Högtalare för lägenhet, studiomonitorer eller golvhögtalare?

Permalänk
Medlem

Högtalare för lägenhet, studiomonitorer eller golvhögtalare?

Då jag flyttat till en större lägenhet letar jag nu efter lämpliga högtalare till mitt vardagsrum, plats är i sig inte ett problem. Men har gått i banorna att studiomonitorer vore lämpliga i och med att jag även kommer ansluta till datorn och då eventuellt placera dem på skrivbordet, skulle det bli golvhögtalare får de stå i närheten på golvet. Har okej ljudkort i datorn i sig, asus stx, men i och med eventuella framtida TV-inköp vore kanske en kombination med förstärkare lämplig?

Budget ligger inom intervallet upp till 4000kr, 5000kr om det går att motivera utifrån produkter. För närvarande använder jag mina DT990, så målet på ljudkvalité är väl något snarlikt, något som är möjligt och lämpligt inom budget? För närvarande står det ett par Logitech z523 på skrivbordet som jag köpte till nedsänkt pris för några år sedan (2010?), men letar efter något trevligare/bättre...

Då jag är student är självklart billigare bättre, men som sagt, kan bara ljudkvalitén motivera prislappen så...

Har i princip endast kollat på studiomonitorer i prisklassen 1000 - 3000kr:
AV 40 MK2.
Audioengine A2+, Enda Svenska butiken (eller?) med högtalarna i lager är "kungstv", ingen aning hur pålitlig den återförsäljaren är, annars finns den genom Amazon.de (svart), Amazon.de (vit), för 249€, (eventuellt amazon.co.uk, men har inte kontrollerat om det är möjligt med frakt).
Audioengine A5+, finns i iaf. två Svenska butiker (eventuellt amazon.co.uk för ca £295, men har inte heller där kontrollerat frakt).

Head-fi (Bara av gammal vana när det gäller hörlurar så kollade jag där för högtalare, någon som kan rekommenderas lämpligare sida för högtalare?), M-Audio AV 40, Audioengine A2 och Audioengine A5.

Utländska butiker skulle definitivt kunna gå bra (Har tidigare handlat hörlurar från thomann.de och amazon), men vore fördel med Svenska butiker i och med större paket. Tips på produkter och varför uppskattas i djungeln att hitta vettiga högtalare. Tack på förhand :).

Permalänk
Medlem

Som alternativ till Audioengine högtalarna såg jag dessa på blocket idag http://www.blocket.se/jonkoping/Elac_AM150_55906675.htm?ca=2&... Dom hade jag själv köpt om jag hade behövt dom, men kanske är partisk älskar min Elac hemmabio. Annars är ett tips att aldrig köpa något som du inte provlyssnat, det kan bli väldigt fel eftersom ljud är lite av en smaksak.

Visa signatur

AMD Ryzen 9 5950X | Nvidia Titan V | 64GB G.SKILL TridentZ NEO 3600 | AORUS X570S MASTER | Samsung 970 EVO 2TB | Phanteks Enthoo EVOLV ATX | Seasonic Platinum 1200W | Alienware AW3423DW QD-OLED ]

Permalänk
Medlem

Är det endast aktiva högtalare som är av intresse?

Visa signatur

Marantz NR1605, Rotel RB1090, Ino Audio piPs
SMSL SP200 THX Achromatic Audio Amplifier 888, SMSL M400, Audio-Gd NFB-11 (2015), Objective2+ODAC RevB, Audeze LCD-2 Rosewood, Monoprice M1060, ATH-M40x, Sennheiser HD660S, DROP X KOSS ESP/95X, Koss KPH30i, DROP X HiFiMan HE4XX

Permalänk
Skrivet av Simcon:

Men har gått i banorna att studiomonitorer vore lämpliga i och med att jag även kommer ansluta till datorn och då eventuellt placera dem på skrivbordet, skulle det bli golvhögtalare får de stå i närheten på golvet.

Om målet är att använda högtalarna när du sitter vid datorn (snarare än lurarna) avråder jag från golvare, om det inte går att rikta dem mot huvudet. Om målet är att spela musik för flera personer i rummet samtidigt kan det vara en acceptabel kompromiss.

Citat:

Har okej ljudkort i datorn i sig, asus stx, men i och med eventuella framtida TV-inköp vore kanske en kombination med förstärkare lämplig?

