Vilken internet leverantör tycker ni är bäst?

Permalänk
Medlem

Vilken internet leverantör tycker ni är bäst?

Försöker skaffa mig en uppfattning om vilken internet leverantör som är bäst!

Rösta gärna, och skriva gärna en kommentar varför respektive företag är bra eller dåligt!

Permalänk
Medlem

Telia är klart bäst och inte ens med!
Support och peering är outstanding!

Gör om pollen?

Permalänk
Medlem

+1 Telia, sorry, glömde den...

Permalänk
Medlem

Telia för mig med.
Kostar lite mer än de andra (allafall här) men jag får alltid ut mer hastighet än jag betalar för. Nästan aldrig haft problem, mer än att Telias gateway inte gillar mig men det går att fixa.

Visa signatur

Maximus X Hero - 8700k @5.1GHz - H115i - 32GB LPX@3466MHz - MSI 980Ti Gaming - EVGA SuperNova 750 G2 - Asus vg248qe - FD R5

Permalänk
Geeks Gaming

kör med 100/10 från bahnhof o får ut 95/12 så är helt klart nöjd! Sen att det bara kostar 200 kronor i månaden är också väldigt bra!

Permalänk
Medlem

Ok, funderar på Bahnhof, men inte bestämt mig, har bränt mig på usla internet leverantörer genom åren. Därav denna tråd!

Det går verkligen inte att editera omröstningen?!?

Permalänk
Medlem

Bahnhof är bara pinsamma då man inte ens får en extern ip som standard.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Skrotnisse92:

Bahnhof är bara pinsamma då man inte ens får en extern ip som standard.

Vilka andra leverantörer ger dig fast ip som standard nu för tiden?

Permalänk
Medlem

Bredband2
Bredband2 - Snabbast i test! 6 år i rad

http://www.bredband2.com/privat/bredband#tabs-3

Permalänk
Medlem

Har Telia, röstar dock Bahnhof. Enda leverantören som bryr sig om sina användare och deras piratliv.

Visa signatur

Alltid lättare om du citera.

Permalänk
Medlem

Jag säger också Telia, har sällan krånglat.

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QZ|Dell u2415
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Medlem

En sak som borde prioriteras är om de lagrar data om er eller inte...

Visa signatur

Data Data

Permalänk
Rekordmedlem

Vilken fult vriden reklam, de har alltså lägst latens ( = är snabbast ? ) mot Brebandskollen och de har inte adslkunder...

Om man vrider till det lite åt andra hållet så är ju 22 ms ganska dålig medellatens när de inte har adsl, jag tvivlar på att Telia har så hög latens om man bara mäter fiberkunderna
Jag som bor vid Vänerns södra ände får 21 ms i latens med Telia om jag mäter mot Bredbandskollen i Sundsvall, 6 ms om jag mäter mot Göteborg och dessutom så får man ca 20% extra bandbredd mot det man beställt av Telia om man har fiber.
Snabbast går uppenbarligen att tolka på flera sätt när man ska göra reklam.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Jag röstar på Telia och Tele2.
Bahnhof är trevliga som går emot all denna kränkning av privatlivet. Men jag har ingen erfarenhet av dom som leverantör.

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 390!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Skrotnisse92:

Bahnhof är bara pinsamma då man inte ens får en extern ip som standard.

Skrivet av wRRM:

Vilka andra leverantörer ger dig fast ip som standard nu för tiden?

Han skrev INTE fast ip, han skrev EXTERN IP. Vilket inte är samma sak...

Om man vill ha extern ip av Bahnhof är det å andra sidan bara att ringa och säga till. Borde inte vara någon dealbreaker..

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av mrqaffe:

Vilken fult vriden reklam, de har alltså lägst latens ( = är snabbast ? ) mot Brebandskollen och de har inte adslkunder...

Om man vrider till det lite åt andra hållet så är ju 22 ms ganska dålig medellatens när de inte har adsl, jag tvivlar på att Telia har så hög latens om man bara mäter fiberkunderna
Jag som bor vid Vänerns södra ände får 21 ms i latens med Telia om jag mäter mot Bredbandskollen i Sundsvall, 6 ms om jag mäter mot Göteborg och dessutom så får man ca 20% extra bandbredd mot det man beställt av Telia om man har fiber.
Snabbast går uppenbarligen att tolka på flera sätt när man ska göra reklam.

Det är en sanning med (liten) modifikation.. Om inte den switch (alltså inte den du har inne i bostaden) du är kopplad mot, samt om eventuell fiberkonverter inte flaskhalsar på 100Mbit (vilket är ganska vanligt) -Ja.

Du får heller inte ut mer än 100 om du använder thomson 789, då den inte har Gigabitportar.

Med en bra konverter samt switch i andra änden av fiberlinan och utan thomson 789 så stämmer däremot ditt påstående.

Permalänk
Medlem

Jag har enbart använt Telenordia (en gång i tiden) och Tele2 sen jag fick fiber för 16 år sedan och kan inte lägga en röst på något annat än Tele2 då jag är supernöjd, aldrig strul, får utlovad hastighet och de få gånger jag behövt kontakta support har det gått snabbt.

Visa signatur

Guide för felsökning av Bluescreen! (tack till m4goo2 som gjort denna)
Chassi: Antec Twelve Hundred | Moderkort: Asus z170-A | CPU: I7 6700K @ 4.7GHz | Corsair H80 | RAM-minnen: Corsair Vengeance LPX 16GB@2666MHz | GPU: MSI NVIDIA GTX 1070 Gaming G8 | Nätagg: EVGA SuperNova G2 750w | HDD: Samsung 850 EVO 500GB, OCZ Vertex3 120GB, 4x Seagate Barracuda Green 2TB, 1x Western Digital My Book 3TB, Western Digital My Book 4TB.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av anon224490:

Det är en sanning med (liten) modifikation.. Om inte den switch (alltså inte den du har inne i bostaden) du är kopplad mot, samt om eventuell fiberkonverter inte flaskhalsar på 100Mbit (vilket är ganska vanligt) -Ja.

