Super Nintendo 2000 - riktpris

Permalänk

Super Nintendo 2000 - riktpris

Hej!

Min syster fyller 30 och vill återuppliva sina minnen med Super Nintendo 2000.
Jag undrar om någon har erfarenhet av priser på t.ex. paketpris.
Har hitttat ett paket med exakt de spel hon spelade.

Super Nintendo inkl alla sladdar och en handkontroll 899kr
Kompositkabel 199kr
Extra handkontroll 349kr
Super Mario world 399kr
Super Mario world 2 "Yoshi's Island" 499kr
Super Mario Allstars "4 spel i 1" 399kr

Totalt pris 2300kr, är det prisvärt?
Är det svårt att få tag på Super Nintendo som han sa när jag ringde?
Någon som har tips på bra ställen att köpa ett sånt hör kit?

Tacksam för lite råd från en som inte riktigt har koll på spelvärlden....

Permalänk

Om det är i en butik och därmed med konsumenträttigheter o.s.v. är det inte helt orimligt, men på blocket är det för mycket. Runt 1200-1500 hade jag tyckt varit rimligt på blocket, men jag är rätt snål och bra på att leta bra deals.

Permalänk
Medlem

Man får ganska mycket för gamla retrokonsoller. Kompisens flickvän sålde sitt NES med 38 spel i orginalkartonger, fick 6000:- för det

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Skrivet av trickysaer:

Man får ganska mycket för gamla retrokonsoller. Kompisens flickvän sålde sitt NES med 38 spel i orginalkartonger, fick 6000:- för det

Mja, men det är oftast spelen och särskilt kartongerna man betalar för. NES- och SNES-konsoler är inte särskilt svårt att få tag på, men vissa spel i originalkartong kan kosta multum.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lavendelina:

Kompositkabel 199kr

WTF? Det är ju rena rånet. Den borde medfölja konsolen om du betalar hela 900kr för den (jag betalade inte ens hälften för min och den var komplett med alla kablar och handkontroll).
För övrigt kan du köra med N64 eller Gamecube's kompositkablar, det är exakt samma kabel som till SNES. Däremot kan du inte använda RGB-kabeln från Gamecube hur som helst, den ger mycket mörkare bild än en riktig SNES RGB-kabel då den innehåller andra komponenter (ja det är mer än bara en kabel, den innehåller kondensatorer bland annat).

Vad menar du med Super Nintendo "2000" förresten?

För övrigt, nja, dom växer väl inte på träd men jag tror absolut du kan komma undan med en betydligt mindre summa om du orkar lägga lite energi på att kolla olika säljare osv.

Vill man komma undan billigt finns ju annars möjligheten att köra emulator. Det är såklart inte helt samma sak men det kostar ju inget mer än att köpa spelen och dumpa dom (om man ska hålla sig inom lagens ramar), själva emulatormjukvaran är oftast gratis.

Permalänk
Medlem

Retro spelbutiken har en del olika tillbehör och konsoller. Så ovanliga är inte SNES. De slutade tillverka SNES 2003 för tusanbövlar.

http://retrospelbutiken.se/store/kategoristart.php?format=sne...

899 kr för konsollen är ett bra pris så länge konsoller är i bra skick. Men däremot är tillbehören dvs kabeln och den extra handkontrollen kraftigt överprisade skulle jag säga.

Jämför priserna med vad som finns hos Retro Spelbutiken.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Håller med tidigare skribenter om att det låter dyrt i jämförelse med vad man kan plocka upp motsvarande grejer för på Blocket eller Tradera, men man får ju också väga in bekvämlilgheten, och att man förmodligen får någon slags garanti om man köper det från en butik. Det finns alltid en alternativkostnad.

Skippa kompositkabeln och skaffa en RGB-kabel, komposit ser fruktansvärt ut på en modern TV, som inte alls är lika förlåtande som en gammal "tjock-TV". I övrigt instämmer jag med att det är rena rånet att ta ut 199 spänn för en kompositkabel.

Det är lätt att modda en sådan GC-RGB-kabel som nämns i tidigare inlägg för att få den att funka bra med SNES. Komponenterna kostar några kronor att köpa, och det som ska bytas ut sitter lättåtkomligt inne i scartkontakten.

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lavendelina:

Hej!

Min syster fyller 30 och vill återuppliva sina minnen med Super Nintendo 2000.
Jag undrar om någon har erfarenhet av priser på t.ex. paketpris.
Har hitttat ett paket med exakt de spel hon spelade.