En separat (för)förstärkare ger vanligtvis större möjligheter att koppla in fler källor i framtiden. Å andra sidan blir förstärkaren ytterligare en pryl som behöver stå inom räckhåll från arbetsplatsen. Avvägningar, avvägningar.
En förstärkare med inbyggd digitalomvandlare (DAC) kommer troligtvis att ge dig något bättre ljud är det inbyggda ljudkortet, men utbudet av sådana är magrare. Någon annan egenskap som du bedömer som viktig (utseende, pris, storlek, handhavande) kanske saknas hos förstärkarna med DAC. Det verkar som om du är nöjd med det analoga ljudet från ditt ljudkort, så jag tror att ev. extra pengar för en extern DAC gör mer nytta någon annanstans i anläggningen.

Citat:

Budget ligger inom intervallet upp till 4000kr, 5000kr om det går att motivera utifrån produkter. För närvarande använder jag mina DT990, så målet på ljudkvalité är väl något snarlikt, något som är möjligt och lämpligt inom budget?

Som du misstänker finns inte den ideala ljudåtergivaren inom ditt prisintervall. Det kan vara dags att inventera vilka egenskaper hos en högtalare du värdesätter mer än andra. Är det viktigt att det går att spela högt? Är det viktigt att explosioner återges med pondus? Är det viktigt att högtalarna är okänsliga för icke-optimal placering och/eller rum med lång efterklang? OK med smal sweetspot?

Citat:

Har i princip endast kollat på studiomonitorer i prisklassen 1000 - 3000kr:
[en lavin av produktlänkar följer]

Jag tror inte att jag hört någon av kandidaterna ovan, men M-Audio hade tidigare en bra monitor inom motsvarande prisklass. Kommer inte ihåg vad den hette, men kanske kan det vara till viss hjälp att veta att en person på ett forum tyckte att en annan högtalare från samma tillverkare lät OK för sitt pris... DET HÄR ÄR SVÅRT.

Citat:

Utländska butiker skulle definitivt kunna gå bra (Har tidigare handlat hörlurar från thomann.de och amazon), men vore fördel med Svenska butiker i och med större paket.

Thomann har ganska riskfri returrätt, vilket också kan vara en egenskap att väga in om du inte har möjlighet att lyssna på högtalarna först.

Citat:

Tips på produkter och varför uppskattas i djungeln att hitta vettiga högtalare. Tack på förhand :).

Ett par begagnade Genelec, kanske? Snällt spridningsmönster, bra ljud på nära håll och bra andra(eller, alltså...eh, tredje)handsvärde.
Och kanske lite aukustikbehandling av väggen barkom högtalarna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Drivknuten:

Som alternativ till Audioengine högtalarna såg jag dessa på blocket idag http://www.blocket.se/jonkoping/Elac_AM150_55906675.htm?ca=2&... Dom hade jag själv köpt om jag hade behövt dom, men kanske är partisk älskar min Elac hemmabio. Annars är ett tips att aldrig köpa något som du inte provlyssnat, det kan bli väldigt fel eftersom ljud är lite av en smaksak.

Hade annonsen varit närmare hade jag säkert undersökt och sett om jag kunde provlyssna. Något intressant som syns i Skåne/Lund?

Skrivet av backspace:

Är det endast aktiva högtalare som är av intresse?

Nej då, men är väl främst att jag gått i tankarna gällande datorhögtalare så är väl därför (finns det ens passiva datorhögtalare?).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hieronymus Bosch:

Om målet är att använda högtalarna när du sitter vid datorn (snarare än lurarna) avråder jag från golvare, om det inte går att rikta dem mot huvudet. Om målet är att spela musik för flera personer i rummet samtidigt kan det vara en acceptabel kompromiss.

Primärt skulle högtalarna nog användas till att spela musik och eventuellt filmer, så fortfarande använda hörlurarna främst vid datorn, därav att jag även överväger golvhögtalare.

