Microsoft bekräftar Windows 9 av misstag

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Det faller ju redan vid övergången från XP till Vista, eftersom kodbasen är så ändrad.

Missförstånd av mig, trodde du menade enbart efter om det var ett populärt OS eller inte.

Permalänk
Medlem
Skrivet av OlleTheGreat:

Missförstånd av mig, trodde du menade enbart efter om det var ett populärt OS eller inte.

Nej, så menade jag inte. Snarare att de histiriskt sett inte dragit sig för att ge relativt små uppdateringar ett helt nytt namn för att bli av med ett nedsmutsat.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Skrivet av leafbranch:

Jag betalade 128kr respektive 256kr för 2 st Windows 8 Pro licenser från Microsoft efter lanseringen, mycket nöjd.

Folk klagar för det mest inte på något av det du nämner just här, huvudsakligen handlar det om den visuella delen som man möts av vid första intrycket och även förlusten av startknappen som ger en viss känsla av närhet till mycket.
Visserligen inte något jätte problem för den som är villig att trixa lite med utseendet men det är ändå så det är från början.

Windows 8 i sig är troligen i grund det smartaste och effektivaste OS på marknaden men många menar är det nya "Metro" gränssnittet som man möts av är oundvikligt och de flesta kanske har en stark åsikt om det eftersom det är en direkt kontrast mot övrigt.
Tror de flesta som klagar ser potential i operativsystemet men att ha två gränssnitt i ett operativsystem inte blir bra, samt att ett mobilt gränssnitt inte passar sig på en desktop. Jag personligen ser framemot större förbättringar på "Metro" gränssnittet, för spontant känner jag om det är något som kan bli mycket bättre så är det detta.

Jag menar allt i Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av mcchrill:

Gillar inte feelingen på loggan... känns som om den kommer vara ännu mer låst och inriktat till touch och Metro.

It's a trap!

Visa signatur

There is grandeur in this view of life, with its several powers, having been originally breathed into a few forms or into one; and that whilst this planet has gone cycling on according to the fixed law of gravity, from so simple a beginning endless forms most beautiful and most wonderful have been, and are being, evolved.

Permalänk
Medlem

Jag hoppas de döper den till Windows One eftersom flera andra produkter såsom Xbox One och Onedrive integreras mer med Windows. Sen så hade de gärna fått inkludera stöd för Xbox 1-spel, kanske rentav ha X 1-spelen i Store, för att sälja dem igen. En så gammal konsoll borde ju inte vara problem att emulera när det ändå är Windowsteknik i stommen. CE visserligen.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Ozzed:

Förmodligen sedan den majoritet som tycker något vägrar köpa produkten eftersom de tycker att den är dålig?

Huruvida gud finns eller inte är irrelevant i vinstsyfte, men om tillräckligt många låter bli att köpa en produkt, så att vinsten minskar tillräckligt mycket så blir det en flopp Sedan kan Microsoft och de som tycker att Windows 8 är bra tycka att Windows 8 är det bästa sedan skivat bröd om de vill, men det ger inte Microsoft mer klirr i kassan för det.

Majoritetens åsikter spelar roll, huruvida du personligen håller med eller bryr dig är helt irrelevant i sammanhanget

Nu vet ju både du och jag att det inte är direkt få som köpt Windows 8 så då kan vi lägga ned hela det resonemanget också, eller hur?
Nog ger Windows 8 bra mycket i kassan - gissningsvis betydligt mer än vad någon av oss anar. Framför allt pga Store som ger fina stålar rakt in. Det spekuleras i att Windows 9 blir gratis eller åtminstone väldigt billigt. Skulle det stämma så beror det på att man räknar med att plocka in pengarna någon annanstans.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Egentligen är nog alla som gnäller väldigt nöjda med Windows 8 och upplever inga problem, utan de har gnällt i två år för att de tycker det är kul att trolla folk.

Folk gnällde i 5-7 år på att wii var en flopp trots att den utklassade sina konkurrenter. Anser du att trollen hade rätt?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

AMD Ryzen 5 1600 3.2 GHz - MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6GB - Corsair 2x8GB 3000MHz

YOMAHA, YOMASO!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Boozfob:

Vilket jävla tjat det var om startmenyn.
Det är fan så jag hoppas att dom inte tar tillbaka den bara för att alla klagar så mycket

Hahah, samma här faktiskt. Jag trivs med den smidiga lilla stapeln som kommer upp, jag tillhör dom som inte vill ha halva skärmen täkt av en snabbmeny.
Använder inte metrogränssnittet förutom om kalkylatorn paint eller något annat skall fram.
Hoppas man kan få Windows 8.1 stuk på Windows 9. Låt klumpstartmenyn storkna en gång för alla.

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 390!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Damodred:

Nu vet ju både du och jag att det inte är direkt få som köpt Windows 8 så då kan vi lägga ned hela det resonemanget också, eller hur?
Nog ger Windows 8 bra mycket i kassan - gissningsvis betydligt mer än vad någon av oss anar. Framför allt pga Store som ger fina stålar rakt in. Det spekuleras i att Windows 9 blir gratis eller åtminstone väldigt billigt. Skulle det stämma så beror det på att man räknar med att plocka in pengarna någon annanstans.

Då Microsoft inte redovisar indivuduell vinst/förlust kan vi inte veta det, men försäljning till OEM kan man inte räkna med oavsett för det blir väldigt skevt,

Men det som däremot tycks mig och de flesta andra rätt tydligt är att Microsoft helst hade velat se ett brett genomslag och en bred uppslutning bakom Modern UI, och så blev det ju inte. Det är ett misslyckande, en flopp.

Det borde vara talande att de mest positiva tongångarna om MUI kommer från de som varken använder det eller startmenyn, men startmenyn har det helt plötsligt talats väldigt varmt om. Men vi vet båda två att det är meningslöst att vi diskuterar då du avfärdar det mesta som rykten och jag ser det som rätt säkert att en startmeny som liknar den i W7 kommer tillbaka i Windows 9.

Skrivet av Mirialia:

Folk gnällde i 5-7 år på att wii var en flopp trots att den utklassade sina konkurrenter. Anser du att trollen hade rätt?

Skickades från m.sweclockers.com

Jag kan inte minnas att det gnälldes så till den grad att nättidningar tog upp det.

Sedan, visst.. Om syftet med Wii hade varit att tävla med Playstation och XBox rent hårdvarumässigt så är det väl en flopp, men jag fick aldrig uppfattningen att det var syftet.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk

Hemsk logotyp... nya kantiga Windows 9?

Jag kommer att köra på med Windows 7 tills att det inte finns några spel som stödjer det så runt år 2025 blir det nog dags att byta operativ system.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Damodred:

Om du betalar mycket för en produkt du inte gillar så lämnar du tillbaka den och slutar använda den. Ställ gärna krav, men ställ dem innan.

