Permalänk
Medlem

144hz IPS

Snubblade över denna lilla pärla såhär på kvällssurfningen. Drömmen är vid liv?

http://www.tftcentral.co.uk/news_archive/31.htm#144hz_ips

Permalänk
Medlem

Verkar ju nästan för bra för att vara sant? Vadhurwat.

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem

Om dom lyckas med detta så vore det ju fantastiskt. Just nu är det ju bara överklockningsbara koreanska PLS skärmar som gäller om man vill slippa TN-paneler men ändå vill ha >60 Hz.

Permalänk
Skrivet av Apupu:

Snubblade över denna lilla pärla såhär på kvällssurfningen. Drömmen är vid liv?

http://www.tftcentral.co.uk/news_archive/31.htm#144hz_ips

Grymt om detta är på g 😁
Funderar lite på en rog swift men med de kvalitetsproblem den skärmen verkar ha så är ju detta värt att vänta på.

Visa signatur

Lian Li O11 Dynamic | i9 9900KS @5GHz | Aorus Master Z390 | Corsair Vengeance Black RGB LED Pro 3200MHz | NZXT Kraken X72 | Gigabyte RTX 3080 OC | Seasonic Prime Ultra Gold 1000w | Intel 660p Series M.2 2280 1TB | Creative Labs X-Fi Titanium Fatal1ty Pro | Asus Swift PG279Q IPS G-Sync | Ducky One 2 SF MX Red RGB | Philips Fidelio X1 | V-MODA BoomPro | Logitech G900 Chaos Spectrum

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av jonasies:

Om dom lyckas med detta så vore det ju fantastiskt. Just nu är det ju bara överklockningsbara koreanska PLS skärmar som gäller om man vill slippa TN-paneler men ändå vill ha >60 Hz.

Finns IPS också. Exempelvis Yamakasi Catleap Q270 2B som har S‑IPS.

Skrivet av xxxPaladinxxx:

Grymt om detta är på g 😁
Funderar lite på en rog swift men med de kvalitetsproblem den skärmen verkar ha så är ju detta värt att vänta på.

Vilka kvalitetsproblem menar du? Är nyfiken då jag själv har en Swift.

En sak som ni båda har väldigt rätt i är att certifierad 144 Hz IPS vore ett mycket stort framsteg för oss skärmfantaster!

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem

Riktigt fett om det kommer inom en snar framtid och att det inte tar flera år.

Tror det kommer bli väldigt dyrt, men det kan man förstå.

Visa signatur

FD Arc | ASRock Z68 Extreme3 Gen3 | I5 2500k | EVGA GTX 780Ti SC | Corsair TX 650W V2 80+ Bronze | Corsair 8GB CL9 1600Mhz | Samsung 830 | QNIX QX2710LED Matte 2560x1440 | Beyer DT770 Pro 80 Ohm + Fiio E10 | Vortex KBC Poker II | Logitech G400 |

Permalänk
Medlem

Wow, kanske man kan köpa sig en ny skärm innan OLED ändå! Ifall dom får allt att funka bra så är det ju lätt värt vad den än kostar.

Visa signatur

:CPU: 13900KF | Arctic LF II 360 | 6x Silentwings 3 :Mobo: ROG Strix Z690-A Gaming WiFi D4 :RAM: 32GB Corsair Vengeance RGB RT :GPU: KFA2 SG 4090 :Monitor: Acer Predator XB323UGP :Chassi: Lian Li O11D | 6x Silentwings 3 :PSU: Seasonic Prime TX-1000 :HDD: Kingston KC3000 2TB | Seagate Barracuda PRO 8TB

Permalänk
Skrivet av Alling:

Finns IPS också. Exempelvis Yamakasi Catleap Q270 2B som har S‑IPS.

Vilka kvalitetsproblem menar du? Är nyfiken då jag själv har en Swift.

