Ny mobil men vilken ska man välja?

Permalänk
Medlem

Ny mobil men vilken ska man välja?

Får förnya abonnemanget snart och då ska jag ta en ny mobil

Den jag har idag är en Samsung Galaxy S3

Mobilerna det står i mellan är

HTC One M8, LG G3 eller Samsung Galaxy S5

Min jag har nu är väldigt seg och laggig tar längre stund att gå in på telefon för att ringa t.e.x så vet ej om jag ska fortsätta med Samsung

Har klämt och känt lite men vet ännu inte vilken jag ska välja

Tar jag inte en Samsung får man vänja om sig då Bakåt knappen inte är en knapp på dom andra mobilerna och inte home knappen med flera.

Så finns det någon här inne som Har G3 eller M8 som kan säga vad ni tycker om dom två mobilerna

Jag vill inte ha något förslag på att skaffa en iPhone!

Permalänk
Medlem

Skaffa en Windows Phone från Nokia. De är bäst.

Visa signatur

"Obi-Wan: Luke, you will find that many of the truths we cling to depend greatly on our own point of view."
— Return of the Jedi
So help spread Dogecoin Many world. Such address: D6wTiKAD9hbVcgRgML687jvj2KiqAbiaUR
So good Much deed! ( Currently: Very few DOGEcoins donated ) even few deeds can be good!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hullsc:

Skaffa en Windows Phone från Nokia. De är bäst.

Kan bara hålla med , Windows + Nokia är riktigt fint.

Visa signatur

Ryzen 5 3600 @ 4.2 Ghz - Cooler Master Hyper 212 Black Edition
MSI B450M Mortar Max - Corsair Ryzen LPX 32GB 3600MHz / DDR4
Phanteks Eclipse P300 - PNY GeForce RTX 3070 8GB - Seasonic Focus+ / 650W / 80+ Gold
Samsung SSD 850 EVO 500GB - Kingston A400 SSD 480 GB
ACER Predator X34GS - Nobelchair Hero Black Edition

Permalänk
Medlem

Medhåll. Men vill du köra vidare på Android ser Sonys nya Z3 (framförallt Compact) väldigt trevliga ut. Släpps i slutet av september.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

-- FubbHead

Permalänk
Medlem

Note 4 börjar ju säljas snart också. Size matters!

Visa signatur

Intel i5 13600K- RTX 3060 - 32 GB Corsair Vengeance 3000 MHz DDR4

Permalänk
Medlem

Jag skulle inte välja G3, den har ett gäng med problem många andra lurar inte har. T.ex. skärpefilter på bilden och halvdålig bildkvalitet på kameran.
Jag skulle rekommendera HTC One M8 och Nexus 5. Galaxy S5 är även den en bra lur, men mjukvaran och flytet kan inte mäta sig med M8 och Nexus 5.
Båda lurarna är i princip i topp-klass på allt med undantag för högtalare och batteritid i Nexus 5 och kamera i M8.
Kommer du från en Galaxy S3 så lär ju inte batteritid vara ett problem även om du väljer Nexus 5 då S3an är riktigt dålig på den punkten.

Oneplus One kan även vara intressant om du är villig att leta upp invite, samt är okej med en stor telefon.

Permalänk

Som andra sagt: Windows Phone!

Vänta gärna på HTC M8 som ska komma med WP om du gillar designen på den.

Visa signatur

Spelburk: Fractal Design R4 * AMD Ryzen 1600X kyld av H80i V1 * ASUS GTX770 DCII * Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 2666MHz * ASUS PRIME B350-PLUS * EVGA Supernova G2 750W * 1TB HDD * Samsung EVO 250GB SSD
Tillbehör: Steelseries Rival 300 * SweC Qpad Musmatta * BenQ XL2411T 144hz * BenQ 24" * Qpad MK-50 * Hyper X Cloud *

Permalänk
Medlem
Skrivet av morotis:

Note 4 börjar ju säljas snart också. Size matters!