Ozzed och gänget använder gärna flopp, skit, katastrof, Microsofts undergång, väldigt lättsamt och har ingen grund att stå på utan man kastar ur sig saker som man på något sätt fantiserat ihop. Windows 8 håller precis den livslängd som ett Windowsbaserat operativsystem ska hålla. Windows 9 är inte en hastig lösning, det är inte för att man är missnöjd med åttan - utan bara en helt naturlig utveckling och följer Microsofts roadmap för operativsystem.

Lämna tillbaka ett operativsystem, eller mjukvara överlag, låter lättare sagt än gjort.

Flopp håller jag väl med om på så vis att det inte togs emot som väntat. Om det har stor marknadsandel idag är det väl i mångt och mycket för att användare tvingats till denna utveckling. Det är något jag personligen vill klaga på - att lämnas utan valmöjlighet. Men visst, lite för kraftiga ord för att beskriva personlig åsikt emellanåt.

I övrigt håller jag med och håller tummarna för att 9an kommer passa mig bättre.

Skrivet av asard1212:

Massa pengar ??? ca 1000 kr det är inte massa pengar 10 000 kr är massa pengar.
Sen om du behöver klaga . Klaga då hos Microsoft.

1000:- med miljoner användare, varav fler än bara 2-3 st är missnöjda. Det blir massa pengar! Detta är ett forum, det går utmärkt att klaga här!

Visa signatur

+++ Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

"Real stupidity beats artificial intelligence every time." - Terry Pratchett, Hogfather

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Ozzed:

Då Microsoft inte redovisar indivuduell vinst/förlust kan vi inte veta det, men försäljning till OEM kan man inte räkna med oavsett för det blir väldigt skevt,

Men det som däremot tycks mig och de flesta andra rätt tydligt är att Microsoft helst hade velat se ett brett genomslag och en bred uppslutning bakom Modern UI, och så blev det ju inte. Det är ett misslyckande, en flopp.

Det borde vara talande att de mest positiva tongångarna om MUI kommer från de som varken använder det eller startmenyn, men startmenyn har det helt plötsligt talats väldigt varmt om. Men vi vet båda två att det är meningslöst att vi diskuterar då du avfärdar det mesta som rykten och jag ser det som rätt säkert att en startmeny som liknar den i W7 kommer tillbaka i Windows 9.

All försäljning räknas självklart. Det är ungefär lika begåvat att exkludera som de som hävdar att man inte kan jämföra ett egenbygge med en Mac och påstå att en Mac inte är dyr.

Det som däremot inte ingick i de 200 miljoner sålda licenser är volymlicenserna - dvs det borde i teorin finnas väldigt många fler sålda licenser än vad som sagts.

Vad jag läst här på forumet och generellt på andra ställen så är det ingen som direkt klagar på ModernUI utan bara på vart det har tillämpats - alltså att på enheter med touch så är det lika bra eller till och med bättre än iOS och Android medan på renodlad desktop så har det inte varit så lämpligt - något jag håller helt med om.

Även om en startmeny skulle komma i Windows 9 är jag säker på att vissa här kommer hitta saker att anmärka på - molnanvändningen, kontohanteringen, utvecklingen av ModernUI - vad helst det nu kan vara. Ni vill inte ha något annat än Windows 7 och det är inget mer med det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Damodred:

All försäljning räknas självklart. Det är ungefär lika begåvat att exkludera som de som hävdar att man inte kan jämföra ett egenbygge med en Mac och påstå att en Mac inte är dyr.

Det beror väl på vad för måttstock man vill ha. OEM är mer eller mindre tvingade att köpa det nyaste i och med avtal med Microsoft, så då blir det ju 8 eller 8.1 de köper. Att ur det försöka dra slutsatsen att _slutkund_ är nöjd med produkten är lika träffsäkert som att säga att kunden på en restaurang tyckte att maten var god innan han smakat på den, eftersom han har köpt den.

Citat:

Det som däremot inte ingick i de 200 miljoner sålda licenser är volymlicenserna - dvs det borde i teorin finnas väldigt många fler sålda licenser än vad som sagts.

De flesta större företag har väl Sorfware assurance ändå, och då har man rätt att använda alla operativsystem som Microsoft släppt i serien (undantaget Windows 98 på grund av någon tvistefråga med Java eller hur det var), så nej, det är heller ingen bra måttstock.

Citat:

Vad jag läst här på forumet och generellt på andra ställen så är det ingen som direkt klagar på ModernUI utan bara på vart det har tillämpats - alltså att på enheter med touch så är det lika bra eller till och med bättre än iOS och Android medan på renodlad desktop så har det inte varit så lämpligt - något jag håller helt med om.

Då har du ägnat dig åt hårklyveri allderles i onödan. Det folk klagar på är MUI på desktop, men när man pratar persondatorer så är det bara desktop som har relevans. Möjligen finns det en smal niche med laptops med touchscreen där folk har en annan uppfattning, men den är försumbar.

Citat:

Även om en startmeny skulle komma i Windows 9 är jag säker på att vissa här kommer hitta saker att anmärka på - molnanvändningen, kontohanteringen, utvecklingen av ModernUI - vad helst det nu kan vara. Ni vill inte ha något annat än Windows 7 och det är inget mer med det.

Jag kan inte tala för andra, men vad gäller mig lär det inte bli så mycket negativ kritik bara Microsoft fixar så jag slipper se tablet-elementen på desktop. Jag erkänner villigt Windows 8's tekniska överlägsenhet på så gott som alla punkter, så om Wiindows 9 innebär ett Windows 8 med Windows 7-utseende är jag mer än nöjd.

Aero är det många som saknar så det tycker jag de kan återinföra som tillval. Även classis-läget som jag använder i W7. Gillar inte det platta och tråkiga utseendet på 8an, som dessutom gör det svårnavigerat för mig som synskadad, vilket inte varit problem med någon Windowsversion tidigare, men de sakerna är inga dealbreakers, och inget jag orkar lägga ner tid och energi på i Forum. Att en desktopdator ska få vara en desktopdator och inte likställas med en Tablet har i det närmaste blivit en folkrörelse, men om de bara fixar den biten lär det bli förhållandevis tyst.

Sedan, vist.. det finns saker jag stör mig på med Windows 7 som jag tyckte var bättre i XP. Sökfunktionen t. ex springer cirklar runt 7an (om man tar bort hunden), men det har inte varit värre än att jag kunnat vänja mig. Men annat är det med Windows 8, och det är rent ut sagt jävligt skönt att den cirkusen är slut snart.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Avstängd

Jo men det är ju inte jag som drar till med att Windows 8 inte säljer, att Windows 8 är en flopp, att Microsoft kämpar för sin överlevnad osv osv. Om slutkund inte är nöjd med HP/Dell/Acer/Asus - ja då köper man inget från dem. Om HP var missnöjda med Seagate-diskar, inte sjutton bygger de sina datorer med sådana då. Det är väldigt träffsäkert, de köper in en produkt som de tror på ska sälja - och - den - säljer.

