innan Vista släpptes. Jag såg aldrig några som helst indikationer på att Windows 7 var tänkt som en uppdatering av Windows Vista. Det passade inte inte i deras dåvarande utvecklingsmönster alls så det låter väldigt konstigt. Var har du läst det?

I och med Windows 8 bytte de däremot utvecklingsmodell med tätare och lite mindre releaser. Därav Windows 8.1. Nu har däremot marknadsföringsavdelningen kommit fram till att det är otaktiskt att välja namnet 8.2 för nästa relesase och istället skjuta lite på den och integrera den i Windows 9 för att slippa namnet.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Egentligen är nog alla som gnäller väldigt nöjda med Windows 8 och upplever inga problem, utan de har gnällt i två år för att de tycker det är kul att trolla folk.

Jag upplever att många (speciellt äldre) har svårt att fatta kopplingen mellan Metro och vanliga skrivbordet. Det blir förvirrande att samma program finns på två ställen.

Har testat Windows 8 men gick tillbaka till 7 då det gav mer problem än fördelar. Enda fördelen med Windows 8 som jag ser är prestandan och förbättrad aktivitetshanterare.

Visa signatur

WROOOOOOM
Citera så hittar jag tillbaka!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

Det var första gången jag hör den hypotesen och det vore väl första gången Microsoft släppte ett OS som hette R2 utanför serverversionen. Så det låter tämligen långsökt. Faktum är att Windows 7 låg rätt bra i linje med deras planerade produktcykel. Det var aldrig meningen att XP skulle vara så extremt långlivat för Longhorn blev så extremt försenat. Windows 7 var Blackcomb redan innan Vista släpptes. Jag såg aldrig några som helst indikationer på att Windows 7 var tänkt som en uppdatering av Windows Vista. Det passade inte inte i deras dåvarande utvecklingsmönster alls så det låter väldigt konstigt. Var har du läst det?

I och med Windows 8 bytte de däremot utvecklingsmodell med tätare och lite mindre releaser. Därav Windows 8.1. Nu har däremot marknadsföringsavdelningen kommit fram till att det är otaktiskt att välja namnet 8.2 för nästa relesase och istället skjuta lite på den och integrera den i Windows 9 för att slippa namnet.

Då är vi i alla fall överens om att "Windows 9" är en marknadsföringsgrej. Speciellt eftersom, som du säger, man egentligen ville haft en snabbare cykel med 8.2 osv, och det ryktades ju om en "update 2" som skulle inehålla bland annat den startmeny som nu verkar dyka upp i 9an istället.

Skrivet av Achronos:

Jag upplever att många (speciellt äldre) har svårt att fatta kopplingen mellan Metro och vanliga skrivbordet. Det blir förvirrande att samma program finns på två ställen.

Har testat Windows 8 men gick tillbaka till 7 då det gav mer problem än fördelar. Enda fördelen med Windows 8 som jag ser är prestandan och förbättrad aktivitetshanterare.

Jo, jag vet. Jag var lite trött sarkastisk/cynisk eller vad man ska säga. Senast igår hade vi en användare som lyckats irra sig in i app-varianten av outlook istället för skrivbords-outlook, och inte kom vidare. Hen är 31, och kan alltså knappast skyllas på ålder, utan det är Microsofts usla designval som ställer till det.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Fenix:

Så kommer Windows 9.5 and the circle of blue screens is complete!

BSOD for everyone!

Skrivet av Gigante:

Artikeln känns halvfärdig. Hoppades på veta namnet på Windows 9 men icke....

Windows 9 megadrive ultra TI max edition med medföljande SuperOfficeofawesomness 2090.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Jo, jag vet. Jag var lite trött sarkastisk/cynisk eller vad man ska säga. Senast igår hade vi en användare som lyckats irra sig in i app-varianten av outlook istället för skrivbords-outlook, och inte kom vidare. Hen är 31, och kan alltså knappast skyllas på ålder, utan det är Microsofts usla designval som ställer till det.

