Permalänk
Medlem

Bygga högtalare?

Hallå, jag vill bygga mina egna högtalare, men jag vet ej riktigt vad som är värt pengarna och vad jag ska leta efter.
Jag vet lite redan men det e bara vad jag behöver, jag behöver ju:

En bas/woofer
En diskant
En sån här http://www.kjell.com/image/Product_130399915904962015/full/1
En förstärkare vet jag ej om det behövs men det e kanske bättre att han en, som sagt jag vet ej
Någon kabel
Och en låda

Det är allt jag tror man behöver. Men saken är, jag vill betala runt 1000-1500kr för allt då därför vill jag veta vad som är bäst för pengarna! Vad jag tror så kan det va en baslåda och 2-4 "diskant-högtalare".
Jag vet ej om jag behöver förstärkare , heller inte vad för kablar jag behöver. Dem med "rött" o "svart" tror jagen var hittar jag dem då?
Mvh simon

Permalänk
Medlem

Datorljud? 2.0 ljud är jäkligt nice, subwoofer under bordet är föråldrat. Kan verkligen rekommendera Edifier som gör färdiga aktiva 2.0 studiohögtalare som antagligen är bland det bättre ljud för priset 800-1500 som du kan hitta.

För 1500 blir det lite tajt, kan gå med dom mindre om du hittar begagnad förstärkare (har inte räknat exakt). Går du strax över det kan du få prisvärda högtalare med ordentlig trycka.

1. Köp ett kit här: http://www.ljudia.se/hifi-hemmabio-s82107/hogtalare-s82110/ho...

2. Köp 16mm-22mm spån eller MDF-skiva (billigt) beroende på hur stora högtalare du vill bygga. Räkna ut hur du ska såga och be dom kapa till en skiva så du inte behöver betala för en eller två fullstora.

3. Köp trälim, skruv, konsoll som du länkade till (fast gärna en med lite grövre skruvade anslutningar).

4, Alternativ 1: Köp en inbyggnadsförstärkare att montera i den ena högtalaren och dra högtalarkabel till den andra.
4, Alternativ 2: Köp en lämpligt separat förstärkare och montera en ytterligare konsoll i den andra högtalaren.

Kom ihåg att lämpligt storlek och effekt på högtalare ihop med en förstärkare som kan driva dom är bättre än större högtalare på samma förstärkare om den inte riktigt klarar av dom.

Tips
Bygga högtalare är roligt men du behöver en förstärkare. Jag hade satsat på att bygga billiga golvhögtalare för 1500-2000 som skakar huset. Förstärkare kan man hitta för alla möjliga olika belopp men räkna på kanske 1500 begagnat.

Vill du ha bättre högtalare till datorn/rummet/tv/stereon så skulle jag köpa ett par sådana här:
http://www.inet.se/produkt/6307269/edifier-r2600-studio-6-2-0
Jag tänkte importera ett par från USA förra året (kostade runt $250 = ~2000 kronor, vilket blir väldigt dyrt med tull, frakt och moms). Jag köpte istället lillebror till dom och det är kristallklart ljud, riktigt fin bas i de högre tonerna och mellanregister, men saknar djupaste sub-basen. De går att spela riktigt högt med utan att få dåligt ljud. Dessa jag länkat till spelar till skillnad från dom jag har väldigt djupt i registret och har mycket bra ljud jämfört med vanliga datorhögtalare. Vansinnigt prisvärd ljudupplevelse.

Filmer kan inte återspegla ljudet men länkar ändå.
https://www.youtube.com/watch?v=CPG1OBLo5N4
https://www.youtube.com/watch?v=u_TRWDx3StE

Visa signatur

sCaz har lirat online sedan direktmodemanslutning var hett.
OSW Sim Racing Rig | HTC Vive | 27" Acer 165 Hz IPS G-sync
Gigabyte Z170X-Gaming 7 | 6700K | 16GB DDR4 | 3x Samsung SSD's
ASUS 1080 Ti ROG STRIX OC | EVGA G2 850W | NH-D15 Triple | Steelseries H

Permalänk
Rekordmedlem

Du ska nog följa en färdig byggbeskrivning om det är första bygget, menar du att bara högtalarna får kosta 1500 kr eller inkluderar det förstärkaren ?
Jag tycker du ska bygga nått som är lättbyggt och låter bra snarare än nått som låter mycket, Muppar:
http://www.lts.a.se/pub/artiklar/mupps/Molt_1_2008_Mupps.pdf
http://www.lts.a.se/pub/artiklar/mupps/Molt2008_2_Mupps.pdf
ett par går att få ihop från ungefär 600kr i delar
Om du vill kan du sen bygga in förstärkaren i dem, tex en Tripathbaserad sak som du köper på Ebay, det går att få ihop det under 1500kr elerl strax över om du sak ha surround eller ev en bas.
Vill du bygga nått annat (troligen blir det lite dyrare) så kolla på http://www.troelsgravesen.dk/Diy_Loudspeaker_Projects.htm där finn det många olika byggbeskrivningar.
Eller så lär du dig teorierna som krävs och bygger nått du själv räknat fram.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Håller nog med föregående talare. Du ska nog satsa på ett färdigt kitt med bra beskrivning.
Om du annars ska bygga från grunden så ska du kunna räkna ut lådvolym och bygga bra delnings filter o.s.v.