Tror du på fullaste allvar att slutkund känner sig "påtvingad" Windows 8?

Du får nog hänga med i utvecklingen - desktop slutade för flera år sedan att vara det enda med "relevans".

På vilket sätt var XPs sök bättre? Den saknade indexeringsfunktion t,ex.

Du är den som är bidragande till klagocirkusen så bara dig själv att skylla. Jag tror nog du ska oroa dig om du tror att det är över bara för att nian kommer, jag är rätt övertygad om att du kommer bli grovt besviken.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Damodred:

Jo men det är ju inte jag som drar till med att Windows 8 inte säljer, att Windows 8 är en flopp, att Microsoft kämpar för sin överlevnad osv osv. Om slutkund inte är nöjd med HP/Dell/Acer/Asus - ja då köper man inget från dem. Om HP var missnöjda med Seagate-diskar, inte sjutton bygger de sina datorer med sådana då. Det är väldigt träffsäkert, de köper in en produkt som de tror på ska sälja - och - den - säljer.

Tror du på fullaste allvar att slutkund känner sig "påtvingad" Windows 8?

Du får nog hänga med i utvecklingen - desktop slutade för flera år sedan att vara det enda med "relevans".

På vilket sätt var XPs sök bättre? Den saknade indexeringsfunktion t,ex.

Du är den som är bidragande till klagocirkusen så bara dig själv att skylla. Jag tror nog du ska oroa dig om du tror att det är över bara för att nian kommer, jag är rätt övertygad om att du kommer bli grovt besviken.

Sök var bättre eftersom man kunde välja fler alternativ utan att köra med en SQL-liknande syntax. Indexeringsfunktionen har jag avstängd i Windows 7 så den rör mig inte oavsett.

Det är inte bara jag som klagar.. Läs lite nättidningar så ser du rätt fort att rätt många är besvikna på Windows 8. Du är desilusionerad rent av vad det verkar.

Om Windows 9 fortsätter med startskärmen även på desktop och inte backar och återinför något som mer liknar den startmeny som finns i Windows 7, ja, då blir jag grovt besviken, och det lär jag knappast vara ensam om. Men det är knappast troligt att det händer, så jag är inte orolig.

http://www.forbes.com/sites/gordonkelly/2014/01/17/what-windo...

http://betanews.com/2014/05/08/the-scale-of-windows-8-xs-fail...

http://online.wsj.com/news/articles/SB10001424127887323826804...

http://www.slate.com/blogs/future_tense/2013/12/02/microsoft_...

För att bara ge några exempel.. Fast visst.. Jag äger i hemlighet alla de här tidningarna och det är jag som skrivit alla artiklar om att Windows 8 är och förblir en flopp

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av asard1212:

Alltså jag ber er som gnäller som fa... på Windows 8 att sluta helt och hållet gnälla.
Windows 8 är det bästa de har gjort och jag har aldrig problem.
Spel flyter på bra och har aldrig rasat för mig. Som det gjorde i Windows 7.
Allt är bra med Windows 8.
Ni tittar er blint på en sak när här är hur mycket bättre saker nu i Windows 8.
Jag har ju nästan inte installerat några program som man gjorde i Windows 7 för allt man behöver finns.
Ja jag kan säga mer men orkar inte.

Så sluta gnäll

HAH.. vi har hittat en av de som vill sticka ut... PÅ HONOM!

*skämt åsido...*
Helt ärligt förstår jag din poäng, men delar inte den. Jag har aldrig haft problem i Windows 7, som inte jag själv varit orsaken till.
Grunden i Windows 8 ÄR betydligt bättre, ingen tvekan, det är ju 6.2 (Win7 6.1) så det är "finputsat".
Dock är det just de små sakerna som jag vant mig och vill ha som jag vill sedan 1990 talet, jag VILL ha det så, precis som du vill ha moderna versionen.

Det är just här som våra åsikter går isär, och just DÄR M$ i mina ögon totalt har misslyckats.
Hade de gjort en bra övergång, och gjort så att man kunde valt bara classic/modern UI eller båda, så hade Windows 8 blivit kanon. Det handlar i mina ögon inte om ett dåligt OS eller ett bra OS, utan att det tagit dem nästan 2 år innan de insett att folk vill kunna välja vad de själv vill.
Jag hoppas (och det verkar vara så) att Windows 9 ger mig (och dig) valfriheten att välja hur man vill ha sina program, hur man vill ha sina spel, verktyg, menyer, diskar osv. För det är den enda anledningen till att jag fortfarande har de flesta maskiner här med Windows 7.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Damodred:

Om slutkund inte är nöjd med HP/Dell/Acer/Asus - ja då köper man inget från dem. Om HP var missnöjda med Seagate-diskar, inte sjutton bygger de sina datorer med sådana då. Det är väldigt träffsäkert, de köper in en produkt som de tror på ska sälja - och - den - säljer.

OEM skiter fullständingt i vad som sitter i datorn, det ser man när de väljer komponenter. ALLT handlar om pris... billigaste möjliga. Om Seagate ger dem den billigaste disken, köper de den. De har så kort garantitid på sina maskiner att de skiter fullständigt om den rasar efter 2 år.

Skrivet av Damodred:

Tror du på fullaste allvar att slutkund känner sig "påtvingad" Windows 8?

Utan tvekan. Har kontakt med flera personer som inte ville handla ny dator just pga OSet. Nu förklarade jag att med det nyaste versionen och en 3:e part startmeny så blir det liknande den gamla om de så önskar det. Men kolla med tex Dustin mfl riktiga datorbutiker och se hur många Windows 7 OEM de fortfarande säljer... Finns många datorer bara i deras hemsida som har Windows 7 installerat från början, och man måste själv byta till Windows 8 från skivor!

Skrivet av Damodred:

Du får nog hänga med i utvecklingen - desktop slutade för flera år sedan att vara det enda med "relevans".

Vilken utveckling? Att man gick från att köra 10 program, 20 flikar i webbläsaren, och kunde jobba bra med 2-3 23"+ skärmar och fick ha sin lunch i fred? Eller att man nu tittar på en 10 tums skärm och kletar ner allt man gör på skärmen bara för att svara på ett E-mail, med mat fortfarande på fingrarna?
Självklart är touch och små portabla enheter här för att stanna, men om du tittar på VAR tillverkarna tjänar pengarna på hårdvaran nu, så är de inte på Elgigantens surfplatta, för mycket konkurrens, ingen vinst, utan på datorbutikens 25kkr+ värsting dator...

