Samsung presenterar Galaxy Note 4

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av Bakgrund:

Jo mycket av grejerna de visar verkar fiffigt vid första anblick, men när man väl har telefonen i handen och använder den dagligen kommer man inte använda funktionerna. Möjligtvis för skojs skulle första dagen men inte mer än så.

Kan ju såklart skilja från person till person men det är iallafall hur jag skulle ha gjort.

Jo, det sklijer såklart mellan olika personer, men personligen känns en sådan multitaskfunktion väldigt efterlängtad. Att ha en stor skärm men endast kunna ha ett program aktivt åt gången känns väldigt slösaktigt idag.

Även pennans funktioner tycker jag som sagt såg bra och användbara ut.

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Medlem

Ett pris som jag aldrig personligen skulle köpa en mobil för, kanske om jag hade överflöd av pengar men känns inte attraktivt med denna ökning även om mobilen säkert är det värsta på marknaden på flera punkter.
Men visst, om man är ute efter den responsen i skärmen och pennan för seriösare skissning osv så finns det inget annat i närheten på marknaden.

Permalänk
Medlem

Är betydligt mer intresserad av vad Microsoft släpper imorgon men det brukar tyvärr inte sweclockers rapportera om.

Visa signatur

||Ryzen 5800X3D, Asus TUF X570 Plus, 32GB RAM, Intel ARC a750|| Surface Pro 2017 || Samsung Flip 4|| Saab 9-3 Aero Cab|| BMW f750 GS 2023

Permalänk
Skrivet av NoNamesWayne:

Är betydligt mer intresserad av vad Microsoft släpper imorgon men det brukar tyvärr inte sweclockers rapportera om.

Så sweclockers rapporterar inte om Microsoft grejer? Det var nytt för mig!

Visa signatur

Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti
Xiaomi Poco X3 Pro I Nvidia Shield TV V2 I PS4 I

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedish Berserk:

Så sweclockers rapporterar inte om Microsoft grejer? Det var nytt för mig!

Har varit dåligt med mobilnyheter.

Visa signatur

||Ryzen 5800X3D, Asus TUF X570 Plus, 32GB RAM, Intel ARC a750|| Surface Pro 2017 || Samsung Flip 4|| Saab 9-3 Aero Cab|| BMW f750 GS 2023

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sebastian R:

Hmm kanske ett stort steg för en med S2a?

Inte då
Jag har också en S2a nu och byter förmodligen till Note 4 beroende på vilket pris jag får på telefonen när jag binder om mitt abonnemang.
7500 betalar jag aldrig för en lur men köper man den med ett 24 mån abonnemang brukar det göra en hel del på priset.

Visa signatur

4790K - Asus Gene Z97 - Gigabyte G1 980 - 16GB Vengeance PRO 1866MHz - Crucial MX100 512GB - EVGA G2 850W
Sony Vaio Pro 13 - i5 - 8GB - 256GB

Permalänk
Avstängd
Skrivet av NoNamesWayne:

Har varit dåligt med mobilnyheter.

Beror nog mest på att de inte gjort några nyheter. Vad ska de rapportera om när det inte gjort något?

Visa signatur

The problem in society today: Smart phones, stupid people.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rajat:

Beror nog mest på att de inte gjort några nyheter. Vad ska de rapportera om när det inte gjort något?

Lumia 930? Lumia 1520?

Visa signatur

||Ryzen 5800X3D, Asus TUF X570 Plus, 32GB RAM, Intel ARC a750|| Surface Pro 2017 || Samsung Flip 4|| Saab 9-3 Aero Cab|| BMW f750 GS 2023

Permalänk

Ingen så stor skillnad mot note 3 men wow vilket överdrivet pris alla nya värsting telefoner idag går ju på 6500 kr plus. Sen så kunde dom dragit in 4gb ram 20 mb kamera om det ska luta åt det. Priset

Permalänk
Medlem

Sorry har inga fler invites att ge =\

Permalänk

Usb 2.0 och ej vattentät för 7500kr..
Är det på riktigt eller? (https://www.youtube.com/watch?v=CBxdITAKi2s)

Permalänk
Medlem
Skrivet av iguanodon:

Usb 2.0 och ej vattentät för 7500kr..
Är det på riktigt eller?