En sak som ni båda har väldigt rätt i är att certifierad 144 Hz IPS vore ett mycket stort framsteg för oss skärmfantaster!

det finns en tråd här på swec och en hel del poster på Rog:s egna sida.
https://www.google.se/?gws_rd=ssl#q=problems+rog+swift

ett statement från en swift ägare:
Im on my third screen and still having problems that seem to be hardware related. My first screen was delivered late july. So my advice i wait. The biggest problem atm is why asus doesnt speak to us about the issues.

Visa signatur

Lian Li O11 Dynamic | i9 9900KS @5GHz | Aorus Master Z390 | Corsair Vengeance Black RGB LED Pro 3200MHz | NZXT Kraken X72 | Gigabyte RTX 3080 OC | Seasonic Prime Ultra Gold 1000w | Intel 660p Series M.2 2280 1TB | Creative Labs X-Fi Titanium Fatal1ty Pro | Asus Swift PG279Q IPS G-Sync | Ducky One 2 SF MX Red RGB | Philips Fidelio X1 | V-MODA BoomPro | Logitech G900 Chaos Spectrum

Permalänk

Då är frågan hur dem har lyckats att lösa problemet med att IPS-paneler har så dålig responstid så att vid högre uppdateringsfrekvenser så hänger inte panelen med och problem med bilden uppstår. Se här: http://www.sweclockers.com/recension/18378-achieva-shimian-qh...

Visa signatur

CPU: Ryzen 9 5900X MB: ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero GPU: GIGABYTE Radeon RX 6900 XT AORUS Ultimate Xtreme WaterForce WB RAM: 32GB 3200 MT/s CL 16 Trident Z RGB SSD: WD Black SN750 1 TB PSU: ASUS ROG Loki 1000W SFX-L Skärm: Alienware AW3423DW

Permalänk
Medlem

Var det inte AU-optronics som gjorde VA panelerna som Eizo använder i sin 120/240 Hz, FG2421-BK?

Visa signatur

No man is free who is not master of himself

Permalänk
Skrivet av Schackmannen:

Då är frågan hur dem har lyckats att lösa problemet med att IPS-paneler har så dålig responstid så att vid högre uppdateringsfrekvenser så hänger inte panelen med och problem med bilden uppstår. Se här: http://www.sweclockers.com/recension/18378-achieva-shimian-qh...

fast om jag fattade det hela rätt så supportar dessa paneler 144 hz native, dvs ingen överklockning osv.
dock står det ju inget om input lag och motionblur så det är ju bara att vänta och se.

dock trevligt att det händer saker på denna front, 1440p IPS och 144/120Hz har ju länge varit en önskedröm

Visa signatur

Lian Li O11 Dynamic | i9 9900KS @5GHz | Aorus Master Z390 | Corsair Vengeance Black RGB LED Pro 3200MHz | NZXT Kraken X72 | Gigabyte RTX 3080 OC | Seasonic Prime Ultra Gold 1000w | Intel 660p Series M.2 2280 1TB | Creative Labs X-Fi Titanium Fatal1ty Pro | Asus Swift PG279Q IPS G-Sync | Ducky One 2 SF MX Red RGB | Philips Fidelio X1 | V-MODA BoomPro | Logitech G900 Chaos Spectrum

Permalänk
Medlem
Skrivet av xxxPaladinxxx:

fast om jag fattade det hela rätt så supportar dessa paneler 144 hz native, dvs ingen överklockning osv.
dock står det ju inget om input lag och motionblur så det är ju bara att vänta och se.

dock trevligt att det händer saker på denna front, 1440p IPS och 144/120Hz har ju länge varit en önskedröm

Det är ju bra om de har 144 hz native. Visst kanske eftersläpningar finns, men det har alltid blivit bättre med tiden.
TN i 120/144 hz är ju möjlig genom direkt strömmatning via transistor till varje pixel om jag inte minns fel, active matrix vilket jag har för mig är att pixeln alltså har extra "hårdvara" för att kunna ändra spänning på kristallerna snabbare.

Detta kanske inte stämmer, så ursäkta mitt missförstånd i så fall. En grej jag vill ha i min nästa ips dock är det där "local dimming" som finns i tvapparater. Varför är pcmonitorer alltid i skuggan och bortglömda? IPS behöver bättre svärta.