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Ozzed:

Sök var bättre eftersom man kunde välja fler alternativ utan att köra med en SQL-liknande syntax. Indexeringsfunktionen har jag avstängd i Windows 7 så den rör mig inte oavsett.

Det är inte bara jag som klagar.. Läs lite nättidningar så ser du rätt fort att rätt många är besvikna på Windows 8. Du är desilusionerad rent av vad det verkar.

Om Windows 9 fortsätter med startskärmen även på desktop och inte backar och återinför något som mer liknar den startmeny som finns i Windows 7, ja, då blir jag grovt besviken, och det lär jag knappast vara ensam om. Men det är knappast troligt att det händer, så jag är inte orolig.

http://www.forbes.com/sites/gordonkelly/2014/01/17/what-windo...

http://betanews.com/2014/05/08/the-scale-of-windows-8-xs-fail...

http://online.wsj.com/news/articles/SB10001424127887323826804...

http://www.slate.com/blogs/future_tense/2013/12/02/microsoft_...

För att bara ge några exempel.. Fast visst.. Jag äger i hemlighet alla de här tidningarna och det är jag som skrivit alla artiklar om att Windows 8 är och förblir en flopp

Jag kommer inte ihåg, jag använde aldrig XP då jag tyckte det var så mycket sämre än 2000 och Server 2003. Framför allt det grafiska såg bara barnsligt ut, men jag förstår att det tilltalade några. Gällande sök så är det så klart beroende på indexeringstjänsten. Klart som sjutton att man upplever det som sämre när man handikappar en funktion på det sättet du gjort - och jag undrar om inte det är en stor anledning till att Windows 8 inte fungerar för de här på SweC som även är självutnämnda proffsanvändare (...).

Det är så här gällande klagande, tomma burkar låter högst och med tanke på den nivå och de argument som lagts fram så, ja sannerligen tomma burkar här.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Paddanx:

OEM skiter fullständingt i vad som sitter i datorn, det ser man när de väljer komponenter. ALLT handlar om pris... billigaste möjliga. Om Seagate ger dem den billigaste disken, köper de den. De har så kort garantitid på sina maskiner att de skiter fullständigt om den rasar efter 2 år.

Hur länge räknar du med att du har en dator? Hur länge räknar du med att ha en telefon? Två år är ganska lång tid om du frågar mig.

Citat:

Utan tvekan. Har kontakt med flera personer som inte ville handla ny dator just pga OSet. Nu förklarade jag att med det nyaste versionen och en 3:e part startmeny så blir det liknande den gamla om de så önskar det. Men kolla med tex Dustin mfl riktiga datorbutiker och se hur många Windows 7 OEM de fortfarande säljer... Finns många datorer bara i deras hemsida som har Windows 7 installerat från början, och man måste själv byta till Windows 8 från skivor!

Jo för dina kontakter är så klart en referens för allting? Nej så klart inte.
Det är väl bra att det fortfarande finns Windows 7 baserade datorer, även om det kanske inte borde finnas, så kan de som inte gillar det ena köpa det andra. Det om något borde minska "tvånget".

Citat:

Vilken utveckling? Att man gick från att köra 10 program, 20 flikar i webbläsaren, och kunde jobba bra med 2-3 23"+ skärmar och fick ha sin lunch i fred? Eller att man nu tittar på en 10 tums skärm och kletar ner allt man gör på skärmen bara för att svara på ett E-mail, med mat fortfarande på fingrarna?
Självklart är touch och små portabla enheter här för att stanna, men om du tittar på VAR tillverkarna tjänar pengarna på hårdvaran nu, så är de inte på Elgigantens surfplatta, för mycket konkurrens, ingen vinst, utan på datorbutikens 25kkr+ värsting dator...

Det finns inget som säger att du inte kan göra det i Windows 8 heller. Här handlar det mest om SBS- syndromet. Jag tror verkligen inte att 25 000kr datorerna är någon volymdator hos någon tillverkare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Damodred:

Jag kommer inte ihåg, jag använde aldrig XP då jag tyckte det var så mycket sämre än 2000 och Server 2003. Framför allt det grafiska såg bara barnsligt ut, men jag förstår att det tilltalade några. Gällande sök så är det så klart beroende på indexeringstjänsten. Klart som sjutton att man upplever det som sämre när man handikappar en funktion på det sättet du gjort - och jag undrar om inte det är en stor anledning till att Windows 8 inte fungerar för de här på SweC som även är självutnämnda proffsanvändare (...).

Det är så här gällande klagande, tomma burkar låter högst och med tanke på den nivå och de argument som lagts fram så, ja sannerligen tomma burkar här.

Jag gillade heller inte utseendet på XP. Det såg ut som någon praktikant på en reklambyrå fått fria händer, men lyckligtvis hade man valet att välja Classic-temat så att det såg ut som Windows 2000, och samma med 7an.

Angående indexeringstjänsten så håller jag inte med. Den drar CPU-kraft jämt, och det väger inte upp för lite snabbare sökning när man väl söker. Indexeringstjänsten fanns för övrigt redan i XP, men Sjuans sök har ett i mitt tycke allderles för nerdummat gränssnitt.

Nu har du faktiskt fått bevis för att även välrenomerade tidningar på nätet kallar Windows 8 för en flopp.

Om du tycker det är tomt skrammel så får det stå för dig, Hur bra ett operativsystem är eller inte är är en individuell åsikt. Jag ville mest visa att de som inte gillar det är i stark majoritet.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Avstängd

Stark majoritet? Vart får du allt ifrån? Du slänger upp fyra fem artiklar som stöder din tes - i grund och botten är de bara larv allihopa som med lite fina grafer försöker tjäna så många extra klick det bara går. Det finns minst lika många (fem) som säger motsatsen. Om folk och användare hade lite kunskaper som de antagligen besatt innan iPhone kom så hade dessa triviala problem aldrig dykt upp

De facto har Windows 8 sålt näst mest i Microsofts Windows- historia
De facto har pc-försäljningen gått upp under 2014 efter ett trött år 2013
De facto är Windows 8 det mest bäst tekniska operativsystemet hittills

Det är inte möjligt att det är en flopp, då förstår man inte innebörden i vad det betyder. Missförstått? Ja absolut det skulle det kunna vara. Jag har svårt att se hur man skulle kunna lyckas med ett grafisk interface på en gång - man är tvungen att ta fram lite opinion.

Det är något fel på din installation om indexeringstjänsten drar cpu hela tiden. Den ska arbeta när datorn står i idle tills den är klar. Indexeringstjänsten i XP fungerade inte eller på sin höjd knapphändigt, det finns tonvis med dokument där ute om hur man konfigurerar den.