USB 2? Måste ju vara fel. Min Note 3 har ju USB 3 till och med.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 7600X, ASUS TUF B650-Plus wifi, Kingston Fury Beast 32GB 6000Mhz CL30, Kingston KC3000 2TB, Sapphire 7800 XT Pulse, Peerless Assassin 120, DarkPower 630W, Benq XL2411T + DELL U2312HM, Phanteks Eclipse P400S

Permalänk
Medlem

Jag har reparerat i stort sett alla tänkbara smartphones mellan himmel och jord, så jag har fördelen att ha sett insidan på det mesta och kan därmed notera..

Edge-to-edge .. Trodde Appple skulle ta det racet, trots att Samsung har en egen produktion av just böjbara LED's.. Jag hade fel, grattis Samsung.. Oändligt nyfiken på att slita isär Note Edge just nu, se hur dom har satt ihop kantskärmen, och om den är fullt integrerad i den platta eller ej.

Vart fan är mina frontmonterade högtalare? I Note 3 så såg man att det hade fått plats, det hade inte krävts mycket för att klämma in dom, besviken att ett flaggskepp under 2014 har 1 monohögtalare på baksidan fortfarande..!

Gillar omdesignen av ramen på Note 4 dock, en lite mindre ändring som jag personligen tycker är väldigt tilltalande. Dock så pratade dom om att ramen minsann var i metall, och om jag inte mins fel sa dom samma sak om note 2, vilket visade sig vara målad plast.. Så vi får se.

Quad HD .. Bu eller bä? Jag är rätt likgiltig, mellan 1080p och 1440p kan man egentligen inte se någon större skillnad, det är för hög PPI helt enkelt på en relativt liten yta! Hade det handlat om en stor skärm, 20" och uppåt så hade det vart en helt annan sak, men Quad HD är inget bra säljargument .. Mer ett buzzword.

Super AMOLED! Okej, jag har personligen aldrig jämfört färgintensitet på skärmar, har sällan tid till det, men jag har svårt att tro att skillnaden är så stor som Samsung vill att vi ska tro.. Men visst, en bra skärm är viktig, men personligen konsumerar jag inte media som är oförställd, dvs okomprimerad, så för youtube så spelar nog amoled ingen större roll.

50% laddning av batteri på 30 minuter? Helt okej, jag har en note 3 som daily driver nu, och körde med en Oppo find 7 ett kort tag, som laddar 75% på 30 minuter .. Mindre batteri förvisso, 2800 mAh i Oppo'n gentemot 3220 mAh i Note 4. Jag älskade den snabba uppladdningen, och om det inte vart för att jag använder pennan så mycket på min Note så hade jag bytt rakt av, speciellt eftersom jag mer än 1 gång har befunnit mig i en situation där mer batteri hade hjälpt mig!

Gillar dock att dom gav lite kudos till LG, Samsung kommer nog inte byta metodiken dom har för sidknappar i brådrasket, men dom 'erkände' väl att en centralt placerad bakre knapp var en bra idè eftersom dom använde sin bakre flash som trigger för foton (selfies speicellt).
Men jag undrar om just den metoden inte kommer skapa en hel del misslyckade foton som antigen tas för tidigt eller för sent, beror på hur det funkar..!

Visa signatur

SNÄLLA CITERA MIG OM NI VILL ATT JAG SKA HITTA TILLBAKS TILL TRÅDEN

Permalänk
Medlem
Skrivet av r3mpuh:

Om inte annat, så kanske det höga priset driver upp priset på konsumentversionen utav Oculus Rift, då de använder sig utav identisk Samsung Galaxy Note-skärm stycke.

Du vet inte vilken skärm som kommer till konsumentversionen av Oculus Rift, för de har inte bestämt de än. Inga specifikationer är klara/släppta för Oculus Rift release. Sen så tänker du fel, om de använder en populär skärm så går priset per enhet ner eftersom att den massproduceras.

