AMD prissänker FX-serien och släpper nya modeller på 95 W TDP

Permalänk
Datavetare
Skrivet av SwedenVirre:

AMD har ivf något på gång 2016, tror dom är något på spåren iom att dom återanställde killen som var med och designade Ahtlon och Apples ARM cpuer. Vi kanske ser något där som är av intresse?

Iom att han är jävel på att designa arkitekturer. Titta på athlon som virtualvoid sa att det är ett av dom bättre arkitektur vis. Apples ARM arkitektur är ju också väldigt effektiv det kan ju ingen neka med prestanda som är i klass med Samsungs Exynos fast på två kärnor mindre så säger väl det endel

Visserligen är det lätt att spekulera såhär på nätet utan någon konkret information, men jag tror att dom kommer göra något. Kanske inte just för oss entusiaster men kanske på något annat håll!

Frågan är om AMD själva fixar att ta fram något motsvarande Athlon. Mycket av Athlon kommer från DEC Alpha 21264 & 21364, vissa saker i den senare kom först i Athlon 64 (K8). Hade tillgång till en 21264 på KTH och alla illusioner om att den 200MHz AMD K6 jag hade var snabb totalt krossades när man jämförde den mot Alpha 21264, framförallt i flyttal. På den tiden köres ju 3D i CPU-delen så flyttalsprestanda var väldigt kritiskt när man höll på med OpenGL eller liknande.

Just i flyttal var det nog ingen samtida CPU som rådde på Alpha, något som fördes över till Athlon som hade ju en riktigt vass flyttalsdel jämfört med PII/PIII. AMD hade aldrig tidigare haft en bättre FPU än Intel, K6 hade 20-30% bättre IPC än Pentium på heltal men flyttalsdelen var rejält mycket sämre, en 200MHz K6 matchade ungefär en 133MHz Pentium där.

Det var Jim Keller som var hjärnan bakom Alpha, han var också chefsarkitekt bakom Athlon 64. Att han är tillbaka på AMD betyder förhoppningsvis något riktigt bra.

Ska bli intressant att se vart Apple går med A8. Cyclone som sitter i A7 är ju en allt annat än något Apple svängt ihop på egen bevåg under kort tid. Det är en CPU-design man jobbat väldigt länge på, men initialt vad det en PowerPC CPU för inbyggda-system (där det också behövs hög pref/W och låg total W). Med tanke på hur "bred" A7 är så känns det väldigt nära till hands att man lägger in SMT (det Intel kallar Hyper-threading), frågan om det kommer redan i A8 eller senare.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Datavetare
Skrivet av skruvis:

Från boken då!

Men Intel gjorde det med tanke på vad dom gjorde mot AMD!

Helt klart såg Intel med fasa på Athlon och framförallt på Opteron baserad på den arkitekturen. Andrew Groov's motto var under alla hans år på Intel

Citat:

Only the paranoid survive

Vilken inte ursäktar vad man gjorde, men det kan mycket väl förklara varför man ansåg att man var tvungen att agera så.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Baradet Funkar:

Vad innebär sänkningen av basfrekvensen i praktiken för E-modellerna, om turbofrekvensen ändå ligger kvar där den låg förut?

Sänkning av basfrekvensen är anledningen till att man kan sänka TDP då det inte finns någon garanti för att CPUn kör över basfrekvens. De flesta moderna CPUer drar mer än TDP när de går på max-turbofrekvens. Har man då en kylare som max klarar (vilket ungefär är fallet i laptops, i alla fall tunna sådana) av att kyla TDP W så kommer man inte kunna köra på max turbofrekvens under någon längre tid.

Titta på Intels ULV-serien (15W), där är det en rejäl skillnad mellan basfrekvens och max turbo. I praktiken kan ändå turbo frekvensen användas nära nog hela tiden om datorn används interaktiv då den typiska lasten är korta CPU-krävande krevader med vila däremellan, fungerar så länge som genomsnittsförbrukningen hamnar under 15W och moderna CPUer drar väldigt lite i "idle". Spel eller andra applikationer som drar 100% CPU under lång tid kommer däremot bli negativt påverkade om basfrekvensen sänks, även om en desktop-maskin med rejäl kylning nog kommer påverkas väldigt marginellt.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baradet Funkar:

Vad innebär sänkningen av basfrekvensen i praktiken för E-modellerna, om turbofrekvensen ändå ligger kvar där den låg förut?

Jo för att mestadels då så kommer strömförbrukningen att ligga lägre i snitt då bas klockan är lägre och då kan dom sänka TDP spec. Att dom även justerar bas frekvensen gör ju att dom kan lansera den som en "ny" CPU och mjölka lite pengar.

Eller är det en ny CPU? Om nån vet det kan ju han förklara skillnaderna mer ingående då jag bara mer eller mindre bara gissar på det jag skrev ovan.