Skrivet av Hieronymus Bosch:

En separat (för)förstärkare ger vanligtvis större möjligheter att koppla in fler källor i framtiden. Å andra sidan blir förstärkaren ytterligare en pryl som behöver stå inom räckhåll från arbetsplatsen. Avvägningar, avvägningar.
En förstärkare med inbyggd digitalomvandlare (DAC) kommer troligtvis att ge dig något bättre ljud är det inbyggda ljudkortet, men utbudet av sådana är magrare. Någon annan egenskap som du bedömer som viktig (utseende, pris, storlek, handhavande) kanske saknas hos förstärkarna med DAC. Det verkar som om du är nöjd med det analoga ljudet från ditt ljudkort, så jag tror att ev. extra pengar för en extern DAC gör mer nytta någon annanstans i anläggningen.

Skulle nog säga att bland mina prioriteringar, just nu, är utseende minst viktiga.

Skrivet av Hieronymus Bosch:

Som du misstänker finns inte den ideala ljudåtergivaren inom ditt prisintervall. Det kan vara dags att inventera vilka egenskaper hos en högtalare du värdesätter mer än andra. Är det viktigt att det går att spela högt? Är det viktigt att explosioner återges med pondus? Är det viktigt att högtalarna är okänsliga för icke-optimal placering och/eller rum med lång efterklang? OK med smal sweetspot?

Det är faktiskt en väldigt svår fråga, känner att jag endast varit halvt förberedd i vad jag själv övervägt och tänkt att jag vill ha.

Skrivet av Hieronymus Bosch:

Jag tror inte att jag hört någon av kandidaterna ovan, men M-Audio hade tidigare en bra monitor inom motsvarande prisklass. Kommer inte ihåg vad den hette, men kanske kan det vara till viss hjälp att veta att en person på ett forum tyckte att en annan högtalare från samma tillverkare lät OK för sitt pris... DET HÄR ÄR SVÅRT.

Fördelen med högtalaren är att den är (relativt) billig och definitivt skulle lämna utrymme för framtiden att köpa något bättre, och mindre risk för klåfingriga kompisar som kan få för sig att misshandla högtalare. Hmm...

Skrivet av Hieronymus Bosch:

Thomann har ganska riskfri returrätt, vilket också kan vara en egenskap att väga in om du inte har möjlighet att lyssna på högtalarna först.

Skrivet av Hieronymus Bosch:

Ett par begagnade Genelec, kanske? Snällt spridningsmönster, bra ljud på nära håll och bra andra(eller, alltså...eh, tredje)handsvärde.
Och kanske lite aukustikbehandling av väggen barkom högtalarna.

Något likt det här? Eller något annat i skåne som skulle vara prisvärt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Simcon:

Hade annonsen varit närmare hade jag säkert undersökt och sett om jag kunde provlyssna. Något intressant som syns i Skåne/Lund?

Kanske du kan åka till Rehifi och provlyssna något, Rehifi är en begagnat affär som ligger nånstans mellan Malmö och Lund http://www.rehifi.se/

Annars kanske åka till tex HiFi Center Malmö och provlyssna Boston A26 eller någon annan prisvärd högtalare och sen köpa en billig beg förstärkare el bio receiver.

Visa signatur

AMD Ryzen 9 5950X | Nvidia Titan V | 64GB G.SKILL TridentZ NEO 3600 | AORUS X570S MASTER | Samsung 970 EVO 2TB | Phanteks Enthoo EVOLV ATX | Seasonic Platinum 1200W | Alienware AW3423DW QD-OLED ]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Simcon:

Hade annonsen varit närmare hade jag säkert undersökt och sett om jag kunde provlyssna. Något intressant som syns i Skåne/Lund?

Nej då, men är väl främst att jag gått i tankarna gällande datorhögtalare så är väl därför (finns det ens passiva datorhögtalare?).

Jag tänkte bara att om du skulle vilja ha möjlighet att uppgradera framöver så kanske ett par passiva med en liten förstärkare vara passande.

Annars kanske ett par Genelec 8030A kan vara trevliga, provlyssnade ett par för ett tag sen och de var väl helt Ok.

Visa signatur

Marantz NR1605, Rotel RB1090, Ino Audio piPs
SMSL SP200 THX Achromatic Audio Amplifier 888, SMSL M400, Audio-Gd NFB-11 (2015), Objective2+ODAC RevB, Audeze LCD-2 Rosewood, Monoprice M1060, ATH-M40x, Sennheiser HD660S, DROP X KOSS ESP/95X, Koss KPH30i, DROP X HiFiMan HE4XX

Permalänk
Medlem
Skrivet av backspace:

Jag tänkte bara att om du skulle vilja ha möjlighet att uppgradera framöver så kanske ett par passiva med en liten förstärkare vara passande.

