Spelmotorn Mizuchi lovar bländande grafik för den nya generationens spelmaskiner

Permalänk
Melding Plague

Spelmotorn Mizuchi lovar bländande grafik för den nya generationens spelmaskiner

Ett japanskt spelföretag visar upp en videosnutt från den nya spelmotorn Mizuchi, som används för att åstadkomma ray tracing-liknande bildkvalitet med imponerande detaljrikedom.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Kommer ihåg att man pratat om realtidsraytracing rätt länge nu, sen Amiga-tiden eller så

Dags att det blir på riktigt.

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Medlem

Jösses...

Permalänk
Medlem

Det ser fantastiskt bra ut, utan tvekan. Undras vad det var för hårdvara?

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem

Skitsnyggt! Men hjälper inte om det fortfarande kommer vara låst till 30FPS som det är på alla lite mera krävande titlar på konsollerna.

Visa signatur

L-ARV: Ryzen R9 5950X, 32Gb@3600, 500Gb + 1Tb nvme, RX 6800XT, CSFG The Crow, OS: Arch
LAN-Burken: Ryzen R7 5600G, 16Gb@3200, RX 6600XT, OS: Windows 10
Kotten: PineBook Pro, OS: Manjaro_ARM
Macbook PRO 13 (2015) OS: Manjaro SWAY

Permalänk
Medlem

*Jawdrop*

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk

Alla dessa nya tech demo's ser bra ut. Men när spelen kommer så är man oftas mer besviken än imponerad :/

Permalänk
Medlem

Jävlar i helvete! Imponerande!

Visa signatur

GTX 1070 Ti | Intel i7 6700k@4.4Ghz | MSI Z270 Gaming Pro | Corsair Vengeance RGB pro 16 gb | EVGA Supernova G2 750W

Permalänk
Medlem

Frågan är om detta är realtidsinspelat eller om det är renderat frame för frame. Sjukt snyggt hur som helst och ser faktiskt väldigt fotorealistiskt ut. Det är en häftig tid vi har framför oss helt klart.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av WaveZtream:

Alla dessa nya tech demo's ser bra ut. Men när spelen kommer så är man oftas mer besviken än imponerad :/

Tyvärr brukar det vara så

Visa signatur

För er som är nyfikna på vad jag styr med när jag inte är vid datorn och är med min sambo: https://www.youtube.com/watch?v=T5JfkDbtBTA&t=916s

Permalänk
Medlem
Skrivet av NysoO:

Frågan är om detta är realtidsinspelat eller om det är renderat frame för frame. Sjukt snyggt hur som helst och ser faktiskt väldigt fotorealistiskt ut. Det är en häftig tid vi har framför oss helt klart.

Självklart förrenderat.

Permalänk
Geeks
SweClockers
Skrivet av Valvar:

Självklart förrenderat.

I första sekunden av videon står det "real-time tech demo", men ja, det verkar vara lite för bra för att vara sant.

Visa signatur

» Kontakta oss » SweClockers på Facebook » SweClockers på Youtube » Blips of SweClockers (Spotify)
» Pappa till Moderskeppet » SweClockers chefredaktör 2007–2015

Permalänk
Medlem
Skrivet av WaveZtream:

Alla dessa nya tech demo's ser bra ut. Men när spelen kommer så är man oftas mer besviken än imponerad :/

Borde finnas mer realism i detta än PC-demos, för med konsolerna så utgår de ju från samma hårdvaran hela tiden.
Ser faktiskt bättre ut än de flesta tech-demos för PC.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dimestam:

I första sekunden av videon står det "real-time tech demo", men ja, det verkar vara lite för bra för att vara sant.

Men, om demot är gjort med den där 8-kärniga processorn överklockat till 8 Ghz, blir det nog plötsligt troligare?

Permalänk
Avstängd

Undrar hur bra en kvantdator skulle vara på ray tracing?

Det låter ju som en lämplig/relevant uppgift.
Om det blir några små felkalkyleringar här och där och intensiteten ändras med en lux eller två eller tonen på en pixel blir lite fel så gör det ju ingenting. Det uppdateras ju ändå i 60 fps så eventuella små fel här och där gör inget om dom bara visas i några millisekunder.