Permalänk
Skrivet av Yoshman:

Frågan är om AMD själva fixar att ta fram något motsvarande Athlon. Mycket av Athlon kommer från DEC Alpha 21264 & 21364, vissa saker i den senare kom först i Athlon 64 (K8). Hade tillgång till en 21264 på KTH och alla illusioner om att den 200MHz AMD K6 jag hade var snabb totalt krossades när man jämförde den mot Alpha 21264, framförallt i flyttal. På den tiden köres ju 3D i CPU-delen så flyttalsprestanda var väldigt kritiskt när man höll på med OpenGL eller liknande.

Just i flyttal var det nog ingen samtida CPU som rådde på Alpha, något som fördes över till Athlon som hade ju en riktigt vass flyttalsdel jämfört med PII/PIII. AMD hade aldrig tidigare haft en bättre FPU än Intel, K6 hade 20-30% bättre IPC än Pentium på heltal men flyttalsdelen var rejält mycket sämre, en 200MHz K6 matchade ungefär en 133MHz Pentium där.

Det var Jim Keller som var hjärnan bakom Alpha, han var också chefsarkitekt bakom Athlon 64. Att han är tillbaka på AMD betyder förhoppningsvis något riktigt bra.

Ska bli intressant att se vart Apple går med A8. Cyclone som sitter i A7 är ju en allt annat än något Apple svängt ihop på egen bevåg under kort tid. Det är en CPU-design man jobbat väldigt länge på, men initialt vad det en PowerPC CPU för inbyggda-system (där det också behövs hög pref/W och låg total W). Med tanke på hur "bred" A7 är så känns det väldigt nära till hands att man lägger in SMT (det Intel kallar Hyper-threading), frågan om det kommer redan i A8 eller senare.

Om Jim Keller har en stor del att säga till om tror jag AMD kan börja resa sig igen, han har ju uppvisat att han vet vad gör. iom att dom nämnt 2016 så tror jag redan dom har något i kikaren frågan är ju om dom kan ta sig dit på dom pengarna dom har utan att gå under. AMD har ju inte riktigt kapitalet som Intel har.

Att SMT hade kommit in på A8an tror jag mycket väl skulle kunna vara bra, det ger ju en relativt bra prestanda boost mot hur mycket transistorer kontra ström det krävs. SMT är bilens motsvarighet på en turbo i en traditionell otto motor(inte en turbo som man ser i racing snarare en som sitter i mindre miljö bilar) Turbon effektiviserar vilket SMT också gör(även om dom två är helt skilda saker är deras uppgift är en och samma: Effektivisera)

(rena spekulationer nedan från min sida)

Vad jag tror AMD kommer göra till en början är att konstruera en ny APU byggd kring Jaguar då det är en påvisat att den är bra till sitt ändamål Prestanda/watt. Skulle AMD nu dra Jaguar ett steg längre och genom Jaguar göra en APU för desktop bruk, tror jag att den hade varit en stor säljare för stationära datorer

Just nu säljs i princip bara Intel då dom har helt okey IGP men stark processor. hade nu AMP gjort en stark processor, kanske inte lika stark som en intel men bättre än vad det är nu, Tillsammans med en kraftig grafikdel, så hade dom kunnat plocka en hel del marker från Intel.

Det som jag hör många bekanta och folk säger är att deras datorer dom köpt på -sätt in valfri elkedja här- så är det att intels IGP inte fungerar så bra när deras barn skall spela dator spel (mestadels Call of Duty serien och Battlefiled)

Och vi snackar inte miditower burkar här utan riktigt små burkar där man inte får in ett diskret grafikkort i.

Men detta är som sagt bara vad jag tror dom kommer satsa på till en början!

Visa signatur

12900K, 48GB DDR5, GTX Titan Xp 12GB

Sugen på att köra e-GPU?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Silcan:

Jo för att mestadels då så kommer strömförbrukningen att ligga lägre i snitt då bas klockan är lägre och då kan dom sänka TDP spec. Att dom även justerar bas frekvensen gör ju att dom kan lansera den som en "ny" CPU och mjölka lite pengar.

Eller är det en ny CPU? Om nån vet det kan ju han förklara skillnaderna mer ingående då jag bara mer eller mindre bara gissar på det jag skrev ovan.

Nya modeller är det inte ny CPU!

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem
Skrivet av Silcan:

Jo för att mestadels då så kommer strömförbrukningen att ligga lägre i snitt då bas klockan är lägre och då kan dom sänka TDP spec. Att dom även justerar bas frekvensen gör ju att dom kan lansera den som en "ny" CPU och mjölka lite pengar.

Eller är det en ny CPU? Om nån vet det kan ju han förklara skillnaderna mer ingående då jag bara mer eller mindre bara gissar på det jag skrev ovan.