Jag tror det säger mer om användaren än om Windows i det fallet, för att han ska virra sig bort från Outlook så allt han hade behöver göra var att trycka på krysset uppe i högra hörnet, men med det sagt krävs att man har en uppdaterad Windows 8 förvisso.

Men vist, tidigare versioner av Windows 8, speciellt de som aldrig använder sig av tangentbordet, kan det bli rejält svårt att hitta ut ur program om man inte läste på skärmen första gången man loggade in på nytt konto, men mycket har förbättrats där tur nog, dock för de flesta handlar det om någon dag att lära sig om man vill sätta sig in i det.

Visa signatur

Speldator: Ryzen 7800X3D, 64GB DDR5, RTX 3070
Server: i7-8700k, 32GB DDR4, RTX2080
Steam deck + de fiesta konsoller.

Permalänk
Medlem
Skrivet av xealo:

Finns säkert ekonomiska anledningar bakom det hela. Om de släpper en helt ny version finns inte det dåliga ryktet 8 har kvar för 9an.

Egentligen är win 8 tekniskt minst lika bra och stabilt som win7 under skalet. Dessutom är det inte i närheten av den flopp som vista var innan sp 2 kom.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

No man is free who is not master of himself

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

text...

Bra även att de skrotar Windows 8 istället för att släppa 8.2 eller något annat skit. Windows 8 är ett kontaminerat varumärke som de gör helt rätt i att slakta snarast möjligt.

Skönt även då ett skrotande av "8" innebär att Microsoft själva erkänner att tillräckligt många tycker att Windows 8 är en flopp så det blir tyst på de som envisas med att hävda att det inte är det. Om Microsoft tyckt att Windows 8 varit lyckat och ansåg att folk generellt också tyckt det finns ingen anledning att ändra namnet.

Enligt den logiken borde de ju släppa Windows XP v5 eller nåt liknande, eller?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av MugiMugi:

Jag tror det säger mer om användaren än om Windows i det fallet, för att han ska virra sig bort från Outlook så allt han hade behöver göra var att trycka på krysset uppe i högra hörnet, men med det sagt krävs att man har en uppdaterad Windows 8 förvisso.

Men vist, tidigare versioner av Windows 8, speciellt de som aldrig använder sig av tangentbordet, kan det bli rejält svårt att hitta ut ur program om man inte läste på skärmen första gången man loggade in på nytt konto, men mycket har förbättrats där tur nog, dock för de flesta handlar det om någon dag att lära sig om man vill sätta sig in i det.

Om det nu gäller en ny dator och personen varit föräldraledig då? det här med app-versioner av skrivbordsprogram på samma enhet är vansinne. De kunde kallat det för "app-outlook" eller "outlook for tablets" eller liknande så hade förvirringen kunnat undvikas helt.

Skrivet av OlleTheGreat:

Enligt den logiken borde de ju släppa Windows XP v5 eller nåt liknande, eller?

Skickades från m.sweclockers.com

Det faller ju redan vid övergången från XP till Vista, eftersom kodbasen är så ändrad.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Ozzed:

Då är vi i alla fall överens om att "Windows 9" är en marknadsföringsgrej. Speciellt eftersom, som du säger, man egentligen ville haft en snabbare cykel med 8.2 osv, och det ryktades ju om en "update 2" som skulle inehålla bland annat den startmeny som nu verkar dyka upp i 9an istället.

Jo, jag vet. Jag var lite trött sarkastisk/cynisk eller vad man ska säga. Senast igår hade vi en användare som lyckats irra sig in i app-varianten av outlook istället för skrivbords-outlook, och inte kom vidare. Hen är 31, och kan alltså knappast skyllas på ålder, utan det är Microsofts usla designval som ställer till det.

Ja att de valt 9 istället för 8.2 är väl rätt uppenbart. De har ju mer eller mindre sagt det rakt ut. Men var fick du att Windows 7 skulle bli Windows Vista R2?

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

Ja att de valt 9 istället för 8.2 är väl rätt uppenbart. De har ju mer eller mindre sagt det rakt ut. Men var fick du att Windows 7 skulle bli Windows Vista R2?

Med tanke på hur lite som är ändrat i kodbasen. Windows server 2008R2 skullle annars hetat Windows server 2010.