Permalänk
Medlem

Frågan är hur bra det presterar? Bryr mig själv inte om hur snyggt det är om man inte kan köra det i 120 FPS, även om det ser snyggar ut så känns det horribelt att spela i lägre FPS och tar bort all slags glädje man får från spelet, i alla fall för mig (vilket också är anledningen till varför jag inte vet om jag vill skaffa en Oculus Rift när den kommer för konsumenter)

Permalänk
Avstängd

Jag ser fram emot att hobbyister också får del av den här tekniken.

Tänk på vilka machinima filmer hobbyister skulle kunna sätta ihop med hjälp av en spelmotor som kan leverera sån här grafik.

Permalänk
Medlem

Jag får Half-Life 3 i bild när jag ser detta tech-demo, Gordon Freeman kommer ingående med Alyx in till detta museum.
Fyf*n i min bild var det verkligen fascinerande fantasi som bara dök upp, hoppas på verklighet av detta av det jag såg, spelade ju klart hela Half-Life franchise i helgen, inte undra på att jag inbillar mig saker.

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X 4.3GHz | 64GB RAM 3200MHz | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk
Medlem

Ser grymt snyggt ut.

Hur ser stödet ut för föränderliga miljöer, fysik?

Visa signatur

Intel Core i7 8700K, MSI GeForce GTX 1080 Ti 11GB Gaming X, Samsung 960 EVO 1TB, MSI Z370 GAMING M5, Corsair 32GB (4x8GB) DDR4 3200MHz CL16 Vengeance, EVGA Supernova G3 850W

INTEL CORE I7 3930K 3.20GHZ 12MB S-2011, FRACTAL DESIGN MIDITOWER DEFINE R3, CORSAIR HX 1050W, ASUS RAMPAGE IV FORMULA, Asus STRIX GTX970, CORSAIR 16GB DDR3 DOMINATOR QUAD 1866MHZ CL9 (4X4GB) Ljud: ASUS Xonar D2X/XDT 7.1 | Elac 5.1 +förstärkare | Cambridge dacmagic plus | Astro gaming A40 | Sennheiser HD 650
You ask me if I have a god complex? Let me tell you something, I am god!

Permalänk

Roboten är så ful så jag tycker synd om den... Annars snyggt

Visa signatur

| Intel i5-4670k @ 4.6Ghz | Noctua NH-U12P SE2 | Asus GTX 980 | ASUS Z-87 A| Några SSD | Corsair TX V2 750W PSU | 12GB DDR3 Ram|

Permalänk
Medlem

"Nya generationer spelmaskiner". Ohh dirty console peasants...

Visa signatur

Chassi: Corsair 4000D CPU: Intel i7 11700K RAM: 32Gb DDR4 Moderkort: ASUS Z590-F
Grafik: RTX 3070 Ti OS: W11 SSD: M.2 1TB snabb som tusan

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cooling23:

"Nya generationer spelmaskiner". Ohh dirty console peasants...

Funderade också på just denna formulering, pratar man PC-riggar avsedda för gaming eller PS4/XB1?

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Medlem

Jävligt snyggt läder på kameran. Köper inte för fem öre att en PS4 kan köra detta i 60FPS/1080p. Om de lyckas med det så blir jag dock jävligt glad.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Cooling23:

"Nya generationer spelmaskiner". Ohh dirty console peasants...

Skrivet av trickysaer:

Funderade också på just denna formulering, pratar man PC-riggar avsedda för gaming eller PS4/XB1?

Om ni följer länken i artikeln där det står "Hybrid Gems" så kommer ni till en annan artikel med rubriken "Grafikdemot Hybrid Gems demonstrerar ray tracing i realtid" och denna så står det:

"Det görs dock framsteg inom området. Både Intel och Nvidia har tidigare demonstrerat avgränsade former av ray tracing i realtid och nu visar japanska utvecklare upp grafikdemot Hybrid Gems, som drar nytta av funktionerna i DirectX11 för att åstadkomma vad som kallas för hybrid ray tracing."

samt

"Den som inte nöjer sig med videosnutten kan dessutom ladda ned programmet själv och prova. Det hela kräver dock ett rejält datorsystem för att flyta obehindrat. Utvecklarna rekommenderar minst Intel Core i5, Radeon HD 7970 och 1 024 MB ledigt RAM-minne."