Annars kanske ett par Genelec 8030A kan vara trevliga, provlyssnade ett par för ett tag sen och de var väl helt Ok.

Ah, det skulle definitivt vara något att ta i beaktande med uppgraderingsmöjlighet. Genelec 8030A skulle säkerligen vara trevliga, men de ligger väl utanför budget med rejäl marginal?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Simcon:

Ah, det skulle definitivt vara något att ta i beaktande med uppgraderingsmöjlighet. Genelec 8030A skulle säkerligen vara trevliga, men de ligger väl utanför budget med rejäl marginal?

Hoppla, jag måste faktiskt medge att jag helt och hållet hade missat att priset var per styck, ber om ursäkt för det.

Jag köpte mig faktiskt en liten förstärkare från Kjell & Co för strax under tusingen, märket är Brik.
Den presterar helt klart Ok för att bara ha den till datorn.
http://www.kjell.com/sortiment/ljud-bild/pa-ljud-underhallnin...
Och att sen koppla ett par högtalare av valfritt märke till denna borde bli en trevlig liten kombination.

Visa signatur

Marantz NR1605, Rotel RB1090, Ino Audio piPs
SMSL SP200 THX Achromatic Audio Amplifier 888, SMSL M400, Audio-Gd NFB-11 (2015), Objective2+ODAC RevB, Audeze LCD-2 Rosewood, Monoprice M1060, ATH-M40x, Sennheiser HD660S, DROP X KOSS ESP/95X, Koss KPH30i, DROP X HiFiMan HE4XX

Permalänk
Skrivet av Simcon:

Primärt skulle högtalarna nog användas till att spela musik och eventuellt filmer, så fortfarande använda hörlurarna främst vid datorn, därav att jag även överväger golvhögtalare.

Aha, OK. Då finns det genast mycket mer att välja på. En snabb titt på Prisjakt bekräftar att det var länge sedan jag shoppade högtalare, så jag undviker att rekommendera en viss produkt. Däremot lämnar jag ett par allmänna tips för utvärdering av högtalare:

  • Alla siffror utom högtalarens fysiska mått är svåra att jämföra mellan högtalare från olika tillverkare. I bland handlar det om skryt, i bland ligger skillnaden i olika mätmetoder.

  • Det lättaste sättet att jämföra ett brett utbud av högtalare i dag är att lyssna i butik i den miljö de står uppställda i. Aukustiken i de stora elektronikladorna är hyggligt enhetlig, så lyssningsintryck från en sådan miljö blir tämligen jämförbara sinsemellan. Tänk dock på att framför allt basåtergivningen blir väldigt annorlunda i ett mindre rum. Lyssnings-/demorum i butik liknar hemmiljön mer, men har ett mer begränsat utbud.

  • Recensioner på nätet är inte så användbara för att hitta bra produkter, men de är desto träffsäkrare när det gäller att hitta produkter med brister du inte kan leva med. Skumma igenom positiva omdömen (framför allt sådana där recensenten nyss köpt produkten och fortfarande lever i något slags smekmånad) men detaljstudera ev. negativa egenskaper.

Citat:

Något likt det här?

Någonting sådant, ja. Jag gissade (felaktigt) att du i första hand ville ha högtalare för ljud när du sitter vid datorn, så bra återgivning i närfält kanske inte är så viktigt.

Skrivet av backspace:

Jag köpte mig faktiskt en liten förstärkare från Kjell & Co för strax under tusingen, märket är Brik.
Den presterar helt klart Ok för att bara ha den till datorn.

Jag har två ex av föregångaren till den där. Det är en liten, ful, plastig tingest med få ingångar och -- även om man inte tar hänsyn till det låga priset -- mycket, mycket bra ljud och helt adekvat uteffekt för pengarna.

Permalänk
Medlem
Citat:

Jag har två ex av föregångaren till den där. Det är en liten, ful, plastig tingest med få ingångar och -- även om man inte tar hänsyn till det låga priset -- mycket, mycket bra ljud och helt adekvat uteffekt för pengarna.

Oj, två stycken t.o.m?
Hur ser den äldre ut om man jämnför med den här modellen (den nyare?) och innehåller de samma komponenter?