Ett SE-suffix kanske annars hade varit tänkbart då de gjort så tidigare, t. ex "Windows 98SE" istället för "Windows 99".

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Datavetare
Skrivet av OlleTheGreat:

Enligt den logiken borde de ju släppa Windows XP v5 eller nåt liknande, eller?

Skickades från m.sweclockers.com

XP var 5.1, Win2k var 5.0 så det är ju exakt vad som hänt

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Luminous:

Egentligen är win 8 tekniskt minst lika bra och stabilt som win7 under skalet. Dessutom är det inte i närheten av den flopp som vista var innan sp 2 kom.

Använder 8.1 dagligen själv och är nöjd utan någon startmeny, men det finns en del folk som inte är lika nöjda med just windows 8, om de byter namn slipper de en del förutfattade meningar som folk hade haft om det varit 8.2

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Hoppas de tar tillbaka Aero som finns i W7..

Permalänk

Alltså jag ber er som gnäller som fa... på Windows 8 att sluta helt och hållet gnälla.
Windows 8 är det bästa de har gjort och jag har aldrig problem.
Spel flyter på bra och har aldrig rasat för mig. Som det gjorde i Windows 7.
Allt är bra med Windows 8.
Ni tittar er blint på en sak när här är hur mycket bättre saker nu i Windows 8.
Jag har ju nästan inte installerat några program som man gjorde i Windows 7 för allt man behöver finns.
Ja jag kan säga mer men orkar inte.

Så sluta gnäll

Permalänk
Medlem
Skrivet av asard1212:

Alltså jag ber er som gnäller som fa... på Windows 8 att sluta helt och hållet gnälla.
Windows 8 är det bästa de har gjort och jag har aldrig problem.
Spel flyter på bra och har aldrig rasat för mig. Som det gjorde i Windows 7.
Allt är bra med Windows 8.
Ni tittar er blint på en sak när här är hur mycket bättre saker nu i Windows 8.
Jag har ju nästan inte installerat några program som man gjorde i Windows 7 för allt man behöver finns.
Ja jag kan säga mer men orkar inte.

Så sluta gnäll

Ursäkta, men om jag vill gnälla så gör jag det så mycket jag vill. Bara för att du är nöjd med skiten så innebär inte det att jag också måste vara det. Betalar man massor av pengar för en produkt så har man ta mig fan rätt att ställa krav och vara skeptisk också.

Visa signatur

+++ Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

"Real stupidity beats artificial intelligence every time." - Terry Pratchett, Hogfather

Permalänk
Medlem
Skrivet av asard1212:

Alltså jag ber er som gnäller som fa... på Windows 8 att sluta helt och hållet gnälla.
Windows 8 är det bästa de har gjort och jag har aldrig problem.
Spel flyter på bra och har aldrig rasat för mig. Som det gjorde i Windows 7.
Allt är bra med Windows 8.
Ni tittar er blint på en sak när här är hur mycket bättre saker nu i Windows 8.
Jag har ju nästan inte installerat några program som man gjorde i Windows 7 för allt man behöver finns.
Ja jag kan säga mer men orkar inte.

Så sluta gnäll

Allt är inte perfekt med Windows 8 även om det fungerar bra för det mesta för min del, t.ex charms (namn?) Som dyker upp när man drar upp och ner åt höger kan vara fruktansvärt störande när man har mer än 1 skärm.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av asard1212:

Alltså jag ber er som gnäller som fa... på Windows 8 att sluta helt och hållet gnälla.
Windows 8 är det bästa de har gjort och jag har aldrig problem.
Spel flyter på bra och har aldrig rasat för mig. Som det gjorde i Windows 7.
Allt är bra med Windows 8.
Ni tittar er blint på en sak när här är hur mycket bättre saker nu i Windows 8.
Jag har ju nästan inte installerat några program som man gjorde i Windows 7 för allt man behöver finns.
Ja jag kan säga mer men orkar inte.

Så sluta gnäll

Håller med fullständigt. Det verkar som vissa bara gnäller för gnällandets skull, och då har inte ens alla gnällspikar provat w8, förutom kanske några minuter av betaversionen.