7500 spänn för en mobilfan? man måste vara insane om man köper en mobil till priset av en bra laptop alltså.

Permalänk
Skrivet av Bazisten:

Får förnya abonnemanget snart och då ska jag ta en ny mobil

Den jag har idag är en Samsung Galaxy S3

Mobilerna det står i mellan är

HTC One M8, LG G3 eller Samsung Galaxy S5

Min jag har nu är väldigt seg och laggig tar längre stund att gå in på telefon för att ringa t.e.x så vet ej om jag ska fortsätta med Samsung

Har klämt och känt lite men vet ännu inte vilken jag ska välja

Tar jag inte en Samsung får man vänja om sig då Bakåt knappen inte är en knapp på dom andra mobilerna och inte home knappen med flera.

Så finns det någon här inne som Har G3 eller M8 som kan säga vad ni tycker om dom två mobilerna

Jag vill inte ha något förslag på att skaffa en iPhone!

Skaffar du custom rom som omni, så är det som en helt annan telefon, kör det själv och flyter bra och framförallt stabil (var inte det med stock). Samsung är tyvärr dom ända som kör vettig skärm (oled), men skiter du i svärta så kör på någon annan mobil.

Fattar inte hur du stått ut med stock

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem

Billigaste sättet att få en bra telefon är att ta sin gamla, installera WP klon och klistra Nokia dekaler på skalet.

Visa signatur

"Obi-Wan: Luke, you will find that many of the truths we cling to depend greatly on our own point of view."
— Return of the Jedi
So help spread Dogecoin Many world. Such address: D6wTiKAD9hbVcgRgML687jvj2KiqAbiaUR
So good Much deed! ( Currently: Very few DOGEcoins donated ) even few deeds can be good!

Permalänk
Medlem

Varför välja det nyaste och dyraste? 5000 kronors telefoner är grymt överprisade.

När jag stod inför valet för några veckor sen så blev det en LG G2. "gamla" generationen men så kostade den också 2900kr för 32gb versionen (kunde få den ett par hundralappar billigare om man bundit sig 24mån, men jag valde 0mån). Vill man ha ren Android finns förstås Nexus 5 som är i princip samma telefon med lite mindre batteri.

Permalänk
Medlem
Skrivet av murklor:

När jag stod inför valet för några veckor sen så blev det en LG G2. "gamla" generationen men så kostade den också 2900kr för 32gb versionen (kunde få den ett par hundralappar billigare om man bundit sig 24mån, men jag valde 0mån). Vill man ha ren Android finns förstås Nexus 5 som är i princip samma telefon med lite mindre batteri.

Det skiljer mycket mer än bara batteriet mellan dem.
Nexus 5 är bättre på det mesta utom batteriet.
Den har en bättre kamera sensor(snabbare fokus, mindre pixel-läckage, bättre ISO-prestanda), kortare touch-response, mer realistiska färger på skärmen(men då G2 har större skärm på samma yta så går det la +/- 0), mer avancerad radio-del(minskar skillnaden i batteritid mellan dem med ~5% ned till ~25%, vet ej om det påverkar mottagning eller annat).
Och dessa är alla objektivt mätbara skillnader, inga subjektiva åsikter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av HazZarD:

7500 spänn för en mobilfan? man måste vara insane om man köper en mobil till priset av en bra laptop alltså.

Han sa att han kommer förnya sitt abonnemang, vilket innebär att han inte kommer betala 7500 kr för mobilfan. I dagsläget vet du inte hur mycket den kostar med abonnemang. Möjligtvis är det så att det inte skiljer så mycket mellan den och andra mobiler då till exempel iphone 5s 16 gb versionen låg på 7000 när den släpptes och Galaxy s5 32gb versionen antagligen också skulle ligga runt 7.5k i sverige för det priset.