Permalänk
Medlem

Äntligen. Sitter här med windows 8 och hatar det så mycket, men går ej tillbaka till 7 pga säkerheten. Hoppas att metroträsket försvinner från desktopsidan och blir bara till plattor och win phone. Vilket katostrofalt misstag att tvinga på elendet, saker som man visste i win 7 tvingas man googla om hur dessa skall öppnas i win 8. Ett tiotals olika shortcuts skall man också minnas för det finns ju inga ikoner och ska man hitta något måste man gå igenom fler olika menyer och dessutom i fullskärmsläge.

Fasiken min dator är ingen platta - gud vad arg man blir så det är inte sant....

Permalänk
Medlem
Skrivet av 3Dfx Rampage:

Äntligen. Sitter här med windows 8 och hatar det så mycket, men går ej tillbaka till 7 pga säkerheten. Hoppas att metroträsket försvinner från desktopsidan och blir bara till plattor och win phone. Vilket katostrofalt misstag att tvinga på elendet, saker som man visste i win 7 tvingas man googla om hur dessa skall öppnas i win 8. Ett tiotals olika shortcuts skall man också minnas för det finns ju inga ikoner och ska man hitta något måste man gå igenom fler olika menyer och dessutom i fullskärmsläge.

Fasiken min dator är ingen platta - gud vad arg man blir så det är inte sant....

Vad för shortcuts pratar du om? (Keyboard shortcuts antar jag, och det gick ju snabbare än menyerna i windows 7 också)

Och vad är så dåligt med windows 7 säkerhet (eller så bra med windows 8s säkerhet kanske?)

Visa signatur

CPU : 12900KS GPU : 3090 Strix OC RAM : G.Skill 32GB 6600MHz 34-40-40-105SSD : 2st SN850 1TB Bildskärm 1: Strix PG279Q 1440p@165Hz G-SYNC Bildskärm 2: Asus VG27AQ 27" 1440p@165Hz Bildskärm 3: Asus VG27AQ 27" 1440p@165Hz Vattenkylning CPU,GPU och RAM, 3*360 rad

Permalänk
Medlem
Skrivet av Damodred:

Hur länge räknar du med att du har en dator? Hur länge räknar du med att ha en telefon? Två år är ganska lång tid om du frågar mig.

Och din uppskattade förbrukningstid är referens för allting? Nej, så klart inte.
Själv har jag datorer som är 6+ år, och fungerar bra. Mitt företag har fortfarande några HP P4or i drift, med XP, som fortfarande original disken sitter i på en del.
Bara ta en titt på forumet här och kolla folks signaturer så ser du att många fortfarande kör 775 CPUer, eller iaf Sandybridge. Inga 2 år här inte. Känner ärligt inte en enda som efter 2 år bara "kastar" sin gamla dator.
Och ang telefonen är det typ samma, visst man kanske skaffar en ny modell efter 3 år, men min gamla Samsung Galaxy S(1) används fortfarande.

Skrivet av Damodred:

Jo för dina kontakter är så klart en referens för allting? Nej så klart inte.
Det är väl bra att det fortfarande finns Windows 7 baserade datorer, även om det kanske inte borde finnas, så kan de som inte gillar det ena köpa det andra. Det om något borde minska "tvånget".

Och din referens? Varför är det så att om du frågar:
"Tror du på fullaste allvar att slutkund känner sig "påtvingad" Windows 8?"
Jag svarar vad jag tror, så är det jag tror automatiskt fel, för du inte tycker det. FRÅGA datorbutikerna, FRÅGA vad de anser om Windows 8, och FRÅGA dem hur många som fortfarande vill ha Windows 7, eller iaf kunna nergradera till det. Jag har frågat dessa frågor, och fått svar...

Så jag frågar dig:
Var är alternativen? Var är "något annat" än Windows 8 datorn? Chromebook läggs ju ner en efter en, android finns inte på desktop/laptop. Kan jag gå in på Siba, Elgiganten eller Webbhallen och få en färdig dator redan byggd, som INTE har Windows 8? Nej....

Skrivet av Damodred:

Det finns inget som säger att du inte kan göra det i Windows 8 heller. Här handlar det mest om SBS- syndromet. Jag tror verkligen inte att 25 000kr datorerna är någon volymdator hos någon tillverkare.

Visst kan du göra detta i Windows 8, men Modern UI stödde från början verken flera appar samtidigt, eller flera displayer vidare bra. De har fixat en hel del av detta nu.
Dock syftade jag inte på mjukvaran i det fallet, utan vårt beteende med datorer. Jag anser att vi har gått tillbaka i utvecklingen, eftersom istället för att jobba med en dator, så ska den lilla surfplattan eller mobiltelefonen styra hela vårt liv och stressa oss till döds.

Sen är saken med 25kkr dator, att den behöver inte volymproduceras. Finns 2 sätt att tjäna bra på en vara, sälja den i bulk i volym, eller sälja den till högre pris i färre exemplar. Du behöver tex inte sälja supersportbilar i volym, då du får bra betalt för varje, och det finns en hel del pengar i det också. Det är detta koncept som jag syftar på att många tillverkar börjat inse detta och det är varför ens Intel gör X99 chipset och -E versionerna för en mindre förmögenhet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Ja, jag tror att startmenyn i det nedre vänstra hörnet kommer att återvända, eftersom jag tror att Microsoft är ett företag som trotts allt vill överleva. Bra även att de skrotar Windows 8 istället för att släppa 8.2 eller något annat skit. Windows 8 är ett kontaminerat varumärke som de gör helt rätt i att slakta snarast möjligt. Skönt även då ett skrotande av "8" innebär att Microsoft själva erkänner att tillräckligt många tycker att Windows 8 är en flopp så det blir tyst på de som envisas med att hävda att det inte är det. Om Microsoft tyckt att Windows 8 varit lyckat och ansåg att folk generellt också tyckt det finns ingen anledning att ändra namnet.

Visst är namnet "Windows 8" förlegat och i det närmaste brännmärkt i "enterprise". Att det förekommer Windows 8 ute i industrin är inget konstigt, men man skall inte tro att det är vardagsmat, i stil med "Windows XP" och "Windows 7".

Skrivet av Klumpeduns:

Jag håller tummarna för att Windows 9 blir bra så att jag kan byta ut Windows 7 på nya datorn. Det vore trevligt att få del av alla underliggande förbättringar som Windows 8 trots allt erbjöd men slippa interfacet. Det är mycket möjligt att 8.1 har rättat till många fel men båten sjönk för långt innan alla hål täpptes till, bättre att vänta på den nya fina båten.

Jag väntar också!