Visa signatur

| Fractal Design Define Mini C | MSI Z490M MPG GAMING EDGE | Corsair RM750X 750W v2 | Intel Core i5 10600K |
|GIGABYTE RTX 3070 AORUS Master |Corsair 32GB DDR4 3200MHz CL16 |
| Asus Strix Raid DLX | Acer 27" Predator XB271HK G-Sync 4K IPS | Tobii 4C |
| LG OLED55B6V | nVidia Shield V2 |

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Ozzed:

Med tanke på hur lite som är ändrat i kodbasen. Windows server 2008R2 skullle annars hetat Windows server 2010.

Ett SE-suffix kanske annars hade varit tänkbart då de gjort så tidigare, t. ex "Windows 98SE" istället för "Windows 99".

Vista var Longhorn, 7 var blackcomb. Tanken var att longhorn skulle vara en rätt liten uppdatering från XP först och de stora nyheterna skulle komma i blackcomb. Sen blev det förseningar och de började lassa över funktioner från blackcomb till longhorn. Folk flyttades runt och tillslut kom Vista. Ingenstans i planeringen verkar det finnas utrymme för din hypotes. SE verkar ju mer vara det som ny kallas Service Pack. Så med den logiken skulle Windows 7 alltså blivit Vista SP3. Eller kanske direkt till SP2 som släpptes i samma veva som Windows 7 kom.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Ja, jag tror att startmenyn i det nedre vänstra hörnet kommer att återvända, eftersom jag tror att Microsoft är ett företag som trotts allt vill överleva.

Bra även att de skrotar Windows 8 istället för att släppa 8.2 eller något annat skit. Windows 8 är ett kontaminerat varumärke som de gör helt rätt i att slakta snarast möjligt.

Skönt även då ett skrotande av "8" innebär att Microsoft själva erkänner att tillräckligt många tycker att Windows 8 är en flopp så det blir tyst på de som envisas med att hävda att det inte är det. Om Microsoft tyckt att Windows 8 varit lyckat och ansåg att folk generellt också tyckt det finns ingen anledning att ändra namnet.

Nu börjar jag bli lite trött på att folk här verkar använda uttrycket "flopp" för att beskriva sitt eget tycke, en flopp är ett misslyckande att uppnå vad produkten var tänkt att uppnå, i en kommersiell produkts fall ekonomisk vinst, därav kan man inte tycka att något är en flopp, antingen är det det eller inte, såvida w8 är det eller inte vet jag inte men man kan inte använda ordet på det viset.

T ex "jag tycker iPhone är en flopp"
Nej! Det är ingen flopp bara för att produkten inte passar mig, den har nått enorm kommersiell framgång precis som tänkt

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

NZXT H440 - MSI Z97 Gaming 5 - Intel core i5-4690K - Noctua NH-D15 - 2x Gigabyte r9 280x Windforce 3X - Corsair XMS3 DDR3 4x2GB - Corsair TX850M - Samsung evo 840 1TB - 4x Seagate Constellation ES 2TB
HTC Legend> LG Optimus 2x> Nokia Lumia 800> HTC One X > HTC one > LG G2 > Motorola Nexus 6 > Samsung galaxy S7
Surface pro 3 i3 64GB
Hellre att det aldrig fungerar än att man öppnar instruktionsboken!

Permalänk
Medlem
Skrivet av asard1212:

Alltså jag ber er som gnäller som fa... på Windows 8 att sluta helt och hållet gnälla.
Windows 8 är det bästa de har gjort och jag har aldrig problem.
Spel flyter på bra och har aldrig rasat för mig. Som det gjorde i Windows 7.
Allt är bra med Windows 8.
Ni tittar er blint på en sak när här är hur mycket bättre saker nu i Windows 8.
Jag har ju nästan inte installerat några program som man gjorde i Windows 7 för allt man behöver finns.
Ja jag kan säga mer men orkar inte.