Visa signatur

Stuff: Asus P9X79 Deluxe | 3930K @ 4375 Mhz | 16 GB DDR3 @ 2000 Mhz | 2x R9 290X CrossFireX | SSD |
Windows 10
-=Water-cooled with custom loop=-
MG279Q triple screen
6700K, 32 GB DDR4, Fury X, Samsung PRO M.2 SSD 256 GB, Samsung SSD 1 TB, Windows 10 pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av devhdc:

Jag har reparerat i stort sett alla tänkbara smartphones mellan himmel och jord, så jag har fördelen att ha sett insidan på det mesta och kan därmed notera..!

Får man fråga vart du jobbar? Själv monterat och reparerat telefoner för Anovo/regeneresis

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyzed:

Du vet inte vilken skärm som kommer till konsumentversionen av Oculus Rift, för de har inte bestämt de än. Inga specifikationer är klara/släppta för Oculus Rift release. Sen så tänker du fel, om de använder en populär skärm så går priset per enhet ner eftersom att den massproduceras.

Jupp, korrekt observerat
Det som kommer hända är att förmodligen kommer RC (release candidate)-versionen av Oculus att innehålla de-brandade skärmar från Samsung, och min gissning är att det förmodligen blir samma panel som dom kör gentemot note 4 nu, så det bådar väl för 2560x1440, vilket är vad som verkar krävas när man har skärmen såpass nära för att man ska slippa se pixlar.

Visa signatur

SNÄLLA CITERA MIG OM NI VILL ATT JAG SKA HITTA TILLBAKS TILL TRÅDEN

Permalänk
Medlem
Skrivet av Koyaanis:

Får man fråga vart du jobbar? Själv monterat och reparerat telefoner för Anovo/regeneresis

Har ett eget företag som heter MobiFix

Visa signatur

SNÄLLA CITERA MIG OM NI VILL ATT JAG SKA HITTA TILLBAKS TILL TRÅDEN

Permalänk
Medlem

Apple kontrar med en Iphone 6 för 8500

Visa signatur

| Lenovo Legion Y520 | i7 8700K | ASUS Rog Strix Z370-F GAMING | Corsair CL15 Vengeance 3000Mhz | Acer 27" Predator XB271HU | Fractal Design Meshify C | EVGA CLC 280 WaterCooling | Samsung 860 Evo 1Tb/850 Evo 512 Gb| RTX Strix Asus 2070 | EVGA 650W GQ | Steelseries Rival | Logitech G105 | Playstation 4 Pro

Permalänk
Avstängd
Skrivet av NoNamesWayne:

Lumia 930? Lumia 1520?

http://www.sweclockers.com/nyhet/17771-nokia-tillkannager-lum...

Visa signatur

The problem in society today: Smart phones, stupid people.

Permalänk

Med det höga priset på note 4 behöver ju inte affärerna pressa ner priset på note 3.

Permalänk
Medlem

Tur att jag köpte en OnePlus One, känns aningen mer prisvärt. 7 500 SEK är ju helt galet..

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers
PC: Ryzen 9 5900X | RTX 3080 12GB | G.Skill Trident Z Neo 64GB 3600MHz CL16 | 12TB NVMe SSD - 5TB SATA SSD = total 17TB SSD | Synology DS920+ w/20GB RAM SHR 48TB | Seagate IronWolf 10TB HDD intern HDD
Skärmar: Acer Predator XB323UGX 32" 270Hz 1440p, Asus PG349Q 34" 120Hz 1440p UW, Asus PG279Q 27"
Foto
: Canon 80D & 60D + Canon 17-55/2.8 IS, Canon 10-22, Canon 70-200/2.8L IS II, Canon 100/2.8L IS Macro

Permalänk
Medlem
Skrivet av iguanodon:

Usb 2.0 och ej vattentät för 7500kr..
Är det på riktigt eller?

det med vattentäthet går att lösa lätt med skal. men det andra, usb 2.0, vad tänkte de där?? Min Note 3 kör 3.0 och det är så oerhört skönt att snabbt som attan föra över filmer o andra godsaker :). med kraftigare hårdvara i 4an så borde det vara lätt att lösa med usb3... :/