Skrivet av Ozzed:

Senast igår hade vi en användare som lyckats irra sig in i app-varianten av outlook istället för skrivbords-outlook, och inte kom vidare. Hen är 31, och kan alltså knappast skyllas på ålder, utan det är Microsofts usla designval som ställer till det.

Det här ett typiskt exempel på bipolariteten hos Windows 8. Den vill vara både desktop och touch, samtidigt. Men, utvecklarna klarar inte följa de schizofrena direktiven från Microsoft i tillräckligt takt. Inte ens internt verkar det som.

Skrivet av Jockew1989:

Nu börjar jag bli lite trött på att folk här verkar använda uttrycket "flopp" för att beskriva sitt eget tycke, en flopp är ett misslyckande att uppnå vad produkten var tänkt att uppnå, i en kommersiell produkts fall ekonomisk vinst, därav kan man inte tycka att något är en flopp, antingen är det det eller inte, såvida w8 är det eller inte vet jag inte men man kan inte använda ordet på det viset. T ex "jag tycker iPhone är en flopp"
Nej! Det är ingen flopp bara för att produkten inte passar mig, den har nått enorm kommersiell framgång precis som tänkt

Tyvärr, Windows 8 är en flopp, trots att den följt med som en bugg i nysålda system i snart två år. Kritiken är massiv, och på en nivå som inte ens Windows Vista hade.

Skillnaden mot Vista är att där var kritiken i huvudsak att man inte hade hårdvarustöd mot äldre produkter, som hade drivrutiner skrivna i 16-bitars kod; Windows 8 var det första rent operativsystemet från Microsoft med ren 64-bitars bakgrund. (Linux fick det 1996)

Skrivet av Jockew1989:

Jo nu va kanske Windows just ett dåligt exempel, men ville mest poängtera att man inte kan använda ordet så, ser det överallt här på forumet, "jag tycker att r9 290x är en flopp" "jag tycker att <sätt in valfri produkt som inte ens lanserats än> är en flopp" osv. Bara lite allmänt gnäll på hur man använder ordet 😛

Det du kallar gnäll är sannolikt orsaken till att många höga chefer inom Microsoft fick sparken för drygt ett år sedan. Det är bortom Sweclockers Forum. Det är Big Business som talar.

Både Sinofsky och Ballmer fick gå under någorlunda förudmjukande former. Båda var starkt kopplade till Modern UI.

Skrivet av Damodred:

Nu vet ju både du och jag att det inte är direkt få som köpt Windows 8 så då kan vi lägga ned hela det resonemanget också, eller hur? Nog ger Windows 8 bra mycket i kassan - gissningsvis betydligt mer än vad någon av oss anar. Framför allt pga Store som ger fina stålar rakt in. Det spekuleras i att Windows 9 blir gratis eller åtminstone väldigt billigt. Skulle det stämma så beror det på att man räknar med att plocka in pengarna någon annanstans.

Du har inte förstått så mycket. Att många har köpt det beror på att man inte säljer alternativen längre, dvs. Windows 7 i praktiken. Volymen i sig idag gör att det är nummer två historiskt.

Skrivet av Ozzed:

Då Microsoft inte redovisar indivuduell vinst/förlust kan vi inte veta det, men försäljning till OEM kan man inte räkna med oavsett för det blir väldigt skevt, Men det som däremot tycks mig och de flesta andra rätt tydligt är att Microsoft helst hade velat se ett brett genomslag och en bred uppslutning bakom Modern UI, och så blev det ju inte. Det är ett misslyckande, en flopp. Det borde vara talande att de mest positiva tongångarna om MUI kommer från de som varken använder det eller startmenyn, men startmenyn har det helt plötsligt talats väldigt varmt om. Men vi vet båda två att det är meningslöst att vi diskuterar då du avfärdar det mesta som rykten och jag ser det som rätt säkert att en startmeny som liknar den i W7 kommer tillbaka i Windows 9. [...] Sedan, visst.. Om syftet med Wii hade varit att tävla med Playstation och XBox rent hårdvarumässigt så är det väl en flopp, men jag fick aldrig uppfattningen att det var syftet.

Visst är Windows 8 en flopp, och allra mest sannolikt pga Metro/Modern UI.

Men, som vi sagt i en annan tråd det är en av flera faktorer.

Skrivet av Damodred:

All försäljning räknas självklart. Det är ungefär lika begåvat att exkludera som de som hävdar att man inte kan jämföra ett egenbygge med en Mac och påstå att en Mac inte är dyr. Det som däremot inte ingick i de 200 miljoner sålda licenser är volymlicenserna - dvs det borde i teorin finnas väldigt många fler sålda licenser än vad som sagts. Vad jag läst här på forumet och generellt på andra ställen så är det ingen som direkt klagar på ModernUI utan bara på vart det har tillämpats - alltså att på enheter med touch så är det lika bra eller till och med bättre än iOS och Android medan på renodlad desktop så har det inte varit så lämpligt - något jag håller helt med om. Även om en startmeny skulle komma i Windows 9 är jag säker på att vissa här kommer hitta saker att anmärka på - molnanvändningen, kontohanteringen, utvecklingen av ModernUI - vad helst det nu kan vara. Ni vill inte ha något annat än Windows 7 och det är inget mer med det.

Jag använder molnet. Jag använder Android. Jag har Microsoft-konto.

Jag anser (efter att ha pillat på det en kort stund på en touch-skärm) att Windows 8 är utmärkt på enheter med en touchskärm! Windows 8 suger emellertid otvättad kroppsdel från valfri 85-åring på en stationär dator med vertikal 27" skärm utan touch.

Skrivet av Ozzed:

OEM är mer eller mindre tvingade att köpa det nyaste i och med avtal med Microsoft, så då blir det ju 8 eller 8.1 de köper. Att ur det försöka dra slutsatsen att _slutkund_ är nöjd med produkten är lika träffsäkert som att säga att kunden på en restaurang tyckte att maten var god innan han smakat på den, eftersom han har köpt den.

OEM's kritik av Microsofts idéer var en av anledningarna till att jag startade en av trådarna i ett snarlikt ämne.

Skrivet av Damodred:

Jo men det är ju inte jag som drar till med att Windows 8 inte säljer, att Windows 8 är en flopp, att Microsoft kämpar för sin överlevnad osv osv. Om slutkund inte är nöjd med HP/Dell/Acer/Asus - ja då köper man inget från dem. Om HP var missnöjda med Seagate-diskar, inte sjutton bygger de sina datorer med sådana då. Det är väldigt träffsäkert, de köper in en produkt som de tror på ska sälja - och - den - säljer. Tror du på fullaste allvar att slutkund känner sig "påtvingad" Windows 8? Du får nog hänga med i utvecklingen - desktop slutade för flera år sedan att vara det enda med "relevans".