Härifrån får ni dra era egna slutsatser

Visa signatur

The problem in society today: Smart phones, stupid people.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rajat:

Om ni följer länken i artikeln där det står "Hybrid Gems" så kommer ni till en annan artikel med rubriken "Grafikdemot Hybrid Gems demonstrerar ray tracing i realtid" och denna så står det:

"Det görs dock framsteg inom området. Både Intel och Nvidia har tidigare demonstrerat avgränsade former av ray tracing i realtid och nu visar japanska utvecklare upp grafikdemot Hybrid Gems, som drar nytta av funktionerna i DirectX11 för att åstadkomma vad som kallas för hybrid ray tracing."

samt

"Den som inte nöjer sig med videosnutten kan dessutom ladda ned programmet själv och prova. Det hela kräver dock ett rejält datorsystem för att flyta obehindrat. Utvecklarna rekommenderar minst Intel Core i5, Radeon HD 7970 och 1 024 MB ledigt RAM-minne."

Härifrån får ni dra era egna slutsatser

Okey, ja då känns ju spelkonsol uteslutet. Finns väl ingen hårdvara lanserad ännu som stödjer DX11... Iofs hade jag inte blivit förvånad om MS lyckades knåp ihop en specialversion som bara fungerar med XB1. Men okey

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dimestam:

I första sekunden av videon står det "real-time tech demo", men ja, det verkar vara lite för bra för att vara sant.

Och även i video beskrivning står det *This footage is a real-time technical demo of our new rendering engine "Mizuchi".
"Mizuchi" is still under development, but scheduled to be released soon.*

Tror inte heller att dom skulle fejka det, om man kolla videon frame by frame kan man se att den är i all fall minst 30fps och inte upp konverterad från tex 24fps, etc. Sen för att det ska få kallas "real-time" ska det spelas upp i samma hastigt som det är inspelat i, inte rendera i låg fps sen spela upp det i en högre fps.

Vist kan hålla med om att det ser väldigt bra ut, men inte "för bra för att vara sant". Om man kollar på bokeh:n/dof:n så har den typiska realtime artefakter,även AA problem på vissa ställen och på många ställen verkar det vara väldig svaga kontakt skuggor, och svag GI,fast dom verkar iaf köra med nån typ a GI , sen så är nog reflektionerna single bounce med nån typ interpretation för det material som är glossy. Om man kollar på guld materialen på typ saxofonen, kikaren, eller musik spelaren, så känns det väldigt "gpu shader". Så om dom inte skulle köra real-time, skulle dom inte ha det problem som dom har, eftersom de problem är mest en fråga om beräknings tid, och det skulle vara super enkelt att fixa om man renderar "non realtime".

Visa signatur

Ryzen 5950x | RTX 4090 | 64GB 3600Mhz| WD Black sn850 2TB
NAS: Unraid | 8GB 2133Mhz | ASRock C236 WSI | Intel G4600 | 32TB WD RED
YT:youtube.com/patan77xd IG:instagram.com/patan77 Webwww.patan77.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av trickysaer:

Okey, ja då känns ju spelkonsol uteslutet. Finns väl ingen hårdvara lanserad ännu som stödjer DX11... Iofs hade jag inte blivit förvånad om MS lyckades knåp ihop en specialversion som bara fungerar med XB1. Men okey

DX12 menar du

Visa signatur

sebbeboy -Vad är det som är så roligt med att sitta och navigera där med muspekaren? För det är väl det enda vettiga man kan göra i startmenyn?
Tvelander -För den är 10000000000x mer logisk än att sitta leta runt i ett satans fan fullscreen fönster med massa grafik och skit bajs som funkar kiss dåligt på PC.
Kör start8 nu annars får jag FLIPP på windows 8

Permalänk
Medlem
Skrivet av V1pArzZ:

DX12 menar du

Det har du helt rätt i, jag tror jag lånar din avatar ett ögonblick

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Medlem
Skrivet av wotanziu:

Jävligt snyggt läder på kameran. Köper inte för fem öre att en PS4 kan köra detta i 60FPS/1080p. Om de lyckas med det så blir jag dock jävligt glad.

Blev oxå sjukt impad av Kameran som visades, coolt..

Visa signatur

Det är inget fel med att göra misstag när man är "nybörjare", det kan bara bli väldigt dyrt..

Permalänk
Musikälskare
Skrivet av Nozze666:

Skitsnyggt! Men hjälper inte om det fortfarande kommer vara låst till 30FPS som det är på alla lite mera krävande titlar på konsollerna.

30fps är optimistiskt, snarare 5-10 imo

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB DDR5 Vengeance ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?