Permalänk
Medlem

Hjälp med en uppgift!

Uppgift 2.2.
Skriv ett program som frågar efter ett heltal större än 1 och skriver ut alla tal från 1 till det talet som användaren angav. Glöm ej inventering!

Vi använder Java och Netbeans. Jag har en lärare som inte går igenom sakerna så det är rätt svårt att lista ut för sig själv.
Är det någon snäll själ som kan hjälpa mig?

Tidigare uppgift säger att vi ska använda en 'for' sats.

"Kör programmet som den är. Du ska lära dig de olika delarna i en for-sats:
for(A;B;C){ instruktion1
instruktion2 ......
}
1. Satsen inleds med det reserverade ordet ”for” följd av en parentes. Instruktionsblocket som kommer därefter omges av {} och innefattar de instruktioner som ska upprepas.
2. A anger en variabel som ska användas för att räkna antalet gånger som instruktionsblocket upprepas. Där ska man också ange var man börjar räkna, oftast 1 eller 0. Man brukar kalla variabeln ”i” som står för index.
3. B är ett villkor som ska vara sant för att programmet ska köra instruktionsblocket. i<=30 läses ”så länge i är mindre eller lika med 30”.
4. C säger hur variabeln i ändras från varv till varv. i++ betyder samma sak som i=i+1 och det är det vanligaste sättet att räkna, dvs en och en."

Permalänk

Om läraren inte lär ut tillräckligt för att lösa uppgiften kommer fler elever ha problem att lösa den, när det händer tar ni det till rektorn.

ingen kommer göra denna åt dig men en snäll själ kanske "väg leder"

mvh a

Visa signatur

Citera!

Permalänk
Medlem

Hur långt har du själv kommit?
Vi kommer inte att lösa hela uppgiften åt dig.

For-loopen ska dock se ut ungefär såhär;

for(int i = 1; i < tal; i++){ print(i); }

Visa signatur

i5 750 @ 3.9 GHz | NH-D14 | P7P55D |GTX 960 | Vulcan 8GB | Seagate 600 480 GB | Newton 650w | P280 | Dell U2515H

Permalänk
Medlem

Vad jag vet har ni skolböcker som förklarar allt ganska bra.

Visa signatur

Canon 70D | 2x Dell Ultrasharp 24" | Ryzen 3700X | 32B | GTX 1080Ti

Permalänk
Medlem

Som andra redan sagt kommer ingen här ge dig lösningen. Du går i skolan för att lära dig. Försök lista ut med hjälp av böcker och möjligtvis din lärare och kom med mer specifika problem så ska du se att du får hjälp Lycka till!

Visa signatur

Citera så jag hittar tillbaka!

Permalänk
Legendarisk
Skrivet av GuffGuff:

Är det någon snäll själ som kan hjälpa mig?

Om du förklarar vad du har försökt och vilka konkreta problem du har så finns det säkert någon som kan handleda dig. Be inte om färdiga lösningar, det är inget du tjänar på i längden.

Visa signatur

Abstractions all the way down.

Permalänk
Medlem

Herr trådskapare skapade tydligen sitt konto enbart i syfte att få hjälp med läxorna. När han inte får ett tydligt svar försvinner han lika fort som han kom.

Den historien har vi väl aldrig hört förut?

Visa signatur

Canon 70D | 2x Dell Ultrasharp 24" | Ryzen 3700X | 32B | GTX 1080Ti

Permalänk
Medlem

Han sa inte ens "hej" heller...

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.