Super Nintendo inkl alla sladdar och en handkontroll 899kr
Kompositkabel 199kr
Extra handkontroll 349kr
Super Mario world 399kr
Super Mario world 2 "Yoshi's Island" 499kr
Super Mario Allstars "4 spel i 1" 399kr

Totalt pris 2300kr, är det prisvärt?
Är det svårt att få tag på Super Nintendo som han sa när jag ringde?
Någon som har tips på bra ställen att köpa ett sånt hör kit?

Tacksam för lite råd från en som inte riktigt har koll på spelvärlden....

det där va sjukt dyrt...

t.ex
Super Mario Allstars "4 spel i 1" fick jag på tradera för 70 kr
Kompositkabel 199kr köpte jag på Game för 99 kr
Super Nintendo inkl alla sladdar och en handkontroll 400kr fick jag ge här.
osv.. osv..

Visa signatur

CPU: i7-7700K 4,0ghz GPU: Asus strix 1080 gaming 8gb
Mobo: Asus Z270H socket1151
RAM: 16GB Corsair Vengeance LPX 3200mhz HDD: st2 1TB 7200 rpm,
SSD: 1st 525GB Crucial mx300, 1 st 240GB Corsair Force LE PSU: EVGA supernova G2 850w
Skärm: Asus Swift ROG och AOC 32"

Permalänk
Medlem
Skrivet av s0sdaf:

Vad menar du med Super Nintendo "2000" förresten?

Är det inte en turbo edition med Blast Processing™?

Visa signatur

Gentoo Desktop: Ryzen 3600X | 32 GB
Server: Intel G7400T
Commodore 64C + 1541u2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Schnitz:

Är det inte en turbo edition med Blast Processing™?

http://i.imgur.com/xiEHq.jpg

Det där är en junior eller mini...

http://en.wikipedia.org/wiki/Super_Nintendo_Entertainment_System_(Model_SNS-101)

Visa signatur

Primär maskin: iPad Pro 12,9tum 2022 med Magic Keyboard.
Sekundär maskin: Ryzen 9 5900x, Radeon 7900 XTX, 32GB RAM, monitor: OLED42C24LA
2st NUC 9 Pro Kit - NUC9VXQNX Ubuntu server för diverse.
PSN ID:iller Xbox live:illerG Wii U:illerG Switch:iller

Permalänk
Medlem
Skrivet av trickysaer:

Man får ganska mycket för gamla retrokonsoller. Kompisens flickvän sålde sitt NES med 38 spel i orginalkartonger, fick 6000:- för det

Beroende på spel så kan köparen gjort ett riktigt bra fynd.
157kr spelet är sjukt lågt även om det var halv bra spel å skick.
Då enbart enheten ger upp till 500kr utan spel å kartong.

Visa signatur

| Ryzen 2600 | * | 16 GB DDR4 | EVGA 1060 6GB SC | * |
| Steam - Toivo |

Permalänk

900 spänn är lite för mycket för ett SNES. Köpte mitt för 400kr, också på Blocket.

Köp en på Tradera istället. Man kan få mycket bättre deals där än på Blocket.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Schnitz:

Är det inte en turbo edition med Blast Processing™?

http://i.imgur.com/xiEHq.jpg

Menar du att Nintendo har anammat Blast Processing? Trodde det var exklusivt till Sega!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lavendelina:

Hej!

Min syster fyller 30 och vill återuppliva sina minnen med Super Nintendo 2000.
Jag undrar om någon har erfarenhet av priser på t.ex. paketpris.
Har hitttat ett paket med exakt de spel hon spelade.

Super Nintendo inkl alla sladdar och en handkontroll 899kr
Kompositkabel 199kr
Extra handkontroll 349kr
Super Mario world 399kr
Super Mario world 2 "Yoshi's Island" 499kr
Super Mario Allstars "4 spel i 1" 399kr

Totalt pris 2300kr, är det prisvärt?
Är det svårt att få tag på Super Nintendo som han sa när jag ringde?
Någon som har tips på bra ställen att köpa ett sånt hör kit?

Tacksam för lite råd från en som inte riktigt har koll på spelvärlden....

Nej det är inte prisvärt. Du kan ju kolla runt på tradera, blocket, andra köp och sälj sidor för att få mycket bättre priser. Har själv 2st SNES med typ 8-9 handkontrollers och spel. Vi gav verkligen inte i närheten av såna där priser för något av våra saker. så leta på du så finner du billigare och bättre saker.

Visa signatur

PC1: Ryzen 7 2700X / Noctua NH-D15 / GTX 1080 / 16GB 3200MHz DDR4 / Win 10 / Asus Rog Strix X470-F / 500GB SSD / Define C
PC2: i7 7700k / Cryorig C7 / GTX 1060 6GB / 32GB 3200MHz DDR4 / Win 10 / Asus Strix Z270F / 500GB SSD / In-Win 904
PC3: i5 3570k / Be Quiet pure rock / GTX 960 / 8GB 1600MHz DDR3 / Win 10 / ASRock P67 Extreme4 / 80GB SSD / AeroCool Shard TG

Permalänk
Skrivet av I_KILL_HORSES:

Om det är i en butik och därmed med konsumenträttigheter o.s.v. är det inte helt orimligt, men på blocket är det för mycket. Runt 1200-1500 hade jag tyckt varit rimligt på blocket, men jag är rätt snål och bra på att leta bra deals.