Visa signatur

Intel i5 13600K- RTX 3060 - 32 GB Corsair Vengeance 3000 MHz DDR4

Permalänk
Medlem
Skrivet av morotis:

Han sa att han kommer förnya sitt abonnemang, vilket innebär att han inte kommer betala 7500 kr för mobilfan. I dagsläget vet du inte hur mycket den kostar med abonnemang. Möjligtvis är det så att det inte skiljer så mycket mellan den och andra mobiler då till exempel iphone 5s 16 gb versionen låg på 7000 när den släpptes och Galaxy s5 32gb versionen antagligen också skulle ligga runt 7.5k i sverige för det priset.

I min erfarenhet blir en mobil sällan/aldrig billigare genom att köpa mobilen via abonnemang, många gånger kan den bli flera tusen kronor dyrare istället.
Oftast är det bäst att köpa en mobil och sedan teckna ett abb separat, såvida man inte har tur och hittar ett riktigt bra erbjudande. Det är dock irrelevant för denna tråd.

Av de mobilerna TS radat upp hade jag valt HTC:n.
Har hört att många blir besvikna på S5:an, den upplevs som långsam och har en j**la massa bloat förinstallerat.
Var jäkligt sugen på G3:an själv, men är glad att jag inte köpte en då man hört att det är mycket problem med random omstarter, dåliga skärmpaneler, moderkort osv.

Om du har lite tålamod hade jag väntat och sett ifall Sonys nya lurar (Z3, Z3 Compact) dyker upp som val :).

Visa signatur

|| Chassi Fractal Design Define R3 || PSU Corsair 650W modular || MOBO MSI Z68A-GD65 (G3)|| CPU Intel® Core™ i7 2600k
|| GPU
Sapphire Nitro R9 390 || Minne 8GB Corsair XMS3 DDR3 @ 1600MHz || SSD Samsung 830 256GB|| OS Win 10 Pro || Gear Dell U2412M, Samsung 226BW || Logitech G500 || Corsair K70|| ATH-M50x <3 ||

Permalänk
Medlem

Den 18 Oktober så får jag förnya abonnemanget så då har säkert några fler mobiler kommit. Sonyn såg väldigt ok ut Z2 som finns nu. Den kollade jag inte på i butiken idag.

Ska kolla på Z3 när den kommer ut i butik vecka 40 så man kan klämma och känna på

Man måste ju välja en mobil man blir nöjd med då man är fast vid den sen 24 månader

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xoka:

I min erfarenhet blir en mobil sällan/aldrig billigare genom att köpa mobilen via abonnemang, många gånger kan den bli flera tusen kronor dyrare istället.

Nyfiken på vad du har för abbonemang isåfall och hur du kommit fram till detta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xoka:

I min erfarenhet blir en mobil sällan/aldrig billigare genom att köpa mobilen via abonnemang, många gånger kan den bli flera tusen kronor dyrare istället.
Oftast är det bäst att köpa en mobil och sedan teckna ett abb separat, såvida man inte har tur och hittar ett riktigt bra erbjudande. Det är dock irrelevant för denna tråd.

Har du kollat priserna på abonnemangen på sistone? I snitt betalar man ca 200 kr i månaden utöver abonnemangskostnaden för mobilen. Alltså 5k för mobilen och resten blir för abonnemanget. Den där abonnemangskostnaden är ju inte annorlunda för att du tar en mobil med den. Det som ändras är priset på mobilen. Det är kanske inte jättestora summor vi snackar om, men de dyraste mobilerna kostar sällan mer än 5000 + abonnemang. Så om vi tittar på den totala kostnaden för abonnemanget på 24 månader så skiljer det ofta ca 2000 kr i slutändan.

Är man student eller känner man någon som är det så kan man via mecenat få 50 kr rabatt på de flesta abonnemangen, det blir ytterligare 1200 kronor blligare.
Detta gäller förstås bara om man faktiskt använder mobilen till att ringa och surfa med, gör man inte det då är det absolut värt att köpa den kontant.

Visa signatur

Intel i5 13600K- RTX 3060 - 32 GB Corsair Vengeance 3000 MHz DDR4

Permalänk
Medlem

Nån som vet om Sonys mobiler är laggiga som Samsung är o.s.v?