Visa signatur

No man is free who is not master of himself

Permalänk
Medlem

oh my godness oh my dayum

Permalänk
Skrivet av xxxPaladinxxx:

fast om jag fattade det hela rätt så supportar dessa paneler 144 hz native, dvs ingen överklockning osv.
dock står det ju inget om input lag och motionblur så det är ju bara att vänta och se.

dock trevligt att det händer saker på denna front, 1440p IPS och 144/120Hz har ju länge varit en önskedröm

Native eller inte så har IPS-paneler dålig responstid så kristallerna hänger inte riktigt med så någonting måste dom ha ändrat med panelerna för att det ska funka.

Visa signatur

CPU: Ryzen 9 5900X MB: ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero GPU: GIGABYTE Radeon RX 6900 XT AORUS Ultimate Xtreme WaterForce WB RAM: 32GB 3200 MT/s CL 16 Trident Z RGB SSD: WD Black SN750 1 TB PSU: ASUS ROG Loki 1000W SFX-L Skärm: Alienware AW3423DW

Permalänk
Medlem

En sån med Freesync vore asnice!

Visa signatur

E-penis:
i9 9900k @ 5hz | Aorus Master Z390 | 2x16GB Corsair 3200 LPX | ASUS ROG STRIX GeForce RTX 3080 10GB | Phateks Evolv X | EVGA SuperNOVA G2 750W | Corsair H115i PRO | 6TB HDD | Asus MG279Q 27" | Asus Claymore Core | Logitech G403/G35 | Windows 10 Pro x64

Permalänk
Medlem
Skrivet av Schackmannen:

Då är frågan hur dem har lyckats att lösa problemet med att IPS-paneler har så dålig responstid så att vid högre uppdateringsfrekvenser så hänger inte panelen med och problem med bilden uppstår. Se här: http://www.sweclockers.com/recension/18378-achieva-shimian-qh...

Det låter som en fråga vi nog inte får definitivt besvarad förrän de första skärmerna med den här panelen letar sig ut i handeln, men enligt spec (M270DAN02.3 i "27-34"-listan) är det föga imponerande 12ms GtG som gäller.

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av Luminous:

Detta kanske inte stämmer, så ursäkta mitt missförstånd i så fall. En grej jag vill ha i min nästa ips dock är det där "local dimming" som finns i tvapparater. Varför är pcmonitorer alltid i skuggan och bortglömda? IPS behöver bättre svärta.

Local dimming vill jag spontant absolut inte ha i en datorskärm. OLED or GTFO, typ.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem
Skrivet av Er1kssoN:

En sån med Freesync vore asnice!

Eller G-Sync det blir nog extra hårdvara i skärmen vilket som.

Permalänk
Medlem

Olägligt nu när man köpt PG278Q -.- Detta förutsatt att man får G-sync med 144 IPSen.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av jonasies:

Om dom lyckas med detta så vore det ju fantastiskt. Just nu är det ju bara överklockningsbara koreanska PLS skärmar som gäller om man vill slippa TN-paneler men ändå vill ha >60 Hz.

Nja, Eizo har ju en 120Hz VA panel också.

Men denna, detta är det jag har skrikigt efter i många år, varje gång jag snackat med tillverkare och leverantörer som undrar vad marknaden vill ha;

"2560x1440 IPS eller VA 120+Hz" har standardsvaret till dem varit

Visa signatur

Allt jag säger/skriver här är mina egna åsikter och är inte relaterade till någon organisation eller arbetsgivare.

Jag är en Professionell Nörd - Mina unboxing och produkttester (Youtube)
Om du mot förmodan vill lyssna på mig - Galleri min 800D med 570 Phantom SLI

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fluf:

Nja, Eizo har ju en 120Hz VA panel också.

Sharp LQ235D1LW03 från FG2421? En G-Sync/FreeSync-bestyckad skärm med en lite nyare variant av den panelen (högre upplösning än 1080p) vore om möjligt en ännu bättre nyhet.

Man kan ju alltid hoppas att även LG försöker svara, möjligen med något i 21:9-format.