Så sluta gnäll

Oj, vilken vederhäftig kommentar.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av scienta:

Ursäkta, men om jag vill gnälla så gör jag det så mycket jag vill. Bara för att du är nöjd med skiten så innebär inte det att jag också måste vara det. Betalar man massor av pengar för en produkt så har man ta mig fan rätt att ställa krav och vara skeptisk också.

Om du betalar mycket för en produkt du inte gillar så lämnar du tillbaka den och slutar använda den. Ställ gärna krav, men ställ dem innan.

Ozzed och gänget använder gärna flopp, skit, katastrof, Microsofts undergång, väldigt lättsamt och har ingen grund att stå på utan man kastar ur sig saker som man på något sätt fantiserat ihop. Windows 8 håller precis den livslängd som ett Windowsbaserat operativsystem ska hålla. Windows 9 är inte en hastig lösning, det är inte för att man är missnöjd med åttan - utan bara en helt naturlig utveckling och följer Microsofts roadmap för operativsystem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jockew1989:

Nu börjar jag bli lite trött på att folk här verkar använda uttrycket "flopp" för att beskriva sitt eget tycke, en flopp är ett misslyckande att uppnå vad produkten var tänkt att uppnå, i en kommersiell produkts fall ekonomisk vinst, därav kan man inte tycka att något är en flopp, antingen är det det eller inte, såvida w8 är det eller inte vet jag inte men man kan inte använda ordet på det viset.

T ex "jag tycker iPhone är en flopp"
Nej! Det är ingen flopp bara för att produkten inte passar mig, den har nått enorm kommersiell framgång precis som tänkt

Skickades från m.sweclockers.com

Det blir lite problematiskt att till fullo följa det resonemanget gällande en Windows-release då de har effektivt monopol på hemdator- och corporate-sfären. Att sitta och jämföra ett OS försäljningssiffror när man oftast inte har något val på OS vid datorinköp är lönlöst. Vad som däremot är säker är att många företag var skeptiska till att gå över till Windows 8, många stora OEM-partners kände behovet av att införa rollback-program till Windows 7 och klagade högljutt på det ljumma kundmottagandet, chefen och högste hönset för utvecklingen av Windows 8; Steven Sinofsky fick lämna MS ganska fort efter lansering och hela företaget fick samla krafter för att snabbt rulla tillbaka mycket av de påtvingande delarna av Metro-UI:t vilket kan ses i 8.1 och senare uppdateringar. Detta försenade även uppdateringar till Windows Phone.

För mig personligen så är Windows 8.1 högst användbart och för det mesta trevligt men Microsoft fick mycket rättvist enorm kritik för 8.0 och att det ens fick lämna utvecklingsstadiet är skamligt. Jag tror många fick ett sånt bittert intryck när 8.0 släpptes att de senare inte hade någon lust att pröva 8.1 och att de använder 8.0 som grund för att skita på 8.1, Metro/Modern-UI och alla förbättringar som faktiskt gjorts.

Permalänk
Skrivet av scienta:

Ursäkta, men om jag vill gnälla så gör jag det så mycket jag vill. Bara för att du är nöjd med skiten så innebär inte det att jag också måste vara det. Betalar man massor av pengar för en produkt så har man ta mig fan rätt att ställa krav och vara skeptisk också.

Massa pengar ??? ca 1000 kr det är inte massa pengar 10 000 kr är massa pengar.
Sen om du behöver klaga . Klaga då hos Microsoft.

Skrivet av xealo:

Allt är inte perfekt med Windows 8 även om det fungerar bra för det mesta för min del, t.ex charms (namn?) Som dyker upp när man drar upp och ner åt höger kan vara fruktansvärt störande när man har mer än 1 skärm.

Skickades från m.sweclockers.com

O ja där är väl något smått. Men Windows är så stabilt plus jag har inte sett ett virus på många år.

Skrivet av Storage Jar:

Håller med fullständigt. Det verkar som vissa bara gnäller för gnällandets skull, och då har inte ens alla gnällspikar provat w8, förutom kanske några minuter av betaversionen.

Bra skrivit.

Skrivet av Osprey:

Oj, vilken vederhäftig kommentar.

Jag säger sanningen.