Permalänk
Medlem

Tack för alla svar, när jag menar att jag vill betala 1500kr så menar jag högtalarna, inte förstärkare. Och jag hade tänkt mig en subwoofer låda och högtalare(diskant). Och jag vill gärna kunna "skaka hela huset" eller iaf rummet/vardagsrummet. Jag undrar också vad det e jag ska betala för, diskanter och basen var för sig. Vad e ett måste då med watt och ohms och sånt?
Mvh simon

Permalänk
Rekordmedlem

1500 kr är egentligen för låg budget för att bygga nått bra om du ska ha 2 toppar och en bas och vad har du tänkt att driva det med, har du funderat på slutsteg och aktivt filter, i så fall vad ?
1500 kr räcker till att bygga en liten anständigt bra 2 vägshögtalare sedan är pengarna slut, det går ev att få ihop nån dunka dunka låda som inte ger nån ljudkvalitet att tala om men man brukar tröttna på det rätt snabbt och då är det mest bortkastade pengar.
Nått sånt här http://www.troelsgravesen.dk/SEAS_CA18RLY-COMPACT.htm kan du troligen bygga runt 2000kr i material om du låter bli att handla där det är dyrast, då får du nått som låter bra och som kommer att funka länge, sedan kan du bygga om systemet senare om du vill göra det bätte/större

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Du behöver också designa ett filter och skaffa de elektriska komponenterna för detta, sedan skräddarsy lådmått m.m. etc.

Det komma låta skit om du inte vet vad du gör, så jag säger som andra har gjort, kör på ett färdigt diy kit.

Visa signatur

Redbox: Asrock B650 Lightning ATX, 7800x3D -20CCO, XFX 6950XT, 2x32GB Corsair Vengence 6400 CL32, WD SN770 2TB, Corsair RMe 1000, Lian Li Lancool 216, Peerless Assassin 120 SE
Purpbox: Z87-Pro, I5 4670K@4.2, Sapphire 290 TRI-X, 2x8GB Crucial Tactical@stock, Deep Silence 1
Samsung Evo 250+500GB + QVO 1TB, 2x1TB 7200RPM backup/lagring
Det var bättre förr: E5300 2600MHz -> 3640MHz, Celeron 300A -> 450MHz

Permalänk
Medlem

http://www.hifikit.se/hifi/pro-audio-10

Jag har ingen aning om hur dessa låter (gissningsvis blir det lite PA-stuk på det hela), men med 2x10" bör de kunna skapa hyggligt ljuddtryck. I kitet ingår element och filterkompenenter som är tänkta att sitta i en sluten låda på 70l. Så det du behöver göra själv är att "designa" och bygga två lådor på 70 liter vardera, som du sedan sätter in element och filtrena du lödit ihop.
MEd en budget på 1500kr får du ju runt 400kr till lådorna, vilket inte bör vara orimligt att få ihop om man inte ska fanera dem eller något sånt.

Permalänk
Medlem

Du kan ju bygga någon horn högtalare med Fostex element om du kan tänka dig tänja budgeten 500-1000kr.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Du ska nog följa en färdig byggbeskrivning om det är första bygget, menar du att bara högtalarna får kosta 1500 kr eller inkluderar det förstärkaren ?
Jag tycker du ska bygga nått som är lättbyggt och låter bra snarare än nått som låter mycket, Muppar:
http://www.lts.a.se/pub/artiklar/mupps/Molt_1_2008_Mupps.pdf
http://www.lts.a.se/pub/artiklar/mupps/Molt2008_2_Mupps.pdf
ett par går att få ihop från ungefär 600kr i delar
Om du vill kan du sen bygga in förstärkaren i dem, tex en Tripathbaserad sak som du köper på Ebay, det går att få ihop det under 1500kr elerl strax över om du sak ha surround eller ev en bas.
Vill du bygga nått annat (troligen blir det lite dyrare) så kolla på http://www.troelsgravesen.dk/Diy_Loudspeaker_Projects.htm där finn det många olika byggbeskrivningar.
Eller så lär du dig teorierna som krävs och bygger nått du själv räknat fram.

Detta!
1500kr räcker inte till mycket. Det du kan få är ett par högtalare med ett bredbandselement. Mupps är en beprövad design som ger ett prisvärt resultat.