Du får heller inte ut mer än 100 om du använder thomson 789, då den inte har Gigabitportar.

Med en bra konverter samt switch i andra änden av fiberlinan och utan thomson 789 så stämmer däremot ditt påstående.

Telia skickar ut 799 till fiberkunder och de som ev sitter på en 789 lär få den utbytt om de påpekar det.
Men jo det kan finnas de som sitter på gamla nät där accessnäten är byggda med 100Mbit delar eller tex består av nått kabeltv system som kanske inte borde använts till bredbandsanslutning, många klagar ibland lite obefogat på Comhem när det egentligen är de själva som äger den del av nätet som strular, oftast via nån kabeltv förening i området, detsamma gäller till viss del även dsl anslutna, det kan förekomma fel i den egna utrustningen i huset och många missar att de flesta operatörerna använder Skanovas nät den sista biten som är den som brukar bestämma farten, till Telestationen är det med stor sannolikhet ett relativt modernt fibernät som gör vad det ska men sista biten i telekabeln till huset som alla operatörer ska passerar kan skilja mycket i kapacitet.

Hursomhelst så brukar det bli 90+ Mbit via 100 delar och 125 via Gbit med Telia och jag tycker att reklambilden från Bredband 2 är lite förvillande eftersom de verkar avse latens vilket är en egenskap de flesta av deras kunder antagligen inte vet vad det är och många spelare här verkar inte heller förstå latenser tex att de påverkas av avstånd.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk

Trivs med telia. Betalar för 60mbit/s vdsl och jag får ut 59mbit/s. Bra support har dom också.

Permalänk

bor i ett tele2 hus och min arbetsgivare betalar mitt abonnemang, har 250 Mbit/s + Högre upphastighet, snittar 240/95 mbit/s. Funkar bra, inget att klaga på.

Så får väl säga tele2

Visa signatur

10900k 5.4 GHZ | 64GB | RTX 3080 Strix | Asus Maximus Xll Apex |
8700k 5.0 GHZ | 16GB | RTX 3060 TI | Asus strix Z370-f |

Permalänk
Medlem
Skrivet av JohanFalk:

Har Telia, röstar dock Bahnhof. Enda leverantören som bryr sig om sina användare och deras piratliv.

sitter i exakt samma båt

Permalänk
Medlem

Tele2, som inte finns med. Får ut 115/35 på mitt 100/10 nu i över ett år utan avbrott, har haft dom innan också.

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem

Har haft BB2 i 5 år och det bara tuffar på.
Bra ping i alla onlinespel.
OM dom har börjat lagra data igen vet jag ej och bryr mig inte då jag kör vpn

Visa signatur

╔ Corsair 32GB DDR4 CL15 3000Mhz VENGEANCE RGB ■
╠ ASUS-ROG-MAXIMUS-X-HERO ■ ASUS-ROG-STRIX-RTX2070-OC ■ i7 8700K
╠ DeepCool Captain 280EX RGB ■ 2x Samsung 970 EVO 500GB■
╠ Deepcool NEW ARK 90 Electro Limited Edition NR58 ■ XFX PRO1000W Limited Black Edition
╚ Samsung SE790C 34" Ultrawide 3440x1440@75Hz

Permalänk
Medlem

Ser att jag missat även Tele2, om någon kan förklara hur man editerar omröstningen så ska jag fixa detta direkt, men kanske inte går i efterhand? Hittar inte hur man gör iaf!

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Megachef:

Ser att jag missat även Tele2, om någon kan förklara hur man editerar omröstningen så ska jag fixa detta direkt, men kanske inte går i efterhand? Hittar inte hur man gör iaf!

Anmäl och be en moderator om hjälp.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Tele2, endast ett tvåtimmars avbrott på två år, okej pris och snabb hastighet

Visa signatur

Ryzen 5 1600, Gigabyte 1070, MSI B350M MORTAR, Crucial 16GB, Samsung EVO 500GB, Define Mini C, Corsair RM550x (╯°□°)╯​︵ ┻━┻

Permalänk
Medlem

Telia får min röst

Visa signatur

Ryzen 1800x, Sapphire nitro+ radeon rx vega 64, LG 24" 3840x2160@60 Freesync

Permalänk

Bara haft Comhem och Sandnet. Ingen är speciellt bra. Var nöjd med ComHem första året men sedan dess har det varit krångel varje månad. Någon enstaka gång då det varit nere mer än 24h. Bor i centrala Gbg, trodde sånt skulle fungera bättre här.

Visa signatur

Moderkort: ASUS PRIME Z690M-PLUS D4 | Proccesor: i5 12600K @ 3.6Ghz | Kylare: Cooler Master Hyper 212 EVO V2 | Ram: Corsair Vengeance LPX Black 32GB @ 3200Mhz | Chassi: Fractal Design Define Mini C | Grafikkort: ASUS GeForce RTX 4070 DUAL OC 12GB | Nätagg: Corsair TX750M 80+ GOLD | Lagring: WD Black SN850 M.2 SSD - 1TB | Skärm: MSI 27" Optix MAG274QRF-QD IPS QHD @ 165 Hz

Permalänk
Moderator
Forumledare

Smög in och adderade Telia som ett alternativ

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord

Permalänk
Medlem
Skrivet av NordhNet:

Smög in och adderade Telia som ett alternativ

Gjorde du rätt i! Lägg till Tele2 om du orkar också!