Det är på en sajt som heter Girlgame å de lämnar 1 års garanti...

Permalänk
Skrivet av s0sdaf:

WTF? Det är ju rena rånet. Den borde medfölja konsolen om du betalar hela 900kr för den (jag betalade inte ens hälften för min och den var komplett med alla kablar och handkontroll).
För övrigt kan du köra med N64 eller Gamecube's kompositkablar, det är exakt samma kabel som till SNES. Däremot kan du inte använda RGB-kabeln från Gamecube hur som helst, den ger mycket mörkare bild än en riktig SNES RGB-kabel då den innehåller andra komponenter (ja det är mer än bara en kabel, den innehåller kondensatorer bland annat).

Vad menar du med Super Nintendo "2000" förresten?

För övrigt, nja, dom växer väl inte på träd men jag tror absolut du kan komma undan med en betydligt mindre summa om du orkar lägga lite energi på att kolla olika säljare osv.

Vill man komma undan billigt finns ju annars möjligheten att köra emulator. Det är såklart inte helt samma sak men det kostar ju inget mer än att köpa spelen och dumpa dom (om man ska hålla sig inom lagens ramar), själva emulatormjukvaran är oftast gratis.

Tack för informationen!
Har för mig att konsollen heter Super Nintendo 2000, eller så vare så att den kom 2000 (den där gråa) som vi spelade på

Permalänk
Skrivet av Arazand:

Retro spelbutiken har en del olika tillbehör och konsoller. Så ovanliga är inte SNES. De slutade tillverka SNES 2003 för tusanbövlar.

http://retrospelbutiken.se/store/kategoristart.php?format=sne...

899 kr för konsollen är ett bra pris så länge konsoller är i bra skick. Men däremot är tillbehören dvs kabeln och den extra handkontrollen kraftigt överprisade skulle jag säga.

Jämför priserna med vad som finns hos Retro Spelbutiken.

Ska gå in på Retro spelbutiken och jämföra lite, tack!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lavendelina:

Tack för informationen!
Har för mig att konsollen heter Super Nintendo 2000, eller så vare så att den kom 2000 (den där gråa) som vi spelade på

"SNES släpptes i Sverige den 4 juni 1992."

Visa signatur

Vänligen citera inlägget för ett snabbt svar!
Heltids streamer @ https://go.twitch.tv/Puvvve

MB: Asus Maximus Hero VIII CPU: Intel i7 6700K @ 4.5ghz GFX: Asus GTX 1080Ti OC

Minne: 2x8GB 3000mhz Ballistics Extreme Display: BenQ XL2411T

Mus: Steelseries Rival 300 Black Tngntbord: Qpad MK-85 PRO Headset: Astro A50

Permalänk
Medlem

400kr för Super Mario World är ruskigt dyrt såvida det inte är en komplett utgåva, då är det billigt istället.

Rent generellt är det där överprisat.
Ta en svängom på blocket, tradera, kapten krok, retrospelbutiken osv och jämför.

En "renoverad" original handkontroll kan man få för 250kr över disk i butik, tex.

Visa signatur

» AMD Ryzen 5 2600X » 16 Gb DDR4 » ASUS GTX 1060 6 Gb OC » 1 Tb M.2 PCIe NVME

Vänligen citera om du pratar med mig

Permalänk
Medlem

Jag och brorsan köpte ett för 600:- på Game (begagnat). Sedan beställde vi donkey kong country, mario world och starwing från tradera för 100:-. Spel är billigare där.

Visa signatur

Corsair Obsidian 250D | i5 7600K | Gigabyte Z270N WiFi | Samsung 960 EVO 250GB | Fractal Design Integra M 650W | Corsair Hydro H90 |Kingston 8GB 2133M DDR4 CL14 | Asus GeForce GTX 970 4GB STRIX DC2 OC MAX |

Permalänk
Medlem

1. Köp en SNES-kontroll med USB.
2. Säg till henne att blunda.
3. Installera en emulator med alla spel hon vill ha.
4. ????
5. PROFIT!

/hulle.

Visa signatur

A600, 2 MB Chipram, 85 MB HD, Extra diskettstation, Joysticks: Tac-2, The Bug och Wico Red Ball.
Zotamedu:"Kompressorkylning är nog det mest miljöfarliga du kan göra med en dator om du inte tänker börja elda brunkol i den."