LOL!!! De är inte bara påtvingade! De har inget val med mindre att de skall betala runt tusen spänn för att få ett OS som inte är anpassat för en dator utan touch-skärm.

Skrivet av Ozzed:

Sök var bättre eftersom man kunde välja fler alternativ utan att köra med en SQL-liknande syntax. Indexeringsfunktionen har jag avstängd i Windows 7 så den rör mig inte oavsett. Det är inte bara jag som klagar.. Läs lite nättidningar så ser du rätt fort att rätt många är besvikna på Windows 8. Du är desilusionerad rent av vad det verkar. Om Windows 9 fortsätter med startskärmen även på desktop och inte backar och återinför något som mer liknar den startmeny som finns i Windows 7, ja, då blir jag grovt besviken, och det lär jag knappast vara ensam om. Men det är knappast troligt att det händer, så jag är inte orolig.

http://www.forbes.com/sites/gordonkelly/2014/01/17/what-windo...
http://betanews.com/2014/05/08/the-scale-of-windows-8-xs-fail...
http://online.wsj.com/news/articles/SB10001424127887323826804...
http://www.slate.com/blogs/future_tense/2013/12/02/microsoft_...

För att bara ge några exempel.. Fast visst.. Jag äger i hemlighet alla de här tidningarna och det är jag som skrivit alla artiklar om att Windows 8 är och förblir en flopp

Det är bra att bredda sina vyer utanför hotellrummets trygga vrå.

Skrivet av Damodred:

Det är så här gällande klagande, tomma burkar låter högst och med tanke på den nivå och de argument som lagts fram så, ja sannerligen tomma burkar här.

Länka gärna till något inlägg du gjort de senaste halvåret där du bemött sakkritik, med mindre än att du sagt att det är en utbildingsfråga och attityd.

Skrivet av Damodred:

Stark majoritet? Vart får du allt ifrån? Du slänger upp fyra fem artiklar som stöder din tes - i grund och botten är de bara larv allihopa som med lite fina grafer försöker tjäna så många extra klick det bara går. Det finns minst lika många (fem) som säger motsatsen. Om folk och användare hade lite kunskaper som de antagligen besatt innan iPhone kom så hade dessa triviala problem aldrig dykt upp

De facto har Windows 8 sålt näst mest i Microsofts Windows- historia
De facto har pc-försäljningen gått upp under 2014 efter ett trött år 2013
De facto är Windows 8 det mest bäst tekniska operativsystemet hittills

Det är inte möjligt att det är en flopp, då förstår man inte innebörden i vad det betyder. Missförstått? Ja absolut det skulle det kunna vara. Jag har svårt att se hur man skulle kunna lyckas med ett grafisk interface på en gång - man är tvungen att ta fram lite opinion.

Det är något fel på din installation om indexeringstjänsten drar cpu hela tiden. Den ska arbeta när datorn står i idle tills den är klar. Indexeringstjänsten i XP fungerade inte eller på sin höjd knapphändigt, det finns tonvis med dokument där ute om hur man konfigurerar den.

Men, visa själv dessa "fyra fem artiklar som stöder din tes" som inte är "larv"; min kursivering

Jag tvekar starkt på om du besitter tillräckliga kunskaper, trots inlägg som bestyrker dina meriter, för att göra en fullgod analys som bestyrker tidigare inläggs referenser som "larv". Du har inte visat det hittlills. Position är inte självklart en god mätare av kompetens.

Visa signatur

| Fractal Design Define R5| Asrock X399 Fatal1ty| Threadripper 1950X| Noctua NH-U14S TR4-SP3| Corsair Vengeance LPX 8x16GB 3200 C16| be quiet! Straight Power 11 Platinum 1000W| ASUS RTX 3080 10GB Strix| LG OLED 4k 42" C2| Debian Sid| KDE 5.x|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Damodred:

Stark majoritet? Vart får du allt ifrån? Du slänger upp fyra fem artiklar som stöder din tes - i grund och botten är de bara larv allihopa som med lite fina grafer försöker tjäna så många extra klick det bara går. Det finns minst lika många (fem) som säger motsatsen. Om folk och användare hade lite kunskaper som de antagligen besatt innan iPhone kom så hade dessa triviala problem aldrig dykt upp

De facto har Windows 8 sålt näst mest i Microsofts Windows- historia
De facto har pc-försäljningen gått upp under 2014 efter ett trött år 2013
De facto är Windows 8 det mest bäst tekniska operativsystemet hittills

Det är inte möjligt att det är en flopp, då förstår man inte innebörden i vad det betyder. Missförstått? Ja absolut det skulle det kunna vara. Jag har svårt att se hur man skulle kunna lyckas med ett grafisk interface på en gång - man är tvungen att ta fram lite opinion.

Det är något fel på din installation om indexeringstjänsten drar cpu hela tiden. Den ska arbeta när datorn står i idle tills den är klar. Indexeringstjänsten i XP fungerade inte eller på sin höjd knapphändigt, det finns tonvis med dokument där ute om hur man konfigurerar den.

OK.. Du tycker inte att ett operativsystem som är "missförstått" till den grad Windows 8 är i ditt tycke borde räknas som en flopp (I bemärkelsen misslyckande).

Om du säljer en produkt avsedd att användas på ett visst sätt, men produkten är så ointuitiv att massvis av användare ogillar den, är det då inte en misslyckad produkt? Eller just det.. "Det finns inga dåliga gränssnitt, bara dåliga användare", va?

Att du är nere på så låg nivå att du kallar artiklar från välrenomerade tidningar för "larv" gör det återigen svårt, för att inte säga omöjligt att diskutera med dig.

Så fort jag bevisar att Windows 8 är en flopp till och med enligt dina egna högst godtyckliga kriterier så ändrar du dem igen. Du har bestämt dig för att din egen åsikt om Windows 8's förträfflighet är allmängiltig oavsett, så det är ingen idé.

D behöver inte älta om Windows 8's tekniska överlägsenhet, för jag håller med, men helhetsintrycket är för e flesta negativt, det kan inte teknisk överlägsenhet rätta till.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Avstängd

Det enda som betyder något för att bedöma om en produkt är en flopp eller ej är försäljningssiffror - det är inte orimligt att säga att man sålt 250 miljoner licenser idag (200 miljoner st i februari mars nån gång) - och det är ruggigt bra resultat. Om vi säger att en majoritet av användarna (inkl de som piratat det) är missnöjda med operativsystemet, ja då säger det mer om användarna som köpt och installerat det än något annat. Så nej, det är ingen flopp, det är inget misslyckande.