Jag minns på den tiden när spel hängde sig stup i kvarten och virus fick man då och då.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pålis:

Det blir lite problematiskt att till fullo följa det resonemanget gällande en Windows-release då de har effektivt monopol på hemdator- och corporate-sfären. Att sitta och jämföra ett OS försäljningssiffror när man oftast inte har något val på OS vid datorinköp är lönlöst. Vad som däremot är säker är att många företag var skeptiska till att gå över till Windows 8, många stora OEM-partners kände behovet av att införa rollback-program till Windows 7 och klagade högljutt på det ljumma kundmottagandet, chefen och högste hönset för utvecklingen av Windows 8; Steven Sinofsky fick lämna MS ganska fort efter lansering och hela företaget fick samla krafter för att snabbt rulla tillbaka mycket av de påtvingande delarna av Metro-UI:t vilket kan ses i 8.1 och senare uppdateringar. Detta försenade även uppdateringar till Windows Phone.

För mig personligen så är Windows 8.1 högst användbart och för det mesta trevligt men Microsoft fick mycket rättvist enorm kritik för 8.0 och att det ens fick lämna utvecklingsstadiet är skamligt. Jag tror många fick ett sånt bittert intryck när 8.0 släpptes att de senare inte hade någon lust att pröva 8.1 och att de använder 8.0 som grund för att skita på 8.1, Metro/Modern-UI och alla förbättringar som faktiskt gjorts.

Jo nu va kanske Windows just ett dåligt exempel, men ville mest poängtera att man inte kan använda ordet så, ser det överallt här på forumet, "jag tycker att r9 290x är en flopp" "jag tycker att <sätt in valfri produkt som inte ens lanserats än> är en flopp" osv.

Bara lite allmänt gnäll på hur man använder ordet 😛

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

NZXT H440 - MSI Z97 Gaming 5 - Intel core i5-4690K - Noctua NH-D15 - 2x Gigabyte r9 280x Windforce 3X - Corsair XMS3 DDR3 4x2GB - Corsair TX850M - Samsung evo 840 1TB - 4x Seagate Constellation ES 2TB
HTC Legend> LG Optimus 2x> Nokia Lumia 800> HTC One X > HTC one > LG G2 > Motorola Nexus 6 > Samsung galaxy S7
Surface pro 3 i3 64GB
Hellre att det aldrig fungerar än att man öppnar instruktionsboken!

Permalänk
Medlem
Skrivet av asard1212:

Massa pengar ??? ca 1000 kr det är inte massa pengar 10 000 kr är massa pengar.
Sen om du behöver klaga . Klaga då hos Microsoft.

O ja där är väl något smått. Men Windows är så stabilt plus jag har inte sett ett virus på många år.

Bra skrivit.

Jag säger sanningen.

Jag minns på den tiden när spel hängde sig stup i kvarten och virus fick man då och då.

Jag betalade 128kr respektive 256kr för 2 st Windows 8 Pro licenser från Microsoft efter lanseringen, mycket nöjd.

Folk klagar för det mest inte på något av det du nämner just här, huvudsakligen handlar det om den visuella delen som man möts av vid första intrycket och även förlusten av startknappen som ger en viss känsla av närhet till mycket.
Visserligen inte något jätte problem för den som är villig att trixa lite med utseendet men det är ändå så det är från början.

Windows 8 i sig är troligen i grund det smartaste och effektivaste OS på marknaden men många menar är det nya "Metro" gränssnittet som man möts av är oundvikligt och de flesta kanske har en stark åsikt om det eftersom det är en direkt kontrast mot övrigt.
Tror de flesta som klagar ser potential i operativsystemet men att ha två gränssnitt i ett operativsystem inte blir bra, samt att ett mobilt gränssnitt inte passar sig på en desktop. Jag personligen ser framemot större förbättringar på "Metro" gränssnittet, för spontant känner jag om det är något som kan bli mycket bättre så är det detta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Ja, jag tror att startmenyn i det nedre vänstra hörnet kommer att återvända, eftersom jag tror att Microsoft är ett företag som trotts allt vill överleva.