Har tänkt testa Z3 när den kommer ut

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mange75:

Kan bara hålla med , Windows + Nokia är riktigt fint.

Windows + Nokia = Amazing.

Köp en Nokia med Windows Phone 8.1. Kanske en Lumia 930?

Visa signatur

Z170-WS | Intel 6700K | Dominator 2x16GB 3000MHz | Samsung 950 Pro 2x512GB NVMe RAID0 | MSI 1080 Gaming X | Seasonic 520 Fanless | 7260 HMV-AC | Fractal Design Define R4 | Noctua NH-U12S@475RPM | Noctua P12@475RPM x5
Supermicro X10SLL-F | Supermicro 1U SC813MT-300C | XEON E3 1231v3 | Hynix 4x8GB ECC | 840 EVO | WD 6x 4TB RE
x220 | IPS | i7 | SSD | 9-cell

Permalänk
Medlem
Skrivet av ggwp:

Windows + Nokia = Amazing.

Köp en Nokia med Windows Phone 8.1. Kanske en Lumia 930?

Vad jag har för mig så finns det knappt några appar till Windows Phone?

Jag kan väl inte använda mina appar jag har använt till mina mobiler om jag byter till Windows Phone mobil

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bazisten:

Vad jag har för mig så finns det knappt några appar till Windows Phone?

Jag kan väl inte använda mina appar jag har använt till mina mobiler om jag byter till Windows Phone mobil

Då har du för dig fel , detta sa man i början när WP blev ett operativ system till mobiler.
Det finns många appar till windows och dagligen tillkommer det fler.

Visa signatur

Ryzen 5 3600 @ 4.2 Ghz - Cooler Master Hyper 212 Black Edition
MSI B450M Mortar Max - Corsair Ryzen LPX 32GB 3600MHz / DDR4
Phanteks Eclipse P300 - PNY GeForce RTX 3070 8GB - Seasonic Focus+ / 650W / 80+ Gold
Samsung SSD 850 EVO 500GB - Kingston A400 SSD 480 GB
ACER Predator X34GS - Nobelchair Hero Black Edition

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mange75:

Då har du för dig fel , detta sa man i början när WP blev ett operativ system till mobiler.
Det finns många appar till windows och dagligen tillkommer det fler.

Ok!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bazisten:

Vad jag har för mig så finns det knappt några appar till Windows Phone?

Jag kan väl inte använda mina appar jag har använt till mina mobiler om jag byter till Windows Phone mobil

Har inte så mycket att jämföra med eftersom jag aldrig använt en iOS eller Android. Jag vet heller inte vad folk säger, men i min windows store så drunknar jag i appar. De jag laddat ner håller hög kvalitet, men ibland får man ju leta vilka som ser bra ut och vilka som kanske är skräpigare.

Visa signatur

Z170-WS | Intel 6700K | Dominator 2x16GB 3000MHz | Samsung 950 Pro 2x512GB NVMe RAID0 | MSI 1080 Gaming X | Seasonic 520 Fanless | 7260 HMV-AC | Fractal Design Define R4 | Noctua NH-U12S@475RPM | Noctua P12@475RPM x5
Supermicro X10SLL-F | Supermicro 1U SC813MT-300C | XEON E3 1231v3 | Hynix 4x8GB ECC | 840 EVO | WD 6x 4TB RE
x220 | IPS | i7 | SSD | 9-cell

Permalänk
Medlem

Om jag skulle köpt ny telefon nu så hade jag valt en z3 eller z3 compact. Som tidigare talare sa så kommer dom i slutet av september. Båda har hög prestanda, bra kamera, högupplöst skärm* och bra batteri. Själv har jag en nexus 5 vilket är den bästa telefonen jag har haft. Det ända jag kan anmärka på min nexus är batteritiden. Jag hade onte valt en WP. Dels för att jag tycker inte om utseendet och så är antalet appar viktigt för mig. Även om appbutiken för WP har fått en hel del fler appar den senaste tiden så är det inte tillräckligt för mig. Valet är ditt men jag kan starkt rekomenderat z3 eller z3 compact