Permalänk
Medlem

Mitt inlägg i en tidigare tråd har en del länkar info som kan vara av intresse i denna tråd.
#14682176

Och som dom flesta sagt så är det du tittat på är överprisat.
Det skulle vara om allt är i original kartonger med manualer/etc och då att dessa är i väldigt bra skick som detta pris skulle vara värt det.
Särskilt med tanke på hur otroligt många kassetter det tillverkades av alla olika mario spel det minst vanliga av dessa är "Yoshi's Island" vilket betyder att det kan vara något dyrare.
Med andra ord så är det absolut inte svårt att hitta mario spel på tradera/blocket/butiker och då betydligt billigare.

Visa signatur

Nu när vi betalar för det!
Glöm inte bort att slänga alla plastpåsar i vattnet!

Skit nätagg (som inte alltid=med billigt) är enbart till för dom rika som har råd att byta ut allt när (inte OM utan NÄR) det dör!

Permalänk
Medlem

Kolla t.ex tradera.
Det har sålts SNES paket med 10+ spel för 999kr i fastpris.

Beror på hur kräsen man är, så kan man köpa lite billigare från tyskland via game-world på tradera.
Dock har han ett gäng budtrissade som kör upp han annonser ifall det blir för billiga priser.

Visa signatur

| Ryzen 2600 | * | 16 GB DDR4 | EVGA 1060 6GB SC | * |
| Steam - Toivo |

Permalänk
Medlem

När fyller syster år? Det med tanke på vilken tidsram du har att leta efter bästa pris och erbjudande. Om du har erfarenhet av eBay och kanske är lite slängd i tyska kan du med fördel kolla priser på www.ebay.de, då jag har en känsla att utbudet är större och efterfrågan inte lika het som i Sverige. När det gäller SNES är alla europeiska maskiner kompatibla, och i Tyskland har de dessutom samma slags eluttag som oss.

www.ebay.co.uk är förstås också tänkbart, även om man då kan råka få en nätdel med brittisk kontakt.

Det kan vara värt att påpeka att oavsett varifrån du köper, ska du kolla att nätdelen antingen är original Nintendo (att föredra) eller har rätt utdata: 9V AC (växelström), har för mig att det bör vara minst 1 - 1,2A för att det ska fungera. Vissa skickar med nätdelar som ger ut likström som i teorin fungerar men kommer att överhetta maskinen i onödan, och/eller klart underdimensionerade nätdelar. Jag köpte ett SNES från Tyskland och fick med en liten gnutt på ynkliga 9V DC 300 mA. Jodå, SNES startar på så låg effekt också men bilden fick artefakter i grönt och violett, som försvann när jag ordnade en bättre nätadapter (9V AC 2A för säkerhets skull).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hulle:

1. Köp en SNES-kontroll med USB.
2. Säg till henne att blunda.
3. Installera en emulator med alla spel hon vill ha.
4. ????
5. PROFIT!

/hulle.

Precis som jag har gjort. Beställde 4 st konstroller från ebay för 20kr/st och funkar utmärkt. SNES på 50' TV och Mario kart med vännerna är oslagbart!

Permalänk
Skrivet av nimren:

Precis som jag har gjort. Beställde 4 st konstroller från ebay för 20kr/st och funkar utmärkt. SNES på 50' TV och Mario kart med vännerna är oslagbart!

Men såna fejk-SNES-kontroller är radikalt mycket tråkigare (och sämre) att spela med än originalkontroller. Såna får man ge ca 150 kr för.

Permalänk

Köpte mitt på ett musikforum för 700-800kr. då fick jag med 2 handkontroller och Super Mario world. däremot fick jag en sånhär shitty
koppla-in-antenn-slappen-sen-dator-låda-tjoppafräs......kan hända att jag säljer den snart så håll koll på marknad fliken närmaste veckan

(obs. den här posten är inte en annons i sig, om det blir aktuellt att jag säljer den dyker den upp på marknad fliken)

Permalänk

Hade aldrig hört talas om Supernintendo 2000 innan. Kul att lära sig något nytt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Newmember:

Hade aldrig hört talas om Supernintendo 2000 innan. Kul att lära sig något nytt.

Jag trodde vi kom fram till att det inte existerar, utan det är ett vanligt SNES det handlar om.

Visa signatur

Gentoo Desktop: Ryzen 3600X | 32 GB
Server: Intel G7400T
Commodore 64C + 1541u2

Permalänk
Inaktiv

Förlåt men vad är Super Nintendo 2000? Det heter antingen Super Nintendo, SNES eller Super Famicon. Vad du har fått 2000 ifrån vet jag ej.