Men ja, den har helt klart tillräckligt med kraft.
Drev mina Ino Audio piPs med den igår och vore det inte för att allt var riggat mitt framför mina ögon hade jag lika gärna kunna trott att det var Naim-förstärkaren jag använde.
Jag gillar den här lilla saken, helt klart.

Visa signatur

Marantz NR1605, Rotel RB1090, Ino Audio piPs
SMSL SP200 THX Achromatic Audio Amplifier 888, SMSL M400, Audio-Gd NFB-11 (2015), Objective2+ODAC RevB, Audeze LCD-2 Rosewood, Monoprice M1060, ATH-M40x, Sennheiser HD660S, DROP X KOSS ESP/95X, Koss KPH30i, DROP X HiFiMan HE4XX

Permalänk
Skrivet av backspace:

Oj, två stycken t.o.m?

En i köket, en på jobbet. De matar två par Ino Audio PiM, men gör mycket bra ifrån sig tillsammans med Pi60 också.

Citat:

Hur ser den äldre ut om man jämnför med den här modellen (den nyare?) och innehåller de samma komponenter?

På de bilder jag hittar ser de väldigt lika ut utvändigt. Den tidigare, fjärrkontrolllösa varianten hade en ganska bra analog volympot. Har varianten med fjärr någon slags digitalstyrd volymkontroll eller sitter det en liten motor som ändrar volymen?

Permalänk
Skrivet av Simcon:

Ah, det skulle definitivt vara något att ta i beaktande med uppgraderingsmöjlighet. Genelec 8030A skulle säkerligen vara trevliga, men de ligger väl utanför budget med rejäl marginal?

Jag har haft ett par 8030 och dem ÄR mer än trevliga. Men för 4300:- får han ett par nya 6010B. Haft sådanna också och har just beställt ett par till, dem är helt suveräna att ha kring datorn. 3" element och 12W förstärkare till denna kan man skratta gott åt men du kan spela upp mot närmare 100dB med dessa och det utan någon nämnvärd distortion. Komplettera dessa med en 5040 senare så behöver du inte tänka på nytt ljud på 5-6 år.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hieronymus Bosch:

En i köket, en på jobbet. De matar två par Ino Audio PiM, men gör mycket bra ifrån sig tillsammans med Pi60 också.

På de bilder jag hittar ser de väldigt lika ut utvändigt. Den tidigare, fjärrkontrolllösa varianten hade en ganska bra analog volympot. Har varianten med fjärr någon slags digitalstyrd volymkontroll eller sitter det en liten motor som ändrar volymen?

Den är motorstyrd.
Det är faktiskt ett par piM som jag själv funderar på, dock blir det lite mer bökigt när man själv inte bor i Fjollträsk för fixa ett par, men det löser sig väl.

Visa signatur

Marantz NR1605, Rotel RB1090, Ino Audio piPs
SMSL SP200 THX Achromatic Audio Amplifier 888, SMSL M400, Audio-Gd NFB-11 (2015), Objective2+ODAC RevB, Audeze LCD-2 Rosewood, Monoprice M1060, ATH-M40x, Sennheiser HD660S, DROP X KOSS ESP/95X, Koss KPH30i, DROP X HiFiMan HE4XX

Permalänk
Medlem
Skrivet av Potrovski:

Jag har haft ett par 8030 och dem ÄR mer än trevliga. Men för 4300:- får han ett par nya 6010B. Haft sådanna också och har just beställt ett par till, dem är helt suveräna att ha kring datorn. 3" element och 12W förstärkare till denna kan man skratta gott åt men du kan spela upp mot närmare 100dB med dessa och det utan någon nämnvärd distortion. Komplettera dessa med en 5040 senare så behöver du inte tänka på nytt ljud på 5-6 år.

Ska undersöka och se vad jag kommer spendera pengarna på, dock lär det dröja innan komplettering med subbas (5040) skulle bli på tapeten på grund av prislappen, men det är inte ett stort problem och något som skulle saknas vid normal användning? Säg 8010 jämfört med 6010B? I stort sett samma prisklass.

Antar att ett par begagnade 8020 skulle vara än bättre alternativ? (Överväger att helt enkelt ge ett skambud på ett par begagnade och se vad det blir av det)