Bra även att de skrotar Windows 8 istället för att släppa 8.2 eller något annat skit. Windows 8 är ett kontaminerat varumärke som de gör helt rätt i att slakta snarast möjligt.

Skönt även då ett skrotande av "8" innebär att Microsoft själva erkänner att tillräckligt många tycker att Windows 8 är en flopp så det blir tyst på de som envisas med att hävda att det inte är det. Om Microsoft tyckt att Windows 8 varit lyckat och ansåg att folk generellt också tyckt det finns ingen anledning att ändra namnet.

Sen när spelar det för roll om en majoritet tycker något? Borde inte alla ateister då ge upp och förstå att en gud (minst) borde finnas då det är vad de flesta på jorden tycker? Windows 8 är en förbättrad version av windows 7 bara att den har en fullscreen startmeny som kan köra appar. Vilket kan vara ett problem för dessa som sitter o använder startmenyn hela tiden... fast då borde de väl uppskatta att den e fullscreen?.. hmm

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jockew1989:

Nu börjar jag bli lite trött på att folk här verkar använda uttrycket "flopp" för att beskriva sitt eget tycke, en flopp är ett misslyckande att uppnå vad produkten var tänkt att uppnå, i en kommersiell produkts fall ekonomisk vinst, därav kan man inte tycka att något är en flopp, antingen är det det eller inte, såvida w8 är det eller inte vet jag inte men man kan inte använda ordet på det viset.

T ex "jag tycker iPhone är en flopp"
Nej! Det är ingen flopp bara för att produkten inte passar mig, den har nått enorm kommersiell framgång precis som tänkt

Skickades från m.sweclockers.com

Jag skrev inte att jag tycker, jag skrev att "det är". Med din definition av vad en flopp är så kan ingen utom företaget själva med säkerjet veta huruvida något är en flopp eller inte, så din definition är skev.

I SAOL står det "Misslyckande" och "Fiasko". Inget mer. Inga påhängda definitioner om vinst eller uppnått syfte. Så jag vågar påstå att det snarare är du som har cyklat vilse, med punktering på båda däcken.

Windows 8 är både ett misslyckande eftersom det inte fick folk att annamma MUI, som Microsoft hoppats på, och ett fiasko eftersom allt fokus hamnat på MUI, och det fått mycket negativ kritik från en stor majoritet, trotts att de flesta är överens om att Windows 8 springer cirklar runt Windows 7, rent tekniskt, så jo, Windows 8 är en flopp!

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av voidkahn:

Sen när spelar det för roll om en majoritet tycker något? Borde inte alla ateister då ge upp och förstå att en gud (minst) borde finnas då det är vad de flesta på jorden tycker? Windows 8 är en förbättrad version av windows 7 bara att den har en fullscreen startmeny som kan köra appar. Vilket kan vara ett problem för dessa som sitter o använder startmenyn hela tiden... fast då borde de väl uppskatta att den e fullscreen?.. hmm

Förmodligen sedan den majoritet som tycker något vägrar köpa produkten eftersom de tycker att den är dålig?

Huruvida gud finns eller inte är irrelevant i vinstsyfte, men om tillräckligt många låter bli att köpa en produkt, så att vinsten minskar tillräckligt mycket så blir det en flopp Sedan kan Microsoft och de som tycker att Windows 8 är bra tycka att Windows 8 är det bästa sedan skivat bröd om de vill, men det ger inte Microsoft mer klirr i kassan för det.

Majoritetens åsikter spelar roll, huruvida du personligen håller med eller bryr dig är helt irrelevant i sammanhanget

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pålis:

Mindre fokus på Windows store kommer aldrig hända, snarare ännu mer fokus. Deras egen store och medföljande WinRT-API är framtiden för Windows, tyvärr. Nedlåst ekosystem a'la Apple är var pengarna finns (verkar iaf vara vad MS tror). Frågan är när/om dom vågar droppa Win32-support. Kanske om deras nya Windows-Phone/Windows RT hybrid blir populär. Den lär ju iaf garanterat sakna Win32-support.

Den dagen får man hoppas att det går att spela på linux vilket är den enda anledningen till att jag fortfarande kör windows..

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.