* Z3 1080 x 1920
Z3 compact 720 x 1280

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Min dator: Processor: Intel Core i7-4770 || Grafikkort: EVGA GeForce GTX 970 4GB || RAM: Crucial DDR3 BallistiX Sport 1600MHz 8GB x2 || HDD: Toshiba Desktop 1TB SATA 3.0 || SSD: Kingston SSDNow V300 240GB 2.5" OEM || PSU: Cooler Master B500, 500W PSU || Moderkort: Asus B85 plus

Permalänk
Medlem

Jag känner igen dina problem med S3:an.. Skaffade mig en Xperia Z1 då jag inte kände för att binda mig i 18-24 mån för ett nytt abb.

Visa signatur

GUD VÄLSIGNE DIG!
Ryzen 7 5700X3D - 64Gb DDR4 - RTX2060 - Coolermaster Stacker
---------------------------- www.roaddogs.se ------------------------
------- Bofors Interstellar - A Star Citizen Corporation --------
---------------------------------- Twitch ---------------------------------

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fenix:

Jag känner igen dina problem med S3:an.. Skaffade mig en Xperia Z1 då jag inte kände för att binda mig i 18-24 mån för ett nytt abb.

Var inga problem i början. Det är nu i slutet den har blivit seg (Efter Nya Android) batteritiden är inte den bästa längre.

Har snart haft den i 24 månader. 18 Oktober kommer jag förnya

Permalänk
Skrivet av Fenix:

Jag känner igen dina problem med S3:an.. Skaffade mig en Xperia Z1 då jag inte kände för att binda mig i 18-24 mån för ett nytt abb.

Skrivet av Bazisten:

Var inga problem i början. Det är nu i slutet den har blivit seg (Efter Nya Android) batteritiden är inte den bästa längre.

Har snart haft den i 24 månader. 18 Oktober kommer jag förnya

Skaffa omni 4,3 funka kass därför aldrig 4,4 kom genom samsung. Men med omni funkar 4,4 kanon:) Kanske inte lika snabb som dagens toppmobiler, men så pass man kan stå ut.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem

Jag har galaxy note 3 och kunde inte vart mer nöjd med mobilen. så mycket prestanda, 3gb ram, bra kamera, snabb. i love iT!

Visa signatur

My rig 144hz 1440p 27" samsung g5, xfx 6950xt, 11900K, TM Peerless assassin,Gigabyte z590 UD, 32GB 3200MHz Vengeance, 1tb nv2, 2TB SSD 4TB HDD, corsair750 vengeance, Lancool 215.
GFs rig 144Hz samsung 1080p, Palit 3060Ti, 10400F,corsair H60 , B560 Auros, 16GB 3000MHz, 500GB NV1, 480GB A400, 2TB+750GB HDD, Seasonic 650 gold, Kolink Void Laptop Lenovo Legion 5, 2060, 4800H, 16GB, 1,5TB NVME HTPC 3060, 10400F, 16GB, 500GB NVME, 960GB A400 3rd PC 3060Ti, 3700X, Hyper 212, 16GB, 250GB SSD, 2TB HDD, 650w gold, P300A

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bazisten:

Var inga problem i början. Det är nu i slutet den har blivit seg (Efter Nya Android) batteritiden är inte den bästa längre.

Har snart haft den i 24 månader. 18 Oktober kommer jag förnya

Du kan ju slänga in cm eller liknande så kommer din telefon kännas 1000 gånger rappare och som en helt ny telefon.

Slänga in cm är hur enkelt som helst, 4 steg så är du klar.

http://www.cyanogenmod.org/ Klicka på den gröna knappen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av creativ:

Du kan ju slänga in cm eller liknande så kommer din telefon kännas 1000 gånger rappare och som en helt ny telefon.

Slänga in cm är hur enkelt som helst, 4 steg så är du klar.

http://www.cyanogenmod.org/ Klicka på den gröna knappen.

Tack. Ska kika på det