Nej det du gör är att du googlar på artiklar som stöder din åsikt eller din tes - och du har ungefär lika fel på alla dina punkter, bara det du dragit upp här med Vista och namnen på de olika operativsystemen är ett klart bevis på det samt att det mesta av det du skriver håller ungefär samma nivå. Du bevisar ingenting, du har inget att diskutera utan du har helt enkelt bara fel. Du har inga källor, eller ens "källor" som bevisar att helhetsintrycket är negativt.

Om något så är det du som bestämt dig för att din åsikt om ModernUI är allmän åsikt, det har fortfarande väldigt lite med Windows 8 att göra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Damodred:

Det enda som betyder något för att bedöma om en produkt är en flopp eller ej är försäljningssiffror - det är inte orimligt att säga att man sålt 250 miljoner licenser idag (200 miljoner st i februari mars nån gång) - och det är ruggigt bra resultat. Om vi säger att en majoritet av användarna (inkl de som piratat det) är missnöjda med operativsystemet, ja då säger det mer om användarna som köpt och installerat det än något annat,

Några av dina problem är att du inte verkar inse att

- De som har Windows 8 - inte har installerat det själva, typ: "Det följde med datorn"
- De använder det i det lägre grad än vad Windows 7-användarna gjorde vid samma tidpunkt efter lansering
- Har fått utstå massiv kritik i fackpress
- Har fått utstå massiv kritik av hårdvarutillverkarna
- Har på egen hand skapat fenomenet "Chromebook"

osv.

Visa signatur

| Fractal Design Define R5| Asrock X399 Fatal1ty| Threadripper 1950X| Noctua NH-U14S TR4-SP3| Corsair Vengeance LPX 8x16GB 3200 C16| be quiet! Straight Power 11 Platinum 1000W| ASUS RTX 3080 10GB Strix| LG OLED 4k 42" C2| Debian Sid| KDE 5.x|

Permalänk
Avstängd
Skrivet av sAAb:

Några av dina problem är att du inte verkar inse att

- De som har Windows 8 - inte har installerat det själva, typ: "Det följde med datorn"
- De använder det i det lägre grad än vad Windows 7-användarna gjorde vid samma tidpunkt efter lansering
- Har fått utstå massiv kritik i fackpress
- Har fått utstå massiv kritik av hårdvarutillverkarna
- Har på egen hand skapat fenomenet "Chromebook"

osv.

Svar på dina påståenden:

- De som har Windows 8 - inte har installerat det själva, typ: "Det följde med datorn"

Stämmer allt som oftast fint det. Vad skiljer från Windows 95, 98, XP, Vista eller 7 på den punkten?
Operativsystem har genom alla år följt med datorn... Det är inget argument.

- De använder det i det lägre grad än vad Windows 7-användarna gjorde vid samma tidpunkt efter lansering

Stämmer också väldigt bra. Du verkar tro att bara för att det inte når upp till framgångssagan Windows 7 (för det är väl vad det är) så är det en flopp, ett misslyckande, Microsofts undergång. Det är fel. Man ska betänka att datorbranschen som sådan har gått bakåt mycket tack vare surfplattor och smarta telefoner. Nu sägs det att datorbranschen, åtminstone i Sverige, går framåt igen - vilket operativsystem säljs då? Jo Windows 8 Nu får vi se om Windows 9 blir nästa Windows 7. Ska jag vara ärlig så tror jag inte det men som sagt så får vi se.

- Har fått utstå massiv kritik i fackpress

Även dessa söker bara läsare och klick och en önskan att hamna högt i Googles sökningar. "Jump the bandwagon" är ett korrekt uttryck i sammanhanget. Hade man inte varit ute efter just läsare och klicks, då hade man också informerat okritiskt om hur man kan lösa sina problem - exempelvis hur man undviker ModernUI. Rubriker i stil med "Windows 8.1: Användare sliter fortfarande sitt hår" är ju bara tragisk. Jag vidhåller att det här internetfenomenet med att länka till artiklar på internet är enbart för att styrka sin tes och inte en trovärdig källa. Trovärdiga källor är försäljningssiffror, aktieutveckling, produktutveckling.

- Har fått utstå massiv kritik av hårdvarutillverkarna

Har det? På vilket sätt då? Allt jag läst är att HP, Dell m.fl skriver att de rekommenderar Windows 8.

- Har på egen hand skapat fenomenet "Chromebook"

Jag tycker det är sunt med konkurrens. Om inte annat så verkar det nu ha kommit konkurrenter till Chromebook för under 2000kr. Ska bli intressant att läsa tester om dessa datorer, framför allt prestanda. Är det lika illa som de där minidatorerna som kom och försvann lika fort? Chromebook lanserades 11 juni 2011, dvs över ett år innan Windows 8 släpptes. Jag kan inte se sambandet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Damodred:

Det enda som betyder något för att bedöma om en produkt är en flopp eller ej är försäljningssiffror - det är inte orimligt att säga att man sålt 250 miljoner licenser idag (200 miljoner st i februari mars nån gång) - och det är ruggigt bra resultat. Om vi säger att en majoritet av användarna (inkl de som piratat det) är missnöjda med operativsystemet, ja då säger det mer om användarna som köpt och installerat det än något annat. Så nej, det är ingen flopp, det är inget misslyckande.

Nej det du gör är att du googlar på artiklar som stöder din åsikt eller din tes - och du har ungefär lika fel på alla dina punkter, bara det du dragit upp här med Vista och namnen på de olika operativsystemen är ett klart bevis på det samt att det mesta av det du skriver håller ungefär samma nivå. Du bevisar ingenting, du har inget att diskutera utan du har helt enkelt bara fel. Du har inga källor, eller ens "källor" som bevisar att helhetsintrycket är negativt.

Om något så är det du som bestämt dig för att din åsikt om ModernUI är allmän åsikt, det har fortfarande väldigt lite med Windows 8 att göra.

Ja, det är en av punkterna vi skiljer oss på. Du tycker att det är fel på användarna, och då är det inte mycket att diskutera, eftersom det enligt dig blir fel på alla användare som inte föredrar eller förstår det sätt du helst vill att man ska använda en dator på.

Sedan har jag precis gett dig en drös med källor. Om den här typen av artiklar stämde dåligt med gemene mans uippfattning skulle de inte kunna hålla på såhär, men det är en väl förankrad åsikt att helhetsintrycket av Windows 8 är kass.

Nej, återigen. Vi är överens om att Modern UI är en del i Windows 8, men det bidrar till ett negativt helhetsintryck för folk, plus att Microsoft envisas med att fronta Modern UI, även på desktopdatorer, i sin marknadsföring, så vad det verkar så tycker i alla fall Microsoft att folk borde tycka att MUI är en central del av Windows 8 också på desktop, vilket folk gör, och inte uppskattar.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.