Problemet med en bas är att det skjuter iväg rejält i pris. Ett vettigt baselement kostar minst 600-700kr. På det så ska du ha något slags delningsfilter och där går säkert 500-600kr till. Sedan behöver du en förstärkare och då får du nog lägga minst 600-700kr till på det om du köper en begagnad vintage-förstärkare eller bygger något eget. Sedan får du ju tänka lådmaterial och sådant kostar ju också. Det är bättre att satsa på ett par vettiga toppar istället. Ökar du budgeten till typ 2000-2500 skulle du kunna bygga ett par två-vägs stativare med 5.25" eller 6.5" element och då kommer du kunna få en del bas ändå.

Skrivet av kozmos:

Du kan ju bygga någon horn högtalare med Fostex element om du kan tänka dig tänja budgeten 500-1000kr.

Vill han "skaka huset" så är Fostex bredbandselement nog inte det rätta. Med xmax på typ 0.5mm så blir det inte så mycket husskak från dom... Men visst, dom låter nog jäkligt bra till akustisk musik och röster.

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kalium:

Detta!
1500kr räcker inte till mycket. Det du kan få är ett par högtalare med ett bredbandselement. Mupps är en beprövad design som ger ett prisvärt resultat.

Problemet med en bas är att det skjuter iväg rejält i pris. Ett vettigt baselement kostar minst 600-700kr. På det så ska du ha något slags delningsfilter och där går säkert 500-600kr till. Sedan behöver du en förstärkare och då får du nog lägga minst 600-700kr till på det om du köper en begagnad vintage-förstärkare eller bygger något eget. Sedan får du ju tänka lådmaterial och sådant kostar ju också. Det är bättre att satsa på ett par vettiga toppar istället. Ökar du budgeten till typ 2000-2500 skulle du kunna bygga ett par två-vägs stativare med 5.25" eller 6.5" element och då kommer du kunna få en del bas ändå.

Vill han "skaka huset" så är Fostex bredbandselement nog inte det rätta. Med xmax på typ 0.5mm så blir det inte så mycket husskak från dom... Men visst, dom låter nog jäkligt bra till akustisk musik och röster.

Får ursäkta mig för helt ärligt orkade jag inte läsa igenom vad han hade skrivit, skaka huset på den budgeten kan bli knepigt

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av kozmos:

Du kan ju bygga någon horn högtalare med Fostex element om du kan tänka dig tänja budgeten 500-1000kr.

Skrivet av kozmos:

Får ursäkta mig för helt ärligt orkade jag inte läsa igenom vad han hade skrivit, skaka huset på den budgeten kan bli knepigt

Ärligt talat är det nog egentligen rätt bökigt att bygga ett horn (Fostex eller inte) eftersom det är många delar med en massa icke räta vinklar som ska passas in, det är relativt sett "svårt" rent snickerimässigt. Muppar kan man bygga som en 4 kantig låda och sedan bara såga av med en fogsvans för att få vinkeln på baffeln. en del bygger så att båda lådorna sitter ihop som en och sågar sedan av den så får man båda lådorna.
annars ska man nog hålla sig till konstruktioner med räta vinklar i början såvida det inte är själva snickeriet man är ute efter.
Visst kan ett litet horn med Fostex eller Lowther eller liknande (Seas har också bredbandare) vara spännande men ska de byggena bli bra så blir de både dyrare än 1500kr och svårbyggda även om det är bredbandselement.

Byggen av typen "billig MGR för att skaka huset" brukar inte låta så pass bra att de är värda jobbet, ska man bygga en rocklåda bör man öka budgeten rejält om det ska vara värt det, man ska ju stå ut att lyssna på den längre än 2 takter också

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

https://sites.google.com/site/undefinition/diy-overnightsensa...

Hyfsat billiga, bra högtalare med ordentlig dokumentation och beprövad design. Perfekt projekt för den som vill börja bygga men inte lägga allt för mycket pengar. Sitter själv och bygger en egen design av dessa just nu.

Visa signatur

Det som flöt iland senast.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Ärligt talat är det nog egentligen rätt bökigt att bygga ett horn (Fostex eller inte) eftersom det är många delar med en massa icke räta vinklar som ska passas in, det är relativt sett "svårt" rent snickerimässigt. Muppar kan man bygga som en 4 kantig låda och sedan bara såga av med en fogsvans för att få vinkeln på baffeln. en del bygger så att båda lådorna sitter ihop som en och sågar sedan av den så får man båda lådorna.
annars ska man nog hålla sig till konstruktioner med räta vinklar i början såvida det inte är själva snickeriet man är ute efter.
Visst kan ett litet horn med Fostex eller Lowther eller liknande (Seas har också bredbandare) vara spännande men ska de byggena bli bra så blir de både dyrare än 1500kr och svårbyggda även om det är bredbandselement.

Byggen av typen "billig MGR för att skaka huset" brukar inte låta så pass bra att de är värda jobbet, ska man bygga en rocklåda bör man öka budgeten rejält om det ska vara värt det, man ska ju stå ut att lyssna på den längre än 2 takter också

Fast här där jag bor kan man fixa lokalt så man får alla bitar utfrästa i rätt vinklar hyfsat billigt om man har en utförlig ritning, kan man fixa det behöver inte bygget vara överdrivet svårt.