Visa signatur

My rig 144hz 1440p 27" samsung g5, xfx 6950xt, 11900K, TM Peerless assassin,Gigabyte z590 UD, 32GB 3200MHz Vengeance, 1tb nv2, 2TB SSD 4TB HDD, corsair750 vengeance, Lancool 215.
GFs rig 144Hz samsung 1080p, Palit 3060Ti, 10400F,corsair H60 , B560 Auros, 16GB 3000MHz, 500GB NV1, 480GB A400, 2TB+750GB HDD, Seasonic 650 gold, Kolink Void Laptop Lenovo Legion 5, 2060, 4800H, 16GB, 1,5TB NVME HTPC 3060, 10400F, 16GB, 500GB NVME, 960GB A400 3rd PC 3060Ti, 3700X, Hyper 212, 16GB, 250GB SSD, 2TB HDD, 650w gold, P300A

Permalänk
Medlem

Och 930?

Visa signatur

||Ryzen 5800X3D, Asus TUF X570 Plus, 32GB RAM, Intel ARC a750|| Surface Pro 2017 || Samsung Flip 4|| Saab 9-3 Aero Cab|| BMW f750 GS 2023

Permalänk
Medlem

Priset ska nog tas med en nypa salt, tror det hamnar på 6500:- vid release.

Visa signatur

Spelmaskinen
| Phanteks P600S | Corsair H115i Pro | i9 10850k | ASUS ROG STRIX Z490-H | Corsair LPX 3000MHz 32GB | Asus RX 6800 XT TUF OC | Asus XG279Q | Corsair RM750X | Varmilo VA88M | Razer Viper Ultimate |

Permalänk
Medlem

Det rekommenderade priset är lite väl högt, men det återstår ju att se var det hamnar i butik/hos operatör. Blev riktigt sugen på en ny telefon för första gången på ett par år. Sett ett flertal testare säga att skärmen är den bästa mobilskärmen någonsin, S Pen-användandet verkar snabbats upp till en riktigt bra nivå då det känns intressant även för mig (har inte direkt sökt funktionen förut), hårdvaran verkar driva allt klockrent trots att TouchWiz inte varit perfekt optimerat tidigare (och säkerligen inte är det nu heller).

Man hade väl förväntat sig USB 3.0 och möjligen en IP67-klassificering (dock mindre troligt pga pennan osv) men jag har inte behövt någon vattentät telefon förr och jag överför filer så pass sällan att det inte kan bli en stor sak av det, även om det är lite irriterande.

Hade tänkt vänta och se vad det blev av Nexus X men nu känns det inte längre troligt att den kan konkurrera för mig.

Skrivet av jsf:

OnePlus One är en trevlig telefon men det där var en av de mer snedvridna och subjektivfaktabaserade jämförelser jag sett på ett bra tag. Den typ av grej som snarare får mig mer tveksam till den produkt som försöks framhävas.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Derbi_QuiZ:

Nu kom det helt klart något intressant!

Menar du telefonen eller den här tråden?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem
Skrivet av jsf:

Lite trist att inte få 800 & 900mhz lte dock.
Men det finns ju många andra än opo att välja på om man inte vill ha en note..

Permalänk
Medlem

Varför flasha med att den väger 176gram och är 8.5mm tunn? Generationen innan Note 3 är t.ex 168gram & 8mm tunn! :S korkat!

Visa signatur

i9-10900ks 5.2 Ghz @ 1.4Vcore, Nvidia RTX 3090, 32GB DDR4 4100Mhz CL15

Permalänk

Tycker den verkar härlig, tyvärr tynger touchwiz ner den lite.

Skulle Samsung fixa lite finare i touchwiz och fixa lite finare ljud i UI så skulle den vara mer intressant. "Blup" "Blup" "Blup", är ljudet som man får höra varannan sekund om man inte stänger av ljud fullständigt, vilket är lite tråkigt. "Blup"

Visa signatur

R9 390 | i5 6600K

Permalänk
Skrivet av Boss302:

Lite trist att inte få 800 & 900mhz lte dock.
Men det finns ju många andra än opo att välja på om man inte vill ha en note..

Ja, verkligen! Skulle utan tvekan försöka införskaffa mig en Oneplus One om det inte var för den lilla detaljen.

De pratade ju om att släppa en EU-version med stöd för 800 bandet. Hoppas att det blir av.

Visa signatur

R9 390 | i5 6600K