Det är inte snittförbrukningen de försöker hålla ner, utan maxförbrukningen. Det innebär att den kommer ligga på 4,3GHz vid få trådar om den klarar sig under 95W. Men den kan inte köra alla åtta kärnor i 4GHz och fortfarande ligga på 95W, så för att klara av att köra alla kärnor i full belastning under 95W så måste den gå ner till 3,3GHz.

Och vadå ny CPU? Det är inte en ny arkitektur, det är en ny produktmodell.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Teddis:

Blir nästan sugen på en FX-9590 nu, bara för att

http://cpuboss.com/cpus/Intel-Core-i7-2700K-vs-AMD-FX-9590 <---denna får du helt gratis av mig som avskräckning.;):P

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 390!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!

Permalänk
Medlem

Prissänker FX, prishöjer APU

Prisstrategin på APU:er i Europa verkar vara den motsatta: prishöj A10-7850k så att A10-7800 prismässigt kan ta vid där 7850 tidigare vistades, och A8-7600 kan prissättas högre här än i USA.

Permalänk
Medlem
Skrivet av gadgety:

Prisstrategin på APU:er i Europa verkar vara den motsatta: prishöj A10-7850k så att A10-7800 prismässigt kan ta vid där 7850 tidigare vistades, och A8-7600 kan prissättas högre här än i USA.

Va? Källa?

Permalänk
Medlem

Jag ser detta som positivt, kanske amd får lite mer användare ändå. Det kan ju omöjligt finnas någon (förutom intel) som vill ha bara en tillverkare för cpu till desktop, jag kan väl nästan gissa att deras priser hade skjutit i höjden om inte amd fanns med även fast dom ligger väldans mycket efter.
Jag har själv tänkt att bygga en burk med just amd även fast jag vet att intel presterar bättre så känns det som värt det vilket som.

Visa signatur

Hur lång en minut är beror på vilken sida av toalettdörren man står

Permalänk
Medlem

Alltså "nya" CPU:er har jag varken bu eller bä att säga om MEN Am3+ som plattform......... jisses....ska vi Amd användare tvingas sitta kvar med dom gamla liken tills 2016 innan vi får se en ny prestanda plattform? Jag vet inte om jag ska skratta eller gråta.

Visa signatur

Money frees you from doing things you dislike. Since I dislike doing nearly everything, money is handy.

Permalänk
Medlem
Skrivet av skruvis:

Nya modeller är det inte ny CPU!

Ja självklart, kan du inte läsa eller förstår du inte innebörden utav det jag skrev ""ny" CPU"?

Permalänk
Medlem

De nya 95-wattmodellerna har ju för tusan officiellt stöd av mitt gamla 960GM-GS3 som kostade 350 kr på inet för två år sedan. Snacka om prestanda per krona.

Visa signatur

Gentoo Desktop: Ryzen 3600X | 32 GB
Server: Intel G7400T
Commodore 64C + 1541u2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Schnitz:

De nya 95-wattmodellerna har ju för tusan officiellt stöd av mitt gamla 960GM-GS3 som kostade 350 kr på inet för två år sedan. Snacka om prestanda per krona.

Precis, det är väl där de kan "skina", alltså som prisvärda uppgraderingar av äldre system.
Samtidigt kanske du kan hitta något billigt moderkort plus en core i5 2500K på begagnatmarknaden till ett liknande pris.
Vilket som ger bäst prestanda beror väl på vad du ska göra med datorn och begagnade prylar är väl heller inte alltid på topp.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Silcan:

Ja självklart, kan du inte läsa eller förstår du inte innebörden utav det jag skrev ""ny" CPU"?

Du kan skriva vad du vill, det är fortfarande nya modeller av befintlig cpu arkitektur!

Jag citerar Sweclockers!

Citat:

AMD prissänker FX-serien och släpper nya modeller på 95 W TDP

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem

Blev sjukt sugen på en propp, men när finns de att beställa i svenska butiker? Papperslanseringar har jag inte mycket glädje av.

EDIT: Väntas i lager under v. 37 enl. inet.

Visa signatur

Gentoo Desktop: Ryzen 3600X | 32 GB
Server: Intel G7400T
Commodore 64C + 1541u2

Permalänk

SÅ när är denna prissänkning tänkt att ske i Sverige

Någon som vet när denna prissänkning är tänkt att ske i Sverige.?:)

Visa signatur

HobbyNerd..

Permalänk
Skrivet av Pappapygme:

Någon som vet när denna prissänkning är tänkt att ske i Sverige.?:)

det undrar jag också! Det har ju inte hänt än. Fortfarande samma pris på tex FX6300!

Visa signatur

AMD FX-6300@3,97ghz / 215mhz buss / 2150mhz ht link / 2150mhz NM Frequency / 1146mhz ram
GPU: GTX 660ti
Case: FD Define R4
PSU: FD Integra R2 750W
MB: Asus M5A97 LE R.20 (970 chipset) <- Köp INTE detta kort.